Operaatio Vastatuuli

En ymmärrä tätä Roopen negatiivisten kokemusten mitätöintiä. Puolustusvoimissa on monenlaisia ihmisiä ja ihmettelisin jos sinne ei mahtuisi henkilöitä jotka käyttäytyvät kyseenalaisesti. Ei vika välttämättä ole uhrissa. Sekin on ihan normaalia että nuo kokemukset voivat vaikuttaa mielipiteeseen. Onhan täällä asevelvollisuutta myös perusteltu päinvastaisella.
 
En ymmärrä tätä Roopen negatiivisten kokemusten mitätöintiä. Puolustusvoimissa on monenlaisia ihmisiä ja ihmettelisin jos sinne ei mahtuisi henkilöitä jotka käyttäytyvät kyseenalaisesti. Ei vika välttämättä ole uhrissa. Sekin on ihan normaalia että nuo kokemukset voivat vaikuttaa mielipiteeseen. Onhan täällä asevelvollisuutta myös perusteltu päinvastaisella.
En minä ole dissannut hänen kokemuksiaan. Dissasin ideologian perusteen. Hän vain keskustelee omilla argumenteillaan, ja kun lähti antamaan omat 20v. vanhat kokemuksena argumentiksi, ei näy olevan miestä käymään keskustelua niistä.

Miten on @roopeluhtala? Sinä avasit oven tälle keskustelulle!
 
Se on kyllä totta, että varmasti tänäkin päivänä varusmiespalveluksessa on (ja koetaan) epäoikeudenmukaisuutta ja epäasiallista toimintaa. Monikin varusmies on varmasti katkera koulutusvalinnoista. Eikä sotilasorganisaatiokaan ole suojassa tulehtuneilta ihmissuhteilta. Toki sitten on peiliinkatsomisen paikka, jos tupakaverit, varusmiesjohtajat, kouluttajat ja komppanian päällikkökin tuntuvat kaikki olevan vastaan, eikä koko organisaatiosta löydy yhtään ystävää.

Ei ihmisluonto ole parissakymmenessä vuodessa pysyväisasiakirjoilla korjaantunut, eikä trendiä edes voi itsestään selvästi pitää laskevana. Esimerkiksi veljeni joukkoa oli talvipakkasessa harjoituksissa käsketty vaihtamaan paitaa ja sitten kesken kaiken oli alettu käskeä suojaan. Silkkaa kiusantekoa. Itseni tai isäni palveluspaikoissa ei moista tempausta olisi osattu odottaa.
 
Juu, ei huonot kokemukset sinänsä ole vakuuttavimpia perusteluja asevelvollisuutta vastaan. On kuitenkin ymmärrettävää, että ne kokemukset (niin hyvät kuin huonot) vaikuttaa maanpuolustukseen suhtautumiseen, joten puolustusvoimilla on hyvä syy pyrkiä vähentämään asiatonta käytöstä (ja tässä kai PV on hyvin onnistunut?). Ei ole maanpuolustukselle hyödyllistä vieraannuttaa siitä ketään siksi, että on armeijassa kokenut asiatonta kohtelua.
 
On niitä kusipäitä ollut ihan kantahenkilöissäkin ollut.
Olin alokkaana prikaatin suunnistusmestaruuskisojen lähtöjonossa n. 2 minuuttia omaan lähtöön. Siihen sattui eversti paikalle. Hän komensi, ettei shortsit jalassa saa osallistua. Komppaniassa oli ok, että suunnistin intin shortseissa kun smurffipuku on ihan sika kuuma helteellä. Eversti käski minun poistua jonosta hakemaan verkkarit (matkaa olisi ollut niille verkkareille 20 kilometriä. En totellut vaan lähdin omalla vuorolla matkaan. Olihan se aika kehnoa intin lenkkareilla kun edellisen saapumiserän huipuilla ja kantavenkuloilla oli piikkareita. Minulla meni voitto sillä kertaa sivuun kun jouduin auttamaan loukkaantunutta kantahenkilöä hetkeksi (kaivoin roskan silmästä). Tulin kuitenkin neljänneksi n. 1800 joukossa.
Palkinnot jakoi lähtöpaikalla kekkuloinut eversti. Hän jakoi mitalit kolmelle ensimmäiselle ja viidennelle. Lisäpalkinnoksi viidenneksi tullut sai vielä ikiomaksi everstin lahjoittaman täydellisen suunnistusvarustuksen.
Voin kertoa, ettei ollut hyvä mieli. Seuraavalla lomalla kävin ostamassa omat suunnistuskamat. Tosin niitä en enää tarvinnut kun varuskunnan liikuntakasvatusupseeri oli poiminut minut prikaatin edustusjoukkueisiin ja sain prikaatin parhaat kamat. Seuraavassa yli 2000 miehen kisassa ehdin kakkoseksi.

