Operatiivisten joukkojen uusi tst-tapa?

Pieni uutinen mahdollisesta vastustelijasta.
Venäjän moottoroitu jalkaväki
Teksti: Arto Pulkki | Kuvat: Vitaly V. Kuzmin
800px-BTR-82A.jpg



Petteri ja Pasi painivat, Petteri, 82, voitti.

Sivalsi 30 mm putkella, pimeässä.

Kaukana ovat ajat, jolloin Venäjän laajan valtakunnan jalkaväen terävintä kärkeä olivat rihlatuilla tussareilla varustetut tarkk’ampujadivisioonat.




Nyky-Venäjän uudistuvien maavoimien nopeaksi kärjeksi on viimeisen kahden vuosikymmenen aikana kehittynyt erillinen moottoroitu jalkaväkiprikaati (омсбр), ja siitä taistelujaotuksella muodostetut taisteluosastot. Yhtymätyypin nimi johtaa kuitenkin helposti harhaan.



Venäjän Federaation maavoimien korkean valmiuden joukkojen modernisointi on edennyt varsin huomattavasti viimeisen parin vuoden aikana. Modernin jalkaväen uusin kulkuneuvo on BTR-82A. Vakautetulla 30 mm 2A72 -konetykillä varustetulla pyöräpanssariajoneuvolla on BMP-2 rynnäkköpanssarivaunun tulivoima, hyvä pimeätoimintakyky ja panssaroidun BTR-80 miehistönkuljetusajoneuvon liikkuvuus sekä kuljetuskyky.



Pitkiäkin matkoja ilman junakuljetuksia siirtymään kykenevä tulivoimainen pyöräkalusto sopiikin mitä erinomaisimmin moderniin liikesodankäyntiin. Pyörillä liikkuva taisteluosasto sopii mainiosti myös rauhanturvatehtäviin, ja ”rauhanturvatehtäviin”.



Kuljetuskaluston suorituskyvyn kehittyminen ei vaikuta vain jalkaväen taistelutekniikkaan ja yhtymien operatiivisiin käyttöperusteisiin, vaan myös yksiköiden taktiikkaan. Jalkaväki-, maahanlasku- ja erikoistoimintajoukkojen rynnäkkö- ja kuljetuspanssarivaunujen kokoaminen taktisella tasolla erillisiin panssariosastoihin (‪бронегруппа) oli yksi Neuvostoliiton Afganistanissa vuosina 1979–89 käymän sodan keskeisistä opetuksista.



Näillä erillisillä panssariosastoilla voidaan joko tukea suoraan jalkaväen taistelua, tai niitä voidaan käyttää itsenäisesti erillisissä suunnissa. Pääaseen vakauttaminen lisää osaston käyttömahdollisuuksia entisestään.



2–3 moottoroidun jalkaväkipataljoonan lisäksi yleensä vähintään yhdellä TSTPSV-pataljoonalla, telahaupitsirykmentillä ja raketinheitinpatteristolla varustettu moottoroitu jalkaväkiprikaati on myös kokonaisuutena arvioiden todella tulivoimainen ja nimestään huolimatta lähes täydellisesti mekanisoitu yhtymä. Uuden sukupolven BTR-82A panssariajoneuvojen ja jalkaväen aseiden pimeätähtäinten ansiosta myös näiden joukkojen pimeätoimintakyky on saavuttamassa varsin korkean tason.



Pohjois-Kaukasian alueen vuoristoprikaateissa sekä pohjoisen alueen arktisissa prikaateissa jalkaväen kuljetuskalustona ovat kuitenkin MT-LB kuljetuspanssarivaunut, mutta myös tästä on otettu uusia, entistä tulivoimaisempia painoksia.



Suomen Sotilas palaa aiheeseen lehden tulevissa numeroissa.



Oheisesta videosta voi tutustua BTR-82A:n kokoonpanoon ja ominaisuuksiin.
 
Viimeksi muokattu:
Eli yhtä pataljoonaa kohti on n. pattreisto tykistöä ja tarvittaessa tukea raketinheittimiltä? Vai onko naapurin tykistö rykmentit jotenkin kokoluokaltaan suurempia kuin meillä? Siis 2-3 patteriston sijaan niitä onkin luokkaa 6 patteristoa?
 
Kiinnostava juttu.

Nyt harmittaa entistä enemmän, että AMV:t eivät saaneet kuularuiskua tujakampia aseita.

Tarkoitus ei liene edelleenkään se, että AMV:t taistelisivat edes noita vastaan. Noiden aseistuksella taas tarkoitus lienee se, että mennään pääedellä eteenpäin ja jos kohdataan vastarintaa, niin aseilla koetetaan taistella tie ulos/läpi. Eli pitkälti se mitä rynnäkkövaunuilla tavallisesti tekevät.
 
