Orpon hallituksen politiikka ja siitä keskustelu

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tonoppa
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Pekkaspäivät ovat tapa lyhentää työaikaa. Niistä tietysti pääsee eroon, kun lyhentää päivittäisen työajan 7,5 tuntiin. Aikapalkatun työntekijän kannalta se on kokonaisansion leikkaus, eivätkä monetkaan siitä innostu.
Työnantajan kannalta päivittäisen työajan lyhennys johtaa ylitöiden lisääntymiseen - edellyttäen että henkilömäärä on mitoitettu täsmälleen oikein - missä ei isommin järkeä ole. Tässä verstaassa jampat tekee kahdeksaa tuntia ja pekkaset koitetaan sovitella hiljaisemmille kausille, kuten vuoden vaihteeseen. Oli tuossa muuan vuosi, että pekkaset oli maksettava rahana, kun ei löydetty niitä hiljaisia jaksoja. Tänä vuonna ei ole hankaluuksia pitää pekkasia, kun työt on niin tiukassa.

Itä-Suomessa aikanaan heebot tuli aina kyseleen elokuun 20. päivää pekkasvapaaksi. Se oli pakko myöntää, jos kielsi niin toivat sairaslomalapun sille päivälle.
Meillä noudatettava teknologiateollisuuden työntekijä-TES sanoo näin:

"Keskimääräinen viikkotyöaika toteutuu antamalla työajan tasaamisvapaata 12,5 päivää kalenterivuodessa. Ellei paikallisesti sovita toisin, toteutetaan työajan tasaaminen pitämällä vapaata työnantajan osoituksen mukaan vähintään työvuoro kerrallaan. Työajan tasaaminen voidaan paikallisesti sopien toteuttaa myös lyhentämällä säännöllistä vuorokautista työaikaa taikka eri työajan tasaamisvaihtoehtoja yhdistelemällä.".

Nuo ei toisaan ole mitään ylimääräisiä vapaapäiviä vaan liittyvät keskimääräiseen työaikaan. TES antaa paljon mahdollisuuksia vapaiden ajankohdasta sopimiseen eli jos sopimisen halua ja kykyä löytyy niin vapaita ei pidetä firmalle vahingollisena ajankohtana.

Ainakin rakennusalalla pekkaset maksetaan prosenttina joka palkassa. Siellä esiintyy käsittääkseni paljon käytäntöä jossa vapaita ei ainakaan täysimääräisesti edes haluta pitää koska ne olisivat ikään kuin palkattomia vapaita. Ei niitä kuitenkaan voi noin vain napsaista pois. Ei etenkään hallituksen päätöksellä. Vapaitaan arvostavien kanssa pitäisi keksiä jotakin vaihtoehtoista jos muutosta halutaan.
 
USA on kammoesimerkki siitä millaiseen lopputulemaan sääntelemätön, hajautettu, usean maksajan järjestelmä johtaa. En tiedä yhtään onnistunutta järjestelmää joka lähtee tuolta pohjalta. Mutta jos lähtökohtana on että "jokainen hoitakoon itse terveysvakuutuksensa" niin juuri USA - malliseen lopputulemaan se johtaa.

Tuo mainitsemasi Sveitsin esimerkki on käytännössä hajautettu, mutta yhden maksajan järjestelmä. Vaikka vakuutuksentarjoajia olisikin useita, lakisääteinen vakuutustuote on vakioitu sääntelyn kautta. Näitä on muitakin, mm. Alankomaissa. Ihan käypäinen järjestelmä. Tosin yksityinen terveyssektori ei ole kovin innostunut sääntelystä koska parasta terveysbisnestä on ylihoitaa maksukykyisiä.
No Suomen mallista on pikkuhiljaa tulossa kammoesimerkki siitä mihin yhden maksajan ja tuottajan järjestelmä johtaa. Useimmiten USA tuodaan keskusteluun vain ja ainoastaan siinä tarkoituksessa, ettei kukaan vain kyseenalaistaisi mitään mitä Suomessa tehdään. Sinänsä minua ei kiinnosta mitä mieltä yksityinen terveyssektori sääntelystä tai sen puutteista on, enemmän kiinnostaa se saadaanko maailman korkeimmalle veroasteelle vastinetta ja onko järjestelmä pidemmän päälle elinkelpoinen. Ainakin minun on vaikea vastata noihin kumpaakin kysymyksiin myöntävästi.
 
