Uuden Suomen blogeissa kapteeni (evp) Atte Kaleva kirjoittaa aiheesta: http://attekaleva.puheenvuoro.uusisuomi.fi/182355-kysymyksia-kontra-amiraali-alafuzoffille
Tämäkin ulostulo oli minusta yllättävä, Kaleva vaikuttaa tarkasti sanansa asettavalta kaverilta.
Atte Kaleva tuntuu olevan tunnollinen ihminen joka ajattelee oikeudenmukaisesti sydammellaan. Han etsii yha vastausta siihen kuka hyokkasi Georgiaan???
Lainaus: "...Reilu vuosi sodan jälkeen EU julkisti raportin Georgian sodan syistä. Raportin mukaan kumpikaan osapuoli ei ollut yksin syyllinen sotaan, mutta ensimmäisen laukauksen ampunutta Georgiaa voidaan pitää sodan aloittajana. Toisaalta raportissa todettiin myös, että Venäjä provosoi tilannetta etukäteen ja että sen vastatoimet olivat suhteettoman suuret. Molempien osapuolten katsotaan rikkoneen sodan sääntöjä".
Silla mita me ajattelemme asiasta ei ole paljon vaikutusta kun kansainvaliset poliittis-oikeustietteelliset instituutiot alkavat latelemaan paatoksia. EUn sotilastiedustelua "syytetaan" siis mista? Puolueellisuudesta Venajaa kohtaan? mutta tietaakseni EUn sotilastiedustelu ei ole antanut lausuntoja Ukrainan aarioikeiston suorittamista toimistakaan. Alas ammutun AH-17 lennon tutkimukset eivat viela olleet virallisesti suoritettu kun CIA jo tiesi kuka on syyllinen, siis sama firma joka on juuri jaanyt kiinni rikoksista ihmisoikeuksia vastaan, valehtelemisesta omalle hallitukselle, omien virkamiesten vakoilemisesta seka manipuloinnista... siis, tuoko on se organisaatio jonka todisteet tulevat vakuuttamaan tuomarit ja paatoksentekijat Venajan tai Venajan mielisten syyllisyydesta. Mina luulen etta tuollaisten idioottien johdosta Venaja tulee paasemaan taas kerran kuin koira verajasta, aivan kuten se paasi Georgiasta.
Ymmarran taysin Atte Kalevan kannan ja olen itsekin samaa mielta. Venaja provokoi Georgian toimimaan niin kuin se tahtoi Georgian toimia mutta loppu pelissa Georgia on itse vastuussa tekemisistaan. Raskaan raketinheitin tulen avaaminen siviilikohteeseen on kylla taysin ymmartamaton virhe valtiolta joka ilmaisee edustavansa lansimaista demokratiaa. Itse asiassa kyseessa on rikos. Henkilokohtaisesti mikali minun olisi tuomittava joku, niin ensimmainen listalla olisi pakostikin Saakhasvili. Kuinka voisin tuon jalkeen tuomita siviileja pelastamaan tulleen Venajan? ja nain pelkaan etta Ukrainassa historia toistaa itseaan.
Itse en usko hetkeakaan etta EU sotilastiedustelu antaisi ko. lausuntoja mikali heilla olisi tarkoitus "anteeksi antaen" peitella Venajan toimia Ukrainassa.