Onko pahin uhka terrorismi vai Venäjä?

Venäjä on tässä tilanteessa sanonut, että sillä on neljä lähiulkomaata, joiden pysymistä puolueettomana se pitää tärkeänä: Suomi, Valko-Venäjä, Ukraina ja Moldova ja niiden lisäksi Georgia näyttää olevan tärkeä. Venäjä on käynyt sotaa kahdessa näistä maista ja on epäilemättä valmis käymään sotaa muissakin
Itse asiasssa Venäjä on käynyt sotaa niistä kolmessa. Venäläisjoukot yhä tukevat Moldovan keskusvallan alta irtaantunutta Transnistriaa. Mainitsemastasi viidestä maasta Venäjä on siis sotavoimin puuttunut kolmen politiikkaan, Valko-Venäjä taas on ollut pitkään Kremlin taskussa (ja saapa nähdä, onko enää suvereeni vaiko jäävätkö Venäjän joukot sinne Zapadin jälkeen), Suomi on siis ainoa joka on vielä koskematta. Muun viiteryhmän kohtalo näyttää varsin ikävältä.

Suomenlahti on kapea ja lentäjät, jotka kulkevat sitä pitkin kuin bussikuskit - kaksi tai kolme kertaa päivässä molempiin suuntiin, eivät aina välitä siitä missä he ihan tarkasti ovat. Ketään ei ole näkyvissä ja turvallisuutta ei uhata, lennetään sitten sata metriä pohjoisempana tai etelämpänä. Tällainen tarkkuuden katoaminen toistetussa toiminnassa on tuttu ilmiö työelämässä. On ihan turha pitää sitä turvallisuusuhkana tai uhkauksena tai vaarana - se on vaan arkityössä sattunut virhe.
Niin, siis se, että venäläislentäjät ovat ensin lennelleet sinne tänne Itämerellä, kääntävät suoraan kohti Helsinkiä Suomen ilmatilaan, ja Hornettien hätyytettyä ne pois eivät menekään Kaliningradiin vaan palaavat Pietarin seudulle, oli "arkityössä sattunut virhe"? Liekö lentäjän kirjekurssi edes käytynä kun tuollaista sattuu...
Kaltaisesi apologistit ovat säälittäviä, koettakaa nyt edes vähän terävämpää infovaikuttamista täällä. Tuo menee ehkä läpi jossain "Suoli24":ssä, muttei täällä.

http://www.is.fi/kotimaa/art-2000005011277.html
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016100722430922_uu.shtml
Tuo linja ennen käännöstä, jonka tekivät nähtyään Suomen Hornetit, on muuten sitten suoraan kohti Helsinkiä.
22431311_uu.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Itse asiasssa Venäjä on käynyt sotaa niistä kolmessa. Venäläisjoukot yhä tukevat Moldovan keskusvallan alta irtaantunutta Transnistriaa. Mainitsemastasi viidestä maasta Venäjä on siis sotavoimin puuttunut kolmen politiikkaan, Valko-Venäjä taas on ollut pitkään Kremlin taskussa (ja saapa nähdä, onko enää suvereeni vaiko jäävätkö Venäjän joukot sinne Zapadin jälkeen), Suomi on siis ainoa joka on vielä koskematta. Muun viiteryhmän kohtalo näyttää varsin ikävältä.

Niin, siis se, että venäläislentäjät ovat ensin lennelleet sinne tänne Itämerellä, kääntävät suoraan kohti Helsinkiä Suomen ilmatilaan, ja Hornettien hätyytettyä ne pois eivät menekään Kaliningradiin vaan palaavat Pietarin seudulle, oli "arkityössä sattunut virhe"? Liekö lentäjän kirjekurssi edes käytynä kun tuollaista sattuu...
Kaltaisesi apologistit ovat säälittäviä, koettakaa nyt edes vähän terävämpää infovaikuttamista täällä. Tuo menee ehkä läpi jossain "Suoli24":ssä, muttei täällä.

