Olikko Patria AMV oikea valinta Suomelle?

Tietenkin on, sehän se oli pointtini. Koska aseteollisuus ei ole saanut viedä mitään ulkomaille, ja kotimaan tilaukset ovat olleet ns. varma nakki, ei ole ollut paljoa tarvetta oppia kustannustehokkaaksi.

Japanin puolustusbudjetti voi näyttää BKT;hen suhteutettuna pieneltä, mutta absoluuttisesti mitaten se on iso. Samaa luokkaa kuin vaikka Ranskan mutta ilman tarvetta siirtomaaimperiumin tai ydinpelotteen ylläpitämiseen.

Japanin käsittääkseni ensimmäinen vakava asemateriaalin myyntiyritys meni myttyyn Australian suve-kaupassa, jossa ranskalaiset voittivat. Taisi protektiniosmi ja Technology Transfer koitua turmioksi?
 
Olisi noita varmaan mutta kuten kuvasta näkyi, ei Japanin asevienti ole ollut kovin menestyksekästä. Kun aseteollisuus on vuosikymmeniä saanut tehdä järjestelmiä omille asevoimille 'piikki auki' -periaatteella niin hintakilpailukyky ei taida olla paras mahdollinen.

Eikä kyse ole ollut pelkästään saamisesta, vaan Japanin perustuslaki kielsi kaiken moisen myynnin aika pitkään. Nykyään kaiketi myynti jo onnistuu...
 
Eikä kyse ole ollut pelkästään saamisesta, vaan Japanin perustuslaki kielsi kaiken moisen myynnin aika pitkään. Nykyään kaiketi myynti jo onnistuu...

Perustuslaki kieltää myös sodankäynnin, armeijan, laivaston ja ilmavoimat. Vain vakavimpia turvallisuusuhkia varten on mitätön turvajoukko jolla on hävittäjiä, tankkeja, ohjuksia, risteilijöitä, lentotukialuksia....
 

Patria on mukana tarjouskilpailussa 150 panssaroidun ajoneuvon myymisessä Bulgariaan, kaupan arvo yli 700 miljoonaa euroa​

Bulgaria valitsee suomalaisen AMV:n ja sveitsiläisamerikkalaisen Piranhan välillä.

Suomalaisen puolustustarvikeyhtiö Patrian valmistama AMV-ajoneuvo on loppusuoralla tarjouskilpailussa, jossa Bulgaria valitsee asevoimilleen uutta taistelu- ja miehistönkuljetusajoneuvoa.
Bulgaria on hankkimassa 150 panssaroitua ajoneuvoa. Kaupan kokonaisarvo on yli 700 miljoonaa euroa.

Patrian kanssa kaupasta kilpailee vielä amerikkalaisen General Dynamicsin Sveitsin tytäryhtiön valmistama Piranha.
Alun perin tarjouspyyntö lähti neljälle valmistajalle.

Liiketoimintajohtaja Jussi Järvinen Patriasta kertoo, että yhtiön tarjous sisältää 90 taisteluajoneuvoa ja 60 muuta erilaista versiota AMV-ajoneuvosta.
”Erilaisia versioita käyttötarkoituksen mukaan, kuten komentoajoneuvoja. Mitä asiakas nyt haluaa”, Järvinen sanoo.
”Kaikki perustuvat samaan AMV-ajoneuvon alustaan.”

Järvinen uskoo, että Patrian tarjous on kilpailukykyinen, mutta myöntää, että paljon on vielä tekemistä.
Seuraavaksi ovat edessä ajoneuvojen testaukset, eikä tarkkaa aikataulua edes tiedetä vielä.

Hanke on muutenkin myöhässä, sillä alkuperäisen suunnitelman mukaan Bulgarian olisi jo pitänyt tehdä päätös ajoneuvosta.


Jos Bulgaria valitsee AMV:n, niin suurin osa niistä valmistettaisiin Bulgariassa.
Todennäköisesti vain ensimmäiset kappaleet tehtäisiin Suomessa. Kyseessä olisi siis teknologian siirto.
”Se on ollut alusta alkaen ihan selkeä asiakkaan tahtotila”, Järvinen sanoo.

Käytännössä Patria toimittaisi kaikkiin ajoneuvoihin vain tietyt avainkomponentit, kuten esimerkiksi apurungot, akselistot ja pyörännavat.
Samanlaisella konseptilla myös Puola osti aikoinaan Patrialta satoja panssaroituja AMV-ajoneuvoja, jotka se nimesi Rosomakiksi eli Ahmaksi.

