NH90

Kaikki on suhteellista. Kyllähän niillä harjoitellaan, mutta harjoitellaanko niin paljon kuin olisi tarve ja hyödyllistä?

Tietääkseni viimeisin virallinen tieto on 1 650 lentotuntia vuodessa 20 NH90:n fleetin kesken. Vain reilu 80 tuntia vuodessa per kopteri. Joko miehistöjä on liian vähän, sikäli kuin koptereita olisi tarkoitus lentää kriisiaikana "kellon ympäri", tai sitten miehistöjen osaamistaso on luokkaa "minimit täyttyy", eli kaukana tavoitetasosta. Todennäköisesti yhdistelmä molempia.

Tuo on sikäli hankala asia ettei voi olla erikseen rauhan- ja sodanaikaista organisaatiota vaan koko kalustoa pitäisi jatkuvasti käyttää ihan jo käyttäjien ammattitaidon ylläpitämiseksi. 80 tuntia on aika vähän kun joka koneessa pitäisi vielä olla kaksi asiansa osaavaa pilottia.
 
Tässähän voi toki olla, että de facto on luovuttu 20 operatiivisen kopterin tavoitteesta. USA:n maavoimissa pilotin vuosittainen lentotuntivaatimus oli muistaakseni 100. Eli noin 16 lentomiehistöä voidaan kouluttaa minimitasolle USA:n kriteerein. Toki osa tunneista voi tulla halvemmallakin MD-500 kalustolla mutta joka tapauksessa vähille jää tunnit, jos koko fleettiä on tarkoitus pyörittää operatiivisesti.

Kun kaikki 20 NH90-helikopteria on toimitettu Utin Jääkärirykmentille, ja ne ovat yhtä aikaa käytössä, työmäärä Utissa on suurimmillaan.
– Meillä on huoltotilat neljälle helikopterille. Läpimenoaika on saatava mahdollisimman lyhyeksi, jotta asiakkaalla on mahdollisimman monta kopteria käyttövalmiina yhtä aikaa, Tylli selittää.
Utissa huollon parissa työskentelee 20 henkilöä, jotka tekevät lentotunteihin ja kalenteriaikaan perustuvia huoltoja, vikakorjauksia ja muutostöitä. Asentajien osaaminen perustuu koneiden läpikotaiseen tuntemukseen – monet heistä ovat työskennelleet Hallissa kokoonpanolinjalla.
Lisää tuoretta osaamista on luvassa, sillä vuonna 2013 Uttiin kohosi Kouvolan seudun ammattiopiston uusi toimipiste, jossa alkaa vuonna 2014 kolmivuotinen helikopterikoulutuslinja.

Tulevaisuudessa kokoonpanon rinnalle nousee toinen tärkeä tehtävä: Suomen NH90-helikoptereihin kohdistuvien niin sanottujen raskaiden huoltojen tekeminen.
– Seuraavan koneen lentotunnit eivät ole vielä täynnä, joten odottelemme nyt seuraavaa raskashuoltoa. Olemme varautuneet siihen, että läpimenoajan ollessa 5—6 kuukautta Hallissa tehdään tulevaisuudessa keskimäärin viisi 600 tunnin huoltoa vuodessa, laskelmoi Hallin yksikön päällikkö Harri Majanmaa. 600 lentotunnin huollossa kone tutkitaan lähes läpivalaisua vastaavalla tarkkuudella.
Prosessi työllistää kokoaikaisesti vähintään viisi asentajaa, ja se sisältää paljon tarkastuksia, joissa etsitään mahdollisia käytön ja rakenteen väsymyksen merkkejä. Kokonaisuus on niin laaja, että ajoittain tarvitaan myös erikoisasiantuntijoita. Kuuden vuoden iässä koneille tehdään lisäksi paljon laitevaihtoja. Se, miten lentotunteihin perustuva huoltosykli ajoittuu suhteessa kalenterivuosiin, vaihtelee luonnollisesti käytön mukaan.

