Onko uusien hävittäjien koko lähtenyt lapasesta ?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Juke
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Sä oot laittanut tohon lentävään mopoautoon neljän hemmon kypärät referenssiksi. Pelkästään ihmisen kropan kokoa vertaamalla tohon piirustukseen voi sanoa 100% varmuudella, että toi sun 6x4 metriä on aivan täyttä roskaa.
 
winsu kirjoitti:
Sä oot laittanut tohon lentävään mopoautoon neljän hemmon kypärät referenssiksi. Pelkästään ihmisen kropan kokoa vertaamalla tohon piirustukseen voi sanoa 100% varmuudella, että toi sun 6x4 metriä on aivan täyttä roskaa.

Cadillac on vaan 5,5 metriä ja siihen mahtuu jopa 6 ihmistä ( takaloosteriin 2-3 lisää ).

Tämä kone painaa 86 kiloa ja siitä on suihkumoottoriversioita; http://en.wikipedia.org/wiki/Colomban_Cri-cri

Tämä lentää 500 km/t ja painaa alle 500 kiloa; http://en.wikipedia.org/wiki/Bede_BD-5
 
Mahtuuko tonne niin monta ihmistä, kyseessä on kuitenkin lukujen valossa helvetin paljon cadillaccia isompi vehje.
Ares%20then.jpg
 
Otsikkoon: on. Ja hinta kans. Kilpajuoksu on ollut kovaa. Suorituskykyjä on pitänyt ympätä yhä lisää ja alati. Eli on lähtenyt rukkasesta, mutta minkäs tekee?
 
winsu kirjoitti:
Mahtuuko tonne niin monta ihmistä, kyseessä on kuitenkin lukujen valossa helvetin paljon cadillaccia isompi vehje.
Ares%20then.jpg

Tässä onkin heittoistuin..sinne mahtuisi jengiä jos haluttaisiin.
 
Oiskohan tuossa taustalla se aika olennainen seikka, että aiemmin ajateltiin toisin. Etenkin toisenmaailmansodan ja kylmänsodan aikana suunnitellut koneet, olivat etupäässä totaalitaariseen sotaan suunniteltuja, eli etukäteen oli tiedossa että sekä lentäjiä ja koneita tarvitaan mahdollisimman paljon, koska menetykset tulevat olemaan suuret. Tästä syystä koneet suunniteltiin pieniksi ja halvoiksi ja moottorien sekä osien käyttöikä oli varsin lyhyt, etenkin Neuvostoliitossa (Esim. Mig19 ja Mig21). Tosin se kasvoi 70-luvulla länsimaissa käyttöön tulleiden, 4-sukupolven hävittäjien myötä, jotka suunniteltiin aiempia kestävämmiksi. Amerikkalaiset F14. F15, F16 ja F18 -koneet ovat tästä oivallisia esimerkkejä, koska niiden keskimääräinen käyttöikä tuli olla n.30 vuotta. Nykykoneet taasen suunnitellaan kestämään käyttöä mahdollisimman pitkään, koska totaalitaarista sotaa ei ole odotettavissa, eikä kilpailua ole vastaavassa suhteessa.
 
winsu kirjoitti:
Juke kirjoitti:
Tässä onkin heittoistuin..sinne mahtuisi jengiä jos haluttaisiin.

No miten ajattelit mahduttaa 4 ihmistä tuosta vielä yli 50% pienempään koneeseen???

Sylikkäin tietysti :lanssi:
 
Juke pistää ne istumaan siipispankoille ja joka jannulle PKM käsiin....siinä sitä on kuulaa tulossa taivaalta, kun rynnäkkö alkaa.
 
winsu kirjoitti:
Juke kirjoitti:
Tässä onkin heittoistuin..sinne mahtuisi jengiä jos haluttaisiin.

No miten ajattelit mahduttaa 4 ihmistä tuosta vielä yli 50% pienempään koneeseen???

Poiustamalla heittoistuimen ja lisäämällä 2 x BRS ( ballistic recovery system ).

http://science.howstuffworks.com/transport/flight/modern/ejection-seat.htm

Toi vaatii aina hiton ison koneen ympärilleen.

BD5:ssä ei ole edes BRSää.

800px-Bud_Light_BD-5J.jpg


On 3.9 metriä pitkä !

Blogissani olen tutkinut näitä minimikokoja tarkkaan !

Minuscule_sport.JPG


9-seater-io_dh89.JPG


AAA1_AA_Abattery.JPG


Tästä näkee mitä tapahtuu kun moottorit sijoittaa ulos rungosta...BD-5J koko pienenee 380 mm pituussuunnassa.