http://www.is.fi/kotimaa/art-2000005011277.html
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016100722430922_uu.shtml
Tuo linja ennen käännöstä, jonka tekivät nähtyään Suomen Hornetit, on muuten sitten suoraan kohti Helsinkiä.
Katso liite: 15262
Minä katsoin nuo linkit joita laitot.
Iltalehden tietojen mukaan:
2014 viisi venäläistä kuljetuskonetta loukkasi Suomen ilmatilaa noin minuutin. Kaikki viisi olivat ilmeisesti Pietari-Kaliningrad-reitillä ja lentäjille sattui pieni reittivirhe - juuri se mitä minä sanon aika tavalliseksi toistuvassa työssä. Ne eivät olleet Suomeen kohdistuvia uhkauksia - ne olivat tarkkaavaisuusvirheitä.
2015 yksi venäläinen kuljetuskone teki suunnistusvirheen Porvoon edustalla. Sama juttu kuin yllä.
2016 sattui tämä kahden venäläisen hävittäjän suunnistusvirhe Porvoon edustalla, josta laitoit karttakuvan. Sinä sanot kirjoituksessasi hyvin provosoivasti, että hävittäjäkoneet olivat matkalla kohti Helsinkiä. Kannattaa muistaa, että Porvoosta Helsinkiin on 50 kilometriä ja koneet olivat kilometrin-pari aluevesirajan sisäpuolella. En osaa pitää tuota Helsinkiin kohdistuvana vaaratilanteena.

Ilta-Sanomien mukaan venäläiset kuljettivat tuolloin joukkoja ja varusteita Kaliningradiin ja ilmeisesti nämä kaksi hävittäjää olivat saattotehtävissä. Se selittää, miksi ne lentelivät edestakaisin Itämerellä.

Jokainen tänne kirjoittava tietänee, että Suomenlahden lentokäytävä on 10 kilometrin levyinen ja siellä lennetään 1000 kilometrin tuntinopeudella. Jos pieniä lentovirheitä sattuu, ne eivät ole Suomeen kohdistuvia poliittisia tai sotilaallisia uhkauksia.
 
Jostain syystä tuppaavat venäläiset koneet myös loukata Viron ilmatilaa Vaindloo-saaren kohdalla.
Heidän kuuluis kiertää saari pohjoispuolelta kansainvälisessä ilmatilassa mutta usein koukkaavat saaren eteläpuolelta. Sattumaako vai huolimattomuutta? ;)

Vaindloo näkyy vasemmanpuoleisessa ruudussa 1/5

5392f0cabc000bcf40f38b107fbd21ca3c9789e1.png
 
Minä katsoin nuo linkit joita laitot.
Iltalehden tietojen mukaan:
2014 viisi venäläistä kuljetuskonetta loukkasi Suomen ilmatilaa noin minuutin. Kaikki viisi olivat ilmeisesti Pietari-Kaliningrad-reitillä ja lentäjille sattui pieni reittivirhe - juuri se mitä minä sanon aika tavalliseksi toistuvassa työssä. Ne eivät olleet Suomeen kohdistuvia uhkauksia - ne olivat tarkkaavaisuusvirheitä.
2015 yksi venäläinen kuljetuskone teki suunnistusvirheen Porvoon edustalla. Sama juttu kuin yllä.
2016 sattui tämä kahden venäläisen hävittäjän suunnistusvirhe Porvoon edustalla, josta laitoit karttakuvan. Sinä sanot kirjoituksessasi hyvin provosoivasti, että hävittäjäkoneet olivat matkalla kohti Helsinkiä. Kannattaa muistaa, että Porvoosta Helsinkiin on 50 kilometriä ja koneet olivat kilometrin-pari aluevesirajan sisäpuolella. En osaa pitää tuota Helsinkiin kohdistuvana vaaratilanteena.

Ilta-Sanomien mukaan venäläiset kuljettivat tuolloin joukkoja ja varusteita Kaliningradiin ja ilmeisesti nämä kaksi hävittäjää olivat saattotehtävissä. Se selittää, miksi ne lentelivät edestakaisin Itämerellä.

Jokainen tänne kirjoittava tietänee, että Suomenlahden lentokäytävä on 10 kilometrin levyinen ja siellä lennetään 1000 kilometrin tuntinopeudella. Jos pieniä lentovirheitä sattuu, ne eivät ole Suomeen kohdistuvia poliittisia tai sotilaallisia uhkauksia.
Kas kun ei noita lentovirheitä satu Suomalaisille.
 