Linköpingissä ollaan tyytyväisiä siihen, miten Patria osaa hoitaa asiat. Henkilöstöstä ja heidän taitotasostaan pidetään huolta, ja ne juuri ovat avainasemassa helikoptereista puhuttaessa. Hansson korostaa, kuinka tärkeää on, että monet Patrian teknikoista ovat olleet osallisina NH90-helikopterien valmistuksessa kokoonpanon alkuvaiheista alkaen.
– Sellainen tieto on mittaamattoman arvokasta silloin, kun asiat menevät vikaan, hän toteaa. Linköpingissä tehdään parhaillaan Ruotsin ensimmäistä 600 lentotunnin huoltoa. Kyseessä on suurin helikopterijärjestelmän huoltotoimenpide, jossa Patrian mekaanikot käytännössä purkavat kopterin osiin.

https://www.patriamagazine.fi/nh90-helikopteria-huoltamassa/
 
Laitetaan välillä positiivista juttua NH90:sistä. Ihmettelin tänään Kuusankoskella töistä kotiin tullessa jyrinää ja ikkunalasien helinää ja kun menin pihalle niin kopterithan siinä jyrisi muutaman kymmenen metrein korkeudessa talomme yllä. Utin jääkärit tekivät rynnäkköä tyhjillään olevaan entiseen kaupungin vuokrataloon aivan meidän naapurissa, näyttävää toimintaa !
Tässä lehtijuttu harjoituksesta:

https://kouvolansanomat.fi/uutiset/lahella/9520b8ba-bf85-46be-900e-b485e559ba77

Se on melko ylläri.

Israelissa olin kerran yöllä koiraa kusettamassa takapihalla ja 2x Apache ja 2x CH-53 Sea Stallioneita veti talon yli pohjoiseen päin muutaman kymmenen metrin korkeudessa. Oli melko ylläri.
 
Seuraavan koneen lentotunnit eivät ole vielä täynnä, joten odottelemme nyt seuraavaa raskashuoltoa. Olemme varautuneet siihen, että läpimenoajan ollessa 5—6 kuukautta Hallissa tehdään tulevaisuudessa keskimäärin viisi 600 tunnin huoltoa vuodessa

Voiko tuon @Talvela :n yläpuolelle kopioiman jutun perusteella päätellä, että ennustettu/toivottu/suunniteltu lentotuntimäärä olisi n. 3 000 tuntia vuodessa? Se kuulostaisi jo paljon paremmalta kuin nykyinen 1 650 tuntia vuodessa. Tosin liekö budjetti riittää siihen näkyvissä olevassa tulevaisuudessa...
 
Tuo on sikäli hankala asia ettei voi olla erikseen rauhan- ja sodanaikaista organisaatiota vaan koko kalustoa pitäisi jatkuvasti käyttää ihan jo käyttäjien ammattitaidon ylläpitämiseksi. 80 tuntia on aika vähän kun joka koneessa pitäisi vielä olla kaksi asiansa osaavaa pilottia.
Kokonaista 2 täyttä työ viikkoa :) Ei jää kuin 50 viikko kun voi syljeskellä kattoon ja katsella elokuvia ;)
 
he two NH90 transport helicopters Belgium is providing to the United Nations Multidimensional Integrated Stabilization Mission in Mali (MINUSMA) have arrived in Africa.

The Belgian ministry of defence said the two helicopters were flown from Melsbroek airport aboard a leased Volga Dnepr An-124-100 transport aircraft on 5 February. The helicopters, which had to be partially disassembled, were reassembled in Bamako and flown to Gao in the northeast of the country where they will be based.

Ahead of the deployment to Mali, a Belgian NH90 took part in Exercise Duster in Fassberg, northern Germany, in January. As the Belgian detachment will cooperate with the Germans who are already active in Mali, the exercise saw a Belgian and German NH90 working together.

Belgium’s NH90s will begin operating in Gao, northern Mali, in early March where the helicopters will mainly be used to transport wounded to specialized emergency stations.

On 23 November 2017 Belgium’s Council of Ministers approved the deployment of the two NH90 helicopters and 50 personnel to Mali. The aircraft will be used for troop transport and medical evacuation. They will be deployed for four months, although this could be extended by another two months, reports Het Laatste Nieuws.

The Belgian NH90s will be used to replace four German NH90s currently deployed there. The Bundeswehr also has four Tiger attack helicopters in Mali.
http://www.defenceweb.co.za/index.p...ali&catid=124:military-helicopters&Itemid=282
 
Suomen NH90 lentotuntihinta on siis nykyätä (herran vuanna kaksituhattakahdeksantoista) noin 10,000€.

Ovatko Ruotsin NH90-kopterit liian kalliita lentää - Suomessa saatu tuntihintaa laskemaan
16.02.2018
http://www.lentoposti.fi/uutiset/ov...ita_lent_suomessa_saatu_tuntihintaa_laskemaan
Ruotsissa uutisoitiin viikko sitten miten maan hankkimien NH90-kuljetushelikopterien lentäminen tulee niin kalliksi, että niille harkitaan vaihtoehtoisia ratkaisuja. SVT:n mukaan tuntihinta on noin 20 000 euroa. Ruotsin puolustusvoimilla on 18 NH90-kopteria (sikäläisittäin Hkp 14). Ne on koottu Patrialla Hallissa.