Tarkoitus ei liene edelleenkään se, että AMV:t taistelisivat edes noita vastaan. Noiden aseistuksella taas tarkoitus lienee se, että mennään pääedellä eteenpäin ja jos kohdataan vastarintaa, niin aseilla koetetaan taistella tie ulos/läpi. Eli pitkälti se mitä rynnäkkövaunuilla tavallisesti tekevät.

Ei varmaan tarkoitus ole, mutta vastaan voi tulla silti.

No, nämä on näitä haave-toive-osaston juttuja. Sillä tullaan sitten toimeen, mitä on. Minusta nyt vaan jotenkin AMV:n ominaisuuksia jää vähän käyttämättä nykyvarustuksella, ja se on vähän rahantuhlausta se. Kuten toveri CV totesi, aika samat asiat saisi päivitetyllä Pasilla.
 
Henkilökohtaisesti mua kiinnostaa, josko ruvetaankin jossain välissä katselemaan noita AMV:n seuraavia evoluutioita. Tätä hiljattain julkistettua jatkokehitelmäähän mainostetaan mm. noiden modulaaristen ominaisuuksiensa puolesta, joiden takia erilaisten konseptien toteuttaminen saman alustan pohjalta on mahdollista ja verrattain yksinkertaista.
 
Henkilökohtaisesti mua kiinnostaa, josko ruvetaankin jossain välissä katselemaan noita AMV:n seuraavia evoluutioita. Tätä hiljattain julkistettua jatkokehitelmäähän mainostetaan mm. noiden modulaaristen ominaisuuksiensa puolesta, joiden takia erilaisten konseptien toteuttaminen saman alustan pohjalta on mahdollista ja verrattain yksinkertaista.

Jos ajatellaan, että mitä kalustoa voitaisiin hädän tullen saada, niin Puolan 690 AMV-vaunuista ehkä jokunen olisi myytävissä ja kuljetettavissa (Ruotsin kautta) Suomeen.
Puola on aika lähellä, ja luulisi että pärjäämme KOTIMAISEN kaluston kanssa. Ellei niitä ole todella rankasti modifioitu. Sanotaan nyt vaikka yksi laivalastillinen tai 60 kpl.

Kuinka estää ettei omat sissit tai innokkaat paikallisjoukot posauttele niitä yöaikaan? On helppoa viedä viesti 90%:lle mutta se 10% on aina jossain lomilla tai unessa, eikä tiedä että omia alueella.
 
Henkilökohtaisesti mua kiinnostaa, josko ruvetaankin jossain välissä katselemaan noita AMV:n seuraavia evoluutioita. Tätä hiljattain julkistettua jatkokehitelmäähän mainostetaan mm. noiden modulaaristen ominaisuuksiensa puolesta, joiden takia erilaisten konseptien toteuttaminen saman alustan pohjalta on mahdollista ja verrattain yksinkertaista.

Eikös se alunperinkin ollut Advanced Modular Vehicle? Ehkä se on sitten vielä modulaarisempi...

Tuossa Eurosatoryssa (sielläkö se ny oli?) esitellyssä uudessa versiossa pisti silmään tuo takaramppi takaoven sijaan. Onkohan se vain jäännös Havocista, siis siitä LM:n kanssa AMV:sta USMC:lle väsätystä Marine Personnel Carrier -ehdokkaasta? Vaiko meidän erityisolosuhteisiin™ varta vasten aiottu räppänä jota Patria on ruvennut pitämään meille normi-uksea parempana??

Jos ajatellaan, että mitä kalustoa voitaisiin hädän tullen saada, niin Puolan 690 AMV-vaunuista ehkä jokunen olisi myytävissä ja kuljetettavissa (Ruotsin kautta) Suomeen.
Puola on aika lähellä, ja luulisi että pärjäämme KOTIMAISEN kaluston kanssa. Ellei niitä ole todella rankasti modifioitu. Sanotaan nyt vaikka yksi laivalastillinen tai 60 kpl.

Puola taitaa myös olla niin lähellä tuota todennäköistä tänne pyrkijää ettei paljoa liikene jos tuo pilli Euroopassa viheltää...

Sinänsä tuo Rosomak on kai enemmän heidän ikioma (ja Puolassa valmistettu) variantti kuin "pelkkä" modaus. Olettaisi että viestikalusto yms. on ihan eri settiä kuin täällä. Toisaalta, kuljetusvaunu mikä kuljetusvaunu, vai?