Tällaista epäreilua kohtelua ei tarvii montaa kertaa kokea kun palvelusmotivaatio kärsii. Omassa yksikössä kantahenkilöt käyttäytyi tasapuolisesti. Rukissa oli taas sitten pari hankalaa upseeria. Tiedän, että nykyään varusmiehiä kohdellaan paremmin. Koulutus voi olla kovaakin jos se on tasapuolista ja tarkoituksenmukaista.

Olisi kiva kuulla minkälaisia kokemuksia roopella on


Eipä muuten ole takuissa juuri vahtimista. Poliisi sais kyllä käydä huumekoiran kanssa tuolla niiden leirissä.
 
Eipä muuten ole takuissa juuri vahtimista. Poliisi sais kyllä käydä huumekoiran kanssa tuolla niiden leirissä.
Ei oikeusvaltiossa käydä poliisien kanssa ihmisiä kiusaamassa vaikka ovat eri mieltä/kylähulluja.
 
Olisi kiva kuulla minkälaisia kokemuksia roopella on

No tässä muutamia, palvelin Dragsvikissa II / 95 tykistössä 240 päivää:

- Eräänä iltana varuskunnan vapaa-ajan talolta lähtiessäni joku oli ottanut maihinnousukenkäni kenkähyllystä. Talolla palvelustaan suorittava toinen varusmies sanoi, että hän voi tarvittaessa todistaa että kengät todella varastettiin. Kävelin sitten sukkasillani takaisin yksikköön ja tein katoamisilmoituksen kengistä. Eräs tuttu neuvoi soveltamaan "vahinko kiertämään" -strategiaa, mutta en kannata sitä. Yksikön vääpeli totesi mulle myöhemmin toimistossaan päin naamaa, että olen varastanut kengät ja valehtelen saadakseni uudet. Olin vähän hämilläni syytöksestä, sillä hyvin harvoin syytetään ketään ihan avoimesti valehtelijaksi. Kerroin, että toinen paikalla ollut varusmies voi todistaa että kengät vietiin, mutta vääpeli sanoi tähän halveksivaan sävyyn että saman saapumiserän tyypit kyllä todistelevat toistensa puolesta.

- Olen kotoisin Pohjanmaalta Kurikasta, jonne Dragsvikista lähtevä bussikuljetus ei kulkenut. Lähin pysäkki on Seinäjoella 30km päässä, jonne bussi saapui puoliltaöin perjantai-illalla, eikä jatkoyhteyttä tuohon aikaan enää ollut, vaan seuraava lähti vasta lauantaiaamuna. Hain lomanpidennystä, jotta ehtisin kotiin perjantai-illaksi, mutta sitä ei myönnetty. En vieläkään ymmärrä mikä loman myöntämisperusteluissa oli vikana, mutta täytyy sanoa että kovin vaikeaksi tehtiin kotimatkan kulkeminen. Kenties lomanpidennyksestä päättäneellä kapteenilla oli samanlainen asenne kuin vääpelillä kenkäasiassa, että hain lomanpidennystä huijaustarkoituksessa jotta pääsisin palveluksesta aikaisemmin.

Muuntyyppisiäkin ongelmia oli, mutta nuo ylläolevat kuvaavat mielestäni hyvin sitä valheellista meininkiä mikä Puolustusvoimissa valitettavasti vallitsi vielä 20 vuotta sitten. Ihmiset tuntuivat olettavan että muut yleensä huijaavat ja valehtelevat oman etunsa nimissä. Tätä foorumia lukiessa tulee välillä sama fiilis, vaikka olen täällä omalla nimelläni ja ainakin yritän perustella mielipiteet tutkimustiedolla, niin ihan avoimesti syytellään milloin Kremlin agentiksi, valehtelijaksi, laiskaksi omaneduntavoittelijaksi jne.