No Suomen mallista on pikkuhiljaa tulossa kammoesimerkki siitä mihin yhden maksajan ja tuottajan järjestelmä johtaa. Useimmiten USA tuodaan keskusteluun vain ja ainoastaan siinä tarkoituksessa, ettei kukaan vain kyseenalaistaisi mitään mitä Suomessa tehdään. Sinänsä minua ei kiinnosta mitä mieltä yksityinen terveyssektori sääntelystä tai sen puutteista on, enemmän kiinnostaa se saadaanko maailman korkeimmalle veroasteelle vastinetta ja onko järjestelmä pidemmän päälle elinkelpoinen. Ainakin minun on vaikea vastata noihin kumpaakin kysymyksiin myöntävästi.
Suomen terveyskulut BKT:hen suhteutettuna ja per capita on itse asiassa aika alhaiset kun katsotaan OECD - maita. Kalleimpia maita on USA (ullatus) ja - tadaa - Sveitsi. Suomen veroastekaan ei ole maailman korkein. Yksityinen terveyssektori on hyvä renki mutta pirun huono isäntä eikä sitä saa päästää ottamaan niskalenkkiä Sotesektorista.

Itseäni ihmetyttää puheet yksityisen terveydenhuollon tehokkuudesta. Nämä puheethan perustuvat siihen että lääkäriin pääsee nopeasti ja hoitopolut on suoraviivaisia niin kauan kun vaivat on suhteellisen helposti hoidettavia. Vilkaisin Terveystalon ajanvaraustilannetta tälle päivälle, vapaita yleislääkärinaikoja huomiselle Helsingin alueella on enemmän kuin viitsin laskea. Minusta tuo kertoo enemmän vajaakäytössä olevasta resurssista kuin tehokkuudesta. Nimittäin jokainen käyttämätön aika veloitetaan käytettyjen vastaanottoaikojen maksajilta.
 
Viimeksi muokattu:
Suomen terveyskulut BKT:hen suhteutettuna ja per capita on itse asiassa aika alhaiset kun katsotaan OECD - maita. Kalleimpia maita on USA (ullatus) ja - tadaa - Sveitsi. Suomen veroastekaan ei ole maailman korkein. Yksityinen terveyssektori on hyvä renki mutta pirun huono isäntä eikä sitä saa päästää ottamaan niskalenkkiä Sotesektorista.

Itseäni ihmetyttää puheet yksityisen terveydenhuollon tehokkuudesta. Nämä puheethan perustuvat siihen että lääkäriin pääsee nopeasti ja hoitopolut on suoraviivaisia niin kauan kun vaivat on suhteellisen helposti hoidettavia. Vilkaisin Terveystalon ajanvaraustilannetta tälle päivälle, vapaita yleislääkärinaikoja huomiselle Helsingin alueella on enemmän kuin viitsin laskea. Minusta tuo kertoo enemmän vajaakäytössä olevasta resurssista kuin tehokkuudesta. Nimittäin jokainen käyttämätön aika veloitetaan käytettyjen vastaanottoaikojen maksajilta.

EK:n tuoreen laskelman mukaan Suomi on ohittanut Tanskan kokonaisveroasteessa. Muutos olisi huomattava, sillä esimerkiksi 2021 Tanskan kokonaisveroaste oli OECD-maiden korkein suhteessa BKT:een.

Veroaste Suomessa olisi 43,2 prosenttia ja Tanskassa 42,7.

”Ennakkotiedot veroasteesta tulivat komissiosta. Näyttäisi siltä, että viime vuoden osalta näin olisi käynyt. Totta kai nämä ovat hyvin ennakollisia tietoja ja voivat tarkentua. Veroaste vaihtelee tyypillisesti myös vuosittain”, sanoo EK:n pääekonomisti Penna Urrila.

Suomi on ollut EU-maista verottajana noin viiden sakissa. Suomi ja Ruotsi ovat olleet suurin piirtein tasoissa. Muita kärkiverottajia ovat Ranska, Itävalta, Italia ja EU:n ulkopuolelta Norja.

Urrilan mukaan muutos johtuu etupäässä Tanskan veroasteen laskusta. Suomen veroaste on puolestaan hieman noussut.


Edelleen, jos muualla maailmassa pystytään hoitamaan asiat tehokkaammin ja laadukkaammin pienemmällä veroasteella, niin kyllä siinä minun mielestäni on silloin peiliin katsomisen paikka. Ei pelonsekainen neliraajajarrutus kaiken olemassa olevan säilyttämiseksi, ettei mikään nyt vain muuttuisi. Kääntää asiaa miten päin tahansa, lopputulema on ettei meidän terveydenhoitojärjestelmämme ole ainutlaatuisen erinomainen (ja siitä on turha syyttää yksityistä sektoria) eivätkä muutkaan palvelut pelkkää priimaa siitä huolimatta että olemme himoverottajia. Eikä ongelma ole suinkaan parantunut edes niiden hallitusten aikana, mitkä ovat heittäneet ongelmien perään lisää lainattua rahaa.

