NH90

No tietty onnistuminen on kai se, että 7 Mi-8 kopteria muuttui 20 uudeksi kopteriksi. Kerrankin kaluston määrä nousi eikä vähentynyt

Mitkä 7 Mi-8 helikopteria? Koneita on ollut parhaimmillaan ehkä hetken tuo määrä, mutta loppuvaiheessa oli kyllä pitkään vain ne kaksi elinjaksopidennettyä konetta (oliko jo 90-luvun puolelta?). Jossain hallin perukoilla on voinut maata lisää, mutta niiden kuten yleensäkin Mi-8 käyttöarvo on kyllä lähellä nollaa verrattuna mihinkään länsimaiseen verrokkiin.

Suomessa ei ole ihan oikeasti ollut todellista helikopterijoukkoa ennen NH-90 tuloa
 
Mitkä 7 Mi-8 helikopteria? Koneita on ollut parhaimmillaan ehkä hetken tuo määrä, mutta loppuvaiheessa oli kyllä pitkään vain ne kaksi elinjaksopidennettyä konetta (oliko jo 90-luvun puolelta?). Jossain hallin perukoilla on voinut maata lisää, mutta niiden kuten yleensäkin Mi-8 käyttöarvo on kyllä lähellä nollaa verrattuna mihinkään länsimaiseen verrokkiin.

Suomessa ei ole ihan oikeasti ollut todellista helikopterijoukkoa ennen NH-90 tuloa

Eikä sitä voi sivuuttaa että kopterikalusto tulee taatusti tarpeeseen. Käyttäjiä löytyy kyllä etelärannikolta Lapin erämaihin.

Hankkeen tyylipisteet ovat sitten eri asia mutta kerrankos sitä vähän roiskuu kun rapataan. Opiksi voi ottaa mutta rypeminen on joutavaa hommaa.
 
Kunpa jostain saisi Ruotuväen 1998 keskiaukeaman vuosikalenterin. Siinä oli komeasti kaikki Suomen MI-8 kopterit ilmassa yhteiskuvassa. Laitan muuten saman tien kyselyä toimitukseen josko arkistosta löytyisi.
 
Mitkä 7 Mi-8 helikopteria? Koneita on ollut parhaimmillaan ehkä hetken tuo määrä, mutta loppuvaiheessa oli kyllä pitkään vain ne kaksi elinjaksopidennettyä konetta (oliko jo 90-luvun puolelta?). Jossain hallin perukoilla on voinut maata lisää, mutta niiden kuten yleensäkin Mi-8 käyttöarvo on kyllä lähellä nollaa verrattuna mihinkään länsimaiseen verrokkiin.

Suomessa ei ole ihan oikeasti ollut todellista helikopterijoukkoa ennen NH-90 tuloa

Lukumäärä on vaihdellut eri vuosina. Mutta käyttöasteesta en tiedä mitään.

En tuomitse itse 20 kopterin ostoa. Olisi toki ollut kivaa, jos kopterit olisivat olleet heti toimivia jne.
 
Sotilasaikakauslehden kaksiosainen kirjoitus "Kokemusoppeja helikopterihankinnasta". Julkaistu vuoden 2018 numeroissa 3 ja 4.
 

Liitteet

  • SAL_2018_3_s53-57.pdf
    428.7 KB · Luettu: 21
  • SAL_2018_4_s11-16.pdf
    576.3 KB · Luettu: 9
Lupaa hyvää Rafalen mahdollisuuksille.
"Kokonaan ongelmat eivät kuitenkaan missään vaiheessa ole poistuneet ja osa hankehenkilöstöstä koki edelleen työskentelyn ranskalaisten kanssa hyvin hankalaksi ja jopa vastenmieliseksi "
:p

Asiaa kokeilleena ymmärrän ja jaan tuon mielipiteen.
 
Lupaa hyvää Rafalen mahdollisuuksille.
"Kokonaan ongelmat eivät kuitenkaan missään vaiheessa ole poistuneet ja osa hankehenkilöstöstä koki edelleen työskentelyn ranskalaisten kanssa hyvin hankalaksi ja jopa vastenmieliseksi "
:p
Mahtaako rajan väki olla samaa mieltä?
 
Lupaa hyvää Rafalen mahdollisuuksille.
"Kokonaan ongelmat eivät kuitenkaan missään vaiheessa ole poistuneet ja osa hankehenkilöstöstä koki edelleen työskentelyn ranskalaisten kanssa hyvin hankalaksi ja jopa vastenmieliseksi "
:p

Olen ollut Arevan Ranskan pään isäntien ja emäntien kanssa samoilla kursseilla. Siis saman tasosia asiantuntija-valkokaulusduunareita.

Voin allekirjoittaa tuon näkemyksen :)
 
Back
Top