Kuinka estää ettei omat sissit tai innokkaat paikallisjoukot posauttele niitä yöaikaan? On helppoa viedä viesti 90%:lle mutta se 10% on aina jossain lomilla tai unessa, eikä tiedä että omia alueella.

Öh, jos tuo on ongelma, sitten on aika paljon asioita aika pielessä.
 
Öh, jos tuo on ongelma, sitten on aika paljon asioita aika pielessä.

On vaan joskus käynyt arkisessa työelämässä niin, että joku tulee kesälomalta tai sairaslomalta, eikä tiedä uusia ohjeita. Itse asiassa tiedon siirto aamuvuorolta iltavuorolle on puutteellista.
Sodassa ihmisiä joutuu sairaaloihin paikattavaksi, ja muutaman viikon päästä kenttätilanne voi olla täysin erilainen kalustuksen ja aseistuksen suhteen.

Pitäisi olla perehdytys aina ennen taisteluun pääsyä. Toipilas vaan ei tiedä mitä kysyä, ja kessu ei tiedä että mitä toipilas ei tiedä. Hyvin hankalaa.
Sitten toipilas hyppää vanhasta muistista konekiväärin ääreen ja alkaa ampua. Vaikka pari viikkoa sitten oltiin sovittu että siinä konarissa on vaan valojuovia, ja nyt paljastettiin koko ryhmän sijainti.

Ihan tämmöinen keksitty esimerkki.
 
  • Tykkää
Reactions: TT
Eikös se alunperinkin ollut Advanced Modular Vehicle? Ehkä se on sitten vielä modulaarisempi...

Tuossa Eurosatoryssa (sielläkö se ny oli?) esitellyssä uudessa versiossa pisti silmään tuo takaramppi takaoven sijaan. Onkohan se vain jäännös Havocista, siis siitä LM:n kanssa AMV:sta USMC:lle väsätystä Marine Personnel Carrier -ehdokkaasta? Vaiko meidän erityisolosuhteisiin™ varta vasten aiottu räppänä jota Patria on ruvennut pitämään meille normi-uksea parempana??



Puola taitaa myös olla niin lähellä tuota todennäköistä tänne pyrkijää ettei paljoa liikene jos tuo pilli Euroopassa viheltää...

Sinänsä tuo Rosomak on kai enemmän heidän ikioma (ja Puolassa valmistettu) variantti kuin "pelkkä" modaus. Olettaisi että viestikalusto yms. on ihan eri settiä kuin täällä. Toisaalta, kuljetusvaunu mikä kuljetusvaunu, vai?



Öh, jos tuo on ongelma, sitten on aika paljon asioita aika pielessä.

AMV:tä on ollut aina mahdollista saada takarampilla. Myös kaksi ovinen "takaluukku" on valittavissa.

Mitä tulee tuohon viestintä ongelmaan, on se jokapäiväinen ongelma paikoissa jossa ihmiset tekevät töitä hajautetusti sekä ajan, että paikan suhteen.
Sille voi tehdä jotain, mutta se on erittäin haastavaa.
 
  • Tykkää
Reactions: TT
Onkohan Suomi koskaan harkinnut E-Afrikkalaista G6-"tela"tykkiä (on pyörillä)?

http://en.wikipedia.org/wiki/G6_howitzer

Luulisi olevan varsin nopeasti liikkuva peli, jos ei nyt maastossa niin hyvä kuin PzH 2000.
 
Onkohan Suomi koskaan harkinnut E-Afrikkalaista G6-"tela"tykkiä (on pyörillä)?

http://en.wikipedia.org/wiki/G6_howitzer

Luulisi olevan varsin nopeasti liikkuva peli, jos ei nyt maastossa niin hyvä kuin PzH 2000.

Ei tietääkseni. Valmiusprikaatien telatykki hankkeessa (siinä rahapulaan 2000 kariutuneessa) ehdokkaina olivat:
  • Saksalainen KMW:n PzH2000
  • Ransakalainen Giat:n GCT
  • Brittiläinen Marconin AS90
  • Slovakialainen ZTS Zuzana 8x8
Voittajaksi selvisi selkeällä enemmistöllä PzH2000 ja toiseksi paras oli AS90. Pyöräalustaisen Zuzanan liikkuvuutta ei pidetty riittävänä maastossa. CGT putosi/vetäytyi kilvasta ennen kenttätestejä. Tietoni tuloksista perustuvat testiryhmässä olleilta kuultuihin kuulopuheisiin. Ironista on se että koska PzH2000:t olivat niin kalliita kaupat kariutuivat ja tilalle saatiin "itseliikkuvia" vedettäviä kenttätykkejä. Olisiko rahat riittäneet jos olisikin valittu selkeästi halvempi Zuzana ja olisiko Zuzana ollut parempi kun suojaton vedettävä kenttätykki...
 