Jostain syystä tuppaavat venäläiset koneet myös loukata Viron ilmatilaa Vaindloo-saaren kohdalla.
Heidän kuuluis kiertää saari pohjoispuolelta kansainvälisessä ilmatilassa mutta usein koukkaavat saaren eteläpuolelta. Sattumaako vai huolimattomuutta? ;)
Vaindloo näkyy vasemmanpuoleisessa ruudussa 1/5
Kuinka usein venäläiset loukkaavat Viron ilmatilaa? Kerran päivässä vai kerran vuodessa?

Ja kuuluisa Nato ei tee mitään ;-)
Kannattaisiko teidän vähän loiventaa noita "Nato suojelee"-kuvitelmianne?
 
Viimeksi muokattu:
Minä katsoin nuo linkit joita laitot.
Iltalehden tietojen mukaan:
2014 viisi venäläistä kuljetuskonetta loukkasi Suomen ilmatilaa noin minuutin. Kaikki viisi olivat ilmeisesti Pietari-Kaliningrad-reitillä ja lentäjille sattui pieni reittivirhe - juuri se mitä minä sanon aika tavalliseksi toistuvassa työssä. Ne eivät olleet Suomeen kohdistuvia uhkauksia - ne olivat tarkkaavaisuusvirheitä.
2015 yksi venäläinen kuljetuskone teki suunnistusvirheen Porvoon edustalla. Sama juttu kuin yllä.
2016 sattui tämä kahden venäläisen hävittäjän suunnistusvirhe Porvoon edustalla, josta laitoit karttakuvan. Sinä sanot kirjoituksessasi hyvin provosoivasti, että hävittäjäkoneet olivat matkalla kohti Helsinkiä. Kannattaa muistaa, että Porvoosta Helsinkiin on 50 kilometriä ja koneet olivat kilometrin-pari aluevesirajan sisäpuolella. En osaa pitää tuota Helsinkiin kohdistuvana vaaratilanteena.

Ilta-Sanomien mukaan venäläiset kuljettivat tuolloin joukkoja ja varusteita Kaliningradiin ja ilmeisesti nämä kaksi hävittäjää olivat saattotehtävissä. Se selittää, miksi ne lentelivät edestakaisin Itämerellä.

Jokainen tänne kirjoittava tietänee, että Suomenlahden lentokäytävä on 10 kilometrin levyinen ja siellä lennetään 1000 kilometrin tuntinopeudella. Jos pieniä lentovirheitä sattuu, ne eivät ole Suomeen kohdistuvia poliittisia tai sotilaallisia uhkauksia.

Hyvä veli.

Et tunne ilmailua. Suunnistusvirheitä ei ollut, mutta yhdessä tapauksessa kuljetuskone saattoi tietoisesti väistää ukkosrintamaa. Hävittäjien toiminta varmuudella oli tahallista ja poliittista.

Esitämiäsi väitteitä on esitetty netissä sekä Itämereltä että Turkin ilmatilasta. On kuulemma kovin vaikeaa venäläisten pysyä kurssissa nykytekniikalla.

Jostain syystä se ei ole muille niin vaikeaa. Turkin alueella venäläinen ilmaliikenne loppui siihen, kun yksi venäläiskone tuli turkkilaisten ampumana tonttiin. Suunnistustaito parani äkillisesti. Mikä ettei, sillä nykyhävittäjällä pysyy kansainvälisellä alueella halutessaan vaikka sysipimeässä.

Kyllä Venäjää ymmärtää saa mutta ymmärrä siinä, missä pitää äläkä siinä, missä ei ole katetta.
 
Ilmatilaloukkaukset olivat muuten buumi myös Vanhasen ensimmäisen hallituksen aikaan. Silloin suunnistustaito parannettiin poliittisella tasolla. Oletan että niin nytkin, tosin sopija on Sauli Niinistö eikä Matti Vanhanen, joka Halosen sijasta hoiti eräässä rutiinitapaamisessa asian kuntoon.

Tuolloin näistä ei iltapäivälehdissä meuhuttu eli kukaan ei pelännyt, että kolmas maailmansota alkaa just eikä melkein, apuuva...

