Olikko Patria AMV oikea valinta Suomelle?

SJ kirjoitti:
veffeade kirjoitti:
Kyselin tätä jo tuolla chatin puolella, mutta kun vastausta en ole saanut, niin laitan tänne.

Näin livenä ensimmäistä kertaan AMV:n: Meni tosi lujaa Heinolan ja Lahden välisellä moottoritie​llä. Rakkoni tyhjeni valitettava​sti niin hitaasti etten saanut laitetta kiinni ennen Lahtea (matkaa ei ollut kuin joku 16 km), joten kuvaa AMV:stä ja nopeusmittaristani en saanut. Tosin takaa-ajoa suoritin talvinopeusrajoituksen mukaan.

Kysymys tietäjille: Onko nuilla PS-ajoneuvo​illa joku nopeusrajoi​tus yleisillä teillä, nyt näytti AMV pysyvän helposti rekkojen välissä ja nuohan ajavat sen mitä rajoitin (87 km/h?) sallii ...

BMP-1:llä mentiin aikoinaan Hämeenlinnan silloisella motarilla sen mitä rajoitin antoi myötä. Kyyti oli kylmää (ja meluisaa), mutta silti nuljukumit ohitti ja paahtoi karkuun :a-huh:. Me yleensä pärjättiin vauhdissa mutkaisilla ja pienillä Hätilän lähiympäristön teillä, mutta kun baanalle päästiin bemari jäi jalkoihin.

Nimellinen rajoitus on sama mikä rekoillakin, mutta netistä löytyy videoita siitä kuinka kovaa nuo voivat mennä. Eli Puolan motarilla ohittelevat autoja.

Meidän liki ajamattomat bmp-2 kulkivat dyyneillä jotain +60km/h, jääkärit painoi kauempana bmp-1 väljemmillä koneilla ohi jotain +70km/h luokkaa. Pitäisihän pasienkin kulkea sataa, jostain muistan lukeman 105km/h, mutta kuulema ohjaus on on sellaista vetelyä puolelta toiselle noissa nopauksissa ettei ole kovin turvallista touhua. Kenties AMV ohjaus on vähän eri tasoa tekniikan kehittyessä(kallistuessa) että sillä sujuu huoletta nuo suuremmatkin nopeudet, tehosta ei varmaan jää kiinni.
 
Ohjus-tiedustelija kirjoitti:
SJ kirjoitti:
veffeade kirjoitti:
Kyselin tätä jo tuolla chatin puolella, mutta kun vastausta en ole saanut, niin laitan tänne.

Näin livenä ensimmäistä kertaan AMV:n: Meni tosi lujaa Heinolan ja Lahden välisellä moottoritie​llä. Rakkoni tyhjeni valitettava​sti niin hitaasti etten saanut laitetta kiinni ennen Lahtea (matkaa ei ollut kuin joku 16 km), joten kuvaa AMV:stä ja nopeusmittaristani en saanut. Tosin takaa-ajoa suoritin talvinopeusrajoituksen mukaan.

Kysymys tietäjille: Onko nuilla PS-ajoneuvo​illa joku nopeusrajoi​tus yleisillä teillä, nyt näytti AMV pysyvän helposti rekkojen välissä ja nuohan ajavat sen mitä rajoitin (87 km/h?) sallii ...

BMP-1:llä mentiin aikoinaan Hämeenlinnan silloisella motarilla sen mitä rajoitin antoi myötä. Kyyti oli kylmää (ja meluisaa), mutta silti nuljukumit ohitti ja paahtoi karkuun :a-huh:. Me yleensä pärjättiin vauhdissa mutkaisilla ja pienillä Hätilän lähiympäristön teillä, mutta kun baanalle päästiin bemari jäi jalkoihin.

Nimellinen rajoitus on sama mikä rekoillakin, mutta netistä löytyy videoita siitä kuinka kovaa nuo voivat mennä. Eli Puolan motarilla ohittelevat autoja.