Itse näen että asevelvollisuuden lakkauttaminen voisi korjata PV:n kulttuuria parempaan suuntaan. Kun varusmiehet olisivat palveluksessa vapaaehtoisesti, ei tarvitsisi enää samassa määrin epäillä, että joku yrittää päästä muita vähemmällä. Myöskään tälläisiä muutaman vuoden takaisia hautajaisepisodeja ei voisi enää tapahtua vapaaehtoismallissa: http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015040919490198_uu.shtml

Oma luottamukseni Puolustusvoimiin on tällä hetkellä aika matala, oli sitten puhe Suomen puolustuskyvystä, asevelvollisuuden kustannuksista tai muistakaan asioista. Puolustusvoimat ilmeisesti kokee roolikseen esittää, että Suomen puolustuskyky on hyvä, ja tämän yhden valheen ylläpitämiseksi tarvitaan muitakin valheita, ja lopulta koko organisaatio kärsii turhautumisesta ja epäluottamuksesta. Itse en usko, että suomalaisten maanpuolustustahto romahtaisi, vaikka Puolustusvoimat myöntäisi että nykyjärjestelmän tuottama puolustuskyky on heikko, ja asevelvollisuuden sijasta PV ottaisi mielummin käyttöönsä asevelvollisuuden piilokulut. Ehkäpä totuuden myöntämisen jälkeen kansakin kallistuisi Nato-jäsenyyden kannalle. Olen muuten tehnyt Puolustusvoimien toiminnasta kantelun oikeusasiamiehelle, saa nähdä mitä siitä seuraa: http://roopeluhtala.puheenvuoro.uus...usvoimat-rajoittaa-sananvapautta-ja-politikoi
 
  • Tykkää
Reactions: s91
Hiuka OT:na voisimmekin julistaa kilpailun siitä, että kuka keksii yhteiskuntamallin jossa kukaan ei unohda mitään, kukaan ei jodu korvausvellolliseksi väärin perustein, kaikkien yksilöiden oikeudet on turvattu kaikissa tilanteissa eikä mitään vääryyttä ei esiinny.

Enpä luule että puolustusvoimista löytyy vastausta näihin kysymyksiin.

Olen elämässäni kokenut suurempaakin vääryyttä kuin varsikenkien aiheeton korvaaminen tai muutaman tunnin vapaa-ajan menetys. Hyvä olisi, jos tällaista ei tapahtuisi. Anarkistit ajattelevat että jos ihmiset itse saavat päättäänkaikesta, asiat järjestyvät parhain päin. En vertaa roopeluhtalan ajatuksia anarkismiin mutta joitakin rajoituksia yhteiskunnan on yksilönvapaudelle asetettava.
 
Tätä foorumia lukiessa tulee välillä sama fiilis, vaikka olen täällä omalla nimelläni ja ainakin yritän perustella mielipiteet tutkimustiedolla, niin ihan avoimesti syytellään milloin Kremlin agentiksi, valehtelijaksi, laiskaksi omaneduntavoittelijaksi jne.

Sinä olet ammattipoliitikko, eli valehtelija! Agentti sinä tuskin olet, ne kun on synnynnäisiä ryssiä ja koulutettu tehtävään, saavat siitä palkkaa. Hyödyllinen ääliö on luultavampaa. En sano sinua "hyödylliseksi hölmöksi", koska sinä en ole sitä hölmöä tyyppiä. Sinä olet sitä tyyppiä, joka väittää olevansa kiinnostunut maanpuolustuskyvystä, mutta kaveeraa AKL:n kanssa ja olettaa, että kukaan ei huomaa. Et sinä ole agentti ole, ja voi olla että et saa rahaa ryssiltä, mutta kaikki tietää kenen joukoissa sinä kuljet.

Ja aika olemattomista sinä koko tämän haloosi olet nostattanut. Ikäväähän tuo on, mutta selitäkö miten ammattiarmeija toimisi toisin? Siis tuo sinun kenkien katoaminen siis. Lomien tapauksessa sinä varmaan oletat, että kaikilla olisi varaa omaan autoon, jos olisi ammattiarmeija?
 
Tätä foorumia lukiessa tulee välillä sama fiilis, vaikka olen täällä omalla nimelläni ja ainakin yritän perustella mielipiteet tutkimustiedolla, niin ihan avoimesti syytellään milloin Kremlin agentiksi, valehtelijaksi, laiskaksi omaneduntavoittelijaksi jne. Olen muuten tehnyt Puolustusvoimien toiminnasta kantelun oikeusasiamiehelle, saa nähdä mitä siitä seuraa.

