NH90

Eikös tuosta jo kohta tule sellaiset viivästymissakot valmistajalle, että loput hekot pitäisi saada jo "ilmaiseksi" ;)

Sopimussakoissa on yleensä katto joka pitää korvaukset kohtuudessa ja se on varmasti tullut vastaan jo vuosia sitten. Vahingonkorvaukset ovat asia erikseen mutta vahingon osoittaminen voi tässä tapauksessa olla hankalampaa kuin vaikkapa siinä ettei ole saanut voimalaitosta ajallaan tulille.
 
Välillä olen mietiskellyt sellaista asiaa, että mahdetaankohan Suomessa sodan aikana talvisaikaan NH-90 koptereita maalata kokonaan taikka edes osittain valkoisiksi?
Olen joskus ihmetellyt talvisia kuvia joissa meikäläinen NH-90 näkyy vihreänä selvästi vaikkapa järven jäällä taikka suolla/pellolla.
Toisaalta kopterinhan ei ole tarkoituskaan olla pitkää aikaa maahan laskeutuneena vaan korkeintaan hetken aikaa niin, että ukot ja varusteet saadaan ulos taikka sisään koneeseen.
Tästä näkökulmasta ajateltuna ei vissiin ole niin kauheasti tarvetta valkoiselle suojavärille.
Tässä kuitenkin vertailuksi muutama talvinen NH-90 valokuva:

Katso liite: 26163

Katso liite: 26166

Katso liite: 26165

Helikopterit, kuten muutkin ilma-alukset, maalataan havaittavuuden heikentämiseksi ennen kaikkea niiden ollessa ilmassa. Ei siis kannata miettiä, miltä kopteri näyttää maassa ollessaan, vaan miltä se näyttää lentäessään.

On toki luultavaa, että kopteriin maalattaisiin jonkinlainen talvikuvio kriisin tullen, jos vain ehditään. Nykyinenkin kuvio lienee silti ihan kohtuullinen, kun aika iso osa maasta on kuitenkin metsää, joka ei talvellakaan muutu täysin valkoiseksi.
 
Oliko muuten Helge Ingstadin kyydissä yksi norjan NH90 NFH koptereista kun se upposi?

@Fremen ?
Ei.
 
Oliko muuten Helge Ingstadin kyydissä yksi norjan NH90 NFH koptereista kun se upposi?

@Fremen ?
En tiedä! Sen tiedän että NH90-projekti täällä on enemän myöhässä kuin suomalainen ydinvoima, suurimpana syynä on öljysektorin kysyntä ja palkkataso kopterilentäjille.
Jos sulle tarjotaan 150k eur vuodessa yksityisellä niin reserviläisveli @TBman voinee kertoa miten toi menee...
 
En tiedä! Sen tiedän että NH90-projekti täällä on enemän myöhässä kuin suomalainen ydinvoima, suurimpana syynä on öljysektorin kysyntä ja palkkataso kopterilentäjille.
Jos sulle tarjotaan 150k eur vuodessa yksityisellä niin reserviläisveli @TBman voinee kertoa miten toi menee...
Joo, noin se menee. Norjassa tai Skotlannissa operoiva AS332 Super Puma kuski saa keskimäärin 80-125 tonnia vuodessa noin 770 kipparitunnilla ja 220 simulaattoritunnilla.
Houstonissa kun lennät Oil Rig bussia, tienaa keskimäärin 97000$ mutta lennät enemmän FAA.n vuoksi. Kipparitunteja tulee keskimääräiselle kapteenille 1300 ja simussa 200 tuntia. Olosuhteiden ja verojen vuoksi valitsisin Houstonin.
Pohjanmerellä lentävät kipparit on kyllä helvetin esikartanossa jatkuvasti. Esimerkkinä voisi pitää vaikkapa IMC lähtökynnystä, eli briefingistä menee platalle asfalttiin piirretty keltainen raita, kun näet kävellä raitaa myöten kopukalle, operaatiokynnys on ylittynyt. Eli IMC 1 jalka kelissä lentävät joka on kyllä aivan perseestä. Nykyään on kameravarustus erittäin hyvä, kuin myös lähestyminen rigeille on turvallista johtuen laserline lähestymispolku laitteista. Eli ajat kiinni radiokorkeusmittarilla ja gps.llä laserlinen, jota myöten leijut kunnes "järviset" vastaa lauttaan (näet vain siis ulkona sumua, et mitään muuta) . Samoin poistuminen rigiltä eli leijuntaan ensin poka kyydissä, laserline lukkoon ja pakki pesään, poistut rigiltä hyvässä järjestyksessä takaperin näkemättä yhtään minne peruutat, 20 henkilöä omallatunnollasi.
Pohjanmerellä on sitten kahdenlaisia kopterikuskeja, niitä joilla hermot on menneet ja niitä joilla hermot menee ihan just hetikohta. En ihmettele.
 
Joo, noin se menee. Norjassa tai Skotlannissa operoiva AS332 Super Puma kuski saa keskimäärin 80-125 tonnia vuodessa noin 770 kipparitunnilla ja 220 simulaattoritunnilla.
Houstonissa kun lennät Oil Rig bussia, tienaa keskimäärin 97000$ mutta lennät enemmän FAA.n vuoksi. Kipparitunteja tulee keskimääräiselle kapteenille 1300 ja simussa 200 tuntia. Olosuhteiden ja verojen vuoksi valitsisin Houstonin.
Pohjanmerellä lentävät kipparit on kyllä helvetin esikartanossa jatkuvasti. Esimerkkinä voisi pitää vaikkapa IMC lähtökynnystä, eli briefingistä menee platalle asfalttiin piirretty keltainen raita, kun näet kävellä raitaa myöten kopukalle, operaatiokynnys on ylittynyt. Eli IMC 1 jalka kelissä lentävät joka on kyllä aivan perseestä. Nykyään on kameravarustus erittäin hyvä, kuin myös lähestyminen rigeille on turvallista johtuen laserline lähestymispolku laitteista. Eli ajat kiinni radiokorkeusmittarilla ja gps.llä laserlinen, jota myöten leijut kunnes "järviset" vastaa lauttaan (näet vain siis ulkona sumua, et mitään muuta) . Samoin poistuminen rigiltä eli leijuntaan ensin poka kyydissä, laserline lukkoon ja pakki pesään, poistut rigiltä hyvässä järjestyksessä takaperin näkemättä yhtään minne peruutat, 20 henkilöä omallatunnollasi.
Pohjanmerellä on sitten kahdenlaisia kopterikuskeja, niitä joilla hermot on menneet ja niitä joilla hermot menee ihan just hetikohta. En ihmettele.
Alle satatuhatta Amerikassa lentäjältä ei kyllä kuulosta kovin paljolle.
 
Enemmän tarjontaa lentäjistä. Armeija / laivasto / USMC / ilmavoimat / rannikkovartiosto peruskouluttavat paljon lentäjiä minkä lisäksi kaupallista koulutusta löytyy paljon enemmän kuin Euroopassa.
Joo. Meilläkin olevat pilotti ovat mieluummin matkassamme, kuin kotimaassa koska tarjoamme todella hyvän eläkkeen ja terveyspalvelut, saat aina lentää huippukalustolla, operaatiopalkkiot ovat tuntuvia, majoitus on ilmainen... Syitä on paljon.
Jenkeissä ilmailu on ammatti siinä missä bussinkuljettaminen tai rekkakuskin ammatti on.
 
Back
Top