NH90

Mikäs näissä puolustusvoimain koptereissa on valmius ja kuinka monta? Joskus kun tänne laitoin sen estonia tutkinta raportin, niin silloin 20 vuotta sitten valmius oli ainakin ikuisuus. Olivat viimeisenä paikalla. Miehistö hälytettiin ties mistä. Saadaankohan kopteria nykyään esim sunnuntai yönä alle kahdeksaan tuuntiin liikkeele jokaisena viikonloppuna vuodes.
No tuossa jutussa ja linkissä jonka olin tänne aikaisemmin laittanut sanotaan näin:

Päivystysvalmiudessa ollut NH90-kuljetuskopteri nousi ripeästi ilmaan käskyn saatuaan, sillä virka-aikana vasteaika on vain puoli tuntia. Virka-ajan ulkopuolella, jolloin lentomiehistö on varallaolopäivystyksessä, aikaa on enemmän – noin kaksi ja puoli tuntia.

https://ruotuvaki.fi/-/pyharannan-maastopalo-tyollisti-virka-apuosaston
 
Olisin jokseenkin huolissani, mikäli ammattisotilailla hoidettavan sotilaallisen toiminnan käynnistäminen sunnuntaiyönä kestäisi yli kahdeksan tuntia... johan siinä saa vihollinen melkoisen etumatkan.



Toki, eihän se hirmu nopeaa ole, jos päivystäjä alkaa soitella pilotteja ja mekaanikkoja töihin keskellä yötä. PV on helposti viimeinen Rajaan ja siviilien lääkintähelikoptereihin verrattuna, mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Välttämättä virka-ajan ulkopuolellakaan ei mene ihan noin kauaa - vai kestäisikö teillä itsellänne kaksi tuntia päästä sängystä töihin, jos tulisi puhelu, että nyt teitä tarvitaan pelastamaan ihmishenkiä?

Valmius on sotilailla sellainen kun sen käsketään olevan. Jos mitään ei ole käsketty ja kuski tai mekaanikko on kolmen promillen kännissä tai uimarannalla Espanjassa, kopteri ei nouse hetkessä.

Valmius ei myöskään ole ilmaista. Mitä korkeampi, sitä enemmän se maksaa. Ammattisotilaskaan ei ole töissä 24/7 normikorvauksella, vaikka useimmat taitaa yli 60-tuntista työviikkoa tehdäkin.
 
Valmius on sotilailla sellainen kun sen käsketään olevan. Jos mitään ei ole käsketty ja kuski tai mekaanikko on kolmen promillen kännissä tai uimarannalla Espanjassa, kopteri ei nouse hetkessä.

Valmius ei myöskään ole ilmaista. Mitä korkeampi, sitä enemmän se maksaa. Ammattisotilaskaan ei ole töissä 24/7 normikorvauksella, vaikka useimmat taitaa yli 60-tuntista työviikkoa tehdäkin.

Lienee todennäköistä, etteivät kaikki ole samalla hetkellä kovassa kännissä tai Kanarialla, etenkään jos heidät on käsketty 2½ tunnin valmiuteen? (Vaikka upseerien alkoholismista kaikenlaista puhutaankin...) Siitä emme voine keskustella, mistä tuo 2½ tunnin valmiusaika tulee, mutta jotenkin arvelen, että se on laskettu enemmän pahimman kuin parhaimman skenaarion mukaan. Eli päivystysvuorossa oleva miehistö asuu Huitsin Nevadassa (eikä 15 minuutin päässä tukikohdasta) ja ennen lähtöä keitellään kahvit ja käydään saunassa. Toisaalta, jos tarpeeksi kova tarve on, niin voitaneen maanitella muitakin kuin virallisesti päivystäviä, että mikä on kunto ja sijainti, lähtisitkö töihin.
 
Mikäs näissä puolustusvoimain koptereissa on valmius ja kuinka monta? Joskus kun tänne laitoin sen estonia tutkinta raportin, niin silloin 20 vuotta sitten valmius oli ainakin ikuisuus. Olivat viimeisenä paikalla. Miehistö hälytettiin ties mistä. Saadaankohan kopteria nykyään esim sunnuntai yönä alle kahdeksaan tuuntiin liikkeele jokaisena viikonloppuna vuodes.

