Olikko Patria AMV oikea valinta Suomelle?

Miten tuo eroaa puolitelasta?

Vastaavia viritelmiä on ollut maatalouskäyttössä Suomessakin ties kuinka kauan. Pasissakin puolitela-optio oli yhtenä rivinä vaatimuslistalla.

Oman kokemuksen mukaan hyöty vaivaan nähden vähäinen.

Mutta jos joku on keksinyt jonkun uuden ja toimivan toteutuksen niin olen varsin utelias.

Ainakin sillä tavoin, että telat ovat edessä ja pyörät takana. Miten tuo kääntyy?
 
Toivottavasti tämä on yksi niistä opeista mitä PV on Ukrainasta saanut. RWS:t voi varmasti kierrättää hankittavien 6x6 katoille.

Itse olen edelleen Nemo:n kannalla ja RWS:t sopisi paremmin vanhempiin ajoneuvoihin, uusiin siis uudet. Mutta kaipa tuolla IFV varustuksellakin olisi omat käyttötarkoituksensa. Hieman kohtaamiskykyä kärkijoukoille.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Itse olen edelleen Nemo:n kannalla ja RWS:t sopisi paremmin vanhempiin ajoneuvoihin, uusiin siis uudet. Mutta kaipa tuolla IFV varustuksellakin olisi omat käyttötarkoituksensa. Hieman kohtaamiskykyä kärkijoukoille.
Laitetaan kauppaan molemmat.
 
Kertokaas Nemon (amos?) suora_ammunta kyvykkyydestä. Onko julkista tietoa olemassa?

Kykenee siihen, kranaatti on hidas joten lentorata on kaareva. En tiedä onko siinä laser etäisyysmittaria tai muuta tulen hallintaa suora-ammuntaa. Ja luultavasti joudut pysähtymään ampumista varten, ellei siinä ole vakautusta. Eli ei erityisen kätevä suora-ammuntaan.
 
Kykenee siihen, kranaatti on hidas joten lentorata on kaareva. En tiedä onko siinä laser etäisyysmittaria tai muuta tulen hallintaa suora-ammuntaa. Ja luultavasti joudut pysähtymään ampumista varten, ellei siinä ole vakautusta. Eli ei erityisen kätevä suora-ammuntaan.
On vakautus. Tiedän, että epäsuoraa voidaan ampua liikkeestä. Vakautuksen riittävyydestä liikkeessä suoraan en tiedä.
 
Kannattaa huomioida, että putki kääntyy keskelle runkoa ja yläkorolle aina latauksen ajaksi, eli suora-ammunnassa tulinopeus ei ole mikään suuri.
 
On vakautus. Tiedän, että epäsuoraa voidaan ampua liikkeestä. Vakautuksen riittävyydestä liikkeessä suoraan en tiedä.

Jossain venepätkässä nemo ampuu suorasuuntausta liikkeessä.
 
Jossain venepätkässä nemo ampuu suorasuuntausta liikkeessä.
Nemolle luvattiin veneestä ampuminen liikkeestä aikaisemmin kuin kuivalla. Kysyin tätä eräältä patrialaiselta ja hän vastasi, että "siinä videossa...", piti pienen tauon, " niin, pian julkaistavassa videossa näkyy, että nykyään voi maallakin ampua liikkeestä." Video oli tuo @Mikfin70 :n linkkaama.
 
Viimeksi muokattu:
Patria_showcasing_state-of-the-art_protected_mobility_and_defence_systems_at_Eurosatory.jpg

AMV XP, cockerillin tornilla höystettynä.
 
Slovakia and Finland have signed a deal that would see the former’s industry participate in the production of 76 armored combat vehicles already on order from Patria, the Finnish defense company announced Tuesday.

The Slovak government in March chose Patria to supply the eight-wheel drive AMV XP platform. The vehicles will feature the remote-controlled Slovak Turra 30 turret and the 30mm GTS-30/A cannon, according to a news release by the Slovak Defence Ministry.

The company release did not provide a contract value. But Slovak Defence Minister Jaroslav Nad on Tuesday said Patria would sell each vehicle for €4.675 million (U.S. $4.682 million), which means the total value of the vehicle sale could be worth about €355.3 million.
 
Back
Top