Voihan villu mikä itkuvirsi. Kyllä on kaverilla jäänyt hihna päälle, kun omasta nyyhkytarinasta pitää kääntää koko PV vastainen agitointi päälle. Toivotan sulle kaikkea huonoa hankkeissasi, ihan todella.

Huomautan lukijoita myös siitä että roopella ei ole ajatuksia siitä millä tavalla hänen porukat viestivät Venäjälle aseriisunnan aloittamiseksi. Olen tätä häneltä toistuvasti kysynyt mutta mitään vastausta ei tule kuten aikaisemmista postauksista voitte todeta. Vain Suomen puolustusvoimat on kiukun kohteena.

Naurettavaa. Aikuinen mies.
 
Suosittelisin hakeutumista hoitoon jos 20 vuotta sitten tapahtuneet pienet vastoinkäymiset vieläkin aiheuttaa tuommoista mielipahaa.
Amerikkalaisilla on mielestäni hyvä ilmaisu: "Suck up the hurt and deal with it".
 
Hiuka OT:na voisimmekin julistaa kilpailun siitä, että kuka keksii yhteiskuntamallin jossa kukaan ei unohda mitään, kukaan ei jodu korvausvellolliseksi väärin perustein, kaikkien yksilöiden oikeudet on turvattu kaikissa tilanteissa eikä mitään vääryyttä ei esiinny.

Enpä luule että puolustusvoimista löytyy vastausta näihin kysymyksiin.

Olen elämässäni kokenut suurempaakin vääryyttä kuin varsikenkien aiheeton korvaaminen tai muutaman tunnin vapaa-ajan menetys. Hyvä olisi, jos tällaista ei tapahtuisi. Anarkistit ajattelevat että jos ihmiset itse saavat päättäänkaikesta, asiat järjestyvät parhain päin. En vertaa roopeluhtalan ajatuksia anarkismiin mutta joitakin rajoituksia yhteiskunnan on yksilönvapaudelle asetettava.

Kyllä meidän sekaan aina muutama roopeluhtala mahtuu. Ihan hyvä että on myös kyseenalaistajia, ihan riippumatta miten "oikeassa" tai "väärässä" ovat. Olin paikan päällä näkemässä Bush Tyhmemmän nostattamaa lipunheilutusta parin pidemmän työkokemuksen mukana toisen Irakin sodan alla, ei ollut mukavaa katseltavaa. Nyt siten näemme Idän Putlerin kiihotusta ja yhtä totuutta. Huonolta näyttää o_O

Kyllä tämä Pohjoismainen malli kaikesta huolimatta on varmaan aika lailla sitä parasta mitä utopian rintamalla voi aikaan saada. Useimmissa meissä asuu se pieni 'sosialisti' joka on kuitenkin sitä mieltä, että ketään joka ei itse pärjää ei saa jättää täysin onnensa nojaan. Poliittista riitaa kai syntyy lähinnä siitä, että mihin rajat vedetään. Niin kauan kun tosissaan yrittää, niin se riittää ainakin minulle. Kaikille tulee paskoja hetkiä jolloin kaikki menee pieleen. niistä pitää yhteiskunnan auttaa yli.

Sen sijaan siipeily kuriin, ja heti prkl. Nämä iilimadot syövät siitä korista, mistä oikeasti avun tarvitsijoille pitäisi antaa.

Oma korteni pasifismin kekoon oli oma asepalvelus. Välillä vitutti kovaakin, paleli, nälkä, väsy, vittumaiset esimiehet, mutta sellaista se elämä on. Oli siellä hauskatkin hetkensä, ja hienoa kaverihenkeä. Get over it.

Nyt voi viettää lokoisia reserviläispäiviä tietäen että viesti on maailmalla; täällä on 900 t. reserviläistä jotka edelleen suurin osa osaa ampua suoraan. Joten jättäkääpä meitit rauhaan.

Jättävätkö, sitä ei tiedä kukaan, mutta tuskin nyt listalla ihan ainakaan ensimmäisiä ollaan. Kiitos Puolustusvoimien ja kiitos ennen kaikkea meidän reserviläisten.
 
No jaa. Roopella on oikeus mielipahaansa ja koettu epäoikeudenmukaisuus voi syödä miestä vielä vuosienkin päästä, ymmärtäähän sen.

Toivon kuitenkin, että Roopen kokemukset pari vuosikymmentä sitten eivät ole hänen ainoa syynsä vastustaa asevelvollisuutta, koska silloin ollaan harvinaisen hataralla pohjalla.