Se valmius onkin yksi syy käytön vähyyteen. Yksi virka-apu miehistö päivystää. Oma ajatukseni on kuitenkin, että ei se estä kysymästä ja pyytämästä. Case Pyhäranta kesti monta päivää.
 
Löyty netistä tällainen "vastuujako keskustelu" rajavartiolaitoksen ja puolustusvoimien helikopterien käytöstä virka-aputehtävien yhteydessä.
Juttu on Turun Sanomista vuodelta 2009.

http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/98...t+kopterit+++siirtyvat+siviilien+pelastajiksi

Ensi vuoden alusta merihätään joutunut tai metsään eksynyt saattaa saada kyydin turvaan puolustusvoimien uudella NH90-kuljetushelikopterilla. Utin jääkärirykmentin NH90-komppanian koulutus on edennyt siihen pisteeseen, että kalustoa voidaan tarjota virka-avuksi esimerkiksi pelastuslaitokselle tai rajavartiolaitoksen meripelastustehtäviin.
– Tarkoituksena on käynnistää virka-apupäivystys 4.1. alkaen. Virka-aikana valmiusaika tulee olemaan puoli tuntia, ja virka-ajan ulkopuolella päivystys tehdään niin sanottuna kotipäivystyksenä, eli saamme helikopterin ilmaan kahden tunnin sisällä hälytyksestä, selvittää Utin jääkärirykmentin esikuntapäällikkö, everstiluutnantti Ali Mättölä.
Virka-apupäivystystä ryhdyttiin puuhaamaan heti, kun kopterit päätettiin hankkia 2000-luvun puolivälissä. Mättölä muistuttaa, että vaikka NH90:t on ensisijaisesti tarkoitettu armeijan kriisiajan käyttöön, puolustusvoimien toinen päätehtävä on muiden viranomaisten tukeminen. Armeijakäyttöön suunniteltu kopteri soveltuu Mättölän mukaan hyvin myös siviilitehtäviin.
– Siinä on hyvät lento- ja liikehdintäominaisuudet, sillä pystytään lentämään kaikissa sää- ja näkyvyysolosuhteissa ja lentonopeus on suurempi, eli NH90 pystyy kulkemaan nopeammin saman matkan kuin rajavartiolaitoksen Puma.
”VALTAKUNTA ON ISO
JA LÄÄNIÄ RIITTÄÄ”

Rajavartiolaitoksen vartiolentuelaivueen apulaiskomentaja Risto Jääskeläinentoppuuttelee silti hieman puolustusvoimien intoa. Hänen mukaansa rajavartiolaitos on edelleen meripelastustehtävissä johtava viranomainen.
– Tietysti puolustusvoimien isoilla koneilla on oma statuksensa, mutta ne ovat tyypiltään taktisia kuljetuskoneita, joten toiminta eroaa meidän kulttuuristamme. Puolustusvoimien päivystämisestä voin todeta sen verran, ettei meillä ole suunnitelmissa muuttaa käytäntöjämme. Rajavartiolaitos on edelleen meripelastuksen johtava viranomainen, ja meidän koneet on tähän tehtävään hankittu, Jääskeläinen toteaa.
Hanke on kuitenkin edennyt hyvässä yhteisymmärryksessä, hän kiittelee.
Myös Mättölä korostaa, että pelastustehtävien ensisijainen vastuu on yhä rajavartiolaitoksella.
NH90:t lähtevät töihin vain, mikäli rajavartiolaitos niin hyväksi katsoo. Tarvittaessa esimerkiksi varusmiesten harjoitukset keskeytetään.
– Olemme haarukoineet, että vuoden aikana puhuttaisiin noin 10–20 tehtävästä, Mättölä laskee.
Jääskeläinenkin myöntää, että puolustusvoimien virka-avusta on hyötyä. Päällekkäisyys ei ole ongelma, hän toteaa.
– Valtakunta on iso ja lääniä riittää. NH90:t tuovat lisäarvoa erityisesti maalla tapahtuvaan pelastustoimeen. Käytännössä puolustusvoimat vähentävät meidän tarvetta olla joka paikassa, joten voimme keskittyä päätehtäväämme eli meripelastukseen.
VIISI MIEHISTÖÄ
KOULUTETTU

