Iso-Mursu kirjoitti:
koponen kirjoitti:
En ole kokoonpanon enkä tuotantotekniikan varsinainen asiantuntija, mutta aseteollisuuden kriittiset tekijät ovat kyllä takuuvarmasti ihan muualla kuin osavalmistuksessa tai kokoonpanossa. Lisäksi, Suomessa on kukoistavaa hienomekaniikka- ja kojevalmistusta. Pullonkaulat tai oikeammin meiltä puuttuvat resurssit ovat tuotekehityksen puolella. Siksi lisenssivalmistus (-kokoonpano, osavalmistus) on varmasti ihan mahdollista. Onko järkevää... No, riskienhallintaa, politikkaa ja sotataloutta siinä ihmetellään.
Itse mietin että mistä aineesta esin NLAW:n rungot -kanto-osa ja itse ammus- ovat. Ja miten niitä työstetään.
Nuo mainitsemasi lienevät tuotantotaloudellisesti helpoimmat osat. Runko, oli se sitten muovia, lasikuitua, metallia, jotain keraamia tms., on joka tapauksessa rakenteeltaan pelkkä putki ja materiaalia jonka käsittely on normikauraa teollisuudessa. Samoin räjähdysaineita tuotetaan Suomessa koko ajan ja räjähteitä pystyy periaatteessa (tuotantotaloudellisesti, jos turvanäkökohdat unohdetaan ja oletetaan että speksit, raaka-aineet ja prosessikuvaus on käytettävissä) tuottamaan pienehköllä muuntelulla esim. lannoitetehdas, nimittäin typpiyhdisteistä on kyse. Ammuksen läpäisyontelopanos sitten lienee ihan vaan metallikartio jonka mikä hyvänsä konepaja osaa sorvata. Kartion tarkka koostumus voi tosin vaatia jotain jänskiä materiaaleja... ei mahda olla ihan pelkkää kuparia.
Samaa mieltä aiempien kirjoittajien kanssa olen, että elektroniikkakomponentit, mahdollisesti kokoonpanossa käytettävät erikoistyökalut ja tuotantomenetelmät yms olisivat kimurantteja, osaaminen ei siirry pelkällä piirustusten lähettämisellä.
Tuotantoa ei välttämättä ole edes alkulähteellä mahdollista lisätä ihan tuosta noin vain, osaavista tekijöistä tulee äkkiä pula eikä uutta linjaakaan varmaan panna pystyyn ihan viikossa. Siksi toivon hartaasti että näitä laukauksia on varastossa hiukan enemmän kuin koulutukseen tarvittava määrä, ja uskon että on.
EDIT: täsmennetty kappalejakoa selvyyden vuoksi.