Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
winsu kirjoitti:Sä oot laittanut tohon lentävään mopoautoon neljän hemmon kypärät referenssiksi. Pelkästään ihmisen kropan kokoa vertaamalla tohon piirustukseen voi sanoa 100% varmuudella, että toi sun 6x4 metriä on aivan täyttä roskaa.
winsu kirjoitti:Mahtuuko tonne niin monta ihmistä, kyseessä on kuitenkin lukujen valossa helvetin paljon cadillaccia isompi vehje.
Juke kirjoitti:Tässä onkin heittoistuin..sinne mahtuisi jengiä jos haluttaisiin.
winsu kirjoitti:Juke kirjoitti:Tässä onkin heittoistuin..sinne mahtuisi jengiä jos haluttaisiin.
No miten ajattelit mahduttaa 4 ihmistä tuosta vielä yli 50% pienempään koneeseen???
winsu kirjoitti:Juke kirjoitti:Tässä onkin heittoistuin..sinne mahtuisi jengiä jos haluttaisiin.
No miten ajattelit mahduttaa 4 ihmistä tuosta vielä yli 50% pienempään koneeseen???
winsu kirjoitti:Aattelit siis tämän ratkaisevan tilaongelmat? :a-grin:
Kaukovittuilija kirjoitti:Oiskohan tuossa taustalla se aika olennainen seikka, että aiemmin ajateltiin toisin. Etenkin toisenmaailmansodan ja kylmänsodan aikana suunnitellut koneet, olivat etupäässä totaalitaariseen sotaan suunniteltuja, eli etukäteen oli tiedossa että sekä lentäjiä ja koneita tarvitaan mahdollisimman paljon, koska menetykset tulevat olemaan suuret. Tästä syystä koneet suunniteltiin pieniksi ja halvoiksi ja moottorien sekä osien käyttöikä oli varsin lyhyt, etenkin Neuvostoliitossa (Esim. Mig19 ja Mig21). Tosin se kasvoi 70-luvulla länsimaissa käyttöön tulleiden, 4-sukupolven hävittäjien myötä, jotka suunniteltiin aiempia kestävämmiksi. Amerikkalaiset F14. F15, F16 ja F18 -koneet ovat tästä oivallisia esimerkkejä, koska niiden keskimääräinen käyttöikä tuli olla n.30 vuotta. Nykykoneet taasen suunnitellaan kestämään käyttöä mahdollisimman pitkään, koska totaalitaarista sotaa ei ole odotettavissa, eikä kilpailua ole vastaavassa suhteessa.
winsu kirjoitti:Juke kirjoitti:Tässä onkin heittoistuin..sinne mahtuisi jengiä jos haluttaisiin.
No miten ajattelit mahduttaa 4 ihmistä tuosta vielä yli 50% pienempään koneeseen???
baikal kirjoitti:Otsikkoon: on. Ja hinta kans. Kilpajuoksu on ollut kovaa. Suorituskykyjä on pitänyt ympätä yhä lisää ja alati. Eli on lähtenyt rukkasesta, mutta minkäs tekee?
Sano mulle mitä noista EI tarvita?Juke kirjoitti:baikal kirjoitti:Otsikkoon: on. Ja hinta kans. Kilpajuoksu on ollut kovaa. Suorituskykyjä on pitänyt ympätä yhä lisää ja alati. Eli on lähtenyt rukkasesta, mutta minkäs tekee?
Mä voin listata syitä...
1. Materiaali..metalli ei ole kevyin lentokonemateriaali, mutta kestävä
2. Nopeus..vastus kasvaa nopeuden neliöön..tehon tarve kuutioon..iso moottori ( muotokertoimella iso osuus )
3. Safety ( heittoistuin...tilatarve....paino )
4. Range..bensaa pitää mahtua suihkumoottorit on ahneita
5. Käytettävän tuhovoiman teho..isot aseet painaa paljon
6. Muut ominaisuudet..stealth, chaff, flare, jarruvarjo, ECM, ilmatankkausoptio, arrester hook, kääntyvät siivet
7. Bensaa ei ole hirveesti myöskään ennen tarvinnut säästellä ( omatut tavat/standardit/kulutustottumukset )
Koneiden painon nousu johtuu ilmataisteluohjusten painosta joita pitäisi mahtua koneeseen useita. Ennen riitti että koneeseen mahtui muutama kokekivääri. Nykysodassa ei pärjää ilman ohjuksiaJuke kirjoitti:1915-1916 air superiority fighter saattoi painaa 610 kg; http://en.wikipedia.org/wiki/Fokker_Eindecker_fighters
Punaisen Paronin Fokker painoi 586 kiloa; http://en.wikipedia.org/wiki/Fokker_Dr.I
Thulin K 1910 vain 520 kg; http://en.wikipedia.org/wiki/Thulin_K
1917 kone painoi maksimissaan 995 kg; http://en.wikipedia.org/wiki/Albatros_D.III
1930 luvulla 1640 kiloa; http://en.wikipedia.org/wiki/Hawker_Fury
Morane Saulnier MS 406 kulutti hana auki 290 litraa tunnissa.
Me 109 G noin 380 litraa tunnissa.
Nämä painoivat noin 2000 - 2900 kiloa.
P-47 Thundebolt jo 7900 kg; http://fi.wikipedia.org/wiki/P-47_Thunderbolt
Siis 1940 - 1945.
Siitä 10 vuotta kone saattoi painaa 3000 kg enemmän; http://fi.wikipedia.org/wiki/A-4_Skyhawk
Jopa 5 000 kg enemmän; http://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_F-104_Starfighter
1978 kevein kone painoi taas jo 16 800 kiloa; http://fi.wikipedia.org/wiki/F-16_Fighting_Falcon
Mutta jopa 33 700 kiloa; http://en.wikipedia.org/wiki/Grumman_F-14_Tomcat
kunnas kirjoitti:Koneiden painon nousu johtuu ilmataisteluohjusten painosta joita pitäisi mahtua koneeseen useita. Ennen riitti että koneeseen mahtui muutama kokekivääri. Nykysodassa ei pärjää ilman ohjuksiaJuke kirjoitti:1915-1916 air superiority fighter saattoi painaa 610 kg; http://en.wikipedia.org/wiki/Fokker_Eindecker_fighters
Punaisen Paronin Fokker painoi 586 kiloa; http://en.wikipedia.org/wiki/Fokker_Dr.I
Thulin K 1910 vain 520 kg; http://en.wikipedia.org/wiki/Thulin_K
1917 kone painoi maksimissaan 995 kg; http://en.wikipedia.org/wiki/Albatros_D.III
1930 luvulla 1640 kiloa; http://en.wikipedia.org/wiki/Hawker_Fury
Morane Saulnier MS 406 kulutti hana auki 290 litraa tunnissa.
Me 109 G noin 380 litraa tunnissa.
Nämä painoivat noin 2000 - 2900 kiloa.
P-47 Thundebolt jo 7900 kg; http://fi.wikipedia.org/wiki/P-47_Thunderbolt
Siis 1940 - 1945.
Siitä 10 vuotta kone saattoi painaa 3000 kg enemmän; http://fi.wikipedia.org/wiki/A-4_Skyhawk
Jopa 5 000 kg enemmän; http://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_F-104_Starfighter
1978 kevein kone painoi taas jo 16 800 kiloa; http://fi.wikipedia.org/wiki/F-16_Fighting_Falcon
Mutta jopa 33 700 kiloa; http://en.wikipedia.org/wiki/Grumman_F-14_Tomcat