NH90

Sotilasaikakauslehden kaksiosainen kirjoitus "Kokemusoppeja helikopterihankinnasta". Julkaistu vuoden 2018 numeroissa 3 ja 4.
Tuo ensimmäinen osa oli vähän "miten toimin ensimmäistä kertaa kansainvälisessä monimutkaisessa hankintaprojektissa ulkomaalaisten kanssa". Sisällössä ei ollut mitään vikaa, mutta tuli fiinlis että kaikki on opeteltu kantapään kautta, ml. kulttuuripuoli.

Tokassa oli sitten jo valmiimman toiminnan makua.
 
Kovasti NH90 ja HEKO-pataljoona jakaa mielipiteitä.
Usein unohtuu, että on niistä ihan oikeaa hyötyäkin jo rauhan aikanakin. Mm. Kadonneiden etsinnässä, sairaankuljetuksissa ja nyt ajankohtaisesti metsäpalojen sammuttamisissa.

Utin jääkärirykmentti sai virka-apupyynnön Pyhärannan maastopalon sammutustehtävään viime keskiviikkona kello 16.13. Päivystyshelikopteri nousi ilmaan vain puoli tuntia myöhemmin.

Virka-aputehtävä erosi tavallisista järjestelyistä siten, että apuun tarvittiin useampi helikopteri. Helikopteripataljoonassa päivystää kerrallaan kuitenkin vain yksi lentomiehistö, joten toisen helikopterin miehistö jouduttiin kokoamaan vapaaehtoisista ohjaajista ja mekaanikoista.

https://ruotuvaki.fi/-/pyharannan-maastopalo-tyollisti-virka-apuosaston
 
Kovasti NH90 ja HEKO-pataljoona jakaa mielipiteitä.
Usein unohtuu, että on niistä ihan oikeaa hyötyäkin jo rauhan aikanakin. Mm. Kadonneiden etsinnässä, sairaankuljetuksissa ja nyt ajankohtaisesti metsäpalojen sammuttamisissa.

Utin jääkärirykmentti sai virka-apupyynnön Pyhärannan maastopalon sammutustehtävään viime keskiviikkona kello 16.13. Päivystyshelikopteri nousi ilmaan vain puoli tuntia myöhemmin.

Virka-aputehtävä erosi tavallisista järjestelyistä siten, että apuun tarvittiin useampi helikopteri. Helikopteripataljoonassa päivystää kerrallaan kuitenkin vain yksi lentomiehistö, joten toisen helikopterin miehistö jouduttiin kokoamaan vapaaehtoisista ohjaajista ja mekaanikoista.

https://ruotuvaki.fi/-/pyharannan-maastopalo-tyollisti-virka-apuosaston
Heko pataljoonan hinnalla Suomessa olisi poliisilla omat kopterit, enemmän lääkärikoptereita sekä muutenkin helvetisti enemmän resursseja suorittaa kaikenlaisia tehtäviä sairaankuljetuksesta sammutustehtäviin.
 
Heko pataljoonan hinnalla Suomessa olisi poliisilla omat kopterit, enemmän lääkärikoptereita sekä muutenkin helvetisti enemmän resursseja suorittaa kaikenlaisia tehtäviä sairaankuljetuksesta sammutustehtäviin.
Niin olis ilman jonninjoutavia asumistukiakin.
Tai ilman ylianteliasta työttömyysturvaa.
Tai ilman avokätistä pakolaistenhyysäämistä.
Tai, tai, tai, tai.....lista on loputon.
 
Lääkintähelikopterit ja poliisikopterit eivät kuulu puolustusbudjetista rahoitettavaksi. Mutta sote-menoista menee lääkintähekot. Mahdolliset poliisikopterit taas.
Nykyiset tehtävät suoritettaisiin kustannustehokkaammin 8 Blackhawk kopterilla. Mut turhanpäiväistä tällainen fundeeraminen. Hankittu mitä hankittu ja pulinat pois.
 
Nykyiset tehtävät suoritettaisiin kustannustehokkaammin 8 Blackhawk kopterilla. Mut turhanpäiväistä tällainen fundeeraminen. Hankittu mitä hankittu ja pulinat pois.
Päätit silti pulista :D
Jos on todettu, että 8 blackhawkia ei riitä, niin ei ne silloin riitä. Onhan siinä oikeasti pieni kuljetuskyky bh:ssa siis.
 