Ei tietääkseni. Valmiusprikaatien telatykki hankkeessa (siinä rahapulaan 2000 kariutuneessa) ehdokkaina olivat:
  • Saksalainen KMW:n PzH2000
  • Ransakalainen Giat:n GCT
  • Brittiläinen Marconin AS90
  • Slovakialainen ZTS Zuzana 8x8
Voittajaksi selvisi selkeällä enemmistöllä PzH2000 ja toiseksi paras oli AS90. Pyöräalustaisen Zuzanan liikkuvuutta ei pidetty riittävänä maastossa. CGT putosi/vetäytyi kilvasta ennen kenttätestejä. Tietoni tuloksista perustuvat testiryhmässä olleilta kuultuihin kuulopuheisiin. Ironista on se että koska PzH2000:t olivat niin kalliita kaupat kariutuivat ja tilalle saatiin "itseliikkuvia" vedettäviä kenttätykkejä. Olisiko rahat riittäneet jos olisikin valittu selkeästi halvempi Zuzana ja olisiko Zuzana ollut parempi kun suojaton vedettävä kenttätykki...

Riippuu siitä, että kumpi putki tuossa Zuzanassa oli tarjolla. Mutta siitä huolimatta väittäisin, että oli kyseessä 155 tai 152 malli, niin tuo tampella -98 kantaa tarvittaessa kauemmas. Ei varmaankaan iso ongelma kun kyseessä olisi SPG, mutta pitäisin silti jemmassa ainakin joitakin pitkiä putkia, oli ne vedettäviä tai ei.
 
Henkilökohtaisesti mua kiinnostaa, josko ruvetaankin jossain välissä katselemaan noita AMV:n seuraavia evoluutioita. Tätä hiljattain julkistettua jatkokehitelmäähän mainostetaan mm. noiden modulaaristen ominaisuuksiensa puolesta, joiden takia erilaisten konseptien toteuttaminen saman alustan pohjalta on mahdollista ja verrattain yksinkertaista.

Siinä on Hornetin gatling-tykki
 
Riippuu siitä, että kumpi putki tuossa Zuzanassa oli tarjolla. Mutta siitä huolimatta väittäisin, että oli kyseessä 155 tai 152 malli, niin tuo tampella -98 kantaa tarvittaessa kauemmas. Ei varmaankaan iso ongelma kun kyseessä olisi SPG, mutta pitäisin silti jemmassa ainakin joitakin pitkiä putkia, oli ne vedettäviä tai ei.

Vaatimuksina oli kilpailussa NATO STANAG a-tarviketta käyttävä 155mm 52 cal putki. Muistaakseni GCT vetäytyminen johtui siitä että heidän AUF2 -versionsa 52 cal putkella ei kerennyt valmiiksi testeihin.
 
Viimeksi muokattu:
Jos nyt joskus aiotaan mekanisoituihin joukkoihin tykistöä hankkia, niin toivon paria asiaa:

ostetaan ihan valmista tavaraa, jota ei tarvitse hipistellä enää ollenkaan. Ei yhtään. Tarkoittaa, että ne hankitut putket ovat operatiivisesti valmiita siinä hetkessä, kun ne työnnetään Kotkan satamassa maihin. Yhteensopivilla järjestelmillä, kaikilla kilkkeillä jne. Ja että ammuskaravaani seuraa perässä. Mieluummin vaikka vähemmän, mutta valmista ja modernia. En usko, että "valmista" saksalaista tykistöasetta Suomessa voidaan parannella mitenkään, suoraan sanoen. Korkeintaan joku puolivalmis ostos palvelee pv:n kumppaneita, jotka sitten valohoitavat ja nysläävät ostoksen parissa valovuoden verran....lasku on muhkea ja kokonaissaldo ties mitä.

Mieluummin valmista, koeteltua ja fiiniä kamaa, kuin jotain nyslättävää ihaite-humpuukia. Vaikka vähemmän..
 
Jos nyt joskus aiotaan mekanisoituihin joukkoihin tykistöä hankkia, niin toivon paria asiaa:

ostetaan ihan valmista tavaraa, jota ei tarvitse hipistellä enää ollenkaan. Ei yhtään. Tarkoittaa, että ne hankitut putket ovat operatiivisesti valmiita siinä hetkessä, kun ne työnnetään Kotkan satamassa maihin. Yhteensopivilla järjestelmillä, kaikilla kilkkeillä jne. Ja että ammuskaravaani seuraa perässä. Mieluummin vaikka vähemmän, mutta valmista ja modernia. En usko, että "valmista" saksalaista tykistöasetta Suomessa voidaan parannella mitenkään, suoraan sanoen. Korkeintaan joku puolivalmis ostos palvelee pv:n kumppaneita, jotka sitten valohoitavat ja nysläävät ostoksen parissa valovuoden verran....lasku on muhkea ja kokonaissaldo ties mitä.