Venäjän ja Suomen suhteiden barometrissa EU:n ja Venäjän suhteiden tila on aina se nimittäjä. Muistellaanpa aikaa kauan sitten sitten. Nuori Esko Aho on historiallisesti ensimmäinen suomalainen sitten vuoden 1945, joka otti kielteisen kannan suoraan vasten Venäjän presidentin kasvoja johonkin Venäjän aspektiin. Kyseessä oli Tshetsenian sota ja vuosi oli 1995. Saman teki Martti Ahtisaari ja sai muuten Jeltsinin poistumaan ovia paukutellen huoneesta. No, asiat asioina, ja hyvin sitten Borisin kanssa kaveerattiin. Ahtisaari ei ärsyttänyt ellei ollut ihan pakko. Itse asiassa Halonen oli kriittisempi monissa asioissa.

Suomen suhteet Venäjään olivat paremmat kuin koskaan ennen aivan vuosituhannen vaihteessa eli Ahtisaaren kauden lopussa ja Halosen aloittaessa. Putin sanoi kontaktien Suomen kanssa auttavan Venäjää rakentamaan suhteita Euroopan kanssa. Hän puhui Suomesta erityisyhteistyökumppanina, jopa malliyhteistyökumppanina. Suhde oli kuitenkin tasaveroinen, ei sitä vanhaa YYA:ta.

Vuonna 2002 alkoi käänne. EU:n ja Venäjän suhteita rasitti viisumikiista Kaliningradista. Tuolloin laajentumiskomissaari Günter Verheugen kääntyi Halosen puoleen ennen tämän Pietarin matkaa toivoen Halosen vierailullaan edistävän kiistan ratkaisua. En tiedä, mitä Halonen teki tai jätti tekemättä mutta sen jälkeen suhteet muuttuivat.

Kadetti Christoffer Blomqvist kirjoitti pro gradussaan maaliskuussa 2007:

Syksyllä 2004 sekä suomalaisilta, että venäläisiltä asiantuntija- ja virkamiestahoilta kuultiin kritiikkiä suhteiden tilasta. Suomessa väitettiin mm maan linnoittautuvan EU:n yhteisen Venäjäpolitiikan taakse ja ihmeteltiin oman Venäjäpolitiikan puuttumista. Putinin EU-avustaja Sergei Jastrzhemski – eli sama mies joka melkein seitsemän vuotta aiemmin piti Suomen ja Venäjän suhteita esikuvana Baltian maille – sanoi Suomen tukevan EU:n uusia jäsenmaita, joiden väitettiin kammoavan Venäjää. Venäjän suurlähetystön kakkosmies väitti Suomen ja Venäjän välillä olevan lukuisia ratkaisemattomia asioita ja kiisti Suomen olevan hyvä neuvottelija EU:n ja Venäjän välillä.

Venäjän suunnalta tähän aikaan tullutta kritiikkiä on nähtävä EU:n ja Venäjän suhteiden ongelmien valossa. Suhteita oli rasittanut mm Kaliningrad-kiista ja EU:n lausunto Beslanin koulukaappauksesta, jossa haluttiin Venäjän kertovan, miten murhenäytelmä saattoi tapahtua. Suhteiden pulmakohtia olivat myös Viron ja Latvian rajakysymykset, suhtautuminen Kioton ilmastosopimukseen sekä Tshetshenian tilanne. Lisäksi Putinin vallankeskittämishanke koulukaappauksen jälkeen aiheutti kritiikkiä sekä EU:n, että Yhdysvaltain suunnalta. Ongelmien takana oli EU:n Venäjän-politiikan haaksirikko. Koko kylmän sodan jälkeisen ajan EU oli perustanut Venäjän-politiikkansa siihen oletukseen, tai toiveeseen, että Venäjä olisi peruuttamattomasti matkalla kohti länsimaista liberaalia demokratiaa. EU:n kaikki tavoitteet ja sen käytössä olevat instrumentit viritettiin tämän päämäärän saavuttamiseksi. Missään vaiheessa EU ei luonnostellut B-suunnitelmaa negatiivisten kehityskulkujen varalle.

- - Venäjällä oltiin turhautuneita EU-suhteiden ongelmien takia, ja pettymys purkautui osittain Suomen niskaan. Nähtiin, että Suomesta ei ehkä ollutkaan hyötyä itänaapurinsa EU-suhteille. Halonen ei kyennytkään auttamaan Venäjää esimerkiksi Kaliningrad-kysymyksessä.

