Nykyistä paremmat kuntotestit..

samip

Kapteeni
Osallistuin viime vuonna PVn kuntotutkimukseen kertausharjoituksessa. "Reserviläisen kuntotestit muodostuvat monipuolisen testikokonaisuuden terveyskunnon ja fyysisen suorituskyvyn arviointiin. Kuntotestien tarkoituksena on määrittää reserviläisten kestävyyden ja lihaskunnon taso..."

Tutkimus koostui aloituspuheesta, jossa kerrottiin Mitä? Miksi? Miten?... Alkukyselystä, jossa selvitettiin testattavan arke eli mm. liikunta-, ruoka-, nukkumis-, työ- ja henkisiätottumuksia. Aamulla testattivilta mitattiin verenpaine, otettiin verta verikoetta varten, mitattiin pituus ja vyötärön ympärys ja suoritettiin kehonkoostumis mittaus InBody 720 laitteella. Aampalan jälkeen alkoi kuntotestit kevyellä ohjatulla alkulämmittelyllä. 1. testi oli "vauhditon pituus" testin tarkoituksena on avioida alaraajojen räjähtävää voimatuottoa ja maksimivoimaa (erinomainen 240cm). 2. testi "alaraajojen maksimivoima" mitattiin jalkaprässin tyylisellä laitteella, jossa "työnnettiin" kelkkaa vaakasuorassa itsestään poispäin, mutta kelkka ei liikkunut mihinkään. Tulos ilmestyi digitaalliselle näytölle ja lähtöasentona oli polvitaive 90 asteen kulmassa. 3. testi "yläraajojen maksimivoima" mitattiin penkkipunnerruspenkin kaltaisella laitteella, tanko oli "kiinteä" eli liikkui ainoastaan pari senttiä korkeus suunnassa, lähtöasento oli kyynärtaive 90 asteen kulmassa ja suorituksen aikana jalat sai olla maassa. 4. testi "pyöräergometritesti: MilFit/FitWare" testin tarkoituksena on arvioida arobista suorituskykyä maksimaallisen hapenottokyvyn avulla. 5. testi "istumaan nousu" testin tarkoituksena on arvioida vartalolihasten dynaamista kestovoimaa 60 sekunnin toistosuorituksessa. 6. testi "etunojapunnerrus" testin tarkoituksena on arvioida yläraajojen ojentajalihasten kestovoimaa ja vartalon lihasten kykyä selän asentoa 60 sekunnin toistosuorituksessa. Seuraavaksi saatiin palaute ohjaajalta suorituksista ja jaettiin aktiivisuusmittari, jota tuli kantaa mukana loppu kertausharjoitus ja ne kerättiin pois harjoituksen jälkeen. Tämän jälkeen vastailtiin kysymyksiin, jotka koskivat enemmän varsinaista kertausharjoitusta (lähinnä millä mielellä ja mitä odotuksia harjoituksesta). Kertausharjoituksen lopussa kerättiin aktivisuusmittarit pois ja jaettiin uudet, jota tuli kantaa siviilissä/reservissä mukana viikon ajan ja postittaa eteenpäin. Sekä saatiin ohjeet jatkosta kuntotutkimuksen osalta ja kerrottiin joitain tuloksia mitä jo siihen mennessä oli selvinnyt (esim se että kuntotestien tulokset olivat paremmat, kuin keski-iältään yli 10 vuotta nuoremman reserviläisjoukon (PSJK).

Viimeksi 2008 testattiin vastaavasti reserviläisiä. Silloin testiin osallistui n. 850 nuorta suomalaista reserviläistä. Tässä muutamia viitearvoja kyseistä testistä, mihin jokainen voi vertailla omia tuloksiaan.

Maksimaallinen hapenottokyky (ml/min/kg) keskiarvo: 41,7
Istumaannousu (toistoa/min) keskiarvo: 38
Etunojapunnerrus (toistoa/min) keskiarvo: 29
Alaraajojen ojennusvoima (kg) keskiarvo: 294
Yläraajojen ojennusvoima (kg) keskiarvo: 90
Lähde: Reserviläisen kuntotestivihko

Omat tulokset 2015

Pituus: 177cm
Paino: 90,2kg
Vyötärön ympärys: 92cm
Rasvaprosentti: 13
Maksimaallinen hapenottokyky (ml/min/kg) 44,2
Istumaannousu (toistoa/min) 38
Etunojapunnerrus (toistoa/min) keskiarvo: 44
Alaraajojen ojennusvoima (kg) keskiarvo: 441
Yläraajojen ojennusvoima (kg) keskiarvo: 148
Vauditon pituuus (cm) 270

Ennen testejä en ollut harrastanut säännöllistä liikuntaa 7 kuukauteen.



