NH90

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja veffeade
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Järkevin ehdotus ilmamekanisoinnista Suomessa, oli jonkun lentäjän muistelmissa (ja tietenkään ei nimi tule mieleen...). Kaveri oli lennellyt Mi-7:lla ja tunsi itä-kaluston hyvin. Ehdotti Mi-7 kuljetuskopteriksi ja muistaakseni Mi-24 kalustoa saatto/taistelukopteriksi. Olennaisinta ehdotuksessa oli koko toiminnan harjoittelu rauhan aikana - suunnitellaan lentoreitit katveineen, väijyntäpaikkoineen, maahanlaskupaikkoineen etc. ja harjoitellaan ne niin hyvin, että peliliikkeet voidaan toteuttaa huonoissakin olosuhteissa.

Ihan hyvä ja realistinen suunnitelma, mutta olisi edellyttänyt halpaa itäkalustoa. NH90 kalustolla katuu jo lähtötelineisiin, kun rahat "loppu jo" kalustohankinnan yhteydessä, vaikka pitäisi vielä harjoitellakin. Ilman näitä Hägglundin visioita, olisi saatu jotenkin järkevät ja toimintakykyiset heko-joukot.

Ja kirsikkana kakun päällä olisivat hekot vanhentuneet sopivasti alta pois (lähi)ilmatorjuntajärjestelmien kehityksen mukana.
Varmaan Mi-17 ehdotti ja oli lentäny Mi-8:eilla?
Mistäpä sen Mi-17&Mi-24 kaluston kustannusta vois tietää, ei ne uusimmat itäkoneetkaan ilmaisia ole.
 
Varmaan Mi-17 ehdotti ja oli lentäny Mi-8:eilla?
Mistäpä sen Mi-17&Mi-24 kaluston kustannusta vois tietää, ei ne uusimmat itäkoneetkaan ilmaisia ole.

Juuri näin. Tää pahuksen pädillä näpyttely huonossa paikassa.
 
Laitetaan välillä positiivista juttua NH90:sistä. Ihmettelin tänään Kuusankoskella töistä kotiin tullessa jyrinää ja ikkunalasien helinää ja kun menin pihalle niin kopterithan siinä jyrisi muutaman kymmenen metrein korkeudessa talomme yllä. Utin jääkärit tekivät rynnäkköä tyhjillään olevaan entiseen kaupungin vuokrataloon aivan meidän naapurissa, näyttävää toimintaa !
Tässä lehtijuttu harjoituksesta:

https://kouvolansanomat.fi/uutiset/lahella/9520b8ba-bf85-46be-900e-b485e559ba77
 
Juuri näin. Tää pahuksen pädillä näpyttely huonossa paikassa.
Juu. Mi-7 olis ollut... no, kiintoisa hankinta...
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Mil_V-7

Sinänsä Hind ja Mi-8/17 olisi ollut fiksu yhdistelmä. Hind kun perustuu Hippiin ja näillä on käytännössä sama runko ja koneisto. Kunhan katsotaan variantit tarkasti niin että mm. moottorit jne. ovat tasan samat niin huollossa voidaan saavuttaa hyvinkin paljon säästöä kahteen täysiin erilaiseen tyyppiin verrattuna.

Mutta silti pidän NH:ta parempana hankintana kuin mitään mihin sisältyy taisteluhekoja.
 
No kun NH-90 kopterit on huonoja, kun niilä ei voi lentää mekanisoidun prikaatin keskelle.

Niin siihen pitää verrata muitakin
Parempi olisi mainita turvasana "budjetti" kahteen kertaan... Ohjukset vaihdetaan 350 mm.n koivupölkkyyn joita sitten viskotaan ryssien vaunuihin siellä mekanisoidun prikaatin keskiosissa. Totaalista tuhoa tekvät pölkyt. Halapa ja hyvä.
 
Parempi olisi mainita turvasana "budjetti" kahteen kertaan... Ohjukset vaihdetaan 350 mm.n koivupölkkyyn joita sitten viskotaan ryssien vaunuihin siellä mekanisoidun prikaatin keskiosissa. Totaalista tuhoa tekvät pölkyt. Halapa ja hyvä.

Budjetilla ei ole tämän kanssa pahemmin mitään tekemistä. Esim. jenkit ovat vetäneet pariinkin kertaan kopterit etulinjasta pois tappioiden pelossa, vaikka varmasti olisi budjettia laittaa kaikki sileäksi ohjuksilla.
 
Budjetilla ei ole tämän kanssa pahemmin mitään tekemistä. Esim. jenkit ovat vetäneet pariinkin kertaan kopterit etulinjasta pois tappioiden pelossa, vaikka varmasti olisi budjettia laittaa kaikki sileäksi ohjuksilla.
No sepä... Tiedän ainakin tusinoittain caseja, jossa on kopterit vedetty pois riskien vuoksi, samalla on muuten vedetty ihan pirusti muutakin pois niistä operaatioista... Mutta eihän meidän erikoisoloissa vedettäisi yhtään kopua takaisin... Mutta kun se budjetti...
 
Tästä turvasanasta "budjetti" tuli mieleen...

Tietenkin meillä on vielä Väyrysmäinen ratkaisu käyttämättä; Ne hekot voitaisiin siirtää osaksi ilmavoimia. Siellähän sitä budjettia piisaa. :p
 
Itärauta kun on aina niiiin halpaa, melkein ilmaista :D

Olisi hauska nähdä faktoja että eikö NH90 kalustolla ole rahaa edes harjoitella? Lisäksi ihan hyvä vaan ettei tullut "saattokopteri" + kuljetuskopteri -komboa esittämälläsi tavalla, niin ei tuohon hulluuteen tarvinnut koskaan lähteä että meillä olisi ollut jotkut kopteri-iskujoukot ja maahanlaskut käytössä.