Toisin sanoen jännitys EU:n ja Venäjän välillä ja jännitys Itämerellä vaikuttaa meihin oleellisesti.
 
Viimeksi muokattu:
20 vuotta sitten, kun Venäjä salli Saksan yhdistymisen ja veti joukkonsa Itä-Euroopasta, se sopi USA:n kanssa, että Nato ei leviä Itä-Eurooppaan. No Nato petti sanansa samantien ja nyt se on Venäjän rajalla. Venäjä on tässä tilanteessa sanonut, että sillä on neljä lähiulkomaata, joiden pysymistä puolueettomana se pitää tärkeänä: Suomi, Valko-Venäjä, Ukraina ja Moldova ja niiden lisäksi Georgia näyttää olevan tärkeä. Venäjä on käynyt sotaa kahdessa näistä maista ja on epäilemättä valmis käymään sotaa muissakin, jos Nato etenee niihin. Nato näyttää tällä hetkellä tajunneen tämän ja pysähtyneen. Toivottavasti tilanne pysyy rauhallisena vastaisuudessa.
Ähh, tämä on tuo Venäjän levittämä tarina sopimuksesta, jota ei ole olemassa.

Ihan aluksi, pieni terminologian korjaus. Sanot, että USA sopi ja NATO petti. USA ei ole NATO, eikö totta? USA on NATO:n jäsen, siinä kuin Norja, Tanska tai vaikka Viro. USA on tietysti se voimakkain valtio tuossa liitossa. Mutta nämä termit näyttävät menevän Moskovan sanomaa toistavilla menevän useinkin sekaisin. NATO ja sen erilliset jäsenvaltiot kannattaa pitää erillään, jos puhuu vain toisesta. No, se siitä.

Mutta Venäjän väittämään NATO:n lupauksista. Pistäkkö mulle jonkun linkin sopimuspaperiin, jossa NATO kollektiivisena järjestönä on luvannut, että se ei ota uusia jäsenmaita? Tästä asiasta on keskusteluissa ollut monenlaista ilmaa. On väitteitä, että Saksan yhdistymisen tiimoilla olisi luvattu suullisesti, ettei NATO laajene ja sitten on väitteitä, ettei mitään lupausta annettu. Mitään sopimusta asiasta ei kuitenkaan ole. Jos et tuosta asiasta jotain sopimusta pysty osoittamaan, niin unohda tuo Moskovan versio.

Siksi toisekseen NATO ei ameebamaisesti laajene ympäriinsä. Jokainen sen jäsenenä oleva valtio on itse hakenut jäseneksi. Se jäsenyyshakemus on jokaisen valtion oma asia, ei Venäjän eikä kenenkään muun. Millä oikeudella mielestäsi Venäjällä olisi veto-oikeus Suomen jäsenyyshakemukseen? Ja muuten, NATO on ollut NL:n/Venäjän rajalla 40-luvun lopulta lähtien. Miten tuo NATO:n läsnäolo siellä on aiheuttanut levottomuutta? Pohjois-Norjassa ja sen vastaisella rajalla Venäjän puolella alueen asukkailla (30km sisällä rajasta asuvilla) on viisumivapaus. Että mitähän levottomuutta NATO tuo jäsenilleen?
 
Jokainen tänne kirjoittava tietänee, että Suomenlahden lentokäytävä on 10 kilometrin levyinen ja siellä lennetään 1000 kilometrin tuntinopeudella. Jos pieniä lentovirheitä sattuu, ne eivät ole Suomeen kohdistuvia poliittisia tai sotilaallisia uhkauksia.
Venäläiset näyttää olevan kovia poikia eksymään. Lomalaisia eksyy Itä-Ukrainassa. Ja lentäjien suunnistuskyvyt riippuvat suuresti kulloisestakin poliittisesta tilanteesta. Liekö kompassin neula heittää, kun Venäjän ja lännen välisissä suhteissa on matalapainetta?
 
