Erkki
Ylipäällikkö
Ei, kun nykypäivänä kaikki tuollainen pitää vain myhäillen hyväksyä.Mielestäni 15-vuotias on lapsi, ja piispa vihkii hänet vuoden homoksi. Hymiö ei sovi, joko persiö tai pöriö tai joku muu tähän.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ei, kun nykypäivänä kaikki tuollainen pitää vain myhäillen hyväksyä.Mielestäni 15-vuotias on lapsi, ja piispa vihkii hänet vuoden homoksi. Hymiö ei sovi, joko persiö tai pöriö tai joku muu tähän.
Toivottavasti KKO myöntää valitusluvan ja käsittelyn jälkeen tämä ilmiselvä tapaus nostetaan KKO:n ennakkopäätökseksi, koska silloin se saa lainsäädännöntasoisen aseman ja sananvapaus vahvistuu. Alempien oikeusistuinten päätöksiä ei samalla tavalla sovelleta esim. syyttämiskynnyksen osalta.Toivottavasti syyttäjä iskee päänsä mäntyyn ja KKO ei anna edes valituslupaa näin selvässä asiassa.
Sairaala ei kertonut pahoinpitelystä epäillyn potilaan nimeä poliisille: vetosi yksityisyyteen
Potilaan epäiltiin pahoinpidelleen sairaalassa toisen potilaan. Hallinto-oikeus päätti, ettei poliisilla ole oikeutta saada tietää epäillyn nimeä, koska tieto sairaalahoidosta on arkaluonteinen terveystieto.
”Sairaala ei voi olla rikosvastuusta vapaata aluetta. Potilas ei voi potilassuojan taakse vetäytymällä tehdä sairaalassa rikosta”, poliisi korosti ja huomautti, että sairaalalla on myös vastuu muiden potilaiden turvallisuudesta.
Kuulostaa periaatteessa hyvälle. Nykyäänhän vapautetaan hyvissä ajoin myös ne joilla uusimisriski todetaan merkittäväksi. Ei tuota kuitenkaan ikinä sovelleta vaikka lakipykälä saataisiinkin aikaiseksi.En löydä tähän hätään linkkiä, mutta kuulin radiouutisista, että hallitus kaavailee määrittelemättömän pitkää vankeusrangaistusta Rikoslakiin. Tämä voisi olla oikeasti elinkautinen. Tarkoitus olisi saada lakiin tämän hallituksen aikana.
Lisäys: tässä on aiheesta:
Hallitus haluaa mahdollisuuden sulkea muutkin kuin murhaajat määräämättömäksi ajaksi vankilaan – asiantuntijat skeptisiä
Hallitus haluaa mahdollisuuden sulkea esimerkiksi törkeistä seksuaalirikoksista tuomitut määräämättömäksi ajaksi vankilaan.www.ess.fi
Tämähän on se vanhanmallinen pyttytuomio. Osattiin sitä ainakin entisaikoina soveltaa. Homma tulisi varmastikin toimimaan niin kuin ennen, eli vangin vaarallisuus arvioidaan määräajoin. Tietenkin niin sen pitäisikin olla.Kuulostaa periaatteessa hyvälle. Nykyäänhän vapautetaan hyvissä ajoin myös ne joilla uusimisriski todetaan merkittäväksi. Ei tuota kuitenkaan ikinä sovelleta vaikka lakipykälä saataisiinkin aikaiseksi.
Tällaisen turvasäilövankeuden tarpeesta on puhuttu aikaisemminkin, eli mikään uutuus tai tämän hallituksen keksimä idea se ei ole. Muistaakseni tällainen systeemi löytyy ainakin jostain pohjoismaastakin. Nythän hanke on osa hallitusohjelmaa, onko se sitten persujen ansiota vai jonkun muun.Onkohan sattumaa, että tällaista kaavaillaan, kun oikeusministeri on persu?
Brejvikin kohdalla asiasta on puhuttu joten Norjassa saattaa olla tuollainen systeemi olemassa.Tämähän on se vanhanmallinen pyttytuomio. Osattiin sitä ainakin entisaikoina soveltaa. Homma tulisi varmastikin toimimaan niin kuin ennen, eli vangin vaarallisuus arvioidaan määräajoin. Tietenkin niin sen pitäisikin olla.
Tällaisen turvasäilövankeuden tarpeesta on puhuttu aikaisemminkin, eli mikään uutuus tai tämän hallituksen keksimä idea se ei ole. Muistaakseni tällainen systeemi löytyy ainakin jostain pohjoismaastakin. Nythän hanke on osa hallitusohjelmaa, onko se sitten persujen ansiota vai jonkun muun.
Pakkolaitosvanki oli vaarallinen rikoksenuusija, jonka vankilaoikeus oli määrännyt eristettäväksi pakkolaitokseen, siis jopa yli määräajan.Käsittääkseni pakkolaitos tarkoitti sitä että rangaistus istuttiin päivästä päivään, eli sen pituisena kun se on määrätty ilman lyhennyksiä. Se ei kuitenkaan ollut määrittelemättömän pituinen vaan päättyi sitten kun rangaistus oli lusittu.
Alkuperäinen pakkolaitosvankisysteemi oli sitä, että vankilasta ei päässyt ollenkaan pois, ellei vankilaoikeus käsittelyssään päättänyt vapauttaa vangin, jota ei vaarallisuusarvion perusteella enää vaarallisena pidetty. Myöhemmin se muuttui tuomion päivästä päivään istumiseksi kun lakia muutettiin.Käsittääkseni pakkolaitos tarkoitti sitä että rangaistus istuttiin päivästä päivään, eli sen pituisena kun se on määrätty ilman lyhennyksiä. Se ei kuitenkaan ollut määrittelemättömän pituinen vaan päättyi sitten kun rangaistus oli lusittu.