Tuo sama dilemma vaivaa nähtävästi jokaista hallitusta Suomessa, riippumatta siitä millä kokoonpanolla sirkusta pyöritetään: jokainen hallitus ottaa velkaa niin kauan kun sitä vain jostain saa, jokainen hallitus yrittää jonkinlaisia pieniä viilauksia järjestelmän yksittäisiin osiin että tehdään jotain ja muut sirkuksen pellet sitten parhaansa mukaan vesittävät ne ettei mikään ainakaan muuttuisi. Ja sen sirkuksen pyörittämiseen sitten haaskataan hirveä määrä aikaa, energiaa ja rahaa. Ettei mikään olennaisesti muutu. Oikeastaan ainoat muutokset mitä sitten tehdään ovat menojen lisäykset joille on aina kuulemma huutava tarve ja pakko ja jos ei mitään muuta niin ainakin sitten arvovalinta. Ja sitten vetovastuun vaihtuessa osat taas vaihtuvat ja saadaan seuraavat tekemään kaikkea hyvää muiden rahoilla... Yritä tässä sitten olla kyynistymättä. :)
 
Leikkaukset taitaa jäädä todellisuudessa aika olemattomiksi, jos koko hallituskaudelle on tulossa 40 miljardia lisää velkaa. Tässä maassa on kyllä joitain pahoja rakenteellisia ongelmia, jos valtiontaloutta ei saada edes lähelle tasapainoon maailman melkein korkeimmasta veroasteesta huolimatta. Ainakaan nykyisistä eduskuntapuolueista yhdelläkään ei tunnu olevan tarjolla uskottavia ratkaisuja, vaan vähän höylätään sieltä täältä ja toivotaan että talouskasvu maagisesti korjaa ongelman.

Väestön ikärakenne on varmasti yksi meidän suurimpia ongelmia, mutta siihen ei ole helppoa ratkaisua. Jos nyt aloitetaan vauvatalkoot, niin tulokset alkaa näkyä vasta joskus 20-30 vuoden päästä. Ja maahanmuutto taas ei ole ihan ongelmatonta.
Niin toki pitää huomioida se, että mitä sitä velkaa tulisi ilman sopeutustoimia ja leikkauksia? Siitähän on kyse. Edellinen hallitus ei tinkinyt mistään ja otti vain velkaa. Nyt maksetaan pelkkiä korkoja 3 miljardia ja todennäköisesti seuraavana vuonna rutkasti enemmän.

Ylipäätään Suomella ei ole varaa hyvinvointivaltioon ei ole ollut pitkään aikaan. Juuri luin miten nyt vuokranantajat pelkäävät kun asuntosijoittajien paras vuokralainen (suomen valtio, asumistuenkautta) alkaakin lyödä hanoja jatkuvan avaamisen sijaan kiinni. Kansalaisille herätys tulee olemaan kova mutta huomattavasti pehmeämpi kuin joskus vuosien päästä jos nyt ei tehtäisi mitään. Pudotus olisi paljon jyrkempi.

Tässä voisi tälle hallitukselle heittää sellaisen ennusteen, että siinä missä vihervasemmisto, keskustavasemiston kanssa juhli neljä vuotta ja velka ei ollut ongelma niin nyt kun Suomi on ajautumassa "nousukaudelta" vielä taantumaan ja ainakin rakennusteollisuus on aloittanut sellaisien itkun että oksat pois kun alan firmoja kaatuu pari per päivä. Valtiolla ei ole enää varaa elvytykseen inflaation laukatessa kymmenessä prosentissa samaan aikaan kun firmat ajavat päin seinää todennäköisesti laajemminkin. Korona aikana euroja ammuttiin tykillä täysin kannattamattomiin yrityksiin.

Voin suositella ihan jokaiselle, että nyt jos koskaan kannattaa olla jonkinlainen backup olemassa. Hallitus itsessään ei tosiaan pääse viettämään neljän vuoden jakojuhlia vaan niukkuutta on tiedossa kaikille jos hallitus tulee pysymään pystyssä. Vasemmisto hallitukseen tällä maalla ei ole varaa neljänkään vuoden päästä jos enää pitkään aikaan. Todennäköisesti pidetään vaalit huomenna tai neljän vuoden päästä sellainen sieltä on tulossa. Oikeastaan voisi olla hyvä jos koko valtio ajaisi päin seinää ja IMF tulisi tekemään valtion budjetin. Suomalaisilta ei itseltään oikein tunnu löytyvän halua tai keinoja tehdä mitään vaan enemänkin haluja tuntuu löytyvän juhlien jatkoihin.
 