Meidän liki ajamattomat bmp-2 kulkivat dyyneillä jotain +60km/h, jääkärit painoi kauempana bmp-1 väljemmillä koneilla ohi jotain +70km/h luokkaa. Pitäisihän pasienkin kulkea sataa, jostain muistan lukeman 105km/h, mutta kuulema ohjaus on on sellaista vetelyä puolelta toiselle noissa nopauksissa ettei ole kovin turvallista touhua. Kenties AMV ohjaus on vähän eri tasoa tekniikan kehittyessä(kallistuessa) että sillä sujuu huoletta nuo suuremmatkin nopeudet, tehosta ei varmaan jää kiinni.

Huhu kertoi, jotta kapiaiset olisivat ottaneet BMP-1:n rajoittimen päältä pois testimielessä ja luukuttaneet oikein kunnolla. Kyyti oli kuulema hyvää pikkuautoluokkaa. Saattaa tietysti olla paikallinen (PsPr) tornari :-/.
 
veffeade kirjoitti:
Kysymys tietäjille: Onko nuilla PS-ajoneuvo​illa joku nopeusrajoi​tus yleisillä teillä, nyt näytti AMV pysyvän helposti rekkojen välissä ja nuohan ajavat sen mitä rajoitin (87 km/h?) sallii ...

Rajoitus on 80 km/h eli sama kuin kuorma-autoilla ja rekoillakin.
 
Jenkkien AMV versio.

Lockheed Martin presents the Havoc at GDA 2011 proposed for MPC program for U.S. Marine Corps.
http://www.armyrecognition.com/gda_2011_show_daily_news_pictures_video_uk/lockheed_martin_presents_havoc_at_gda_2011_proposed_for_mpc_program_for_u.s._marine_corps_1212113.html
 
Last edited by a moderator:
Onko Suomi myyny Patrian AMV USA:lle??
 
Hejsan kirjoitti:
Onko Suomi myyny Patrian AMV USA:lle??

Lisenssi sopimus on tehty Locheed Martin yhtiön kanssa. Hyö rakentavat AMV:t mariineille, jos AMV tulee valituksi. LM myöskin hoitaa markkinoinnin.
 
SJ kirjoitti:
Hejsan kirjoitti:
Onko Suomi myyny Patrian AMV USA:lle??

Lisenssi sopimus on tehty Locheed Martin yhtiön kanssa. Hyö rakentavat AMV:t mariineille, jos AMV tulee valituksi. LM myöskin hoitaa markkinoinnin.

Jos USA valitse ne, saako Suomi sitten rahaa siitä lisenssi sopimuksesta?
 
Hejsan kirjoitti:
SJ kirjoitti:
Hejsan kirjoitti:
Onko Suomi myyny Patrian AMV USA:lle??

Lisenssi sopimus on tehty Locheed Martin yhtiön kanssa. Hyö rakentavat AMV:t mariineille, jos AMV tulee valituksi. LM myöskin hoitaa markkinoinnin.

Jos USA valitse ne, saako Suomi sitten rahaa siitä lisenssi sopimuksesta?

Patria OYJ epäilemättä saa sen lisenssimaksun ja saattaa jopa maksaa siitä veroja. Eli joo, kyllä siitä tulee rahaa Suomeen.
 
SJ kirjoitti:
Hejsan kirjoitti:
SJ kirjoitti:
Hejsan kirjoitti:
Onko Suomi myyny Patrian AMV USA:lle??

Lisenssi sopimus on tehty Locheed Martin yhtiön kanssa. Hyö rakentavat AMV:t mariineille, jos AMV tulee valituksi. LM myöskin hoitaa markkinoinnin.

Jos USA valitse ne, saako Suomi sitten rahaa siitä lisenssi sopimuksesta?