Jos puolustusvoimilta irtoaa apua pariinkymmeneen tehtävään, käytännössä pelastustehtävät jäävät yhä rajavartiolaitokselle. Pumat tekevät vuosittain noin 350 erityyppistä pelastuskeikkaa.
– Se on aika paljon, ja määrä on myös melko vakiintunut. Suurin osa niistä on meripelastustehtäviä. Korkeintaan 30 prosenttia on muuta, eli maalla tai saaristossa tapahtuvaa toimintaa, Jääskeläinen listaa.
Utin jääkärirykmentti on kouluttanut viisi 3–4 hengen miehistöä päivystystä varten. Palkat ja muut kustannukset syövät puolustusvoimien varoja noin 160 000 euroa vuodessa.
– Uskomme, että pystymme hoitamaan kunnialla tämän tehtävän, Mättölä tiivistää.
 
Asiaa kokeilleena ymmärrän ja jaan tuon mielipiteen.
Vikahan (enkä tarkoita nyt sinua) saattaa olla myös toisessa osapuolessa. Suomessa on hyvää teknistä ja nippeliosaamista mutta vähemmän hyvää ihmissuhdeosaamista joka on aika isossa roolissa kansainvälisissä kuvioissa. Siitä oli jokin aika sitten juttu talouselämässäkin.
 
Päätit silti pulista :D
Jos on todettu, että 8 blackhawkia ei riitä, niin ei ne silloin riitä. Onhan siinä oikeasti pieni kuljetuskyky bh:ssa siis.
Sen verran pakko ottaa kantaa tuohon eli tokihan Blackhawkin kuljetuskapasiteetti on pienempi mitä NH90:n. Sitä ei käy kiistäminen. Nosto kyky samaten. Toisaalta yhtä oleellista on se kuinka monta kopteria meillä on tosiasiallisesti käytössä ja kuinka moni seisoo pajalla korjattavana tai hallissa odottamassa varaosia. Jos meillä on 20 kopteria joista 20-40% on ns. lentokunnossa niin se todellinen kuljetuskapasiteetti on aika paljon pienempi kuin paperilla oleva. Jos taas meillä olisi kopteri jonka käytettävyys olisi luokkaa 80% niin voitaisiin päästä ehkä jopa pienemmällä lentotunti hinnalla samaan tulokseen kuin nyt kapasiteetin kärsimättä tai kustannukset voisivat olla jopa pienemmät. Näin vahvasti mutuiltuna.
 
Vikahan (enkä tarkoita nyt sinua) saattaa olla myös toisessa osapuolessa. Suomessa on hyvää teknistä ja nippeliosaamista mutta vähemmän hyvää ihmissuhdeosaamista joka on aika isossa roolissa kansainvälisissä kuvioissa. Siitä oli jokin aika sitten juttu talouselämässäkin.

Kyllä. Tämäkin pitää ehdottomasti paikkansa. Eikä kummassakaan ole välttämättä vikaa. Homma vain menee hankalaksi kun osapuolet ovat eri planeetoilta. Sopimuskulttuurin erot ovat kyllä minun mielestäni ne suurimmat kitkan aiheuttajat. Suomalainen lukee paperit pilkulleen ja ranskalainen toteaa samoista kupongeista ettei yksityiskohdista ole ensinkään sovittu :D
 
Kyllä. Tämäkin pitää ehdottomasti paikkansa. Eikä kummassakaan ole välttämättä vikaa. Homma vain menee hankalaksi kun osapuolet ovat eri planeetoilta. Sopimuskulttuurin erot ovat kyllä minun mielestäni ne suurimmat kitkan aiheuttajat. Suomalainen lukee paperit pilkulleen ja ranskalainen toteaa samoista kupongeista ettei yksityiskohdista ole ensinkään sovittu :D
Kyllä juurikin tuo ero kanssa käymisessä. Lehdessä oli, että monessa maassa kauppakumppanin kanssa ystävystytään. Lähetetään synttymäpäivä onnittelut ja tullaan muutoinkin osaksi elämää bisneksen ulkopuolelle. Esimerkkinä voisi sanoa, että Suomessa homma toimii insinöörimäisesti ja sen mukaisella tavalla sekä tarkkuudella. Muualla sellaiseen ei olla välttämättä totuttu eikä edes niin kiinnostuneita teknisistä yksityiskohdista kuin Suomessa.

