Olikko Patria AMV oikea valinta Suomelle?

Uutisia Puolasta ketjussa. Voisko näitä saada Suomeenkin.... kele tana...
Armenia on ryssän ja iranin kimpassa... olemassaolonsa vuoksi, toki, mutta kuitenkin. Miksi siis myydä sinne meidän priimaa?
 

Japani valitsi Patria AMVXP 8x8 panssaroidun pyöräajoneuvon Maavoimiensa uudeksi miehistönkuljetusajoneuvoksi​

Japanin puolustusministeriö ilmoitti tänään, että Patria AMVXP 8x8 on valittu Japanin maavoimien (Ground Self-Defense Force) WAPC (Wheeled Armored Personnel Carrier) -ohjelman seuraavaksi panssaroiduksi miehistönkuljetusajoneuvoksi. Ajoneuvot valmistetaan Japanissa lisenssillä, mikä tukee paikallista taloutta ja teknologista kehitystä sekä turvaa ajoneuvojen huolto- ja käyttövarmuuden Japanissa. Patria AMVXP 8x8 -ajoneuvot korvaavat Japanin maavoimien tällä hetkellä käyttämät Type-96 8x8 panssaroidut miehistönkuljetusajoneuvot.

"Patria AMVXP 8x8:n ja hyväksi havaitun lisensointimallimme valinta on hieno osoitus Patrian kyvystä toimittaa uusinta teknologiaa ja mahdollistaa paikallinen huoltovarmuus. Patria AMVXP 8x8 on osoittanut ylivoimaisen suorituskykynsä esimerkiksi liikkuvuuden ja suojauksen alueilla erilaisissa kriisinhallintatehtävissä, ja Japanista tulee Patrian AMV-ajoneuvoperheen yhdeksäs käyttäjämaa. Patrialla on alan parasta kokemusta lisensoinnista ja yhteistyöstä paikallisten teollisuudenalojen kanssa useissa maissa, ja olemme sitoutuneet tähän myös Japanissa. Japanin maavoimat saavat huipputeknologiaa hyödyntäviä ja suorituskykyisiä, Japanissa valmistettuja AMVXP 8x8 -ajoneuvoja kriittisten operaatioiden tueksi vuosikymmeniksi eteenpäin”, kertoo Patrian Janne Räkköläinen, Senior Vice President, Market Area World.

Patria on ollut mukana WAPC-ohjelmassa vuodesta 2018 ja on perustanut paikallisen Patria Japan Ltd. -tytäryhtiön tukemaan toimintaansa Japanissa. Ohjelman seuraava vaihe on sopimusneuvottelut, jotka aloitetaan välittömästi. Patrialla on vahvat perinteet palveluiden ja korkean teknologian järjestelmien hankkeissa toimia läheisessä yhteistyössä paikallisen teollisuuden kanssa teknologian siirron ja huoltovarmuuden varmistamiseksi. Patria näkee Patria AMVXP 8x8:n valinnan loistavana mahdollisuutena kehittää edelleen yhteistyötään Japanin kanssa uusien palveluiden ja ratkaisujen muodossa sekä solmia pitkäaikaisia strategisia kumppanuuksia Japanin ja sen teollisuuden kanssa.
 

Japani valitsi Patria AMVXP 8x8 panssaroidun pyöräajoneuvon Maavoimiensa uudeksi miehistönkuljetusajoneuvoksi​


Huikea uutinen! Jos jaappaanialaisille kelpaa, niin voidaan tälläkin palstalla alkaa uskoa, että on se hyvä vaunu:uzi::salut:
 
Tietääkö joku onko peräti ensimmäinen Puolustusvälinekauppa meiltä Japaniin? Ei ole helppo markkina.

Ei tule kyllä pienellä muistelullakaan mieleen aikaisempia kauppoja. Todella hieno uutinen!

Omalla alallanikin Japanin markkina on todella vaikea päästä sisään, voin vain kuvitella vaikeusasteen nousevan vielä paljon korkeammaksi puolustusteollisuuden parissa. Hyvää duunia tehty.
 