Suomen terveyskulut BKT:hen suhteutettuna ja per capita on itse asiassa aika alhaiset kun katsotaan OECD - maita. Kalleimpia maita on USA (ullatus) ja - tadaa - Sveitsi. Suomen veroastekaan ei ole maailman korkein. Yksityinen terveyssektori on hyvä renki mutta pirun huono isäntä eikä sitä saa päästää ottamaan niskalenkkiä Sotesektorista.

Itseäni ihmetyttää puheet yksityisen terveydenhuollon tehokkuudesta. Nämä puheethan perustuvat siihen että lääkäriin pääsee nopeasti ja hoitopolut on suoraviivaisia niin kauan kun vaivat on suhteellisen helposti hoidettavia. Vilkaisin Terveystalon ajanvaraustilannetta tälle päivälle, vapaita yleislääkärinaikoja huomiselle Helsingin alueella on enemmän kuin viitsin laskea. Minusta tuo kertoo enemmän vajaakäytössä olevasta resurssista kuin tehokkuudesta. Nimittäin jokainen käyttämätön aika veloitetaan käytettyjen vastaanottoaikojen maksajilta.
On muuten huvittavaa seurata miten yksityisellä puolella käy maahanmuuttajat ja julkisella jonottaa kantasuomalaiset.
 

EK:n tuoreen laskelman mukaan Suomi on ohittanut Tanskan kokonaisveroasteessa. Muutos olisi huomattava, sillä esimerkiksi 2021 Tanskan kokonaisveroaste oli OECD-maiden korkein suhteessa BKT:een.

Veroaste Suomessa olisi 43,2 prosenttia ja Tanskassa 42,7.

”Ennakkotiedot veroasteesta tulivat komissiosta. Näyttäisi siltä, että viime vuoden osalta näin olisi käynyt. Totta kai nämä ovat hyvin ennakollisia tietoja ja voivat tarkentua. Veroaste vaihtelee tyypillisesti myös vuosittain”, sanoo EK:n pääekonomisti Penna Urrila.

Suomi on ollut EU-maista verottajana noin viiden sakissa. Suomi ja Ruotsi ovat olleet suurin piirtein tasoissa. Muita kärkiverottajia ovat Ranska, Itävalta, Italia ja EU:n ulkopuolelta Norja.

Urrilan mukaan muutos johtuu etupäässä Tanskan veroasteen laskusta. Suomen veroaste on puolestaan hieman noussut.


Edelleen, jos muualla maailmassa pystytään hoitamaan asiat tehokkaammin ja laadukkaammin pienemmällä veroasteella, niin kyllä siinä minun mielestäni on silloin peiliin katsomisen paikka. Ei pelonsekainen neliraajajarrutus kaiken olemassa olevan säilyttämiseksi, ettei mikään nyt vain muuttuisi. Kääntää asiaa miten päin tahansa, lopputulema on ettei meidän terveydenhoitojärjestelmämme ole ainutlaatuisen erinomainen (ja siitä on turha syyttää yksityistä sektoria) eivätkä muutkaan palvelut pelkkää priimaa siitä huolimatta että olemme himoverottajia. Eikä ongelma ole suinkaan parantunut edes niiden hallitusten aikana, mitkä ovat heittäneet ongelmien perään lisää lainattua rahaa.

Tuo sama dilemma vaivaa nähtävästi jokaista hallitusta Suomessa, riippumatta siitä millä kokoonpanolla sirkusta pyöritetään: jokainen hallitus ottaa velkaa niin kauan kun sitä vain jostain saa, jokainen hallitus yrittää jonkinlaisia pieniä viilauksia järjestelmän yksittäisiin osiin että tehdään jotain ja muut sirkuksen pellet sitten parhaansa mukaan vesittävät ne ettei mikään ainakaan muuttuisi. Ja sen sirkuksen pyörittämiseen sitten haaskataan hirveä määrä aikaa, energiaa ja rahaa. Ettei mikään olennaisesti muutu. Oikeastaan ainoat muutokset mitä sitten tehdään ovat menojen lisäykset joille on aina kuulemma huutava tarve ja pakko ja jos ei mitään muuta niin ainakin sitten arvovalinta. Ja sitten vetovastuun vaihtuessa osat taas vaihtuvat ja saadaan seuraavat tekemään kaikkea hyvää muiden rahoilla... Yritä tässä sitten olla kyynistymättä. :)
Ostovoima on oikeastaan se jolla on kansalaiselle merkitystä. Ei niinkään kokonaisveroaste. Ostovoimahan on nyt ottanut takapakkia olikos lähes 15 vuotta, loppua ei myöskään sille näy jahka tuossa saadaan vielä kunnon taantuma päälle saman aikaisesti korkean inflaation kanssa. Työttömyysluvut on jo lähteneet nousuun. Nekään ei kerro koko totuutta kun henkilö taidetaan edelleenkin laskea työlliseksi jos tekee kuukaudessa yhden tunnin töitä tai osallistuu muutoin työllistämistoimiin.
 