AAA1_FNXII4790zx.JPG


Toi 3400 mm taitaa olla se minimipituus johon päädyin ( yksipaikkaisessa ) !

AAA1_GM_2fan_onewing45.JPG
 
winsu kirjoitti:
Aattelit siis tämän ratkaisevan tilaongelmat? :a-grin:

BRS2.jpg

Niin onhan tuo toki yksipaikkaisessa minikoneessa pienempikin..tuo on takoitettu max 10 paikkaiseen; http://www.nasa.gov/offices/oct/home/tech_life_brs.html

4 paikkainen Cirrus 22 jossa se myös on ..on 500 kg painavampi kuin minihäätäjäni.
 
Esim 2 tällaista kantaa hyvin 1200 kg koneen; http://documents.flightdesignusa.com/Airworthiness_SW.pdf

On todella pieni.
 
Kaukovittuilija kirjoitti:
Oiskohan tuossa taustalla se aika olennainen seikka, että aiemmin ajateltiin toisin. Etenkin toisenmaailmansodan ja kylmänsodan aikana suunnitellut koneet, olivat etupäässä totaalitaariseen sotaan suunniteltuja, eli etukäteen oli tiedossa että sekä lentäjiä ja koneita tarvitaan mahdollisimman paljon, koska menetykset tulevat olemaan suuret. Tästä syystä koneet suunniteltiin pieniksi ja halvoiksi ja moottorien sekä osien käyttöikä oli varsin lyhyt, etenkin Neuvostoliitossa (Esim. Mig19 ja Mig21). Tosin se kasvoi 70-luvulla länsimaissa käyttöön tulleiden, 4-sukupolven hävittäjien myötä, jotka suunniteltiin aiempia kestävämmiksi. Amerikkalaiset F14. F15, F16 ja F18 -koneet ovat tästä oivallisia esimerkkejä, koska niiden keskimääräinen käyttöikä tuli olla n.30 vuotta. Nykykoneet taasen suunnitellaan kestämään käyttöä mahdollisimman pitkään, koska totaalitaarista sotaa ei ole odotettavissa, eikä kilpailua ole vastaavassa suhteessa.

Monessa maassa oli vielä 80 luvun alussa P51D käytössä.
 
winsu kirjoitti:
Juke kirjoitti:
Tässä onkin heittoistuin..sinne mahtuisi jengiä jos haluttaisiin.

No miten ajattelit mahduttaa 4 ihmistä tuosta vielä yli 50% pienempään koneeseen???

Käyttämällä tilasuunnittelutaitoja.

Lähtökohtana vanha suunnitelmani ( siinä virhe tehoissa ) josta poistetaan pilotin takaa penkkirivi..alkaako aueta ?

FANLINER_6_60.JPG


Tässä taas polkimien takia on tärvätty tilaa, mutta auttaa ymmärtämään ( taaimmainen osittain jalat limissä katsoo eteen lentoautossa ) !

file.php
 
Eli tämä siis teoriassa pitää paikkansa.

Flanker on itseasissa 2 m pidempi kuin PAKFA joka on siis snadi.
 

Liitteet

  • VTJ_F22_T50.webp
    VTJ_F22_T50.webp
    22.1 KB · Luettu: 9
baikal kirjoitti:
Otsikkoon: on. Ja hinta kans. Kilpajuoksu on ollut kovaa. Suorituskykyjä on pitänyt ympätä yhä lisää ja alati. Eli on lähtenyt rukkasesta, mutta minkäs tekee?

Mä voin listata syitä...

1. Materiaali..metalli ei ole kevyin lentokonemateriaali, mutta kestävä
2. Nopeus..vastus kasvaa nopeuden neliöön..tehon tarve kuutioon..iso moottori ( muotokertoimella iso osuus )
3. Safety ( heittoistuin...tilatarve....paino )
4. Range..bensaa pitää mahtua suihkumoottorit on ahneita
5. Käytettävän tuhovoiman teho..isot aseet painaa paljon
6. Muut ominaisuudet..stealth, chaff, flare, jarruvarjo, ECM, ilmatankkausoptio, arrester hook, kääntyvät siivet
7. Bensaa ei ole hirveesti myöskään ennen tarvinnut säästellä ( omatut tavat/standardit/kulutustottumukset )

Pilkotaan hiukan...

1. Alumiinin ominaistiheys on 2350; http://en.wikipedia.org/wiki/Aluminium
Vanerin 400 kg/m3, hiilarin 1800 kg/m3, styroxin 24-40 kg/m3.
 