Ruotsin televisio SVT:n mukaan maan puolustusvoimissa jopa harkittaisiin NH Industries NH90 -kopterien sijasta otettavan samaan käyttöön pienempiä Sikorsky UH-60M Black Hawk -koptereita (Hkp 16, kuvassa alla). Alunperin ne hankittiin väliaikaisratkaisuksi uuden NH-kaluston toimitusten viivästyessä.

Suomen maavoimien käytössä on 20 NH90-kopteria. Myös ne koottiin Patrian Jämsän Hallin tehtailla. NH:t edustavat tyypin TTH-perusversiota (Tactical Transport Helicopter).
Ruotsi puolestaan halusi korottaa koptereidensa matkustamoa 24.5 sentillä tarjotakseen enemmän työskentelytilaa miehistölle. Näin syntyi koko muusta NH90-laivastosta eroava 18 kopterin ainutlaatuinen joukko (otsikkokuvassa, alla).

Suomessakin on vuosien varrella uutisoitu NH90-kaluston käyttökustannuksista ja alkuvaiheen viivästyksistä. Tammikuussa 2017 tuntihinta oli Helsingin Sanomien mukaan noin 15 900 euroa.

Maavoimien komentaja, kenraalimajuri Petri Hulkko kertoi torstaina 15. helmikuuta järjestetyn mediapäivän yhteydessä Lentoposti.fi:lle, että Utin jääkärirykmentin Helikopteripataljoonan NH90-koptereiden tuntihintaa on onnistuttu pudottamaan.

Nyt se on noin 10 000 euroa, mikä ei ainakaan kovin paljon poikkea muun tämän kokoluokan pyöriväsiipiskaluston käyttökustannuksista.


Mitä enemmän koptereilla lennetään, sitä alemmaksi tuntihinta laskee, koska kiinteitä kustannuksia voidaan jyvittää useammalle tunnille. Ruotsissa vain osa hankituista koptereista on käytössä.

Utin jääkärirykmentin komentajana vuosina 2004-2008 toiminut Hulkko kertoi myös maavoimien RUAG Ranger -lennokkikaluston (kuvassa vasemmalla) uusimistarpeen lähestyvän joskus 2020-luvulla.

Ensimmäiset tällaiset lentotiedustelukäyttöön soveltuvat UAV:t (Unmanned Aerial Vehicle) saatiin Suomeen vuonna 2001. Ne on valmistettu Sveitsissä israelilaisella lisenssillä.

Sen sijaan maavoimien niin ikään israelilaiset Aeronautics Defence Systemsin Orbiter 2B -minilennokit edustavat alan uusinta tekniikkaa. Pari vuotta sitten käyttöön saatu järjestelmä on osoittautunut toimivaksi. Sillä osiltaan korvataan jalkaväkimiinojen luopumisessa menettyä suorituskykyä. T.T.
 
Frisk pohtii vuorostaan NH90:n kustannuksia: https://corporalfrisk.com/2018/03/03/of-helicopters-and-high-costs/

Utin jääkärirykmentin komentaja everstiluutnantti Kesänen kommentoi Twitterissä NH90-keskustelua:



Kesänen poseeraa profiilikuvassaan muuten Night Stalkersien tukikohdan edessä.

160th-Special-Operations-Aviation-Regiment-Compound-dedicated-to-former-Commander.jpg


http://www.clarksvilleonline.com/20...borne-compound-dedicated-to-former-commander/
 
Tänä vuonna käynnistyvät myös varusmiesten hyppyharjoitukset NH90-kuljetushelikoptereista.
Joukkojenpudotusvarjo T-11 on Yhdysvalloissa vähentänyt loukkaantumisia edeltäjäänsä T-10:een nähden.
NH90-helikopteri on herättänyt paljon puhetta muun muassa käyttökustannustensa vuoksi.
Päivystyshelikopterilla on noin 30 hälytystehtävää vuodessa. Harjoittelu on viikoittaista.
Vasteaika on virka-aikana 30 minuuttia ja muulloin 2,5 tuntia.
http://www.reservilainen.fi/uutiset...jaakarin_pitaa_olla_vahva_mutta_hyva_juoksija
 