Kääntää asiaa miten päin tahansa, lopputulema on ettei meidän terveydenhoitojärjestelmämme ole ainutlaatuisen erinomainen (ja siitä on turha syyttää yksityistä sektoria) eivätkä muutkaan palvelut pelkkää priimaa siitä huolimatta että olemme himoverottajia. Eikä ongelma ole suinkaan parantunut edes niiden hallitusten aikana, mitkä ovat heittäneet ongelmien perään lisää lainattua rahaa.

Ei tästä olekaan kyse. Eihän Suomessa mikään ole enää erinomaista. Vaikka verot huipussaan, kaikki sen kyllä tajuaa. Katso työllisyysastettamme, se on täysin onneton verrattuna pohjoismaihin saatikka johonkin Sveitsiin. Meillä ei ole hyvinvointivaltiota oikeasti ollut pitkään aikaan ja varsinkaan meillä ei ole varaa hyvinvointivaltioon ollut ainakaan viimeisimpään 15 vuoteen enää. Mutta kun tämä asia ei mene jakeluun !

Mutta kun Suomessa ei ole yksityistä terveydenhoitoakaan oikeasti. Ei perhelääkärijärjestelmää tai oikeastaan mitään muutakaan yksityistä, kuin muutama yksityinen terveyskonserni ja sairaala. No ne on joko sairaslomalappujen kirjoittajia (yksityinen työterveys) tai kapealle sektoreille keskittyneitä erikoiskirurgian yksiköitä (Coxa, Sydänsairaala etc). Ne ei pystyisi oikeasti hoitamaan erikoissairaanhoidon valtavaa kuormaa, jota koko ajan tulee lisää julkiselle puolelle. Ne purkaa kyllä hyvällä katteella julkisen puolen hoitojonoja, mutta ne on keskittynyt vain pieniin palasiin missä paras kate.

Jos olisi joku kaikille yksityinen vakuutusjärjestelmä, se ei auttaisi yhtään mitään, se raha kiertaisi vain eri kautta. Onhan se nytkin olemassa, mutta verohelpotuksia et niillä saa.
 
Ne onjoko sairaslomalappujen kirjoittajia (yksityinen työterveys) tai kapealle sektoreille keskittyneitä erikoiskirurgian yksiköitä (Coxa, Sydänsairaala etc). Ne ei pystyisi oikeasti hoitamaan erikoissairaanhoidon valtavaa kuormaa, jota koko ajan tulee lisää julkiselle puolelle. Ne purkaa kyllä hyvällä katteella julkisen puolen hoitojonoja, mutta ne on keskittynyt vain pieniin palasiin missä paras kate.

Tämä. En nyt muista miten iso osa työterveyshuollon käynneistä on flunssadiagnooseja mutta paljon niitä on. Kurkistus nieluun, keuhkojen kuuntelu ja sairaslomalapun kirjoitus.Viisi minuuttia, 80 euron veloitus. Pirun hyvä bisnes.
 
Niin toki pitää huomioida se, että mitä sitä velkaa tulisi ilman sopeutustoimia ja leikkauksia? Siitähän on kyse. Edellinen hallitus ei tinkinyt mistään ja otti vain velkaa. Nyt maksetaan pelkkiä korkoja 3 miljardia ja todennäköisesti seuraavana vuonna rutkasti enemmän.
Niin, voi toki olla että tilanne olisi vielä pahempi jos edellinen hallitus jatkaisi vallassa. Näyttää kuitenkin siltä etteivät nämä uuden hallituksen leikkaukset tule riittämään alkuunkaan. Pitäisi oikeastaan varmaan alkaa leikkaamisen sijaan puhumaan uudistamisesta, valtion taloutta taitaa olla aika mahdotonta saada enää tasapainoon jos halutaan pitää kiinni kaikesta vanhasta.

Koko ajan tietysti keksitään myös uusia keinoja paisuttaa julkista sektoria. Uusin esimerkki on varmaan tämä sote. Vaikuttaa aika kyseenalaiselta, että saadaanko sillä aikaan juuri muuta kuin uusia hallintoportaita ja lisää byrokratiaa.