Patria OYJ epäilemättä saa sen lisenssimaksun ja saattaa jopa maksaa siitä veroja. Eli joo, kyllä siitä tulee rahaa Suomeen.

Ok

Se lisenssi onko se vain joku prosentti siitä kokonaishinnasta?
Sanotaan vaikka yks AMV maksaa 2 milj euroa niin kun paljon saa suomi siitä?
 
Hejsan kirjoitti:
SJ kirjoitti:
Hejsan kirjoitti:
SJ kirjoitti:
Hejsan kirjoitti:
Onko Suomi myyny Patrian AMV USA:lle??

Lisenssi sopimus on tehty Locheed Martin yhtiön kanssa. Hyö rakentavat AMV:t mariineille, jos AMV tulee valituksi. LM myöskin hoitaa markkinoinnin.

Jos USA valitse ne, saako Suomi sitten rahaa siitä lisenssi sopimuksesta?

Patria OYJ epäilemättä saa sen lisenssimaksun ja saattaa jopa maksaa siitä veroja. Eli joo, kyllä siitä tulee rahaa Suomeen.

Ok

Se lisenssi onko se vain joku prosentti siitä kokonaishinnasta?
Sanotaan vaikka yks AMV maksaa 2 milj euroa niin kun paljon saa suomi siitä?

Lienee liikesalaisuus. Meinaan, että se vaikuttaa tarjouskilpailuun, joten varmana tuollaiset asiat pidetään salassa.
 
SJ kirjoitti:
Hejsan kirjoitti:
SJ kirjoitti:
Hejsan kirjoitti:
SJ kirjoitti:
Lisenssi sopimus on tehty Locheed Martin yhtiön kanssa. Hyö rakentavat AMV:t mariineille, jos AMV tulee valituksi. LM myöskin hoitaa markkinoinnin.

Jos USA valitse ne, saako Suomi sitten rahaa siitä lisenssi sopimuksesta?

Patria OYJ epäilemättä saa sen lisenssimaksun ja saattaa jopa maksaa siitä veroja. Eli joo, kyllä siitä tulee rahaa Suomeen.

Ok

Se lisenssi onko se vain joku prosentti siitä kokonaishinnasta?
Sanotaan vaikka yks AMV maksaa 2 milj euroa niin kun paljon saa suomi siitä?

Lienee liikesalaisuus. Meinaan, että se vaikuttaa tarjouskilpailuun, joten varmana tuollaiset asiat pidetään salassa.

Patrialle olisi kai isoin merkitys se että tuo kauppa voisi aukaista vientimahdollisuudet moneen muuhun maahan.

Ja olisi hyvää mainosta seuraaville tuotteille
 
Iso-Mursu kirjoitti:
SJ kirjoitti:
Hejsan kirjoitti:
SJ kirjoitti:
Hejsan kirjoitti:
Jos USA valitse ne, saako Suomi sitten rahaa siitä lisenssi sopimuksesta?

Patria OYJ epäilemättä saa sen lisenssimaksun ja saattaa jopa maksaa siitä veroja. Eli joo, kyllä siitä tulee rahaa Suomeen.

Ok

Se lisenssi onko se vain joku prosentti siitä kokonaishinnasta?
Sanotaan vaikka yks AMV maksaa 2 milj euroa niin kun paljon saa suomi siitä?

Lienee liikesalaisuus. Meinaan, että se vaikuttaa tarjouskilpailuun, joten varmana tuollaiset asiat pidetään salassa.

Patrialle olisi kai isoin merkitys se että tuo kauppa voisi aukaista vientimahdollisuudet moneen muuhun maahan.

Ja olisi hyvää mainosta seuraaville tuotteille

Suoraan sanoen en ole ihan varma, että onko Patrialla mitään maita jotka ovat suljettuja heille ja ne on kuitenkin myynyt AMV:tä niin paljon, että kenellekkään ei oikeastaan tarvitse todistaa mitään. Mutta kaupallisessa mielessä tuo on sellainen kauppa, että oksat pois! Ja jos tuo kauppa saataisiin, niin se olisi pois kilpailijoilta, ja se epäilemättä parantaisi kilpailuasemaa.

