Tämä sama keskustelu nousee säännöllisesti täälläkin, nyt sitten Orpon hallituksen yhteydessä. Sinänsä ok-paikka, kun niiden olisi jotain pitänyt saada aikaiseksi.
Pitää nousta yksilötason yläpuolelle ja katsoa niitä populaatioita, jotka näiden toimenpiteiden kohteena ovat.
Keskimäärin palkitsemalla saat toivottua käytöstä ja rankaisemalla saat vähemmän epätoivottua käytöstä. Jos yhteiskunta haluaa yritystoimintaa, joka luo työpaikkoja ja talouskasvua > palkitse yrittäjyyttä. Pienemmät yritysverot, avainhenkilöiden saatavuus paremmaksi, työvoiman palkkaukseen liittyvät riskit pienemmiksi (siis ne työelämäuudistukset). Toimintaympäristö muutenkin ennustettavammaksi, kuten hallintovirkamiesten velttoilun ja nillittämisen vähentäminen.
Jos yhteiskunta haluaa vähentää tulonsiirroilla elämistä, rangaistaan -leikataan- tulonsiirroista. Mitä suurempi tulonsiirto sitä suurempi kannustusvaikutus joutenoloon. Mitä pienempi tulonsiirto sitä pienempi kannustin joutenoloon. Joutenolosta voisi tietysti rangaistakin, ansiosidonnainen porrastettaisiin niin, että ensimmäiset kolme kk saisi entisen palkan suuruista rahaa, mutta sitten lähtisi laskemaan ja kuuden kuukauden päästä työnhakija alkaisi maksamaan takaisin saamiaan päivärahoja. Populaatiotasolla toimiva ratkaisu, toki aina joku yksilö löydetään YLE:n lähetykseen, jolle tämä on kohtuuton.
Jos ollaan sitä mieltä että yli 10 000 000 000 euron velkaantumisvauhti on ok niin sittenhän tämä on helppo peli, ei tehdä mitään, silloinhan voidaan palata mukavaan pullamössöilyyn ottamalla velkaa tuplasti. Ei se 20 mrd velkaa isossa kuvassa ole sen kummempi.
Verotuksen kiristäjille kuva tuolla alempana, ei ole ihme että veronmaksusta tykätään, kun yli 2/3 saa enemmän tulonsiirtoja kuin maksaa veroja. Totta kai ne (keskimäärin) sanoo, että verotus on hyvä asia.
Luuleeko verotuksen kiristäjät ettei VM ole niitä verotusmahdollisuuksia etsinyt? Valtaosa ajatelluista veronkiristyksistä johtavat suurella todennäköisyydellä verotulojen laskuun, koska kiristyvä verotus ei kannusta vaan rankaisee. Moni hyvätuloinen pienentää työmääräänsä, koska lisätyöstä saatu nettotulo ei todellakaan korvaa menetettyä vapaa-aikaa. Nämä on sellaisia asiantuntijoita ja erikoisosaajia, ettei niihin hommiin kortistosta ketään löydy. Olen aikanaan kuullut suomalaisilta tehdastyöntekijöiltäkin, etteivät ala tekemään ylitöitä, koska korotettukaan palkka ei ei korvaa menetettyä vapaa-aikaa. Ne nyt alkaa olemaan vaihdettuna Itä-Eurooppalaisiin, jotka mankuvat jatkuvasti ylitöitä, reissuhommissa kun ovat. Nytkin keskustelu isompien tulojen mitättömästä veronkevennyksestä (solidaarisuusvero) on ihan triviaalia (kymmenissä miljoonissa) vajeen suuruuteen nähden. Nehän on vuosikausia sitä joutuneet maksamaan, jotta tulonsiirtoja ei olisi tarvinnut leikata. Miksi sitä väliaikaiseksi ilmoitettua raippaveroa pitäisi edelleen periä. Nyt toki peritään vieläkin ihan suurimmissa tuloluokissa.
Yhteiskunnan tuloja kasvatetaan talouden toimeliaisuuden lisääntymisellä ja se lisääntyy, kun työmarkkinoita uudistetaan niin että kynnys työllistää madaltuu. Palkansaajan kannalta siinä on se huono puoli että ihminen, jonka ammattitaito on kehno, joutuu ottamaan vastaan työtä heikoimmilla ehdoilla. Osaavat ja ammattitaitoiset saavat työtä paremmilla ehdoilla, koska ei työnantaja hyvää tekijää pysty kahdella reppaperseellä korvaamaan, vaikka niiden liksa olisi vain puolet. Huonommilla työehdoilla (palkka, irtisanomissuoja) mahdollistuu kehnomman työpanoksen tuloksen myyminen markkinoilla.
Mitä enemmän työmarkkinoita virtaviivaistetaan sitä vähemmän joudutaan loppupeleissä leikkaamaan.
Tässä vaiheessa pitäisi tehdä rapsakat 15 mrd:n leikkaukset ja sitten kun ollaan saatu velanmaksu hyvälle mallille voisivat poliitikot alkaa keskustelemaan mihin sitä jakovaraa voitaisiin kohdistaa.