Hande kirjoitti:SJ kirjoitti:Niin, elikkä sillä tuossa aikaisemmin (onneksi) käytin ilmaisua "sivuovi" ja todellakin tarkoitan "ovea", enkä sitä luukkua, joka joissakin malleissa on. Ne ovet tukivat vissiin BTR-70 malliin ja sellaiset varmasti on jo BTR-80:ssä. En tiedä, että onko niissä merkittävästi paremmat tilat, mutta se ovi on varmasti parempi ratkaisu.
Juu, noissa myöhemmissä malleissa on sivuilla ovet joista pystyy oikeasti jalkautumaan. Vaatimuksina siis se että mies mahtuu ulos ainakin sullomalla ja sellaisessa asennossa että jalat tapaavat maahat. 70:ssa tuo ovi taitaa pienen kokonsa puolesta olla vielä hiukan puolivillainen viritys muille kuin keskiaasialaisille.
Minäkin kutsuisin tuota BTR-60:n kyljen vyötärölinjan yläpuolista aukkoa luukuksi enkä oveksi. BTR-70:ssä taas se 'ovi' on vyötärölinjan alapuolella ja kapenee alaspäin (se loppuu siihen mistä BTR-60:n luukku alkaa) eli se vasta ahdas kuilu onkin. BTR-80 ja -90 ovat ainoat tuon sarjan ajoneuvot joissa on enemmän oven näköinen kulkutie sivussa. Sekin aukeaa kahdessa osassa ja sijaitsee vähän hankalasti 2. ja 3. pyöräparien välissä, ilmeisesti kahdeksanpyöräiseen ajoneuvoon jossa on moottori takana ei vaan voi tehdä oikeasti hyviä ovia jalkautumista varten.