Mieluummin valmista, koeteltua ja fiiniä kamaa, kuin jotain nyslättävää ihaite-humpuukia. Vaikka vähemmän..

Kun PZH-2000:t on hinnaltaan mitä ovat, niin ei paljon kannata tai tarvitsekaan hipistellä. Toisaalta, jos nuo olisi jo menneet kaupaksi ja seuraavaksi halvin on joku CAESAR, niin eikö kuitenkin kannattaisi harkita vaikka M109:iä ja niiden modernisointia sitten ajan mittaan, jos siis kerralla ei raaski ostaa modernisoituja?
 
  • Tykkää
Reactions: 3JK
Kun PZH-2000:t on hinnaltaan mitä ovat, niin ei paljon kannata tai tarvitsekaan hipistellä. Toisaalta, jos nuo olisi jo menneet kaupaksi ja seuraavaksi halvin on joku CAESAR, niin eikö kuitenkin kannattaisi harkita vaikka M109:iä ja niiden modernisointia sitten ajan mittaan, jos siis kerralla ei raaski ostaa modernisoituja?

Ei kannata. Olen sitä mieltä, että puolustusvoimien on saatava ostaa valmiita ja just toimivia aseita ilman, että politiikka puuttuu peliin ollenkaan. Vähillä rahoilla on saatava ostaa operatiivisesti valmista tavaraa. Liian monta kertaa moni homma jää vaiheeseen, kun ostetaan puolivalmis, jota sitten "ajan oloon" sattumarahoituksen puitteissa fiksaillaan. MP. Ja tuleeko edes hyvin toimivaa? Ei, on ostettava vähillä rahoilla valmista ja kuranttia.
 
Siinä on Hornetin gatling-tykki

Onko? Muistaakseni PV:n hankkimissa AMV-vaunuissa on Kongsbergin torni, johon saa kiinni (40 mm) kranaattikonekiväärin tai eri kaliiberin tavanomaisia konekiväärejä.

Hornetissa (Raptorissa, F-16:ssa, yms.) on M61 Vulcan konetykki.

Wikipedian mukaan "M61 Vulcan -tykki on 20 mm -kaliiperinen Gatling-konekiväärin tyyppinen kiertäväputkinen konetykki, joita käytetään yhdysvaltalaisvalmisteisissa sotilaslentokoneissa. Moniputkisuus vähentää suuritulinopeuksisten konetykkien putkien kuumenemisongelmaa ja mahdollistaa suuremman tulinopeuden."

Onhan noita sotilaslentokoneiden lisäksi tst-helikoptereissa ja sota-aluksissa.
 
Onko? Muistaakseni PV:n hankkimissa AMV-vaunuissa on Kongsbergin torni, johon saa kiinni (40 mm) kranaattikonekiväärin tai eri kaliiberin tavanomaisia konekiväärejä.

Hornetissa (Raptorissa, F-16:ssa, yms.) on M61 Vulcan konetykki.

Wikipedian mukaan "M61 Vulcan -tykki on 20 mm -kaliiperinen Gatling-konekiväärin tyyppinen kiertäväputkinen konetykki, joita käytetään yhdysvaltalaisvalmisteisissa sotilaslentokoneissa. Moniputkisuus vähentää suuritulinopeuksisten konetykkien putkien kuumenemisongelmaa ja mahdollistaa suuremman tulinopeuden."

Onhan noita sotilaslentokoneiden lisäksi tst-helikoptereissa ja sota-aluksissa.

Kuulin tämmöisiä huhuja messuilla niihin aikoihin kun hoksattiin että nasams/amraam on hyvä yhdistelmä. Nasamsin kohdesuojaukseen sitten amv-vulcan, ja muuhunkin kohdesuojaukseen ja katujen pyyhkimiseen. En tiedä onko hanke edennyt. Kuulemma kaikki projektit täysin jäissä. Harmi, koska amv-vulcan olisi realistinen systeemi torjumaan lähestyviä ohjuksia (ballistisia, risteily, liito & rautapommeja). Toki pitää olla kunnon optroninen tähtäin ja nasamsissa se on jo valmiiksi. Synergiaa Hornetin varaosille.
 
Back
Top