Joo, noin se menee. Norjassa tai Skotlannissa operoiva AS332 Super Puma kuski saa keskimäärin 80-125 tonnia vuodessa noin 770 kipparitunnilla ja 220 simulaattoritunnilla.
Houstonissa kun lennät Oil Rig bussia, tienaa keskimäärin 97000$ mutta lennät enemmän FAA.n vuoksi. Kipparitunteja tulee keskimääräiselle kapteenille 1300 ja simussa 200 tuntia. Olosuhteiden ja verojen vuoksi valitsisin Houstonin.
Pohjanmerellä lentävät kipparit on kyllä helvetin esikartanossa jatkuvasti. Esimerkkinä voisi pitää vaikkapa IMC lähtökynnystä, eli briefingistä menee platalle asfalttiin piirretty keltainen raita, kun näet kävellä raitaa myöten kopukalle, operaatiokynnys on ylittynyt. Eli IMC 1 jalka kelissä lentävät joka on kyllä aivan perseestä. Nykyään on kameravarustus erittäin hyvä, kuin myös lähestyminen rigeille on turvallista johtuen laserline lähestymispolku laitteista. Eli ajat kiinni radiokorkeusmittarilla ja gps.llä laserlinen, jota myöten leijut kunnes "järviset" vastaa lauttaan (näet vain siis ulkona sumua, et mitään muuta) . Samoin poistuminen rigiltä eli leijuntaan ensin poka kyydissä, laserline lukkoon ja pakki pesään, poistut rigiltä hyvässä järjestyksessä takaperin näkemättä yhtään minne peruutat, 20 henkilöä omallatunnollasi.
Pohjanmerellä on sitten kahdenlaisia kopterikuskeja, niitä joilla hermot on menneet ja niitä joilla hermot menee ihan just hetikohta. En ihmettele.