Edit: Niin ja tuossa saataisiin jotakin mistä voitaisiin kehittää vastakauppoja tuleville ohjuskaupoille. Ehkä osa noista ajoneuvoista voitaisiin rakentaa meillä.
 
SJ kirjoitti:
Iso-Mursu kirjoitti:
SJ kirjoitti:
Hejsan kirjoitti:
SJ kirjoitti:
Patria OYJ epäilemättä saa sen lisenssimaksun ja saattaa jopa maksaa siitä veroja. Eli joo, kyllä siitä tulee rahaa Suomeen.

Ok

Se lisenssi onko se vain joku prosentti siitä kokonaishinnasta?
Sanotaan vaikka yks AMV maksaa 2 milj euroa niin kun paljon saa suomi siitä?

Lienee liikesalaisuus. Meinaan, että se vaikuttaa tarjouskilpailuun, joten varmana tuollaiset asiat pidetään salassa.

Patrialle olisi kai isoin merkitys se että tuo kauppa voisi aukaista vientimahdollisuudet moneen muuhun maahan.

Ja olisi hyvää mainosta seuraaville tuotteille

Suoraan sanoen en ole ihan varma, että onko Patrialla mitään maita jotka ovat suljettuja heille ja ne on kuitenkin myynyt AMV:tä niin paljon, että kenellekkään ei oikeastaan tarvitse todistaa mitään. Mutta kaupallisessa mielessä tuo on sellainen kauppa, että oksat pois! Ja jos tuo kauppa saataisiin, niin se olisi pois kilpailijoilta, ja se epäilemättä parantaisi kilpailuasemaa.

Menee ehkä hiukkasen OT, mutta knkos jenkeillä paljonkin lisenssivalmistettuja made in not USA välineitä?. Ovat vissiin sen verran korrekteja jotta eivät tee suoria kopioita.

Stryker on vissiin Kanadalaista perua (LAV III), merijalkaväen AV-8B Harrier II lienee melko lailla suora paikallinen kopio englesmannien Harrierista: Onko muita ?.

Tuosta Strykerista vielä; eikös kyseessä ole ihan AMV:n tasoinen laite; tuntuisi luonnolliselta että logistisista syistä jatkaisivat Stykerin uudemmilla versioilla jatkossa.

http://en.wikipedia.org/wiki/Stryker#Future
 
veffeade kirjoitti:
SJ kirjoitti:
Iso-Mursu kirjoitti:
SJ kirjoitti:
Hejsan kirjoitti:
Ok

Se lisenssi onko se vain joku prosentti siitä kokonaishinnasta?
Sanotaan vaikka yks AMV maksaa 2 milj euroa niin kun paljon saa suomi siitä?

Lienee liikesalaisuus. Meinaan, että se vaikuttaa tarjouskilpailuun, joten varmana tuollaiset asiat pidetään salassa.

Patrialle olisi kai isoin merkitys se että tuo kauppa voisi aukaista vientimahdollisuudet moneen muuhun maahan.

Ja olisi hyvää mainosta seuraaville tuotteille

Suoraan sanoen en ole ihan varma, että onko Patrialla mitään maita jotka ovat suljettuja heille ja ne on kuitenkin myynyt AMV:tä niin paljon, että kenellekkään ei oikeastaan tarvitse todistaa mitään. Mutta kaupallisessa mielessä tuo on sellainen kauppa, että oksat pois! Ja jos tuo kauppa saataisiin, niin se olisi pois kilpailijoilta, ja se epäilemättä parantaisi kilpailuasemaa.

Menee ehkä hiukkasen OT, mutta knkos jenkeillä paljonkin lisenssivalmistettuja made in not USA välineitä?. Ovat vissiin sen verran korrekteja jotta eivät tee suoria kopioita.