Venäläiset näyttää olevan kovia poikia eksymään. Lomalaisia eksyy Itä-Ukrainassa. Ja lentäjien suunnistuskyvyt riippuvat suuresti kulloisestakin poliittisesta tilanteesta. Liekö kompassin neula heittää, kun Venäjän ja lännen välisissä suhteissa on matalapainetta?
Virolaispoliisinkin hakivat vahingossa Viron puolelta ja veivät Venäjälle ja näin varmistivat rajaloukkauksen.
 
Hyvä veli.

Et tunne ilmailua. Suunnistusvirheitä ei ollut, mutta yhdessä tapauksessa kuljetuskone saattoi tietoisesti väistää ukkosrintamaa. Hävittäjien toiminta varmuudella oli tahallista ja poliittista.

Esitämiäsi väitteitä on esitetty netissä sekä Itämereltä että Turkin ilmatilasta. On kuulemma kovin vaikeaa venäläisten pysyä kurssissa nykytekniikalla.

Jostain syystä se ei ole muille niin vaikeaa. Turkin alueella venäläinen ilmaliikenne loppui siihen, kun yksi venäläiskone tuli turkkilaisten ampumana tonttiin. Suunnistustaito parani äkillisesti. Mikä ettei, sillä nykyhävittäjällä pysyy kansainvälisellä alueella halutessaan vaikka sysipimeässä.
Jos nyt puhutaan vain näistä Suomen ilmatilan loukkauksista. Wikipediassa on niistä sivu ja tilasto: https://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_ilmatilan_loukkaukset

Tuosta tilastosta näkyy, että vuosina 2005-2015 venäläiset tekivät alle puolet Suomen ilmatilan loukkauksista ja Nato-maat + Ruotsi yli puolet.

Hauku nyt näiden Nato-maiden ja Ruotsin lentäjien kyky pysyä kurssissaan, niin olet tasapuolinen.
 
Ähh, tämä on tuo Venäjän levittämä tarina sopimuksesta, jota ei ole olemassa.

Ihan aluksi, pieni terminologian korjaus. Sanot, että USA sopi ja NATO petti. USA ei ole NATO, eikö totta? USA on NATO:n jäsen, siinä kuin Norja, Tanska tai vaikka Viro. USA on tietysti se voimakkain valtio tuossa liitossa. Mutta nämä termit näyttävät menevän Moskovan sanomaa toistavilla menevän useinkin sekaisin. NATO ja sen erilliset jäsenvaltiot kannattaa pitää erillään, jos puhuu vain toisesta. No, se siitä..
Tärkeimmät neuvottelut hoidetaan aina pienessä piirissä, ei suinkaan 30 valtion kesken. Saksojen yhdistymisneuvotteluissa Venäjän ja USA:n ulkoministerit neuvottelivat ja sopivat suullisesti, että Nato ei laajene Itä-Eurooppaan. Tästä ei saatu kirjallista sopimusta - lähinnä siksi että se olisi pitänyt saada läpi USA:n kongressin ja se ei olisi onnistunut. Sitten myöhemmin Nato petti sen mitä oli sovittu. No, se siitä..

Mutta Venäjän väittämään NATO:n lupauksista. Pistäkkö mulle jonkun linkin sopimuspaperiin, jossa NATO kollektiivisena järjestönä on luvannut, että se ei ota uusia jäsenmaita? Tästä asiasta on keskusteluissa ollut monenlaista ilmaa. On väitteitä, että Saksan yhdistymisen tiimoilla olisi luvattu suullisesti, ettei NATO laajene ja sitten on väitteitä, ettei mitään lupausta annettu. Mitään sopimusta asiasta ei kuitenkaan ole. Jos et tuosta asiasta jotain sopimusta pysty osoittamaan, niin unohda tuo Moskovan versio.

No voimmehan me käydä läpi saksalaisten lehtien kirjoitukset tuolta ajalta mutta aloitan nyt kuitenkin Wikipedialla: https://fi.wikipedia.org/wiki/Saksan_jälleenyhdistyminen
Tuossa artikkelissa on toteamus:
Pääministeri Lothar de Maizièren johdolla Saksan demokraattinen tasavalta neuvotteli yhdistymisen ehdoista läntisen Saksan ja neljän voittajavaltion kanssa. Neuvostoliitto vastusti aluksi Naton laajenemista Saksan demokraattisen tasavallan ja Berliinin alueille, mutta suostui lopulta yhdistyneen Saksan Nato-jäsenyyteen, kunhan vieraita Nato-joukkoja ja ydinaseita ei sijoiteta itäiseen Saksaan.
Ovatko Nato-maat pitäneet tämän sopimuksen?
 
