Tuossa kyseisessä yksilössä on tainnut olla tuo tutka alusta asti.
Jep
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Tuossa kyseisessä yksilössä on tainnut olla tuo tutka alusta asti.
Ennen uutta T sairaalaa koptereilla oli plata pienellä kentällä sairaalan kupeessa. Aikanaan työmatkallani jäin kentän viereen odottamaan Puman lähtöä.Kyllä vaan! Onnea Turkuun!
Se vaatimus taitaa olla sama noilla isoilla eli 50x50 metriä.Kyllä NH laskeutuu aika pienellekkin alueelle (lapojen halkasija ja perä). Mutta lähistöllä ei ole syytä olla mitään. Koska lähtee kattopellit, antennit, jalkapalloa pienemmät kivet yms.
Mutta ne NH90 pitäs sit varustella muullakin kuin paareilla. Se että siellä on lanssitason varustus sisällä, ei ole halpaa, plus että se testataan et toimii NH90 ettei se ole ohjaajien niskassa tai aiheuta häiriöitä koneeseen ymsSe hyvä puoli NH90:ssä voisi olla, että hoitotoimenpiteitä pystyisi tekemään paremmin myös lennon aikana? Siis siltä osin kuin tilanpuute on esteenä nykykoptereissa. Töyssyistähän meno voi yhä edelleen olla ajoittain, mutta kyllähän ne jenkitkin ovat skalpellilla sohineet kopterin kyydissä Inside Combat Rescue -sarjassa.
Lentotunnithan noissa maksavat tolkuttomasti, joten maksajan löytäminen saattaa olla hankalampaa. Ei varmaan onnaa sellainen järjestely, jossa sairaanhoitopiiri maksaisi normikopterin kustannusten verran ja loput katettaisiin PV:n pussista PV:n hyödyiksi jäädessä lentäjien kokemuksen karttuminen...
Mutta ne NH90 pitäs sit varustella muullakin kuin paareilla. Se että siellä on lanssitason varustus sisällä, ei ole halpaa, plus että se testataan et toimii NH90 ettei se ole ohjaajien niskassa tai aiheuta häiriöitä koneeseen yms
Melkein helppo homma. varmaan menis kuin 5 vuotta et se on hyväksytty suomessa. Perus virve kapulassakin tais mennä pari vuotta.... et siinä mitta kaavaa byrokratiasta.Been there, done that:
Katso liite: 36582
Eurocopter unveils NH90 MedEvac variant
Eurocopter unveils NH90 MedEvac Variant at ILA Berlin Air Show – Retrofit kit solution also available for Combat SAR missionswww.helis.com
Kuopion Kys:sillä tyhjä betoniautokin meinasi kaatua kun nh90 tuli laskuun.Kyllä NH laskeutuu aika pienellekkin alueelle (lapojen halkasija ja perä). Mutta lähistöllä ei ole syytä olla mitään. Koska lähtee kattopellit, antennit, jalkapalloa pienemmät kivet yms.
Se vaatimus taitaa olla sama noilla isoilla eli 50x50 metriä.
Meille taidettiin kouluttaa Mi-8:n kanssa yhteistoiminnassa että aukon pitäisi olla 200*300m.
Sille mekin saimme perehdytyksen mutta en suoraan sanoen muista, pilotti kuitenkin joutuu siinä keskittymään muutenkin todella paljon lentämiseen joten varmaankin jotain tuollaista.
Tänäpäivänä taitaa kaikkiin vakavasti otettaviin deffoihin olevan saatavissa telineet jotka on kelpuutettu helikoptereihin, lääkintä/evakointikopterit ovat sen verran yleisiä maailmalla. Sama koskee luultavasti myös muita hoitolaitteita. Toki pyhä Byrokratus saattaa pamahtaa paikalle ja keksiä organisaation sisäisiä sääntöjä.Mutta ne NH90 pitäs sit varustella muullakin kuin paareilla. Se että siellä on lanssitason varustus sisällä, ei ole halpaa, plus että se testataan et toimii NH90 ettei se ole ohjaajien niskassa tai aiheuta häiriöitä koneeseen yms
Meille taidettiin kouluttaa Mi-8:n kanssa yhteistoiminnassa että aukon pitäisi olla 200*300m.
Taas höperön eläkeläisen muisteloita, mutta: 1990 - luvun alussa kävi Gyltön linnakkeella muutamia saksalaisia kenraaleita vierailulla, ja paluukuljetus oli järjestettu MI-8 merkkisellä, teknisesti kehittyneellä joukkojenkuljetushelikopterilla. Linnakkeen piha oli metsän ympäröimä ja jostain syystä sinne oli muodostunut jonkinmoinen alipaine tms. Kopteri yritti ilmaan pari kertaa ja kolmannella kerralla onnistui puun latvoja hipoen nousemaan ylös. Onnettomuus oli kyllä todella lähellä!
Koko hekokysymykseen on vähän hankala suhtautua. Hommia löytyisi isossa maassa vaikka sadalle kopterille, mutta resurssejahan nuo sitovat melkoisesti. Rauhan aikana turhan raskas kokonaisuus sotabudjetista kannateltavaksi, mutta tilanteen tullen haluisia käyttäjiä kyllä riittäisi kaikissa haaroissa.
FinnHEMS:sin tarve on vain jotain muuta kuin sodanajan tarve.Jonkin verran voitaneen hyödyntää siviilistä löytyvää kalustoa joihinkin tehtäviin kuten yhteyslentoihin ja sairaankuljetukseen?
Nyt kun FinnHEMS siirtyi valtiolle sen sodan ajan roolitus olisi entistäkin helpommin muokattavissa osaksi kenttälääkinnän ketjua, kaluston määräkin kasvaa pian.
Lisäksi löytyy joitakin kuljetusyrityksiä ihan hyvällä kalustolla.
Mutta en tiedä onko niillä esimerkiksi pimeätoimintakykyä kuten FinnHEMS:illä ja löytyykö niihin saman tasoisia pilotteja joista suuri osa tullee PV:n tai Rajan leivistä.