 

vezuri

Kersantti
Osallistuin viime vuonna PVn kuntotutkimukseen kertausharjoituksessa.
Tuo oli mielenkiintoinen kokonaisuus, mutta noita laitteita ei sinällään ole ihan jokaisella eli ainakin jatkuvaan omatoimiseen testaamiseen tuosta patterista ei ole. Tosin tossa on selkeästi haettu monipuolisempaa testausta vs intin normitestit mistä tässäkin ketjussa oli kyse.
 

samip

Kapteeni
Tuo oli mielenkiintoinen kokonaisuus, mutta noita laitteita ei sinällään ole ihan jokaisella eli ainakin jatkuvaan omatoimiseen testaamiseen tuosta patterista ei ole. Tosin tossa on selkeästi haettu monipuolisempaa testausta vs intin normitestit mistä tässäkin ketjussa oli kyse.
Meitä testattavia n. 100 henkilöä ja 1.-6. Testeihin meni aikaa koko porukalla aamupäivä. Testit suoritettiin 10 hengen ryhmissä pienellä porrastuksella.

Mutta ei kyllä ollut tarkoitus ehdottaa näitä testejä juuri tälläisenään PVn uusiksi testeiksi.
 

VK

Alikersantti
Omalla työpaikalla pyörii noita palomiehiä (vai pyörinkö mä niiden työpaikalla?). Palomiehillä on kuntotestit kouluun hakeutuessa ja vuosittain savusukelluskelpoisuuden (ja mitä näitä nyt on) ylläpitämiseksi. Tämän vuosituhannen alkuvaiheilla alettiin miettiä, että penkki, kyykky, istumaan nousu, leuanveto ja coopperi, ei vaan anna todellista kuvaa palomiehen työn kuormittavuusvaatimuksista. Kehitettiin toimintakykytesti, ns. Oulun malli. Työkykytesti on otettu lihaskunnon, coopperin, uima-cooperin, polkupyörä ergometrin rinnalle. Käsittääkseni vähintään työkelpoisuuden ylläpitämiseksi toppahousun täytyy vuodessa läpäistä lihaskunto (penkki, kyykky, istumaan nousu, käsinkohonta) ja Oulun malli. Lisäksi naisille ei ole (yllätys yllätys) mitään helpotuksia, eli sama testi pelivälineestä riippumatta! Sukupuolihelpotukset on ihmeellinen kummajainen poliisin ja puolustusvoiminen testeissä. Joo, ymmärrän varusmieskoulutuksen kansanterveydellisen ikäluokan vertailukelpoisuuden ja jne., mutta silti: eikö ne taistelukentän olosuhteet ole samat miehille kuin naisillekkin?

summa summarum: Toimintakykytestit puolustusvoimille! Ainakin ammattisotilaiden kenttäkelpoisuuden testaamiseen. Turhasta hivelystä luopuminen ja keskittyminen olennaiseen. Olen siis reppujuoksujen ja haavoittuneen kantamisien vankka kannattaja.
 

samip

Kapteeni
Uudistetuissa testeissä tulisi taistelijan kestävyyskuntoa ja kestovoimaa mitata 12minuutin juoksutestillä varustuksena vakioitu tst-varustus. Perustelut, koska taistelukentällä kyseinen varustus on päällä suurimman osan ajasta kun liikutaan ja tästä johtuen kevytrakenteiset ihmiset altistuvat suuremalle määrälle ylimääräisiä kiloja suhteessa omaan painoon, joka vaikuttaa tutkimuksen mukaan taistelijan fyysiseen suorituskykyyn. (Hyvä tulosraja 2600m ja siintä 200m porrastuksella) tst-varustus n. 12kg