Jos nyt puhutaan vain näistä Suomen ilmatilan loukkauksista. Wikipediassa on niistä sivu ja tilasto: https://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_ilmatilan_loukkaukset

Tuosta tilastosta näkyy, että vuosina 2005-2015 venäläiset tekivät alle puolet Suomen ilmatilan loukkauksista ja Nato-maat + Ruotsi yli puolet.

Hauku nyt näiden Nato-maiden ja Ruotsin lentäjien kyky pysyä kurssissaan, niin olet tasapuolinen.


Ehkä tuon Wikinkin lukeminen on taitolaji niin kuin median yleensä. Siellä voi eksyä totuuden ilmatilasta tai poiketa siitä ihan tahallaan - etenkin jos teksti paremmin tulisi ymmärretyksi kyrillisin kirjaimin.

Trafi: Eniten ilmatilaloukkauksia tapahtuu VFR-lennoilla yleis- ja harrasteilmailijoille.

Vuosi Ilmatilaloukkauksien määrä Yleisilmakoneiden ja ultakevyiden ilma-alusten osuus kaikista ilmatilaloukkauksista
2009 113 68 %
2010 141 71 %
2011 133 70 %

Eli kun ruotsalainen harrastelijalentäjä poikkeaa Suomen ilmatilassa tai on vahingossa jättänyt ilmoituksen tekemättä niin sekin tilastoidaan. Siihen ei kuitenkaan hälytetä välttämättä Hornetparia ohjuksineen tuota häätämään. Sen sijaan kannattaisi katsoa sotilaskoneiden ja vielä ilman tunnistimia lentäneiden Suomen ilmatilaloukkaukset. Siellä on joku harva Ruotsin tai Naton hairahdus tunnisteet päällä ja loput Venäläisiä ilman niitä tunnisteita tai radioyhteyttä.
 
Viimeksi muokattu:
Tärkeimmät neuvottelut hoidetaan aina pienessä piirissä, ei suinkaan 30 valtion kesken. Saksojen yhdistymisneuvotteluissa Venäjän ja USA:n ulkoministerit neuvottelivat ja sopivat suullisesti, että Nato ei laajene Itä-Eurooppaan. Tästä ei saatu kirjallista sopimusta - lähinnä siksi että se olisi pitänyt saada läpi USA:n kongressin ja se ei olisi onnistunut. Sitten myöhemmin Nato petti sen mitä oli sovittu. No, se siitä..



No voimmehan me käydä läpi saksalaisten lehtien kirjoitukset tuolta ajalta mutta aloitan nyt kuitenkin Wikipedialla: https://fi.wikipedia.org/wiki/Saksan_jälleenyhdistyminen
Tuossa artikkelissa on toteamus:
Pääministeri Lothar de Maizièren johdolla Saksan demokraattinen tasavalta neuvotteli yhdistymisen ehdoista läntisen Saksan ja neljän voittajavaltion kanssa. Neuvostoliitto vastusti aluksi Naton laajenemista Saksan demokraattisen tasavallan ja Berliinin alueille, mutta suostui lopulta yhdistyneen Saksan Nato-jäsenyyteen, kunhan vieraita Nato-joukkoja ja ydinaseita ei sijoiteta itäiseen Saksaan.
Ovatko Nato-maat pitäneet tämän sopimuksen?

Niin. Luitko tuon kirjoitukseni. Asiasta on kahta väitettä, että olisi luvattu suullisesti ja että ei luvattu. Sopimusta ei ole. Ja jos ei ole sopimusta, ei voi pettääkään sopimusta. Itsekin myönnät tuossa, että sopimusta ei ole. Linkkaa mulle se sopimus, niin uskon.

Onko muuten entisen Itä-Saksan alueella sijoitettuna pysyvästi muita kuin saksalaisia joukkoja? Tai ydinaseita. Jos ei, niin sopimuksesta on pidetty kiinni. Voidaan ihan rauhassa käydä läpi Saksaan sijoitettavista joukoista käytyjä neuvotteluja.
 