Melkoinen uutinen, Japanilla on kuitenkin ollut vahvasti tapa suunnitella suurin osa kalustosta itse. Nopeasti Wikipediasta katsottuna maavoimien kaikesta ajoneuvokalustosta tällä hetkellä Japanin ulkopuolelta lähtöoisin ovat seuraavat:
Kahdeksan Bushmaster-partioajoneuvoa Australiasta
Amfibiovaunuja Yhdysvalloista
M270 Yhdysvalloista
Vanhat M110-telahaupitsit varastossa
Ja nyt AMV Suomesta
 
Japanissa oli 10 vuotta käynnissä projekti uuden vaunun kehittämiseksi Type 96:n korvaajaksi, ja mallia oli otettu myös Patria AMV:sta. Prototyyppi valmistui 2017 ja jatkokehittely oli käynnissä pitkään, valmiin mallin aikaan saamisen lykkääntyessä ensin vuoteen 2019 ja sitten vuoteen 2021. Ilmeisesti Komatsu ei lopulta saanut tehtyä tarpeeksi hyvää annettujen kriteerien mukaista vaunua valmiiksi, tai sitten puolustushallinto joutui päätymään siihen, että on taloudellisempaa hankkia valmis ja hyvin toimiva ajoneuvo kuin jatkaa omaa projektia. Varmastikin kaupan toteutumiselle oli silloinkin ehdoton edellytys lisenssituotanto Japanissa, koska heillä todellakin on suuri kynnys turvautua ulkomaalaiseen puolustusvälineistöön, ja huoltovarmuudelle ja omavaraisuudelle on erittäin korkeat vaatimukset.

Kokonaisuudessaan aikamoinen meriitti Patrialle, kun pystyivät pääsemään Japanin kalustotoimittajaksi ja vielä tilanteessa, jossa Japanissa ei pystytty itse pitkäaikaisista yrityksistä huolimatta tuottamaan vastaavaa panssariajoneuvoa.
 
Japanissa oli 10 vuotta käynnissä projekti uuden vaunun kehittämiseksi Type 96:n korvaajaksi, ja mallia oli otettu myös Patria AMV:sta. Prototyyppi valmistui 2017 ja jatkokehittely oli käynnissä pitkään, valmiin mallin aikaan saamisen lykkääntyessä ensin vuoteen 2019 ja sitten vuoteen 2021. Ilmeisesti Komatsu ei lopulta saanut tehtyä tarpeeksi hyvää annettujen kriteerien mukaista vaunua valmiiksi, tai sitten puolustushallinto joutui päätymään siihen, että on taloudellisempaa hankkia valmis ja hyvin toimiva ajoneuvo kuin jatkaa omaa projektia. Varmastikin kaupan toteutumiselle oli silloinkin ehdoton edellytys lisenssituotanto Japanissa, koska heillä todellakin on suuri kynnys turvautua ulkomaalaiseen puolustusvälineistöön, ja huoltovarmuudelle ja omavaraisuudelle on erittäin korkeat vaatimukset.

Kokonaisuudessaan aikamoinen meriitti Patrialle, kun pystyivät pääsemään Japanin kalustotoimittajaksi ja vielä tilanteessa, jossa Japanissa ei pystytty itse pitkäaikaisista yrityksistä huolimatta tuottamaan vastaavaa panssariajoneuvoa.
Kyllä tämä aikaansaatu AMV-kauppa jo referenssinä (entisten lisäksi), kuuluu sarjaan; " loistavat uutiset kotimaiselle aseteollisuudelle".

Mahdollisesti alkusarjan vaunut Suomessa valmistetaan, joitakin kymmeniä määrältään? Kokonaistilaus tullee olemaan luokkaa <400 vaunua. Myös taloudellisesti merkittävä kauppa. Alla Patrian talouslukuja 2017-21. Hyviä signaaleja tulevaisuuteen.

1670670159866.png
 
Suuresti olisi kiinnostusta, lisenssivalmistuksen kautta tuloutettavaan mahdolliseen prosentuaaliseen määrään kauppasummista tämäntyyppisissä kaupoissa. Mikäli kanssafoorumisteilla tästä linkkejä on antaa, mielellään vastaanottaisin.

Kas, HS:n kommentti-osiosta tuo vastaus löytyi. Niin varmoin äänenpainoin esitettynä, että tottahan tuo tosi on.
Onnittelut Patrialle??. Patria saa tästä Japanin kaupasta yhden Patria AMVXP 8x8 panssaroidun miehistönkuljetusajoneuvon hinnan. Nimittäin nämä vaunut valmistetaan kokonaan Japanissa Patrian lisenssillä. Joten Patria saa koko kaupasta hinnan joka vastaa yhtä Patria AMVXP 8x8 panssaroitua miehistönkuljetusajoneuvoa vastaavan hinnan. Ihmisillä on outo käsitys siitä että japani on tilannut Suomesta 350 kpl näitä vaunuja. Suomi ei toimita Japaniin yhtään vaunua, koska kaikki vaunut valmistetaan Japanissa Patrian lisenssillä. Joten Patria saa koko lisenssisopimuksesta noin yhden Patria AMVXP 8x8 panssaroidun miehistönkuljetusajoneuvon myyntihinnan verran rahaa tästä lisenssisopimuksesta. Eli lisenssikauppa vastaa arvoltaan yhden PASI-miehistönkuljetus panssarivaunun hintaa. Ei ole mitään syytä riemuun tässä kaupassa. Asia olisi toinen, jos vaunut valmistettaisiin Suomessa. Mutta kun ei valmisteta.
 