Yläraajojen maksimivoiman mittaamiseen mielestäni viestissä #41 kirjoittamani 3. testi on paras vaihtoehto. Perustelut, koska kyseinen testi ei vaadi vaativia tekniikoita ja ei mahdollista itsensä rikkomista. Testiä voisi vielä parantaa, niin että nosto tyyli olsi sotilaspenkin mukainen eli jalat ylhäällä. Yläraajojen maksimivoiman mittaamista ei tule tietenkään suhteuttaa omaan painoon. (Hyvä tulosraja 110kg ja siintä 20kg porrastuksella)

Yläraajojen kestovoimaa tulisi mitata penkkipunneruksella vakioidulla painolla (palomiehillä 45kg). Perustelut, painoa ei tule suhteuttaa omaan painoon, koska kaikki käsissä kannettava materiaali painaa kaikille yhtä paljon. (pelastusopiston minimiraja on 25 toistoa, joten hyvä tulosraja voisi olla 35-40 toiston tietämillä)

60s istumaannousu on mielestäni hyvä sellaisenaan, kun on tarkoitus mitata vartalonlihasten dynaamista voimaa. (hyvä tulosraja 40 toistoa, mikä on tällä hetkellä PVn henkilökunnan 25-29v vastaava tulosraja)

Alaraajojen räjähtävää ja maksimivoiman mittarina toimii hyvin vauhditon pituushyppy. Suhteellisen yksinkertainen ja luonnollinen suorite, joka on suhteessa suoraan testattavan painoon. (hyvä tulosraja 210cm, joka on tällä hetkellä PVn henkilökunnan 25-29v vastaava tulosraja)
 

Peiper

Kapteeni
Itsellänikin vähän laiska startti marssi ja leuanvetotreenit eivät ole vieläkään alkaneet, muuten treenaan kuten ennenkin :)

Marssiminen on sellanen laji että siihen voi treenata vain marssimalla ja se on ihan pirun tylsää
 

Abdullah Koo

Kersantti
Itsellänikin vähän laiska startti marssi ja leuanvetotreenit eivät ole vieläkään alkaneet, muuten treenaan kuten ennenkin :)

Marssiminen on sellanen laji että siihen voi treenata vain marssimalla ja se on ihan pirun tylsää
Miten treenailet? Itse kävin juuri hankkimassa jerrykannut...
 

Peiper

Kapteeni
Tenniskyynärpää vasemmassa kädessä ja oikean jalan nilkan nivelsiteet paskana. = treenitauko. :(

Toi tenniskyynärpää oli parantumassa, eikä olisi vaikuttanut treenaamiseen mutta muutossa kannetut huonekalut saivat sen taas äitymään pahaksi
 

Abdullah Koo

Kersantti
Oliko täällä palstalaisia, jotka ovat menossa lokakuun lopulla RMC taistelukuntotestiin? Itsellä intensiivinen treenaus meneillään, ja ainoa tavoite, että ei tule munattua itseään olemalla testiporukan ylivoimaisesti paskin.
 

Peiper

Kapteeni
Välilevy tykkää kyttyrää ja on neljän viikon sisään 3 tra-treeniä, sen kärsin sitten neurokirurgille tai fyssarille, riippuen mitä magneettikuvat näyttää
 

Peiper

Kapteeni
Olisiko tässä hyvä testi? ;)

"
Nick Grange, from South Wales, ran the Grim up North Marathon with an 80 pound Bergen rucksack strapped to his back on Saturday, October 26.
The 45-year-old managed to complete the marathon in 5 hours, 39 minutes and 17 seconds - beating the previous record holder Michael Barker who ran it in 5 hours and 43 minutes in 2016.
Mr Grange took on the challenge to show people that anything is possible if you put your mind to it.
"
 

rukkaskikka

Kapteeni
Olisiko tässä hyvä testi? ;)

"
Nick Grange, from South Wales, ran the Grim up North Marathon with an 80 pound Bergen rucksack strapped to his back on Saturday, October 26.
The 45-year-old managed to complete the marathon in 5 hours, 39 minutes and 17 seconds - beating the previous record holder Michael Barker who ran it in 5 hours and 43 minutes in 2016.
Mr Grange took on the challenge to show people that anything is possible if you put your mind to it.
"
Jos noita lukuja vähän pyöristelee, niin 40-vuotias juoksi 40 kilon reppu selässään 40 kilometriä aikaan 5 tuntia 40 minuuttia. Taisi sotakamreeri tietää, mitä kirjoitti.
 
Top