”Emme ole siitä mustasukkaisia. Toimitamme avainkomponentit kaikkiin Puolassakin valmistettuihin ajoneuvoihin. Se on hienoa, että he ovat ottaneet ajoneuvon omakseen.”

Vaikka AMV:n tuotantolinja ei nykykonseptilla olekaan Suomessa, niin AMV-kaupoilla on merkittävä vaikutus myös Suomessa.
Patria on vuosikymmenten mittaan myynyt yli 3 000 panssaroitua ajoneuvoa eri puolille maailmaa. AMV onkin Suomen aseteollisuuden lippulaiva.

”Me räätälöimme ajoneuvoja asiakkaita varten. Se on meidän pääbisnes tänä päivänä, eli omien tuotteiden suunnittelu ja projektinhallinta”, Järvinen sanoo.
”Se on ollut 20 vuotta näin, vaikka tässä välissä on joitain sarjoja tehty Hämeenlinnassakin. 20 vuotta pääbisnes on ollut omien tuotteiden suunnittelussa ja projektinhallinnassa.
Kun asiakas haluaa Suomessa valmistettuja ajoneuvoja, meillä on Hämeenlinnassa täysi valmius myös sarjavalmistukseen.”


Bulgarian asevoimien tarkoituksena on varustaa kolme panssaroitua pataljoonaa uusilla taisteluajoneuvoilla.
Vaikka Bulgaria kuuluu nykyään sotilasliitto Natoon, on sen käytössä runsaasti neuvostoaikaista sotakalustoa.
Sen tarkoituksena on korvata muun muassa vanha BTR-kalusto moderneilla ajoneuvoilla.

Bulgaria on muutenkin modernisoimassa sotakalustoaan.
Se on muun muassa ostanut Yhdysvalloista uusia F-16-hävittäjiä korvaamaan nykyisiä neuvostovalmisteisia Mig-29-hävittäjiään.
 

Patria on mukana tarjouskilpailussa 150 panssaroidun ajoneuvon myymisessä Bulgariaan, kaupan arvo yli 700 miljoonaa euroa​

Bulgaria valitsee suomalaisen AMV:n ja sveitsiläisamerikkalaisen Piranhan välillä.

Suomalaisen puolustustarvikeyhtiö Patrian valmistama AMV-ajoneuvo on loppusuoralla tarjouskilpailussa, jossa Bulgaria valitsee asevoimilleen uutta taistelu- ja miehistönkuljetusajoneuvoa.
Bulgaria on hankkimassa 150 panssaroitua ajoneuvoa. Kaupan kokonaisarvo on yli 700 miljoonaa euroa.

Patrian kanssa kaupasta kilpailee vielä amerikkalaisen General Dynamicsin Sveitsin tytäryhtiön valmistama Piranha.
Alun perin tarjouspyyntö lähti neljälle valmistajalle.

Liiketoimintajohtaja Jussi Järvinen Patriasta kertoo, että yhtiön tarjous sisältää 90 taisteluajoneuvoa ja 60 muuta erilaista versiota AMV-ajoneuvosta.
”Erilaisia versioita käyttötarkoituksen mukaan, kuten komentoajoneuvoja. Mitä asiakas nyt haluaa”, Järvinen sanoo.
”Kaikki perustuvat samaan AMV-ajoneuvon alustaan.”

Järvinen uskoo, että Patrian tarjous on kilpailukykyinen, mutta myöntää, että paljon on vielä tekemistä.
Seuraavaksi ovat edessä ajoneuvojen testaukset, eikä tarkkaa aikataulua edes tiedetä vielä.

Hanke on muutenkin myöhässä, sillä alkuperäisen suunnitelman mukaan Bulgarian olisi jo pitänyt tehdä päätös ajoneuvosta.


Jos Bulgaria valitsee AMV:n, niin suurin osa niistä valmistettaisiin Bulgariassa.
Todennäköisesti vain ensimmäiset kappaleet tehtäisiin Suomessa. Kyseessä olisi siis teknologian siirto.
”Se on ollut alusta alkaen ihan selkeä asiakkaan tahtotila”, Järvinen sanoo.

Käytännössä Patria toimittaisi kaikkiin ajoneuvoihin vain tietyt avainkomponentit, kuten esimerkiksi apurungot, akselistot ja pyörännavat.
Samanlaisella konseptilla myös Puola osti aikoinaan Patrialta satoja panssaroituja AMV-ajoneuvoja, jotka se nimesi Rosomakiksi eli Ahmaksi.