Stryker on vissiin Kanadalaista perua (LAV III), merijalkaväen AV-8B Harrier II lienee melko lailla suora paikallinen kopio englesmannien Harrierista: Onko muita ?.

Tuosta Strykerista vielä; eikös kyseessä ole ihan AMV:n tasoinen laite; tuntuisi luonnolliselta että logistisista syistä jatkaisivat Stykerin uudemmilla versioilla jatkossa.

http://en.wikipedia.org/wiki/Stryker#Future

Harrier:ista luin, että jenkit ovat aikeissa ostaa kaikki Brittien jäljellä olevat Harrierit ja antaa ne Mariineille käyttöön heidän omien Harrierien ohella. Samassa jutussa mainittiin, että nuo koneet ovat melkoisen identtisiä sisältä ja esim. rungot rakennetaan samassa tehtaassa ja siivet tulee sitten ostaja maan valmistajalta. Muutenkin tuntuivat olevan hyvin samanlaisia sisältä, tästä sain sellaisen kuvan, että kysessä ei sinällään ole kopio, vaan pikemminkin rinnakkais tuote.

Strykeristä en tiedä, mutta olettaisin sen osallistuvan tarjouskilpailuun, kun se pidetään. Tuohon vaan liittyy sellainen NIH:iä vastaava taipumus, että Mariinit eivät välttämättä hanki samoja kamppeita kuin armeija. Mikä lienee viisasta, koska AMV:tä ei koetettu väkisin sovittaa C-130 muottiin ja saattaa siksi olla hieman tukevampi.
 
Nuo toisen sukupolven Harrierit ovat itseasiassa pitkälti amerikkalaista alkuperää, eli brittienkin GR5, GR7 ja GR9 mallit perustuvat McDonnell Douglasin AV-8B Harrier II koneeseen. Joka tietysti pohjautuu alkup. brittien Harrieriin.

http://en.wikipedia.org/wiki/AV-8B_Harrier_II
http://en.wikipedia.org/wiki/British_Aerospace_Harrier_II

Stryker taas perustuu Kanadalaiseen LAVIII:een, joka taas perustuu Sveitsiläisen Mowagin PiranhaIII:een.

http://en.wikipedia.org/wiki/Stryker
http://en.wikipedia.org/wiki/LAV_III
http://en.wikipedia.org/wiki/MOWAG_Piranha

Merijalkaväen nykyinenkin ajoneuvo, eli LAV-25 pohjautuu samanlaisen ketjun läpi PiranhaI:een.

Pienaseiden joukossa on paljon ulkom. kamaa, palveluspistooli M9 on Beretan F92, M249 SAW on FN Minimi, M240 on FN MAG. M27 IAR on H&K 416 ja M320 kranaatinlaukaisin on H&K:n valmistetta. H&K on myös XM25:n asetekniikan takana.
 
käsitykseni on, että Strykerin maine on aika kehno.

us armyn bradleyn hankintaprosessihan oli kaikkien aikojen heikoin ja tulos samoin.

saa nyt nähdä hankintaanko uusi kotimainen "superase" tyyppiä bradley vai combat proven vehje kuten AMV. Afgoissa talebanit kutsuvat puolalaisten Rosomakia (=Ahma), siis AMV:tä, joissa tosin on lisäpanssarointia vihtreiksi paholaisiksi. IED:t eivät ole juuri purreet.
 
adam7 kirjoitti:
käsitykseni on, että Strykerin maine on aika kehno.

us armyn bradleyn hankintaprosessihan oli kaikkien aikojen heikoin ja tulos samoin.

saa nyt nähdä hankintaanko uusi kotimainen "superase" tyyppiä bradley vai combat proven vehje kuten AMV. Afgoissa talebanit kutsuvat puolalaisten Rosomakia (=Ahma), siis AMV:tä, joissa tosin on lisäpanssarointia vihtreiksi paholaisiksi. IED:t eivät ole juuri purreet.