Kaikki on suhteellista. Kyllähän niillä harjoitellaan, mutta harjoitellaanko niin paljon kuin olisi tarve ja hyödyllistä?

Tietääkseni viimeisin virallinen tieto on 1 650 lentotuntia vuodessa 20 NH90:n fleetin kesken. Vain reilu 80 tuntia vuodessa per kopteri. Joko miehistöjä on liian vähän, sikäli kuin koptereita olisi tarkoitus lentää kriisiaikana "kellon ympäri", tai sitten miehistöjen osaamistaso on luokkaa "minimit täyttyy", eli kaukana tavoitetasosta. Todennäköisesti yhdistelmä molempia.
 
Laitetaan välillä positiivista juttua NH90:sistä. Ihmettelin tänään Kuusankoskella töistä kotiin tullessa jyrinää ja ikkunalasien helinää ja kun menin pihalle niin kopterithan siinä jyrisi muutaman kymmenen metrein korkeudessa talomme yllä. Utin jääkärit tekivät rynnäkköä tyhjillään olevaan entiseen kaupungin vuokrataloon aivan meidän naapurissa, näyttävää toimintaa !
Tässä lehtijuttu harjoituksesta:

https://kouvolansanomat.fi/uutiset/lahella/9520b8ba-bf85-46be-900e-b485e559ba77

Mielenkiintoinen harjoitus, tosiaan. Kaksi asiaa paistaa silmiin:

1. G36. Onko mukana Rajan miehiä harjoittelemassa yhteisoperaatioita?

2. Suun ja nenän peittävät kertakäyttöiset hengityssuojaimet. Harjoiteltiinko toimintaa kohdattaessa biologinen uhka? Harjoiteltiinko EHEC:iä kaupan vihannesosastolla ruiskivia vihollisen erikoismiehiä vai zombeja vastaan? Tai sitten selitys on tylsä, asbesti.
 
Tai sitten selitys on tylsä, asbesti.

Jos tilassa on sellaista vapaana leijuvaa asbestia jota vastaan pitää suojautua niin työnantaja syyllistyi vakavaan/törkeään työsuojelurikokseen pitäessään siellä harjoituksen. Tuollaisessa tilassahan saisi tehdä ainoastaan asbestipurkua varustuksena lähestulkoon avaruuspuku. Tapauksesta ja menetelmästä riippuen tarvittaisiin myös muita suojaustoimia: osastointia ja alipaineistusta yms. Niin ja tietysti luvat sekä pätevyydet.

Selitys taitaa siis olla ihan tavallinen pöly?
 
Itä-raudan halpuudesta en mene takuuseen... :cool:

Thaikkuarmeija osti Mi-17:ää sillä perusteilla että on puolet halvempi kuin Blackhawk mutta kuskaa tuplamäärän porukkaa. Tosin noin yleisesti ottaen heillä ei ole kopterifliitti kovin rationaalinen, käytössä on yli tusina erilaista tyyppiä.
Tuossa skenaariossa olisi siis kuitattu NL:n velkoja koptereilla. "Ilmaisia" ne tietenkään eivät olisi olleet kansantaloudelle, Venäjähän sai velat maksettua.
Mi-17 raakattiin jo 80-luvulla Rajavartioston kopterihankinnassa vanhahtavana. Toisaalta selkeästi parempi kuin Mi-8 se olisi ollut eikä huollossa olisi tullut NHylläreitä. Huonona puolena noissa 'vanhan ajan' koptereissa on että huolto vaatii paljon henkilöstöä.

edit. otopik mutta thaikkuarmeijan kalustokirjavuus on kyllä käsittämätöntä. Ihan kuin joku finninaamainen näppiskommando olisi päässyt shoppaileen kaikkea mahdollista, voiko tuo kaikki wikitieto edes pitää paikkansa. Pelkästään 155mm tykkimalleja on 7 erilaista joista kolme itseliikkuvaa.

https://en.wikipedia.org/wiki/Royal_Thai_Army#Equipment

Thaimaan puolustusbudjetti on noin kaksi kertaa Suomea isompi. Paljonkohan rahaa säästyisi pikku järkeistyksellä, toki tietysti silloin kansantalous saisi vähemmän valuuttaa lahjusten muodossa.
 
Viimeksi muokattu:
Kaikki on suhteellista. Kyllähän niillä harjoitellaan, mutta harjoitellaanko niin paljon kuin olisi tarve ja hyödyllistä?

Tietääkseni viimeisin virallinen tieto on 1 650 lentotuntia vuodessa 20 NH90:n fleetin kesken. Vain reilu 80 tuntia vuodessa per kopteri. Joko miehistöjä on liian vähän, sikäli kuin koptereita olisi tarkoitus lentää kriisiaikana "kellon ympäri", tai sitten miehistöjen osaamistaso on luokkaa "minimit täyttyy", eli kaukana tavoitetasosta. Todennäköisesti yhdistelmä molempia.

Tässähän voi toki olla, että de facto on luovuttu 20 operatiivisen kopterin tavoitteesta. USA:n maavoimissa pilotin vuosittainen lentotuntivaatimus oli muistaakseni 100. Eli noin 16 lentomiehistöä voidaan kouluttaa minimitasolle USA:n kriteerein. Toki osa tunneista voi tulla halvemmallakin MD-500 kalustolla mutta joka tapauksessa vähille jää tunnit, jos koko fleettiä on tarkoitus pyörittää operatiivisesti.
 
Back
Top