Jos nyt puhutaan vain näistä Suomen ilmatilan loukkauksista. Wikipediassa on niistä sivu ja tilasto: https://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_ilmatilan_loukkaukset

Tuosta tilastosta näkyy, että vuosina 2005-2015 venäläiset tekivät alle puolet Suomen ilmatilan loukkauksista ja Nato-maat + Ruotsi yli puolet.

Hauku nyt näiden Nato-maiden ja Ruotsin lentäjien kyky pysyä kurssissaan, niin olet tasapuolinen.

Ruotsalaisesta sotilastiedustelusta on puhuttu myös mutta ei Venäjän-uhka-ketjussa. Jos ruotsalainen tiedustelukone lentää Ahvenanmaalla Suomen ilmatilassa kolme minuuttia, sekään ei ole vahinko.
 
Kylläpäs toveri @Fiskars nyt jaksaa vääntää ja koittaa provosoida. Jos nykyaikainen hävittäjä lentää sata tai kaksi sataa metriä suuntaan tai toiseen "normaalina työstä herpaantumisena", niin se on kyllä oiva osoitus venäläisestä mentaliteetista. Hälläväliä kansainvälisille sopimuksille ja kaikelle muullekkin...
Minulla ei ainakaan ole varaa antaa tarkkaavaisuuden herpaantua työssäni yhtään, 1mm suuntaan tai 10mm toiseen aiheuttaa jo valtavat taloudelliset vahingot puhumattakaan mahdollisista henkilövahingoista.
 
Niin. Luitko tuon kirjoitukseni. Asiasta on kahta väitettä, että olisi luvattu suullisesti ja että ei luvattu. Sopimusta ei ole. Ja jos ei ole sopimusta, ei voi pettääkään sopimusta. Itsekin myönnät tuossa, että sopimusta ei ole. Linkkaa mulle se sopimus, niin uskon.

Onko muuten entisen Itä-Saksan alueella sijoitettuna pysyvästi muita kuin saksalaisia joukkoja? Tai ydinaseita. Jos ei, niin sopimuksesta on pidetty kiinni. Voidaan ihan rauhassa käydä läpi Saksaan sijoitettavista joukoista käytyjä neuvotteluja.

Tämän linkin mukaan entisen Itä-Saksan alueella ei olisi ainakaan Yhdysvaltain joukkoja. Brittien joukot ovat Wikipedian mukaan Nordhein-Westfalenissa. Ranska ilmeisesti veti omat joukkonsa pois Saksasta 90-luvun alussa ja nykyisen ranskalais-saksalaisen prikaatin ranskalaisia joukkoja ei vaikuttaisi olevan entisen Itä-Saksan aluueella.

Wikipedia taas osaa kertoa meille, että Yhdysvaltain ydinaseita on Saksassa kahdessa eri tukikohdassa, joista kumpikaan ei ole entisen Itä-Saksan alueella.
 
Ehkä tuon Wikinkin lukeminen on taitolaji niin kuin median yleensä. Siellä voi eksyä totuuden ilmatilasta tai poiketa siitä ihan tahallaan - etenkin jos teksti paremmin tulisi ymmärretyksi kyrillisin kirjaimin.

Eli kun ruotsalainen harrastelijalentäjä poikkeaa Suomen ilmatilassa tai on vahingossa jättänyt ilmoituksen tekemättä niin sekin tilastoidaan. Siihen ei kuitenkaan hälytetä välttämättä Hornetparia ohjuksineen tuota häätämään. Sen sijaan kannattaisi katsoa sotilaskoneiden ja vielä ilman tunnistimia lentäneiden Suomen ilmatilaloukkaukset. Siellä on joku harva Ruotsin tai Naton hairahdus tunnisteet päällä ja loput Venäläisiä ilman niitä tunnisteita tai radioyhteyttä.
Tuo Wikipedian linkki, jonka minä laitoin tuonne mainitsee "Taulukossa eivät ole mukana yksityiskoneet, vaan valtioiden pääasiassa sotilaskoneet." Sinä et tainnut lukea sitä?

Trafi tilastoi harrastelijalentäjät eri taulukoihin.
 
Back
Top