Ylipäätään Suomella ei ole varaa hyvinvointivaltioon ei ole ollut pitkään aikaan. Juuri luin miten nyt vuokranantajat pelkäävät kun asuntosijoittajien paras vuokralainen (suomen valtio, asumistuenkautta) alkaakin lyödä hanoja jatkuvan avaamisen sijaan kiinni. Kansalaisille herätys tulee olemaan kova mutta huomattavasti pehmeämpi kuin joskus vuosien päästä jos nyt ei tehtäisi mitään. Pudotus olisi paljon jyrkempi.
Tässä voisi tälle hallitukselle heittää sellaisen ennusteen, että siinä missä vihervasemmisto, keskustavasemiston kanssa juhli neljä vuotta ja velka ei ollut ongelma niin nyt kun Suomi on ajautumassa "nousukaudelta" vielä taantumaan ja ainakin rakennusteollisuus on aloittanut sellaisien itkun että oksat pois kun alan firmoja kaatuu pari per päivä. Valtiolla ei ole enää varaa elvytykseen inflaation laukatessa kymmenessä prosentissa samaan aikaan kun firmat ajavat päin seinää todennäköisesti laajemminkin. Korona aikana euroja ammuttiin tykillä täysin kannattamattomiin yrityksiin.
Tällä hetkellähän meillä on vielä aika hyvät julkiset palvelut. Kysymys varmaan onkin, että kuinka kauan tätä nykymenoa voidaan jatkaa, kun sitä rahoitetaan jo nyt todella suurella velanotolla. Ja on aika vaikea nähdä, että miten tähän voisi olla tulossa muutosta lähitulevaisuudessa. Väestön ikärakenne ei ainakaan ole ihan heti paranemassa eikä mitään uutta Nokiaa ole näköpiirissä.

Voin suositella ihan jokaiselle, että nyt jos koskaan kannattaa olla jonkinlainen backup olemassa. Hallitus itsessään ei tosiaan pääse viettämään neljän vuoden jakojuhlia vaan niukkuutta on tiedossa kaikille jos hallitus tulee pysymään pystyssä. Vasemmisto hallitukseen tällä maalla ei ole varaa neljänkään vuoden päästä jos enää pitkään aikaan. Todennäköisesti pidetään vaalit huomenna tai neljän vuoden päästä sellainen sieltä on tulossa. Oikeastaan voisi olla hyvä jos koko valtio ajaisi päin seinää ja IMF tulisi tekemään valtion budjetin. Suomalaisilta ei itseltään oikein tunnu löytyvän halua tai keinoja tehdä mitään vaan enemänkin haluja tuntuu löytyvän juhlien jatkoihin.
Tarkoitatko taloudellista varautumista esimerkiksi säästämällä ja sijoittamalla? Vai jotain yhteiskunnan romahtamiseen varautumista?

Monella ihmisellähän ei ihan hirveästi mitään taloudellista puskuria ole, vaikka sen kerryttämiseen olisikin ehkä mahdollisuus vähän tutkimalla omaa rahankäyttöä. Yrityksiä monesti kritisoidaan siitä, että ne elävät kvartaalitaloutta, mutta moni ihminen itse taas elää enemmänkin kuukausitaloutta.
 
Niin, voi toki olla että tilanne olisi vielä pahempi jos edellinen hallitus jatkaisi vallassa. Näyttää kuitenkin siltä etteivät nämä uuden hallituksen leikkaukset tule riittämään alkuunkaan. Pitäisi oikeastaan varmaan alkaa leikkaamisen sijaan puhumaan uudistamisesta, valtion taloutta taitaa olla aika mahdotonta saada enää tasapainoon jos halutaan pitää kiinni kaikesta vanhasta.

Koko ajan tietysti keksitään myös uusia keinoja paisuttaa julkista sektoria. Uusin esimerkki on varmaan tämä sote. Vaikuttaa aika kyseenalaiselta, että saadaanko sillä aikaan juuri muuta kuin uusia hallintoportaita ja lisää byrokratiaa.



Tällä hetkellähän meillä on vielä aika hyvät julkiset palvelut. Kysymys varmaan onkin, että kuinka kauan tätä nykymenoa voidaan jatkaa, kun sitä rahoitetaan jo nyt todella suurella velanotolla. Ja on aika vaikea nähdä, että miten tähän voisi olla tulossa muutosta lähitulevaisuudessa. Väestön ikärakenne ei ainakaan ole ihan heti paranemassa eikä mitään uutta Nokiaa ole näköpiirissä.


Tarkoitatko taloudellista varautumista esimerkiksi säästämällä ja sijoittamalla? Vai jotain yhteiskunnan romahtamiseen varautumista?