Tänä vuonna käynnistyvät myös varusmiesten hyppyharjoitukset NH90-kuljetushelikoptereista.
Joukkojenpudotusvarjo T-11 on Yhdysvalloissa vähentänyt loukkaantumisia edeltäjäänsä T-10:een nähden.
NH90-helikopteri on herättänyt paljon puhetta muun muassa käyttökustannustensa vuoksi.
Päivystyshelikopterilla on noin 30 hälytystehtävää vuodessa. Harjoittelu on viikoittaista.
Vasteaika on virka-aikana 30 minuuttia ja muulloin 2,5 tuntia.
http://www.reservilainen.fi/uutiset...jaakarin_pitaa_olla_vahva_mutta_hyva_juoksija


Helikopterien pääasiallinen tehtävä on tukea erikoisoperaatioissa niin Suomen puolustusvoimien kuin kansainvälisiä joukkoja.

Siinä se nyt on aika selvästi,.
 
Härregud!

Helpotus:

Ruotsalaiset oli onnistuneet säästämään taas oikeasta paikasta (meidän paskaisten naurujen kannalta) sen jälkeen kun käyttivät rahaa ja vuosia ylimääräistä aikaa erikoistoivomukseen korkeammasta kabiinista. Eli eivät hankkineet vastamelujärjestelmää kabiiniin ollenkaan! Nyt sellainen on vain lentäjillä. Takana olevilla on sellainen mökä, että työsuojelu rajoittaa 1,5 tuntiin päivässä. Erityinen ongelma kun ovi pitää aukaista.
Kunnolla rikkinäistä puhelinta. Osa oli luullut sellaisen tulevan. Sitten kopukka oli toimitettu ANR-kypärien kanssa, mutta eihän siellä kabiinissa ollut mitään mihin kytkeä...

Sitten kun ongelmaa piti käydä ratkaisemaan:
" juni 2015 startade en upphandling av helt ny hjälm till helikopter 14. Den avbröts av Försvarsmakten 16 april i år på grund av besparingsskäl."

o_O:poop:
 
Viimeksi muokattu:
Suomen de facto ainoa mahdollisuus saada lisää helikoptereita lähivuosikymmeninä on ostaa ne käytettyinä.

Tarjolla olisi Super Cobria. Värähtääkö?

https://theaviationgeekclub.com/surplus-u-s-marine-corps-ah-1w-super-cobra-attack-helicopters-sale/

SURPLUS U.S. MARINE CORPS AH-1W SUPER COBRA ATTACK HELICOPTERS UP FOR SALE
By
Dario Leone
-
Jan 20 2018
0

The AH-1W Super Cobra attack helicopters are progressively retired from service in favour of the latest-variant AH-1Z Viper
The U.S. government intends to sell away surplus AH-1W Super Cobra attack helicopters used by the U.S. Marine Corps (USMC) via the Foreign Military Sales (FMS) or Direct Commercial Sale (DCS) route, Jane’s reports.
H-1 Light Attack Helicopter Program Office (PMA-276) will hold an industry day on Jan. 24 to brief the industry on the program. International customers who are willing to buy them will get an upgrade rotocraft that comes with a glass cockpit.
Having entered service with the USMC in 1986, the AH-1W is a highly capable variant of the Vietnam War-era AH-1 Cobra that is still in global service with countries such as Bahrain, Iran, Japan, Jordan, Kenya, Pakistan, South Korea, Taiwan, Thailand, and Turkey. The surplus SuperCobras could either boost some of these existing fleets, or provide a new dedicated rotary-attack capability to a new customer.
Powered by twin General Electric T700-GE-401 engines, the AH-1W has a top speed of 147 kt, a range of 256 n miles (474 km), and a service ceiling of 18,700 ft (limited to 10,000 ft by oxygen requirements), all in a basic combat configuration.
With a maximum take-off weight of 6,697 kg, the platform is equipped with a nose-mounted 20 mm Gatling-gun with 750 rounds, and has four external wing stations that can fire 70 mm and 127 mm rockets, TOW and Hellfire air-to-surface missiles, Sidewinder air-to-air missiles, and Sidearm anti-radiation missiles. It is equipped with a night targeting system/forward looking infrared radar that provides laser range-finding/designating and camera capabilities.
The AH-1W is being replaced by the AH-1Z, starting in 2006 as part of a remanufacture program. The Last AH-1W is expected to be replaced in 2020. AH-1Ws are fielded in Marine Light Attack Helicopter Squadrons, or HMLAs, along with the UH-1N. Detachments from HMLAs deploy as part of the task-organized Aviation Combat Element of a Marine Air-Ground Task Force, the most common of which is the Marine Expeditionary Unit, or MEU.
 
Back
Top