Ajan henki on, on aina ollut, se että nuoriso näkee ja kokee asiat eri tavoin kuin me vanhemmat ikäluokat. Ihan se ja sama mikä aikakausi on kyseessä niin noin on asia ollut ja tullee aina olemaan.
Meille, joilla on suora kosketus viime sotien ikäpolveen, on moni asia eri tavalla kuin meidän lapsillemme. Tämä koskee myös näkemystä siitä, miten maata on paras puolustaa.
Minä kun olin lapsi, isoisäni, joiden kanssa vierin paljon aikaa, olivat sotaveteraaneja. Molemmat mummoni olivat tehneet niinikään sota-aikana osansa. Minulle on joissakin asioissa ollut iso merkitys omien valintojeni osalta sillä että että isoisäni on kolmen sodan veteraani jne. Mitäpä luulette, onko sillä sama merkitys minun lapsilleni, jotka eivät ole koskaan edes nähneet isänsänsä pappaa kuin valokuvissa - jotka nekin paperikuvina edustavat heille jotakin ikivanhaa aikaa.
Ajat muuttuvat, ihmiset muuttuvat ajan mukana. Nuoret ovat tänä päivänä lisäksi kontaktiensa puolesta yllättävänkin kansainvälisiä. Sotilaaksi ryhtyminen on melko kummallinen juttu hyvin monessa muussa länsimaassa kuin meillä Suomessa.
Ei nuoret koe tätäkään asiaa siten kuin me vanhemmat ihmiset. Kyllä nuoret ovat halukkaita jotakin tekemään maanpuolustuksen eteen, eivät välttämättä ryhtymään sotilaiksi (varusmiespalvelus + reservi).
Jos tähän asiaan pureudutaan syvemmin ja hieman pidemmällä aikavälillä niin minäpä olen valmis lyömään jopa pienen vedon: asevelvollisuusjärjestelmä ja laajaan (sotilas)reserviin perustuva maanpuolustusjärjestelmä tulee katoamaan reilusti ennen kuin me me 70-luvulla syntyneet olemme poistuneet ajasta iäisyyteen.
Tarve nykyiselle järjestelmälle voi hyvinkin säilyä, mutta aika ajaa siitä monellakin tapaa ohi ja sen myötä siitä tulee mahdoton järjestelmä ylläpitää.
Tervetuloa takaisin! Eksyitkö upseerikerhon ja teltan välisellä matkalla metsään vai missä mies on luurannut?
Itse asiasta olen täysin samaa mieltä. Asevelvollisuus laajassa mielessä on tulossa tiensä päähän. Syistä jotka mainitsit ja myös yksilökeskeisyyden trendin kasvu takia. Yhteisöllisyys ei ole muotia. Miksi asevelvollisus olisi poikkeus? Lisäksi olen sitä mieltä, että upseerikuntakaan ei välttämättä koe asiaa huonona. Asevelvollisuusarmeija on häpeällinen asia maailman kenraalien pöydissä ja moni kapiainen on aina ajatellut, että kyllä 1 ammattilanen vastaa aina 200 ressua. Tätä näki jo 90-luvulla.
En pidä tätä hyvänä asiana sen enempää puolustuksen kuin yhteiskunnankaan kannalta. Asevelvollisuus on ainoa jaettu kokemus yhteiskunnassa ja sen poistuminen kasvattaa raja-aitoja. Mutta asia ei siitä muutu. Loppu tulee. Ainoa, mikä voisi nykysysteemin pelastaa olisi suursota.
Saa katsoa ketä ja kuinka monta rulliin kutsutaan 15-20v tästä eteenpäin. Ja ketä sinne tulee. Voi olla, että toiveet "parhaan aineksen" saamisesta riviin ei toteudu ihan helposti.