Päätit silti pulista :D
Jos on todettu, että 8 blackhawkia ei riitä, niin ei ne silloin riitä. Onhan siinä oikeasti pieni kuljetuskyky bh:ssa siis.
Käy kattoo nyt leffassa Sicario 2, niin tykästyt Hawkiin taatusti. Juu tulee pulistua ummet ja lammet vähän liiankin usein:)
 
Heko pataljoonan hinnalla Suomessa olisi poliisilla omat kopterit, enemmän lääkärikoptereita sekä muutenkin helvetisti enemmän resursseja suorittaa kaikenlaisia tehtäviä sairaankuljetuksesta sammutustehtäviin.
Lähinnä tarkoitin sitä, että kun kerran maavoimat kuljetuskopterit tarvitsee ja ne on joka tapauksessa hankittu sodan aikaa silmällä pitäen, niin on hyvä juttu, että niitä käytetään tarvittaessa näin rauhan aikanakin.
Onhan merivoimillakin kykyä tarvittaessa öljyntorjuntaan. Joka on mielestäni myös hieno asia. Ja maavoimilta poliiseja autetaan paseilla aseellisissa piiritystilanteissa. Ei aina tarvii sotaa odotella. Härpäkkeistä on hyötyä rauhan aikanakin.
 
Lähinnä tarkoitin sitä, että kun kerran maavoimat kuljetuskopterit tarvitsee ja ne on joka tapauksessa hankittu sodan aikaa silmällä pitäen, niin on hyvä juttu, että niitä käytetään tarvittaessa näin rauhan aikanakin.
Onhan merivoimillakin kykyä tarvittaessa öljyntorjuntaan. Joka on mielestäni myös hieno asia. Ja maavoimilta poliiseja autetaan paseilla aseellisissa piiritystilanteissa. Ei aina tarvii sotaa odotella. Härpäkkeistä on hyötyä rauhan aikanakin.

Kyllä ja lentäminen virka-apu tehtävissä tuo lentäjille kokemusta.
Koptereita voitaisiin käyttää joopa herkemmin, mutta kynnys kutsua/kysyä niitä apuun on korkea.
 
Kyllä ja lentäminen virka-apu tehtävissä tuo lentäjille kokemusta.
Koptereita voitaisiin käyttää joopa herkemmin, mutta kynnys kutsua/kysyä niitä apuun on korkea.
Mitä tehtäviä lisäisit? Eiköhän kopterit nouse tänä päivänäkin jos tarvetta on. NH kopterien kyydissä ollut lukemani mukaan ensihoitajia useampaankin otteeseen.
 
Kyllä ja lentäminen virka-apu tehtävissä tuo lentäjille kokemusta.
Koptereita voitaisiin käyttää joopa herkemmin, mutta kynnys kutsua/kysyä niitä apuun on korkea.
Kukahan sitten maksaisi 16.000 EUR lentotuntihinnan? Ei siis pidä ihmetellä ettei niitä kovin nopeasti kutsuta, varsinkin kun meillä on siviilikopterihin perustuva pelastusjärjestelmä.
 
Kukahan sitten maksaisi 16.000 EUR lentotuntihinnan? Ei siis pidä ihmetellä ettei niitä kovin nopeasti kutsuta, varsinkin kun meillä on siviilikopterihin perustuva pelastusjärjestelmä.

Siviilikoptereihin perustuva pelastusjärjestelmä, kuullostaa hienolta.

Todellisuudessa meillä on Rajan kopterit, jotkä kyllä toimivat hyvin siihen mihin ne on tarkoitettu. Bambi bukettikin kulkee hyvin mukana, mutta potilaskapasiteetti on varsin rajoittunut. Ja niilllä on myös omia tehtäviä, joten määrä on aina varsin pieni. Ei mitään niiltä siis pois, hyviä ja tarpeellisia koptereita.

PV:ltä voisi saada monta kopteria. Ja NH on iso, kuinka isoa/isompaa bukettia se jaksaa kantaa on toinen juttu.
 
Mitä tehtäviä lisäisit? Eiköhän kopterit nouse tänä päivänäkin jos tarvetta on. NH kopterien kyydissä ollut lukemani mukaan ensihoitajia useampaankin otteeseen.

Oikeastaan mahdollisuuksia on vaikka kuinka paljon. Potilasevakoinnit, metsäpalojen sammuttaminen ja miksei (pelastus)joukkojen kuljetus.
Usein jälkikäteen mietitään olisiko pitänyt kysyä kopteria, tai puhutaan, että kopteri olisi ollut hyvä. Ei koske pelkästään PV:tä, vaan yleensä kopteria. Kopteria pidetään niin erikoisena, että kynnys pyytää on korkea.
 
