NH90

Jälkikäteen hyvä viisastella. Mutta montakohan Mi8/17 modernisoitua kopteria olisi saatu NH90 hinnalla, kun huolto,koulutus yms olisi pysynyt suht samana.
Veikkaan, että sen verran olisi tullut säästöä, että olisi voinut ostaa vaikka Etelä-Afrikkalaisten yms modernisoimia Mi-24 vielä läjän kaupan päälle.
Tietämättä tarkkoja lukuja veikkaan, että aika hintsusti. Venäläiset osaavat (yli)hinnoitella omat romppeensa ja ylläpitokulut Mi-sarjan koptereille ovat vähintään samat ellei suuremmat kuin NH90:lle. Paljonko on esimerkiksi Mi-17 -kopukan moottorin maksimilentotuntimäärä?

Minusta Mi-17 ja NH90 -vertailu on samankaltainen kuin vertailisi modernisoitua T-72:ta Leo 2A6:teen. Kumpikin varmaan täyttää tehtävänsä, hinta on aikalailla sama tai venäläinen vaihtoehto on kalliimpi, mutta toinen tarjoaa elinkaarta seuraavaksi 30 vuodeksi ja toinen 10 vuodeksi.

Lentonäytöksissä ja "luonnossa" nähtynä NH90:n liikkuvuus on jotain aivan muuta mihin Mi-8:lla pystytään. Samoin pimeätoimintakyvyssä ja omasuojassa on valovuoden ero (nämä tosin ovat alueita, jotka varmaan olisi parannettu Mi-8:n modernisoinnissa).

Tässä on analyysi kustannustehokkaista helikoptereista, harmi vain, että analyysi on tehty Afgoja, Irakia jne. "kumppaneita" varten.

https://www.rand.org/content/dam/rand/pubs/research_reports/RR100/RR141z1/RAND_RR141z1.pdf

Sinällään Mi-17 ei kai täysi susi ole, kerran amerikkalaiset ostivat niitä Afganistanille. Suomen TURPO-tilanteessa toki mahdoton vaihtoehto.

https://www.csmonitor.com/USA/Lates...uying-Russian-helicopters-for-Afghan-military
 
Miten määrittelet "ensiluokkaisen datan"?

Kerättiinkö esim. tässä kahden lentäjän vatineessa rysäyksessä ensiluokkaista dataa?

https://www.rt.com/news/426076-russian-heicopter-crash-syria/
Taisi olla ihan onnettomuus. Samalla lailla, kun Apache lensi Serbian tuntumassa sähköjohtoihin vuonna 1999. Sitä tapahtuu kun lennetään. Jenkit saaneet Afganistanissa ihan samalla lailla hyvää dataa kun ryssät nyt Syyriassa.
Minua ei NH90 vakuuta pätkääkään. PV propagandavideot eivät minua aivopese.
 
Taisi olla ihan onnettomuus. Samalla lailla, kun Apache lensi Serbian tuntumassa sähköjohtoihin vuonna 1999. Sitä tapahtuu kun lennetään. Jenkit saaneet Afganistanissa ihan samalla lailla hyvää dataa kun ryssät nyt Syyriassa.
Sähköjohtoihin lentämisestä puheen ollen tuoreempi tapaus taitaa löytyä viime joulukuulta kun venäläinen Mi-24 tippui alas Syyriassa. Joidenkin lähteiden mukaan oli kolaroinut johonkin - tod.näk. sähköjohtoihin.

https://aviation-safety.net/wikibase/wiki.php?id=203726

Jenkit saaneet Afganistanissa ihan samalla lailla hyvää dataa kun ryssät nyt Syyriassa.

Kysynpä uudestaan että millaista on se sellainen hyvä data? Anna nyt joku esimerkki.

Minua ei NH90 vakuuta pätkääkään. PV propagandavideot eivät minua aivopese.
Mikä siinä NH90:ssä ei sinua vakuuta? Mikä venäläisten vehkeissä vakuuttaa? Onko venäläisten propagandavideot parempia kuin PV:n?
 
Sähköjohtoihin lentämisestä puheen ollen tuoreempi tapaus taitaa löytyä viime joulukuulta kun venäläinen Mi-24 tippui alas Syyriassa. Joidenkin lähteiden mukaan oli kolaroinut johonkin - tod.näk. sähköjohtoihin.

https://aviation-safety.net/wikibase/wiki.php?id=203726



Kysynpä uudestaan että millaista on se sellainen hyvä data? Anna nyt joku esimerkki.