Ei pidä paikkaansa. Käyttäjät ovat Strykereihinsä olleet alusta asti tyytyväisiä. Luulen kuitenkin tietäväni mistä tuo luulosi johtuu, nimittäin tuosta hankintaprojektin aikaisesta vastustuksesta. Kenraalit nimittäin olivat kovasti noita vastaan. Mutta siinä vaiheessa kun nuo oli olleet vuoden käytössä irakissa ja käyttäjät raportoivat mielipiteistään, niin sen jälkeen ei ollut paljoa nokankoputtamista noita vastaan. Tietysti joku keksi tehdä todella negatiivisen raportin noista sillä perusteella, että joitakin pikkuvikoja löytyi, mutta siihen se jäi.

Ja mitä tulee AMV:n taistelukokemukseen, niin se ei taida olla oikein mitään verrattuna Strykeriin. Oikeastaan ainoat seikat mitkä saattavat viedä AMV:n Strykerin edelle on halvempi hinta ja se seikka, että AMV:tä ei koetettu sovittaa C-130:n sopivaksi. Mahdollisesti myös se seikka, että AMV valmistettaisiin USA:ssa eikä Kanadassa.
 
kyllä käsitykseni pitää paikkansa. nimittäin käsityksenäni.

se on sitten eri asia onko käsitykseni väärä.

tässä nyt sitten strykeristä
http://www.defenseindustrydaily.com/US-Army-Moves-Ahead-with-Stryker-Hull-Modification-06308/

mieleeni oli jäänyt juuri se, etä niitä joudutaan upgreidaamaan ied.kestävyydessä. on tuolla sitten positiivistakin. kaikki taitaa olla positiivista humvee kenttämodausten jälkeen.
 
adam7 kirjoitti:
kyllä käsitykseni pitää paikkansa. nimittäin käsityksenäni.

se on sitten eri asia onko käsitykseni väärä.

tässä nyt sitten strykeristä
http://www.defenseindustrydaily.com/US-Army-Moves-Ahead-with-Stryker-Hull-Modification-06308/

mieleeni oli jäänyt juuri se, etä niitä joudutaan upgreidaamaan ied.kestävyydessä. on tuolla sitten positiivistakin. kaikki taitaa olla positiivista humvee kenttämodausten jälkeen.

Afghanistanissa ovat oppineet laittamaan tarpeeksi ainetta reikään, kun kyseessä on suojattu ajoneuvo. Muistaakseni AMV:ssä on tullut ainakin yksi kuolonuhri IED:n takia ja muutenkaan noissa taida olla paljoa eroa miinasuojauksessa. MRAP ajoneuvot ovat sitten juttu erikseen, niistä löytyy sitten sellaisia ajoneuvoja, jotka on tehty kestämään paljon enemmän. Niin ja muuten tuossa linkissäsi eka kuva on sama kuin tämä tapaus: http://www.liveleak.com/view?i=1e57ac91fb Tulos oli, että kaikki neljä miehistöstä katsottiin loukkaantuneeksi, mutta vain yksi vietti yön sairaalassa, sitten palasi yksikköön. Ajoneuvo työnnettiin pystyyn ja hinattiin takaisin korjattavaksi. Sikäli kun Michael Yonin juttuja olen seurannut, niin tuo nimenomainen ajoneuvo on korjattu aika perusteellisesti pariin kertaan. Ainakin yhdesti käynyt yhdysvalloissa, kun runko oli vääntynyt kunnolla.

Ja tässä tosiaankin on linkki siihen mitä ajoneuvosta on ajateltu vuosi käyttöönoton jälkeen: http://www.defenseindustrydaily.com/m1126-strykers-in-combat-experiences-lessons-01323/
 
Back
Top