Juke kirjoitti:
baikal kirjoitti:
Otsikkoon: on. Ja hinta kans. Kilpajuoksu on ollut kovaa. Suorituskykyjä on pitänyt ympätä yhä lisää ja alati. Eli on lähtenyt rukkasesta, mutta minkäs tekee?

Mä voin listata syitä...

1. Materiaali..metalli ei ole kevyin lentokonemateriaali, mutta kestävä
2. Nopeus..vastus kasvaa nopeuden neliöön..tehon tarve kuutioon..iso moottori ( muotokertoimella iso osuus )
3. Safety ( heittoistuin...tilatarve....paino )
4. Range..bensaa pitää mahtua suihkumoottorit on ahneita
5. Käytettävän tuhovoiman teho..isot aseet painaa paljon
6. Muut ominaisuudet..stealth, chaff, flare, jarruvarjo, ECM, ilmatankkausoptio, arrester hook, kääntyvät siivet
7. Bensaa ei ole hirveesti myöskään ennen tarvinnut säästellä ( omatut tavat/standardit/kulutustottumukset )
Sano mulle mitä noista EI tarvita?
 
Juke kirjoitti:
1915-1916 air superiority fighter saattoi painaa 610 kg; http://en.wikipedia.org/wiki/Fokker_Eindecker_fighters

Punaisen Paronin Fokker painoi 586 kiloa; http://en.wikipedia.org/wiki/Fokker_Dr.I

Thulin K 1910 vain 520 kg; http://en.wikipedia.org/wiki/Thulin_K

1917 kone painoi maksimissaan 995 kg; http://en.wikipedia.org/wiki/Albatros_D.III

1930 luvulla 1640 kiloa; http://en.wikipedia.org/wiki/Hawker_Fury

Morane Saulnier MS 406 kulutti hana auki 290 litraa tunnissa.

Me 109 G noin 380 litraa tunnissa.

Nämä painoivat noin 2000 - 2900 kiloa.

P-47 Thundebolt jo 7900 kg; http://fi.wikipedia.org/wiki/P-47_Thunderbolt

Siis 1940 - 1945.

Siitä 10 vuotta kone saattoi painaa 3000 kg enemmän; http://fi.wikipedia.org/wiki/A-4_Skyhawk

Jopa 5 000 kg enemmän; http://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_F-104_Starfighter

1978 kevein kone painoi taas jo 16 800 kiloa; http://fi.wikipedia.org/wiki/F-16_Fighting_Falcon

Mutta jopa 33 700 kiloa; http://en.wikipedia.org/wiki/Grumman_F-14_Tomcat
Koneiden painon nousu johtuu ilmataisteluohjusten painosta joita pitäisi mahtua koneeseen useita. Ennen riitti että koneeseen mahtui muutama kokekivääri. Nykysodassa ei pärjää ilman ohjuksia
 
kunnas kirjoitti:
Juke kirjoitti:
1915-1916 air superiority fighter saattoi painaa 610 kg; http://en.wikipedia.org/wiki/Fokker_Eindecker_fighters

Punaisen Paronin Fokker painoi 586 kiloa; http://en.wikipedia.org/wiki/Fokker_Dr.I

Thulin K 1910 vain 520 kg; http://en.wikipedia.org/wiki/Thulin_K

1917 kone painoi maksimissaan 995 kg; http://en.wikipedia.org/wiki/Albatros_D.III

1930 luvulla 1640 kiloa; http://en.wikipedia.org/wiki/Hawker_Fury

Morane Saulnier MS 406 kulutti hana auki 290 litraa tunnissa.

Me 109 G noin 380 litraa tunnissa.

Nämä painoivat noin 2000 - 2900 kiloa.

P-47 Thundebolt jo 7900 kg; http://fi.wikipedia.org/wiki/P-47_Thunderbolt

Siis 1940 - 1945.

Siitä 10 vuotta kone saattoi painaa 3000 kg enemmän; http://fi.wikipedia.org/wiki/A-4_Skyhawk

Jopa 5 000 kg enemmän; http://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_F-104_Starfighter

1978 kevein kone painoi taas jo 16 800 kiloa; http://fi.wikipedia.org/wiki/F-16_Fighting_Falcon

Mutta jopa 33 700 kiloa; http://en.wikipedia.org/wiki/Grumman_F-14_Tomcat
Koneiden painon nousu johtuu ilmataisteluohjusten painosta joita pitäisi mahtua koneeseen useita. Ennen riitti että koneeseen mahtui muutama kokekivääri. Nykysodassa ei pärjää ilman ohjuksia

IGLA painaa kolmanneksen Aim-9X:stä. Pituus karvan verran yli puolet siitä.
 
Back
Top