Mikä siinä NH90:ssä ei sinua vakuuta? Mikä venäläisten vehkeissä vakuuttaa? Onko venäläisten propagandavideot parempia kuin PV:n?
Eikä vakuuta myöskään ryssän lentolaitteet. Jenkkejä suosin.
 
Perehdypä hieman Ruotsin ilmavoimien historiaan - siellä löytyi. eiköhän löydy täälläkin.

E: Lisätään vielä, että olen käytettävissä, mikäli muuten on vaikeuksia löytää...

Kopterikuskeja kyllä löytyy. Itsekin valmis siihen hommaa. Jos prinssi Harry pystyy siihen sisäsiittoisilla kierosilmillään,niin pystyn minäkin.
 
Vanjan kopterit kunnostautuneet välillä myös tämän kaltaisissa tehtävissä. E6225343-87B2-4716-933D-E9BA6C540468.jpeg
 
Jälkikäteen hyvä viisastella. Mutta montakohan Mi8/17 modernisoitua kopteria olisi saatu NH90 hinnalla, kun huolto,koulutus yms olisi pysynyt suht samana.
Veikkaan, että sen verran olisi tullut säästöä, että olisi voinut ostaa vaikka Etelä-Afrikkalaisten yms modernisoimia Mi-24 vielä läjän kaupan päälle.

Mi-17 on tehtaalta melko edullinen, muistaakseni thaikut (tms) osti niitä aikoinaan kun hinta oli puolet siitä mitä vastaavan länsikopterin. Kolumbialainen kopterifirma kertoo:
Colombian helicopter operator Vertical Aviation, in operation for more than 20 years, flies 16 Mi-17s, mainly in oil-support operations. It was the first to operate the big 26-passenger Russian turbine twins in the Western Hemisphere and over the last 10 years has put about 75,000 hours on its fleet. Operating costs of the Mi-17 are so low that the company charges only $3,500 per hour, according to Fernando Lopez, president of Vertical Aviation. “If we were operating Eurocopter Super Pumas, which have roughly the same payload, we would have to charge $8,000 to $9,000 per hour,” he told AIN.

...mutta tuo ehkä heijastelee enemmän maan alhaista palkkatasoa. Mi-8/17:ää on kuvattu huollollisesti työlääksi. Kehittyneen maan mekaanikonpalkoilla tuunaus ei ehkä olekaan enää niin halpaa? Pahat kielet kertovat myös että Mi-8 -operaattorien varustukseen kuuluu pyyhekumi, jolla hankitaan fliitille lisää käyttöikää...

Mutta sitä myös saa mistä maksaa. Raja tyrmäsi jo 80-luvulla Mi-17:n hankinnan "ominaisuuksiltaan riittämättömänä". Konetta on tietenkin vähän noista ajoista paranneltu mutta uudempiin malleihin verrattuna perusheikkoudet pysyvät. Moottorit ovat vanhahtavia ja hitaasti reagoivia ja runko raskas. Kone on paljon kömpelömpi kuin uudemmat tyypit ja avioniikat heikommat. Käytännössä sillä voitaisiin lentää peruskuljetustehtäviä varmasti kustannustehokkaasti, mutta lentotehtäviä jäisi tekemättä esim. sääolojen vuoksi.
Ka-29 sopisi meille ehkä paremmin, mutta se ei olisi sitten enää niin halpa.
 
Mi-17 on tehtaalta melko edullinen, muistaakseni thaikut (tms) osti niitä aikoinaan kun hinta oli puolet siitä mitä vastaavan länsikopterin. Kolumbialainen kopterifirma kertoo:
Colombian helicopter operator Vertical Aviation, in operation for more than 20 years, flies 16 Mi-17s, mainly in oil-support operations. It was the first to operate the big 26-passenger Russian turbine twins in the Western Hemisphere and over the last 10 years has put about 75,000 hours on its fleet. Operating costs of the Mi-17 are so low that the company charges only $3,500 per hour, according to Fernando Lopez, president of Vertical Aviation. “If we were operating Eurocopter Super Pumas, which have roughly the same payload, we would have to charge $8,000 to $9,000 per hour,” he told AIN.