Monella ihmisellähän ei ihan hirveästi mitään taloudellista puskuria ole, vaikka sen kerryttämiseen olisikin ehkä mahdollisuus vähän tutkimalla omaa rahankäyttöä. Yrityksiä monesti kritisoidaan siitä, että ne elävät kvartaalitaloutta, mutta moni ihminen itse taas elää enemmänkin kuukausitaloutta.
Tarkoitan taloudellista säästämistä.. En usko yhteiskunnan romahtamiseen mutta monen henkilökohtainen talous saattaa olla vaarassa ja tuollainen pallo kun lähtee liikkeelle niin se alkaa ennemmin tai myöhemmin koskea muitakin aloja kuin rakennusalaa. Pahimmillaan edessä on konkurssia aalto. Toki se on mahdollisuus uudistua myös ja jos tehdään oikeita päätöksiä niin yhteiskunnalla on mahdollisuus nousta taloudellisesti vahvempana mitä ennen taantumaa.

Olen samaa mieltä, että koko hallinto ja verotus pitäisi uudistaa. Ei vanhan korjaaminen riitä. Valtion pitäisi palata perustehtäviinsä ja ihmisille pitäisi antaa enemmän, paljon enemmän vastuuta itsestään ja läheisistään. Se on vain niin, että on paljon vaikeampi ottaa kuin antaa.
 
Minä kun vihaan aina kaikkia hallituksia tasapuolisesti, heitän pienen propagandan tässä illan ratoksi.

Hallitus aikoo ottaa kaudellaan 40 mrd lisävelkaa mutta kyykyttää silti ennen kaikkea työttömiä ja opiskelijoita, ja muiden muassa kansanedustajille ja ministereille tulee mukavasti veronkevennyksiä.

Seuraavaksi varmaan selitellään, että velkakello "kääntyy hitaasti" ja että "pyritäänkin siihen, ettei velan suhde bruttokansantuotteeseeen kasva" ja että "talouskasvua voi silti tulla vaikka otetaan velkaa".

Politiikka on politiikkaa. Ei siinä ole oikeasta ja väärästä kyse. Se on yksinkertaisesti vain politiikkaa.
 
Onhan se melko naiivia kuvitella että velkakello kääntyy välittömästi.

Kovasti hehkutettiin kun Marin yksin hankki Suomelle F-35-hävittäjät, ja eiköhän liki jokainen tällä palstalla kirjoittava tukenut täysin tuota jo Sipilän aloittamaa HX-hanketta. Lasku jäi kuitenkin nykyiselle ja seuraavalle hallitukselle. Yhdessä Marinilta perittyjen velanhoitokulujen kanssa tuosta tulee jo se 5 miljardia vuodessa. Paljon enemmän pitäisi ehdottomasti tehdä, mutta itku siitä että velanottoa ei saatu välittömästi loppumaan on melko halpaa populismia.

Tuntuu vähän siltä että hallituspohja joka oikeasti pystyisi ratkaisemaan Suomen talouden rakenteelliset ongelmat on nykyisen vastakkainasettelun aikana täysin mahdoton. Surullista kun se oikea vihollinen on idässä, ei kotimaassa.
 
Minä kun vihaan aina kaikkia hallituksia tasapuolisesti, heitän pienen propagandan tässä illan ratoksi.

Hallitus aikoo ottaa kaudellaan 40 mrd lisävelkaa mutta kyykyttää silti ennen kaikkea työttömiä ja opiskelijoita, ja muiden muassa kansanedustajille ja ministereille tulee mukavasti veronkevennyksiä.

Seuraavaksi varmaan selitellään, että velkakello "kääntyy hitaasti" ja että "pyritäänkin siihen, ettei velan suhde bruttokansantuotteeseeen kasva" ja että "talouskasvua voi silti tulla vaikka otetaan velkaa".

Politiikka on politiikkaa. Ei siinä ole oikeasta ja väärästä kyse. Se on yksinkertaisesti vain politiikkaa.
Ei selitellä vaan on jo kerrottu, mielestäni on parempi kertoa totuus, kuin puhua paskaa jota joutuu selittämään jälkikäteen vitsillä: "rahaa on" https://www.is.fi/politiikka/art-2000009390468.html

Jäniskevennys:
 
Olisi hienoa jos eläkkeen suuruus perustuisi maksettuihin eläkemaksuihin tai esim. vapaaehtoiseen eläkerahastoon, eikä siihen että tulevat sukupolvet hoitavat laskun ja maksavat enemmän. Kestävää kehitystä Suomen malliin.

 
Minä kun vihaan aina kaikkia hallituksia tasapuolisesti, heitän pienen propagandan tässä illan ratoksi.

Hallitus aikoo ottaa kaudellaan 40 mrd lisävelkaa mutta kyykyttää silti ennen kaikkea työttömiä ja opiskelijoita, ja muiden muassa kansanedustajille ja ministereille tulee mukavasti veronkevennyksiä.

