Ohjus-tiedustelija
Ylipäällikkö
SJ kirjoitti:veffeade kirjoitti:Kyselin tätä jo tuolla chatin puolella, mutta kun vastausta en ole saanut, niin laitan tänne.
Näin livenä ensimmäistä kertaan AMV:n: Meni tosi lujaa Heinolan ja Lahden välisellä moottoritiellä. Rakkoni tyhjeni valitettavasti niin hitaasti etten saanut laitetta kiinni ennen Lahtea (matkaa ei ollut kuin joku 16 km), joten kuvaa AMV:stä ja nopeusmittaristani en saanut. Tosin takaa-ajoa suoritin talvinopeusrajoituksen mukaan.
Kysymys tietäjille: Onko nuilla PS-ajoneuvoilla joku nopeusrajoitus yleisillä teillä, nyt näytti AMV pysyvän helposti rekkojen välissä ja nuohan ajavat sen mitä rajoitin (87 km/h?) sallii ...
BMP-1:llä mentiin aikoinaan Hämeenlinnan silloisella motarilla sen mitä rajoitin antoi myötä. Kyyti oli kylmää (ja meluisaa), mutta silti nuljukumit ohitti ja paahtoi karkuun :a-huh:. Me yleensä pärjättiin vauhdissa mutkaisilla ja pienillä Hätilän lähiympäristön teillä, mutta kun baanalle päästiin bemari jäi jalkoihin.
Nimellinen rajoitus on sama mikä rekoillakin, mutta netistä löytyy videoita siitä kuinka kovaa nuo voivat mennä. Eli Puolan motarilla ohittelevat autoja.
Meidän liki ajamattomat bmp-2 kulkivat dyyneillä jotain +60km/h, jääkärit painoi kauempana bmp-1 väljemmillä koneilla ohi jotain +70km/h luokkaa. Pitäisihän pasienkin kulkea sataa, jostain muistan lukeman 105km/h, mutta kuulema ohjaus on on sellaista vetelyä puolelta toiselle noissa nopauksissa ettei ole kovin turvallista touhua. Kenties AMV ohjaus on vähän eri tasoa tekniikan kehittyessä(kallistuessa) että sillä sujuu huoletta nuo suuremmatkin nopeudet, tehosta ei varmaan jää kiinni.