Viimeksi muokattu:
Suuresti olisi kiinnostusta, lisenssivalmistuksen kautta tuloutettavaan mahdolliseen prosentuaaliseen määrään kauppasummista tämäntyyppisissä kaupoissa. Mikäli kanssafoorumisteilla tästä linkkejä on antaa, mielellään vastaanottaisin.

Kas, HS:n kommentti-osiosta tuo vastaus löytyi. Niin varmoin äänenpainoin esitettynä, että tottahan tuo tosi on.
Onnittelut Patrialle??. Patria saa tästä Japanin kaupasta yhden Patria AMVXP 8x8 panssaroidun miehistönkuljetusajoneuvon hinnan. Nimittäin nämä vaunut valmistetaan kokonaan Japanissa Patrian lisenssillä. Joten Patria saa koko kaupasta hinnan joka vastaa yhtä Patria AMVXP 8x8 panssaroitua miehistönkuljetusajoneuvoa vastaavan hinnan. Ihmisillä on outo käsitys siitä että japani on tilannut Suomesta 350 kpl näitä vaunuja. Suomi ei toimita Japaniin yhtään vaunua, koska kaikki vaunut valmistetaan Japanissa Patrian lisenssillä. Joten Patria saa koko lisenssisopimuksesta noin yhden Patria AMVXP 8x8 panssaroidun miehistönkuljetusajoneuvon myyntihinnan verran rahaa tästä lisenssisopimuksesta. Eli lisenssikauppa vastaa arvoltaan yhden PASI-miehistönkuljetus panssarivaunun hintaa. Ei ole mitään syytä riemuun tässä kaupassa. Asia olisi toinen, jos vaunut valmistettaisiin Suomessa. Mutta kun ei valmisteta.
Lisenssikaupan spoileriin liittyen: on vähän perusasiat hukassa …

Jos Patria valmistaisi kaikki vaunut itse, se saisi voittoa oman valmistamisen katteensa verran. Myyntituotot miinus kaikki valmistamisen kustannukset.

Jos taas japaanialaiset valmistavat vaunut itse, niin Patria saa puhdasta lisenssituloa, ilman valmistamisen kuluja.

Näin yksinkertaistaen. Appelsiinit ja omenat.
 
Suuresti olisi kiinnostusta, lisenssivalmistuksen kautta tuloutettavaan mahdolliseen prosentuaaliseen määrään kauppasummista tämäntyyppisissä kaupoissa. Mikäli kanssafoorumisteilla tästä linkkejä on antaa, mielellään vastaanottaisin.

Kas, HS:n kommentti-osiosta tuo vastaus löytyi. Niin varmoin äänenpainoin esitettynä, että tottahan tuo tosi on.
Onnittelut Patrialle??. Patria saa tästä Japanin kaupasta yhden Patria AMVXP 8x8 panssaroidun miehistönkuljetusajoneuvon hinnan. Nimittäin nämä vaunut valmistetaan kokonaan Japanissa Patrian lisenssillä. Joten Patria saa koko kaupasta hinnan joka vastaa yhtä Patria AMVXP 8x8 panssaroitua miehistönkuljetusajoneuvoa vastaavan hinnan. Ihmisillä on outo käsitys siitä että japani on tilannut Suomesta 350 kpl näitä vaunuja. Suomi ei toimita Japaniin yhtään vaunua, koska kaikki vaunut valmistetaan Japanissa Patrian lisenssillä. Joten Patria saa koko lisenssisopimuksesta noin yhden Patria AMVXP 8x8 panssaroidun miehistönkuljetusajoneuvon myyntihinnan verran rahaa tästä lisenssisopimuksesta. Eli lisenssikauppa vastaa arvoltaan yhden PASI-miehistönkuljetus panssarivaunun hintaa. Ei ole mitään syytä riemuun tässä kaupassa. Asia olisi toinen, jos vaunut valmistettaisiin Suomessa. Mutta kun ei valmisteta.