Seuraavaksi varmaan selitellään, että velkakello "kääntyy hitaasti" ja että "pyritäänkin siihen, ettei velan suhde bruttokansantuotteeseeen kasva" ja että "talouskasvua voi silti tulla vaikka otetaan velkaa".

Politiikka on politiikkaa. Ei siinä ole oikeasta ja väärästä kyse. Se on yksinkertaisesti vain politiikkaa.
Ja politiikkahan on jo määritelmällisesti omien etujen ajamista. Todellisuudessa tietysti myös rahoittajien ja muiden taustaryhmien. Laskut voi kuittauttaa naapurilla.
 
Helpoin tapa saada aikaan suuria menoleikkauksia olisi muuttaa perustuslakia niin, että sosiaaliturva muuttuu kansalaisuusperusteiseksi (ja lisäksi kirjataan, ettei kansalaisuutta myönnetä turvisperusteella ollenkaan) ja samalla kirjata perustuslakiin ulkomaille menevien vastikkeettomien rahojen maksamisen kielto aina kun budjetti on alijäämäinen. Useamman miljardin säästö joka vuosi. Samalla ratkeaisi mamuongelma, koska muutoksen jälkeen läpsytys laantuisi oleellisesti.
 
Koko ajan tietysti keksitään myös uusia keinoja paisuttaa julkista sektoria. Uusin esimerkki on varmaan tämä sote. Vaikuttaa aika kyseenalaiselta, että saadaanko sillä aikaan juuri muuta kuin uusia hallintoportaita ja lisää byrokratiaa.

Kun politiikka ja politikointi astuu peliin kaikki muuttuu paskaksi. Sotea on pyöritelty yli 20v. Se tuli aivan liian myöhään, mutta kun mitään Suomessa ei saa tehtyä kuin pakon edessä.

Perusajatuksena tuossa on käsittääkseni ollut nimenomaan kustannussäästöt ja resurssien suuntaaminen mahdollisimman järkevästi. Niitä on mahdollista saada, koska on ollut aivan järjetöntä, että pienet kunnat, alueet yms ovat esimerkiksi aikanaan hankkineet kaikki omat potilastietojärjestelmät. Kaikkien järjestelmien määrää karsimalla ja keskittämällä saadaan kyllä kustannussäästöjä aikaan. No, miten tuossa kaikessa loppujen lopuksi käy, jää nähtäväksi.

Suomessa kaikkien asioiden muuttaminen on ihan kohtuuttoman vaikeaa. Kaikkeen otetaan aina joku hiton ideologinen kulma. Tämä sote-soppa on yksi esimerkki siitä. Sitä on kaiken väriset hallitukset yrittäneet tehdä, mukaan on aikanaan valjastettu perustuslakitalibaanitkin hankaloittamaan asioita. Laskut tulee maksettavaksi tälle hallitukselle ja seuraaville. Viro teki vastaavanoloisen muutoksen halvalla ja eleettömästi. Teknisestikin aika hienolla tavalla.
 
Kun politiikka ja politikointi astuu peliin kaikki muuttuu paskaksi. Sotea on pyöritelty yli 20v. Se tuli aivan liian myöhään, mutta kun mitään Suomessa ei saa tehtyä kuin pakon edessä.

Perusajatuksena tuossa on käsittääkseni ollut nimenomaan kustannussäästöt ja resurssien suuntaaminen mahdollisimman järkevästi. Niitä on mahdollista saada, koska on ollut aivan järjetöntä, että pienet kunnat, alueet yms ovat esimerkiksi aikanaan hankkineet kaikki omat potilastietojärjestelmät. Kaikkien järjestelmien määrää karsimalla ja keskittämällä saadaan kyllä kustannussäästöjä aikaan. No, miten tuossa kaikessa loppujen lopuksi käy, jää nähtäväksi.

Suomessa kaikkien asioiden muuttaminen on ihan kohtuuttoman vaikeaa. Kaikkeen otetaan aina joku hiton ideologinen kulma. Tämä sote-soppa on yksi esimerkki siitä. Sitä on kaiken väriset hallitukset yrittäneet tehdä, mukaan on aikanaan valjastettu perustuslakitalibaanitkin hankaloittamaan asioita. Laskut tulee maksettavaksi tälle hallitukselle ja seuraaville. Viro teki vastaavanoloisen muutoksen halvalla ja eleettömästi. Teknisestikin aika hienolla tavalla.
Näin juuri. Sotessa oli ajatusta ja jos se olisi toteutettu asiantuntijuus edellä se olisi ollut toisenlainen kuin tämä poliittinen hinmeli jossa luotiin täysin uusi hallintoporras
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top