SJ kirjoitti:Sugsilla kirjoitti:Mielestäni myös Pasi oli ihan hyvä valinta vaikkapa petteriin nähden. Vaikka YYA aikaan olisi pettereitä saanut halvalla vastakaupoilla, ja vielä halvemmalla venäläisen miehistön kera.
Mutta kun sitä katseli millä tavalla pojat kompuroivat niistä sivuovista ulos, niin kyllä siellä taisi joku hammas katketa, ja nilkka nyrjähtää. Petterihän taitaa tosiaan olla ainoa vehjes joka on onnistunut hukuttamaan miehistönsä. Tähän tosin syypää taisi olla kotikutonen modaus, missä moottoritilan päälle rakennettiin varustekori, ja se muutti vaunun painopisteen liian korkeasi, vaunun näin kiepsahtaen vedessä ylösalaisin. (tämä siis täysin seniilin panssarimiehen muistinvaraista tietoa)
Muistelen jonkun minulle kertoneen, että mokomassa rakkineessa ollut sivuovia ja ne tuli vasta myöhemmissä malleissa (tai siis sellaista mikä myöhemmissä malleissa on) ja poistuminen yleensä tapahtui kattoluukun kautta.
http://en.wikipedia.org/wiki/FileOL_2004_Warsaw_europejski_szczyt_gospodarczy_01.jpg
Tuo ainakin vastaisi saamaani kuvausta.
Se Taipalsaaressa uponnut 'petteri' oli BTR-60 PB, ja siinä ei tosiaan ole sivuovia vaan jalkautuminen tapahtui kansiluukusta. Pasin hankintapäätöksen aikaan vaihtoehtona oli BTR-80, jota ostettiinkin kaksi kappaletta testikäyttöön. Siinä on sivuovet, jotka avautuvat kahdessa osassa ja ne sijaitsevat melko ahtaasti 2. ja 3. pyörän välisessä tilassa. Takaovia ei BTR:issä ole moottorin sijoittelun takia paitsi ukrainalaisessa BTR-4:ssä, ja tämä on ollut yksi miinuspuoli ainakin läntisessä ajattelussa. Muuten BTR-80 ei välttämättä olisi ollut huonokaan vaihtoehto Pasille jos verrataan vain ajoneuvoja toisiinsa eikä välitetä kauppapolitiikasta.