Sen verran pitää Roopelle nostaa hattua, että hän kykenee operoimaan näinkin vihamielisessä ympäristössä kohtuullisen koherentilla tavalla, provokaatiosta huolimatta. Ja toisin kuin fanaattisimmat aurantakojat, Roope sentäs ei näytä fantasioivan kokonaan aseettomasta Suomesta, vaan oikeasti yrittää tarjota ratkaisujakin esittämilleen ongelmille. Vaikka olemmekin eri mieltä asioista, täytyy tavallaan miestä arvostaa.

We agree to disagree.
 
Kyllä yläaste oli paljon pahempi siellä sai pelätä muutakin kuin huutoa ja turhia korvauksia.
Armeijassa ollessa joku oli valittanut jostain asiattomuudesta (ja varmasti aivan aiheellisesti), tähän sitten eräs vanhempi vääpeli kommentoi että näistä on turha rutista ne oikeat vaikeudet on siviilissä odottamassa. Ei tuota silloin nulikkana oikein ymmärtänyt mutta oikeassa se mulkku silti oli. Kyllä ne armeijan vittumaisuudet täytyy vaan jättää taakse.
Ammattimaisuus ei poista varkauksia armeijassa. Kaikilla työpaikoilla tapahtuu varkauksia ja niitä joutuu korvaamaan jos kuitilla olevaa katoaa (esimieskin saattaa vittuilla siitä).
 
Itsellänikin on muutamia negatiivisia kokemuksia peruskoulun ajoilta. Koulussakaan ei turpaanlyönti tai tavaroiden varastaminen ollut täysin tavatonta. Joku opettajakin saattoi joskus olla vittumainen, rehtoreista puhumattakaan.

Esitänkin tilanteen korjaamiseksi sitä, että peruskoulun piilokulut otetaan huomioon, oppivelvollisuus muutetaan vapaaehtoiseksi ja koululaisille aletaan maksamaan kunnon palkkaa, vaikka n. 3000e/kk. Tämä korjaa peruskoulun ongelmat.
 
Suomalaiset ovat yleensä sen verran isänmaallisia, että haluavat ensisijaisesti kehittää oman maan puolustusta. Kuten moneen kertaan on todettu, Suomi saisi nykyistä korkeamman puolustustason nykyistä pienemmillä kustannuksilla luopumalla asevelvollisuudesta:
- http://www.libera.fi/kommentti-fi-fi-fi/asevelvollisuuden-hinta/
- http://ohion.fi/faktaa.htm
- http://www.vapaasana.net/artikkelit/2008/11/asevelvollisuus-tulee-kalliimmaksi-kuin-palkkaarmeija

Kustannustehokkaan puolustusjärjestelmän ajaminen on isänmaallista toimintaa.
Minulle kun ei ole selvinnyt se, onko AKL lintu vai kala, niin voitko selvittää, pitäisikö AKL hyvänä sitä, että "Suomi saisi nykyistä korkeamman puolustustason"? Joistain lausunnoista paistaa se, että ollaan yleisesti militarismia vastaan, minkä suhteen "nykyistä korkeampi puolustustaso" olisi kai 180 sitä vastaan, mihin suuntaan AKL:n mielestä pitäisi mennä. Toisaalta taas sitten vastustetaan asevelvollisuutta juuri noilla mainitsemillasi argumenteilla (joiden suhteen olen itsekin suht samaa mieltä).

Eli yksinkertainen kysymys: Olisiko AKL:n mielestä hyvä vai huono asia, jos Suomen puolustuskyky paranisi, jos tähän päästäisiin lisäämättä yhteiskunnan resurssien panemista puolustukseen?
 
Eli yksinkertainen kysymys: Olisiko AKL:n mielestä hyvä vai huono asia, jos Suomen puolustuskyky paranisi, jos tähän päästäisiin lisäämättä yhteiskunnan resurssien panemista puolustukseen?

Älä vaivaudu. Siellä on vallassa sama sakki, joka on aina valmis esittämään uuden "kohtuullisen" rajoituksen aseiden siviiliomistukseen. Siis se sakki joka tokaisee sinulle, että "eihän kukaan oikeasti tarvitse asetta, kuin ehkä poliisi ja armeija" ja se on väittelyn loppu ja jos koetat jatkaa keskutelua, niin alkaa natsikortit lennellä. Sama sakki tietenkin on sitä mieltä, että "eihän me nyt millään voida joutua sotaan, eihän meitä kukaan uhkaa!", mutta jos mainitset Ukrainan tai Georgian, niin sinulle kerrotaan, että "olisi pitänyt neuvotella!"
 