Oikeastaan mahdollisuuksia on vaikka kuinka paljon. Potilasevakoinnit, metsäpalojen sammuttaminen ja miksei (pelastus)joukkojen kuljetus.
Usein jälkikäteen mietitään olisiko pitänyt kysyä kopteria, tai puhutaan, että kopteri olisi ollut hyvä. Ei koske pelkästään PV:tä, vaan yleensä kopteria. Kopteria pidetään niin erikoisena, että kynnys pyytää on korkea.
Mikäs näissä puolustusvoimain koptereissa on valmius ja kuinka monta? Joskus kun tänne laitoin sen estonia tutkinta raportin, niin silloin 20 vuotta sitten valmius oli ainakin ikuisuus. Olivat viimeisenä paikalla. Miehistö hälytettiin ties mistä. Saadaankohan kopteria nykyään esim sunnuntai yönä alle kahdeksaan tuuntiin liikkeele jokaisena viikonloppuna vuodes.
 
Viimeksi muokattu:
Saadaankohan kopteria nykyään esim sunnuntai yönä alle kahdeksaan tuuntiin liikkeele jokaisena viikonloppuna vuodes.
Tietääkseni päivystysvalmius virka-apuun on tuo puoli tuntia virka-aikana. Eli vastaus kysymykseesi on "tuskinpa." Pyhärannan tapauksessakin lienee ollut tuuria, että päivystävät lentäjät eivät olleet ehtineet poistua. Tai on ollut ennakkotieto että pyyntö on tulossa, joten kaverit eivät ole lähteneetkään kellonlyömällä ulos kentän portista.
 
Joku pelastuspäällikkö kertoi jossain haastattelussa, että virka-apua katastrofaalisiin metsäpaloihin voi saada 5+5 hekoa (Raja+PV). Silloin Rajan osalta jää kaikki muut tehtävät hoitamatta (etsintä, pelastus).
 
Kukahan sitten maksaisi 16.000 EUR lentotuntihinnan? Ei siis pidä ihmetellä ettei niitä kovin nopeasti kutsuta, varsinkin kun meillä on siviilikopterihin perustuva pelastusjärjestelmä.
Se lentotuntihinta on muuten viimeisimmän tiedon mukaan noin kymppitonnin.

http://www.lentoposti.fi/uutiset/ov...ita_lent_suomessa_saatu_tuntihintaa_laskemaan
Utin jääkärirykmentin Helikopteripataljoonan NH90-koptereiden tuntihintaa on onnistuttu pudottamaan. Nyt se on noin 10 000 euroa, mikä ei ainakaan kovin paljon poikkea muun tämän kokoluokan pyöriväsiipiskaluston käyttökustannuksista.

Mitä enemmän koptereilla lennetään, sitä alemmaksi tuntihinta laskee, koska kiinteitä kustannuksia voidaan jyvittää useammalle tunnille. Ruotsissa vain osa hankituista koptereista on käytössä.
 
Mikäs näissä puolustusvoimain koptereissa on valmius ja kuinka monta? Joskus kun tänne laitoin sen estonia tutkinta raportin, niin silloin 20 vuotta sitten valmius oli ainakin ikuisuus. Olivat viimeisenä paikalla. Miehistö hälytettiin ties mistä. Saadaankohan kopteria nykyään esim sunnuntai yönä alle kahdeksaan tuuntiin liikkeele jokaisena viikonloppuna vuodes.

Tietääkseni päivystysvalmius virka-apuun on tuo puoli tuntia virka-aikana. Eli vastaus kysymykseesi on "tuskinpa." Pyhärannan tapauksessakin lienee ollut tuuria, että päivystävät lentäjät eivät olleet ehtineet poistua. Tai on ollut ennakkotieto että pyyntö on tulossa, joten kaverit eivät ole lähteneetkään kellonlyömällä ulos kentän portista.

Olisin jokseenkin huolissani, mikäli ammattisotilailla hoidettavan sotilaallisen toiminnan käynnistäminen sunnuntaiyönä kestäisi yli kahdeksan tuntia... johan siinä saa vihollinen melkoisen etumatkan.

-- Päivystyshelikopterilla on noin 30 hälytystehtävää vuodessa. Harjoittelu on viikoittaista.
Vasteaika on virka-aikana 30 minuuttia ja muulloin 2,5 tuntia.
http://www.reservilainen.fi/uutiset...jaakarin_pitaa_olla_vahva_mutta_hyva_juoksija

Toki, eihän se hirmu nopeaa ole, jos päivystäjä alkaa soitella pilotteja ja mekaanikkoja töihin keskellä yötä. PV on helposti viimeinen Rajaan ja siviilien lääkintähelikoptereihin verrattuna, mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Välttämättä virka-ajan ulkopuolellakaan ei mene ihan noin kauaa - vai kestäisikö teillä itsellänne kaksi tuntia päästä sängystä töihin, jos tulisi puhelu, että nyt teitä tarvitaan pelastamaan ihmishenkiä?
 
Back
Top