NH90

Tuossa kyseisessä yksilössä on tainnut olla tuo tutka alusta asti.

Jep

20426_1491284638.jpg
 
Kyllä vaan! Onnea Turkuun!:)
Ennen uutta T sairaalaa koptereilla oli plata pienellä kentällä sairaalan kupeessa. Aikanaan työmatkallani jäin kentän viereen odottamaan Puman lähtöä.
Vieressä oli poliisin Maija joka oli katkaissut liikenteen viereiseltä kadulta. Kopteri saattaa näet lennättää autoja päin kaikenlaista tavaraa. Kopterin lähdettyä toinen poliiseista tuli soittamaan suutaan että olisin voinut hieman kauemmaksi jäädä seuraamaan kopteria. Ei sitten viitsinyt ennen nousua nostaa persettään Maijasta ja määrätä kauemmaksi. Nykyään televisiosta tuttu komisario.
 
Kyllä NH laskeutuu aika pienellekkin alueelle (lapojen halkasija ja perä). Mutta lähistöllä ei ole syytä olla mitään. Koska lähtee kattopellit, antennit, jalkapalloa pienemmät kivet yms.
Se vaatimus taitaa olla sama noilla isoilla eli 50x50 metriä.
 
  • Tykkää
Reactions: VLF
Se hyvä puoli NH90:ssä voisi olla, että hoitotoimenpiteitä pystyisi tekemään paremmin myös lennon aikana? Siis siltä osin kuin tilanpuute on esteenä nykykoptereissa. Töyssyistähän meno voi yhä edelleen olla ajoittain, mutta kyllähän ne jenkitkin ovat skalpellilla sohineet kopterin kyydissä Inside Combat Rescue -sarjassa.

Lentotunnithan noissa maksavat tolkuttomasti, joten maksajan löytäminen saattaa olla hankalampaa. Ei varmaan onnaa sellainen järjestely, jossa sairaanhoitopiiri maksaisi normikopterin kustannusten verran ja loput katettaisiin PV:n pussista PV:n hyödyiksi jäädessä lentäjien kokemuksen karttuminen...
 
Se hyvä puoli NH90:ssä voisi olla, että hoitotoimenpiteitä pystyisi tekemään paremmin myös lennon aikana? Siis siltä osin kuin tilanpuute on esteenä nykykoptereissa. Töyssyistähän meno voi yhä edelleen olla ajoittain, mutta kyllähän ne jenkitkin ovat skalpellilla sohineet kopterin kyydissä Inside Combat Rescue -sarjassa.

Lentotunnithan noissa maksavat tolkuttomasti, joten maksajan löytäminen saattaa olla hankalampaa. Ei varmaan onnaa sellainen järjestely, jossa sairaanhoitopiiri maksaisi normikopterin kustannusten verran ja loput katettaisiin PV:n pussista PV:n hyödyiksi jäädessä lentäjien kokemuksen karttuminen...
Mutta ne NH90 pitäs sit varustella muullakin kuin paareilla. Se että siellä on lanssitason varustus sisällä, ei ole halpaa, plus että se testataan et toimii NH90 ettei se ole ohjaajien niskassa tai aiheuta häiriöitä koneeseen yms
 
Mutta ne NH90 pitäs sit varustella muullakin kuin paareilla. Se että siellä on lanssitason varustus sisällä, ei ole halpaa, plus että se testataan et toimii NH90 ettei se ole ohjaajien niskassa tai aiheuta häiriöitä koneeseen yms

Been there, done that:

1579564347300.png

 
France has awarded a contract for studies of a system to help helicopter pilots fly in degraded conditions. The system is destined for NH90 helicopters to be operated by French Special Forces.

France's DGA defence procurement agency has awarded a contract for studies of a system to help helicopter pilots fly in degraded conditions. The system is destined for NH90 helicopters to be operated by French Special Forces.

The contract concerns the Eurofl'Eye system, a panoramic, multispectral 3D pilot-aid sensor under development by Safran Electronics & Defense and displayed at the Eurosatory show in June. At Eurosatory, Eurofl'Eye highlighted its Trailblazer concept, combining Eurofl'Eye and the company's Euroflir 410 turret.

The system will be used on the NH90 in conjunction with a Thales TopOwl helmet-mounted sight and display. It is designed to provide pilots with an independent 200° view.
The system will be tested on simulators and flying testbeds. The 4th RHFS Special Forces Helicopter Regiment, which will operate the helicopters, will be involved in all stages of the qualification process.

The French multiyear defence spending bill for the period 2019-2025 comprises a requirement for 10 Special Forces NH90s, including six to be delivered by 2025. These machines are intended to replace the H225 Caracals currently operated by the 4th RHFS.




trailblazer_vision_system.jpg


 
Sille mekin saimme perehdytyksen mutta en suoraan sanoen muista, pilotti kuitenkin joutuu siinä keskittymään muutenkin todella paljon lentämiseen joten varmaankin jotain tuollaista.

Itekkin muistan yleensä vain suuruusluokat.