”Emme ole siitä mustasukkaisia. Toimitamme avainkomponentit kaikkiin Puolassakin valmistettuihin ajoneuvoihin. Se on hienoa, että he ovat ottaneet ajoneuvon omakseen.”

Vaikka AMV:n tuotantolinja ei nykykonseptilla olekaan Suomessa, niin AMV-kaupoilla on merkittävä vaikutus myös Suomessa.
Patria on vuosikymmenten mittaan myynyt yli 3 000 panssaroitua ajoneuvoa eri puolille maailmaa. AMV onkin Suomen aseteollisuuden lippulaiva.

”Me räätälöimme ajoneuvoja asiakkaita varten. Se on meidän pääbisnes tänä päivänä, eli omien tuotteiden suunnittelu ja projektinhallinta”, Järvinen sanoo.
”Se on ollut 20 vuotta näin, vaikka tässä välissä on joitain sarjoja tehty Hämeenlinnassakin. 20 vuotta pääbisnes on ollut omien tuotteiden suunnittelussa ja projektinhallinnassa.
Kun asiakas haluaa Suomessa valmistettuja ajoneuvoja, meillä on Hämeenlinnassa täysi valmius myös sarjavalmistukseen.”


Bulgarian asevoimien tarkoituksena on varustaa kolme panssaroitua pataljoonaa uusilla taisteluajoneuvoilla.
Vaikka Bulgaria kuuluu nykyään sotilasliitto Natoon, on sen käytössä runsaasti neuvostoaikaista sotakalustoa.
Sen tarkoituksena on korvata muun muassa vanha BTR-kalusto moderneilla ajoneuvoilla.

Bulgaria on muutenkin modernisoimassa sotakalustoaan.
Se on muun muassa ostanut Yhdysvalloista uusia F-16-hävittäjiä korvaamaan nykyisiä neuvostovalmisteisia Mig-29-hävittäjiään.

Hyvin mielenkiintoista. Jenkit epäilemättä kykenevät painostamaan heitä kovasti, mutta AMV on kuitenkin myynyt moneen muuhun euroopan maahan ja se voidaan siten katsoa sen eduksi.
 
Hyvin mielenkiintoista. Jenkit epäilemättä kykenevät painostamaan heitä kovasti, mutta AMV on kuitenkin myynyt moneen muuhun euroopan maahan ja se voidaan siten katsoa sen eduksi.
Tätä itsekkin mietin, että alkavatko Jenkit jollakin tavalla painostamaan Bulgariaa jotta he saisivat tämän kaupan itselleen.
 
Olisihan tuo hienoa jos Suomikin hankkisi AMV:tä. On vaan niin pirun kallis pelkäksi miehistönkuljetus ajoneuvoksi. Jalkaväentaistelutaksina taas CV-90 lienee suojan, tulivoiman ja telojensa puolesta edelleen parempi.
 
Tätä itsekkin mietin, että alkavatko Jenkit jollakin tavalla painostamaan Bulgariaa jotta he saisivat tämän kaupan itselleen.

Kyllähän esimerkiksi Puola on ostanut valtavat määrät tavaraa Euroopastakin. Toisaalta Trumpista ei ikinä tiedä.

Tosin Piranha-kauppa nyt ei taitaisi paljoa töitä tuoda Yhdysvaltoihin, kun sveitsiläisiähän nuo Piranhat ovat. Emoyhtiölle toki vähän voittoa, mutta ehkä pelkästään sen takia ei hirmuiseen painostukseen ryhdytä.

Piranha voi kyllä olla aika kova kilpailija AMV:lle ihan rehellisinkin keinoin. Euroopassahan AMV on myynyt entisen itäblokin maiden lisäksi vain Ruotsiin ja tietysti Suomen puolustusvoimille. Piranha III ja Piranha V taas ovat myyneet läntisessä Euroopassa Belgiaan, Tanskaan, Irlantiin, Ruotsiin, Espanjaan ja luonnollisesti kotimaahan Sveitsiin.
 
Kyllähän esimerkiksi Puola on ostanut valtavat määrät tavaraa Euroopastakin. Toisaalta Trumpista ei ikinä tiedä.