...mutta tuo ehkä heijastelee enemmän maan alhaista palkkatasoa. Mi-8/17:ää on kuvattu huollollisesti työlääksi. Kehittyneen maan mekaanikonpalkoilla tuunaus ei ehkä olekaan enää niin halpaa? Pahat kielet kertovat myös että Mi-8 -operaattorien varustukseen kuuluu pyyhekumi, jolla hankitaan fliitille lisää käyttöikää...

Mutta sitä myös saa mistä maksaa. Raja tyrmäsi jo 80-luvulla Mi-17:n hankinnan "ominaisuuksiltaan riittämättömänä". Konetta on tietenkin vähän noista ajoista paranneltu mutta uudempiin malleihin verrattuna perusheikkoudet pysyvät. Moottorit ovat vanhahtavia ja hitaasti reagoivia ja runko raskas. Kone on paljon kömpelömpi kuin uudemmat tyypit ja avioniikat heikommat. Käytännössä sillä voitaisiin lentää peruskuljetustehtäviä varmasti kustannustehokkaasti, mutta lentotehtäviä jäisi tekemättä esim. sääolojen vuoksi.
Ka-29 sopisi meille ehkä paremmin, mutta se ei olisi sitten enää niin halpa.
kylla Mi-17 on yllättävän hyvä ja stabiili kopukka lentää. Tehokaskin. Mutta jos itselleni hankkisin kalustoa, kävisin tarkanmarkan keskustelut oikeasta moottorivaihtoehdosta ja avioniikasta, jonka yhdistäisin aktiiviohjaukseen ja autopilottiin.. Olisi todellinen jokasään höylä. On kuulemma erinomainen jäänestojärjestelmä.... Länsimoottorein ja huippuavioniikalla kopukka ei ole enään halpa...
 
Tuulipukukansalle annettu taas näytettä Suomen terävimmän kärjen toiminnasta. Taisi tuo Mi-8 uutiskuva olla ihan oikeaa sarkasmia oikeassa paikassa toimittajalta. Eilen oli Miamin South Beachilla hieman toisenlaiset esitykset yleisölle. Ilmavoimien laaja arsenaali lensi matalalla rannan tuntumassa ja suorittipa Navy Seal myös oman osuutensa.
 
Tuulipukukansalle annettu taas näytettä Suomen terävimmän kärjen toiminnasta. Taisi tuo Mi-8 uutiskuva olla ihan oikeaa sarkasmia oikeassa paikassa toimittajalta. Eilen oli Miamin South Beachilla hieman toisenlaiset esitykset yleisölle. Ilmavoimien laaja arsenaali lensi matalalla rannan tuntumassa ja suorittipa Navy Seal myös oman osuutensa.
Myös Floridan Tampassa järjestettiin vastikään SOFIC 2018 erikoisjoukkojen näytös, johon osallistui erikoimiehiä ympäri maailmaa - myös Suomesta. Koptereillakin lennettiin.

 
Tältä päivältä peruttu paljon näytöksiä umpi surkean sään vuoksi Miamissa.
 
TCZWDCQBQVBRBGLJH2IT53TNGY.jpg


Suomalaiset Blackhawkissa ja veneissä.

https://www.defensenews.com/land/20...tampa-mayor-from-terrorists-in-demo-at-sofic/
 
Tuulipukukansalle annettu taas näytettä Suomen terävimmän kärjen toiminnasta. Taisi tuo Mi-8 uutiskuva olla ihan oikeaa sarkasmia oikeassa paikassa toimittajalta. Eilen oli Miamin South Beachilla hieman toisenlaiset esitykset yleisölle. Ilmavoimien laaja arsenaali lensi matalalla rannan tuntumassa ja suorittipa Navy Seal myös oman osuutensa.

Minusta oikein reipas esitys pääosin varusmiehistä koostuvalta porukalta.
 
Tänään lensi kotipihan yli poikkeuksellisen matalla NH90 pohjoisesta kohti Turun keskustaa. Saattoi liittyä merivoimien juhlallisuuksiin. Osaan muuten erottaa äänestä nämä muutaman tutuksi tulleet kopterityypit. Finnhems, Super Puma, NH90 sekä vielä Robinsonin. Välillä pakan on sekoittanut rajan se Puumaa pienempi tyyppi. Sitä en tunnista. Joskus harvoin Ruotsalainen ambulanssikopteri myös saattaa yllättää. Käynyt yleensä Tyksin keikan jälkeen kentällä tankilla ja kurvaa siitä sitten kotia kohti.
 
Back
Top