Paljon on homma kuitenkin kehittynyt mitä on tullut seurattua eikä voi missään nimessä yleistää koskemaan kaikkia. Kyllä Suomessakin on niitä jotka hallitseva tanssin ja tekevät loistavaa bisnestä.
 
https://www.janes.com/article/85149/nhindustries-and-nahema-agree-through-life-support-for-nh90-helo

NHIndustries and NAHEMA agree through-life support for NH90 helo

NHIndustries and the NATO Helicopter Design and Development, Production and Logistics Management Agency (NAHEMA) have agreed a through-life support (TLS) contract for the NH90 helicopter that will run for at least five years.

The manufacturer of the helicopter and the agency that manages the multinational programme have signed a TLS contract for NH90s in-service with Australia, Belgium, Germany, Finland, France, Italy, Netherlands, Norway, and New Zealand (it does not include Greece, Oman, Qatar, or Sweden).

Announced by the helicopter manufacturer on 11 December, the TLS covers 12 different variants of the NH90 in service with the nine nations and includes the option of extending the five-year term by a further five years.

As noted by NHIndustries, the TLS will cover continuing airworthiness, configuration management, remote technical assistance and support, and integrated logistic support (ILS) activities with special focus on technical publications. Additionally, the contract includes a variety of catalogue services that can be activated as required by the entire community or by dedicated nations. Previously, operator nations employed their own support contracts.
 
Välillä olen mietiskellyt sellaista asiaa, että mahdetaankohan Suomessa sodan aikana talvisaikaan NH-90 koptereita maalata kokonaan taikka edes osittain valkoisiksi?
Olen joskus ihmetellyt talvisia kuvia joissa meikäläinen NH-90 näkyy vihreänä selvästi vaikkapa järven jäällä taikka suolla/pellolla.
Toisaalta kopterinhan ei ole tarkoituskaan olla pitkää aikaa maahan laskeutuneena vaan korkeintaan hetken aikaa niin, että ukot ja varusteet saadaan ulos taikka sisään koneeseen.
Tästä näkökulmasta ajateltuna ei vissiin ole niin kauheasti tarvetta valkoiselle suojavärille.
Tässä kuitenkin vertailuksi muutama talvinen NH-90 valokuva:

1545136971755.png

1545137098928.png

1545137064297.png
 

Liitteet

  • 1545137038598.png
    1545137038598.png
    305.8 KB · Luettu: 1
Välillä olen mietiskellyt sellaista asiaa, että mahdetaankohan Suomessa sodan aikana talvisaikaan NH-90 koptereita maalata kokonaan taikka edes osittain valkoisiksi?
Olen joskus ihmetellyt talvisia kuvia joissa meikäläinen NH-90 näkyy vihreänä selvästi vaikkapa järven jäällä taikka suolla/pellolla.
Toisaalta kopterinhan ei ole tarkoituskaan olla pitkää aikaa maahan laskeutuneena vaan korkeintaan hetken aikaa niin, että ukot ja varusteet saadaan ulos taikka sisään koneeseen.
Tästä näkökulmasta ajateltuna ei vissiin ole niin kauheasti tarvetta valkoiselle suojavärille.
Tässä kuitenkin vertailuksi muutama talvinen NH-90 valokuva:

Katso liite: 26163

Katso liite: 26166

Katso liite: 26165
Lentävän kaluston maalaus on hiukan isomman byrokratian takana kuin esim. panssarin.
Sinänsä kyllä hyvä kysymys.
 
Back
Top