Patrian vanhoista tiedotteista asiaa pystyy jonkin verran päättelemään liittyen Puolan kauppoihin:

Puolan kokonaisuuden Case-kuvaus

Patria toimittaa itse kriittisimmät komponentit Puolaan:
Uusi lisenssisopimus 2013

Tästä pystyy haarukoimaan kappalehintaa lisenssivalmistuksella huomioiden se, että komponenteista osa toimitettiin Suomesta:
Lisätilaus 2015

Tämä logiikka koskee sellaisenaan toki vain Puolan kauppoja.
 
Patrian vanhoista tiedotteista asiaa pystyy jonkin verran päättelemään liittyen Puolan kauppoihin:

Puolan kokonaisuuden Case-kuvaus

Patria toimittaa itse kriittisimmät komponentit Puolaan:
Uusi lisenssisopimus 2013

Tästä pystyy haarukoimaan kappalehintaa lisenssivalmistuksella huomioiden se, että komponenteista osa toimitettiin Suomesta:
Lisätilaus 2015

Tämä logiikka koskee sellaisenaan toki vain Puolan kauppoja.
Tattis.
 
Lisenssikaupan spoileriin liittyen: on vähän perusasiat hukassa …

Jos Patria valmistaisi kaikki vaunut itse, se saisi voittoa oman valmistamisen katteensa verran. Myyntituotot miinus kaikki valmistamisen kustannukset.

Jos taas japaanialaiset valmistavat vaunut itse, niin Patria saa puhdasta lisenssituloa, ilman valmistamisen kuluja.

Näin yksinkertaistaen. Appelsiinit ja omenat.
Pelkästään Patriaa tarkasteltaessa tämä on totta. Yleensä näissä kommenteissa haetaan kuitenkin kansantaloudellista näkökulmaa, jolloin työn ja raaka-aineiden kotimaisuusaste on tärkeä. Tuskin nytkään Japanissa jokaista AMV:n vaatimaa komponenttia varten laitetaan tuotantoa pystyyn, komponentit tulevat alihankkijoilta, kuten Suomessa kokoonpantaviinkin vaunuihin. Kukaan ei varmaan tiedä paljonko AMV:n komponenteista valmistetaan Suomessa? Tuskin kovin merkittävä osa, todennäköisesti kuitenkin jotain "yhden vaunun hinnan" päälle.
 
Lisenssikaupan spoileriin liittyen: on vähän perusasiat hukassa …

Jos Patria valmistaisi kaikki vaunut itse, se saisi voittoa oman valmistamisen katteensa verran. Myyntituotot miinus kaikki valmistamisen kustannukset.

Jos taas japaanialaiset valmistavat vaunut itse, niin Patria saa puhdasta lisenssituloa, ilman valmistamisen kuluja.

Näin yksinkertaistaen. Appelsiinit ja omenat.
Toki näin mutta lisenssi maksu tuskin on liikevaihto - kulut vaan se lienee paljon vähemmän. Lisäksi työllisyysvaikutus jää pois. Mutta jokatapauksessa tämä on hyvä uutinen, että kauppa käy. Lupaa hyvää tulevaisuuteen.
 
Japanilaiset rakentelivat vanhasta 96:sta erilaisia versioita, kuten komentovaunun ja kranaatinheitinvaunun, mutta ilmeisesti näitä erikoisversioita ei koskaan valmistettu enempiä. Vaunusta tuli käyttöön lopulta kaksi tyyppiä, 40 mm kranaattikonekiväärillä ja 12,7 KK:lla varustetut versiot. Uuden vaunun kehittämisprojektissa tärkeää tanks-encyclopedian mukaan oli modulaarisuus, jotta saataisiin monipuolinen 8x8 vaunuperhe. Projekti päättyi nyt tiedetysti AMV:n voittoon, mutta modulaarisuuden tarve tuskin on hävinnyt matkalla yhtään mihinkään. Jolloin voidaan spekuloida, voisiko myöhemmin olla odotettavissa vielä uusia valmistuseriä varusteltavaksi muuhun kuin miehistönkuljetukseen ja - sensaatiomaisesti - vaikka jokunen kauppa NEMO:sta? Pelkkää spekulaatiota tietenkin ja ainakin nyt julkituotu tarkoitus on vain korvata Type 96:t AMV:lla miehistönkuljetusvaunuina. Aika nopealla syklillä japanilaiset kyllä kalustoaan päivittävät, kun ei entinenkään vaunu tuon vanhempi ole, suurin osa alle 20 vuotta vanhoja.
 
Back
Top