Kyllä sitä ainakin kritikoitiin kovasti 1960-luvulla siitä, että pakkolaitosvankeina oli ollut sellaisia, jotka eivät vankilaan kuuluneet vaan ennemmin sosiaalitoimen puolelle. Vankilassa istuminen on kallistakin. Pysyvästi sinne kannattaa jättää oikeat rikolliset.Muistaakseni ihan alunperin pakkolaitostuomio saattoi tulla kaikenlaisesta rikollisesta elämäntavasta: ei edes vaarallisista rikoksista, vaan muistakin, jos niitä oli paljon ja usein. Myöhemmin systeemi muuttui vaarallisten rikoksentekijöiden eristämiseksi.
Oli vuosi 1967, kun pakkolaitosjärjestelmä muuttui sellaiseksi, että vain oikeasti vaaralliset rikolliset voitiin tuomita pakkolaitokseen. Enää ei riittänyt se, että on vuosissa mitattuna vankeustuomioita tarpeeksi monta, vaan määrän lisäksi vaadittiin "laatuakin".Kyllä sitä ainakin kritikoitiin kovasti 1960-luvulla siitä, että pakkolaitosvankeina oli ollut sellaisia, jotka eivät vankilaan kuuluneet vaan ennemmin sosiaalitoimen puolelle. Vankilassa istuminen on kallistakin. Pysyvästi sinne kannattaa jättää oikeat rikolliset.
Ongelma tänään on se, että yhteiskuntaan pääsee kokeilemaan tappamista tasaisin väliajoin. Suomi on sarjamurhaajan El Dorado. Jos tähän saadaan joku järki, sitä voisin kutsua vaikka Lex Penttiläksi.
Ongelmana eivät ole pelkästään toistuvasti tappavat, vaan myös toistuvasti seksuaalirikoksiin syyllistyvät, kuten esim. tämä helsinkiläinen pedofiili:Kyllä sitä ainakin kritikoitiin kovasti 1960-luvulla siitä, että pakkolaitosvankeina oli ollut sellaisia, jotka eivät vankilaan kuuluneet vaan ennemmin sosiaalitoimen puolelle. Vankilassa istuminen on kallistakin. Pysyvästi sinne kannattaa jättää oikeat rikolliset.
Ongelma tänään on se, että yhteiskuntaan pääsee kokeilemaan tappamista tasaisin väliajoin. Suomi on sarjamurhaajan El Dorado. Jos tähän saadaan joku järki, sitä voisin kutsua vaikka Lex Penttiläksi.
Näiden sarjarikollisten kanssa on aina se murhe että tuomion pituus ei kuvasta sekä tekojen törkeyttä että määrää vaan tulee reippaasti paljousalennusta. Selkeämpää olisi jos jokaisesta teosta tulisi oma tuomio ja nämä istuttaisiin peräperää. Mut tämä on tietysti epäinhimillistä ajattelua. Rikollinenhan ahdistuisi tuollaisesta ja menettäisi mahdollisuuden saalistaa lisää lapsia uhrikseen.Ongelmana eivät ole pelkästään toistuvasti tappavat, vaan myös toistuvasti seksuaalirikoksiin syyllistyvät, kuten esim. tämä helsinkiläinen pedofiili:
Mies nyt istuu siis kolmatta tuomiotaan vastaavista kokonaisuuksista, ja uhreja hänelle on kertynyt n. 90 alaikäistä poikaa. Uusiminen on alkanut aina jo ehdonalaiseen edellisestä päästyään, siitä nyt siis kuitenkin tällä kertaa 13 vuoden tuomio ilman ensikertalaisuutta ja mahdollisuutta päästä ehdonalaiseen. Mutta tässä on tosiaan esimerkki rikollisesta, joka kuuluisi pakkolaitosvangiksi lopun elämäänsä.45 alaikäistä uhria saalistanut seksuaalirikollinen tuomittiin 13 vuoden vankeuteen lapsiin kohdistuneista seksuaalirikoksista
Mies on tuomittu kahdesti aiemmin vastaavanlaisista rikoksista. Tuomittu on arvioitu erittäin vaaralliseksi, joten hän ei pääse ehdonalaiseen vankeuteen tai koevapauteen.yle.fi
Sinänsä voisi olla mahdollista heittää mies Niuvanniemeen, mutta se on vähän kyseenalaista. Vertailun vuoksi Jammu Siltavuoren kohdalla tulkittiin, että vaikka mies oli syyntakeinen, oli hän kyvytön ymmärtämään tekojensa seuraamuksia uhreille ja uhrien lähipiirille ja siksi vankeustuomion jälkeen suljettiin mielisairaaksi todettuna loppuiäkseen psykiatriseen hoitoon. Psykiatrisen tahdosta riippumattoman hoidon edellytyksenähän on lain mukaan "mielisairaus", joka on yleisesti katsottu rajautuvan psykoosiin ja psykoosin kaltaisiin tiloihin, sekä eräitä hallinnollisia edellytyksiä ja se, että on vaaraksi itselleen tai muille. Tämän mielisairauden lainopillisen määritelmän venyttäminen on aina vähän kyseenalaista, myös siitä näkökulmasta, että jos sitä pitää tehdä lainsäädännön puutteiden vuoksi yhteiskunnan suojelemiseksi, niin silloin vika on lainsäädännössä ja sitä pitäisi muuttaa.