Huomautan lukijoita myös siitä että roopella ei ole ajatuksia siitä millä tavalla hänen porukat viestivät Venäjälle aseriisunnan aloittamiseksi. Olen tätä häneltä toistuvasti kysynyt mutta mitään vastausta ei tule kuten aikaisemmista postauksista voitte todeta. Vain Suomen puolustusvoimat on kiukun kohteena.

Pienen marginaaliryhmän epätoivoinen taistelu tuulimyllyjä vastaan ei viesti Venäjälle mitään muuta kuin tällaisten hankkeiden nauttimaa olematonta suosiota. Sen sijaan puuhastelun kansalaiskeskustelussa saama voimakas negatiivinen huomio viestivät. Varsinkin kun reaktio ei edes tule Puolustusvoimista eikä valtionhallinnosta, vaan kansan syvistä riveistä.

Tähän kun yhdistää vielä reserviläiskirjeen nostattaman myrskyn vesilasissa sekä sen ilmiön, että jopa vanhat ukot ovat olleet pettyneitä kuulumisestaan sijoittamattomaan reserviin, niin viesti tehostuu entisestään. Sotaisaa ja verenhimoista väkeä ne tsuhnat.

Erityisen huomionarvoista on, että Venäjällä asenteet asevoimia ja maanpuolustusta kohtaan ovat täysin päinvastaiset, sillä kaikesta kremlin massiivisesta nationalistisesta valhepropagandahehkutuksesta huolimatta kaikki kynnelle kykenevät venäläiset pyrkivät viimeiseen asti välttämään asepalveluksen ja kaiken kanssakäymisen maan sotilasviranomaisten kanssa. Kontrasti suomalaisten asenneilmapiiriin verrattuna on oikeasti valtava. Sitä eivät kremlin päättäjät jätä huomioimatta.

Roope Luhtalalle ja hänen kolmelle kaverilleen esitän lämpimät kiitokset hyvänä maanpuolustuskeskustelun lämppärinä toimimisestaan. Myös presidentti Putin on tehnyt erinomaista työtä Suomen Puolustusvoimien ja maanpuolustuksen hyväksi. Em. toimijoiden tekemän arvokkaan työn kärkäs julkinen arvostelu on vähintään kohtuutonta, sillä arvostelun sijaan suomalaiset ovat paremminkin heille kiitoksen velkaa.

Kiitos. Tämän sanan sanominen ei oikeasti ole niin vaikeaa, vaikka sen kuuleekin turhan harvoin.
 
Minkä hinnan pistät sille että maan kansalla pysyy kontakti maan puolustukseen, tulee aika isot mainoskustannukset ja koulutuskustannukset jos sen meinaa tehä amerikan tyyliin. Minkä hinnan pistät siihen että sotilas tuntee että koko kansa taistelee rinnakkain eikä vaan ne jotka sopii siihen palkkatasoon johon päädytään. Kyllä noita teoreettisia laskelmia osataan tehä molempiin suuntiin ja voin vaan sanoa että vaikka ottais kaiken minkä sanot todeksi ja pistää vaakaan kulhoon yhteen päähän niin kyllä siihen toiseen kulhoon löytyy tavaraa.

Mikä kontakti puolella kansasta, eli siis naisilla on tällä hetkellä maanpuolustukseen?

Mitä koko kansan taisteluun rinnakkain tulee, niin minä en pidä sitä erityisen koko kansan taisteluna, että naiset, sivarit, vanhukset, lapset, siviilitöissä tarvittavat, terveydellisistä syistä vapautetut jne. eivät siellä rinnalla ole. Ja siis nykyisessä 230 000:n ukon sodan ajan armeijassa edes suurin osa reserviin kuuluvista miehistä ei ole ainakaan ensisijassa mihinkään taisteluun lähtemässä. Sanoisin jopa, että naisten rooli osallistumisessa maanpuolustukseen nykysysteemissä verrattuna siihen, että varusmiehille maksettaisiin kunnon palkkaa touhustaan, on vähäisempi.

Asevelvollisuudesta on pidettävä kiinni se kuuluu niihin velvollisuuksiin johon muut vapaudet perustuu.

Eli maissa, joissa ei ole asevelvollisuutta (esim. USA, Kanada, Länsi-Eurooppa) ei ole samoja vapauksia kuin Suomessa?
 
Back
Top