Toki kopteri tarvii löysää ilmaa noustakseen. Jostain pikku niityltä voi olla tuskanen nousta, jos ympärillä on sata vuotiaat ikihongat
 
Mutta ne NH90 pitäs sit varustella muullakin kuin paareilla. Se että siellä on lanssitason varustus sisällä, ei ole halpaa, plus että se testataan et toimii NH90 ettei se ole ohjaajien niskassa tai aiheuta häiriöitä koneeseen yms
Tänäpäivänä taitaa kaikkiin vakavasti otettaviin deffoihin olevan saatavissa telineet jotka on kelpuutettu helikoptereihin, lääkintä/evakointikopterit ovat sen verran yleisiä maailmalla. Sama koskee luultavasti myös muita hoitolaitteita. Toki pyhä Byrokratus saattaa pamahtaa paikalle ja keksiä organisaation sisäisiä sääntöjä.
Virve oli siitä ehkä erikoinen, että se oli uusi juttu ja maailman mittakaavassa harvinainen.
 
Meille taidettiin kouluttaa Mi-8:n kanssa yhteistoiminnassa että aukon pitäisi olla 200*300m.

Taas höperön eläkeläisen muisteloita, mutta: 1990 - luvun alussa kävi Gyltön linnakkeella muutamia saksalaisia kenraaleita vierailulla, ja paluukuljetus oli järjestettu MI-8 merkkisellä, teknisesti kehittyneellä joukkojenkuljetushelikopterilla. Linnakkeen piha oli metsän ympäröimä ja jostain syystä sinne oli muodostunut jonkinmoinen alipaine tms. Kopteri yritti ilmaan pari kertaa ja kolmannella kerralla onnistui puun latvoja hipoen nousemaan ylös. Onnettomuus oli kyllä todella lähellä!
 
Taas höperön eläkeläisen muisteloita, mutta: 1990 - luvun alussa kävi Gyltön linnakkeella muutamia saksalaisia kenraaleita vierailulla, ja paluukuljetus oli järjestettu MI-8 merkkisellä, teknisesti kehittyneellä joukkojenkuljetushelikopterilla. Linnakkeen piha oli metsän ympäröimä ja jostain syystä sinne oli muodostunut jonkinmoinen alipaine tms. Kopteri yritti ilmaan pari kertaa ja kolmannella kerralla onnistui puun latvoja hipoen nousemaan ylös. Onnettomuus oli kyllä todella lähellä!

Muistelen että meille koulutettiin, että helteellä aukean piti olla vielä isompi.
 
Koko hekokysymykseen on vähän hankala suhtautua. Hommia löytyisi isossa maassa vaikka sadalle kopterille, mutta resurssejahan nuo sitovat melkoisesti. Rauhan aikana turhan raskas kokonaisuus sotabudjetista kannateltavaksi, mutta tilanteen tullen haluisia käyttäjiä kyllä riittäisi kaikissa haaroissa.
 
Koko hekokysymykseen on vähän hankala suhtautua. Hommia löytyisi isossa maassa vaikka sadalle kopterille, mutta resurssejahan nuo sitovat melkoisesti. Rauhan aikana turhan raskas kokonaisuus sotabudjetista kannateltavaksi, mutta tilanteen tullen haluisia käyttäjiä kyllä riittäisi kaikissa haaroissa.

Jonkin verran voitaneen hyödyntää siviilistä löytyvää kalustoa joihinkin tehtäviin kuten yhteyslentoihin ja sairaankuljetukseen?
Nyt kun FinnHEMS siirtyi valtiolle sen sodan ajan roolitus olisi entistäkin helpommin muokattavissa osaksi kenttälääkinnän ketjua, kaluston määräkin kasvaa pian.
Lisäksi löytyy joitakin kuljetusyrityksiä ihan hyvällä kalustolla.
Mutta en tiedä onko niillä esimerkiksi pimeätoimintakykyä kuten FinnHEMS:illä ja löytyykö niihin saman tasoisia pilotteja joista suuri osa tullee PV:n tai Rajan leivistä.
 
Jonkin verran voitaneen hyödyntää siviilistä löytyvää kalustoa joihinkin tehtäviin kuten yhteyslentoihin ja sairaankuljetukseen?
Nyt kun FinnHEMS siirtyi valtiolle sen sodan ajan roolitus olisi entistäkin helpommin muokattavissa osaksi kenttälääkinnän ketjua, kaluston määräkin kasvaa pian.
Lisäksi löytyy joitakin kuljetusyrityksiä ihan hyvällä kalustolla.
Mutta en tiedä onko niillä esimerkiksi pimeätoimintakykyä kuten FinnHEMS:illä ja löytyykö niihin saman tasoisia pilotteja joista suuri osa tullee PV:n tai Rajan leivistä.
FinnHEMS:sin tarve on vain jotain muuta kuin sodanajan tarve.
Rakennetulla alueella iso kopteri joka kykenisi kuljettamaan useita potilaita on turhan iso laskeutumaan lähelle kohteita ja tietysti käyttökustannus kasvaa koneen kasvaessa.
 
Kopteri tarvii tilaa, kun se laskeutuu, tai nousee. Etenkin kuormattuna. Joskus kun hiekkamaissa puuhaillaan, niin hekopisteet rakennetaan niin, ettei maasta pääse nousemaan kivet ja isorakeinen hiekka kovin helposti. Betonista valetaan laatta, ja sen ympärille tulee kiinnitetty verkotus ja verkotuksen alle kangas, joka estää pahimman hiekkapölyn.
Rakennukset kentän ympärillä tehdään ankkuroiduilla katolla. Esim täydessä kuormassa oleva CH-47F on 24.5 tonnia ja se ei nouse maasta ilman merkittävää ponnistelua ja jokainen ymmärtää, että jos tuollainen tulee operoimaan rakennetulle infralle, niin ilmassa on vaikka ja jos mitä lentävää rojua, ellei juuri tällaiseen toimintaan ole rakennuksia tehty.
 
Back
Top