Tosin Piranha-kauppa nyt ei taitaisi paljoa töitä tuoda Yhdysvaltoihin, kun sveitsiläisiähän nuo Piranhat ovat. Emoyhtiölle toki vähän voittoa, mutta ehkä pelkästään sen takia ei hirmuiseen painostukseen ryhdytä.

Piranha voi kyllä olla aika kova kilpailija AMV:lle ihan rehellisinkin keinoin. Euroopassahan AMV on myynyt entisen itäblokin maiden lisäksi vain Ruotsiin ja tietysti Suomen puolustusvoimille. Piranha III ja Piranha V taas ovat myyneet läntisessä Euroopassa Belgiaan, Tanskaan, Irlantiin, Ruotsiin, Espanjaan ja luonnollisesti kotimaahan Sveitsiin.
Mulle vaan tulee aina mieleen tuo Latvian Sisu GTP-kauppa jos yhtenä kilpailijaosapuolena on myös jenkit.
Eikös se mennyt jotenkin niin, että Sisu GTP jo käytännössä voitti kisan ja tuli valituksi, mutta sitten jenkit valitti asiasta (tai painosti) ja kaupat peruuntuivat.
Ja sitten koko kilpailutusprojekti meni uusiksi. Ja vissiin voittaja ei ole vieläkään selvillä.
Vai miten se nyt oli? Vai miten se nyt menikään?

 
Mulle vaan tulee aina mieleen tuo Latvian Sisu GTP-kauppa jos yhtenä kilpailijaosapuolena on myös jenkit.
Eikös se mennyt jotenkin niin, että Sisu GTP jo käytännössä voitti kisan ja tuli valituksi, mutta sitten jenkit valitti asiasta (tai painosti) ja kaupat peruuntuivat.
Ja sitten koko kilpailutusprojekti meni uusiksi. Ja vissiin voittaja ei ole vieläkään selvillä.
Vai miten se nyt oli? Vai miten se nyt menikään?



Siellä oli myös afrikaanot valittajien puolella. Ilmeisesti jenkki ei kuitenkaan voittanut, kun Latvia lähti kehittämään Suomen ja Patrian kanssa uutta 6X6:tta?
 
AMV:lla on osin jo takana loistava tulevaisuus. Lukuisia häviöitä eldoradon avautumiselta näyttäneen Rosomak-kaupan jälkeen.

Toki tuote voi olla vaikka täydellinen, mutta ei sopia sisäpoliittisiin kuvioihin. Hinta ei ole ainakaan ongelma kun esim. Australiaa katsoo.
 
Viimeksi muokattu:
Olikohan tämä jo linkattu tänne? Japanilaislehdeltä varsin kova puffi AMV:sta viime joulukuulta, jokunen kuukausi sen jälkeen, kun oli ollut puhetta siitä, että Japanissa testataan AMV:tä ja Patria on tarjonnut ajoneuvoa Japaniin lisenssivalmistukseen:
 
Olikohan tämä jo linkattu tänne? Japanilaislehdeltä varsin kova puffi AMV:sta viime joulukuulta, jokunen kuukausi sen jälkeen, kun oli ollut puhetta siitä, että Japanissa testataan AMV:tä ja Patria on tarjonnut ajoneuvoa Japaniin lisenssivalmistukseen:
Kyllähän tuo on enemmänkin sellaisenaan läpi laskettu lehdistötiedote.
Sinänsä ei vaikuta jutun tuottaja miltään halpis content millilta. https://www.synergymediaspecialists.com/
 
Kyllähän esimerkiksi Puola on ostanut valtavat määrät tavaraa Euroopastakin. Toisaalta Trumpista ei ikinä tiedä.

Tosin Piranha-kauppa nyt ei taitaisi paljoa töitä tuoda Yhdysvaltoihin, kun sveitsiläisiähän nuo Piranhat ovat. Emoyhtiölle toki vähän voittoa, mutta ehkä pelkästään sen takia ei hirmuiseen painostukseen ryhdytä.

Piranha voi kyllä olla aika kova kilpailija AMV:lle ihan rehellisinkin keinoin. Euroopassahan AMV on myynyt entisen itäblokin maiden lisäksi vain Ruotsiin ja tietysti Suomen puolustusvoimille. Piranha III ja Piranha V taas ovat myyneet läntisessä Euroopassa Belgiaan, Tanskaan, Irlantiin, Ruotsiin, Espanjaan ja luonnollisesti kotimaahan Sveitsiin.
Haukaa tuo yhdennäköisyys kun vertailee AMV:tä ja Piranhaa..
 
Back
Top