Orpon hallituksen politiikka ja siitä keskustelu

Tuossa työelämäkeskustelussa on ollut sen verran äärilaitaa tarjolla, että en itse ole viitsinyt lähteä siihen mukaan, kun tahtoo mennä kärjistämiseksi.

Ketju on hallituksesta, mutta ei merkittävästi asiaa selvennä, kun aiheet pomppivat toistensa yli ja ristiin.

Minulle on ollut selvää sen jälkeen kun rkp sai ruotsintuntinsa, että on ensimmäinen hallitus sitten Kekkosen, joka oikeasti haluaa ja kykenee kiristämään maahanmuuttoa. Kaikki viittaa siihen - varsinkin hallitusohjelma - että koko skaala käydään läpi. Tiukimman jälkeen ainakin pääsääntöisesti, toki kaupantekoa tapahtuu eikä kukaan siksikään voi etukäteen ssnoa mitään varmaksi.

Tätä tukee myös muiden Pohjoismaiden tiukentuva linja ja se, että vallassa on veljespuolueet pohjanlahden kahta puolen. Suomi ei aio jatkaa eldoradona.
 
RKP Henrikson karkaamassa hillotolpalle ja ehkä karkuun Persu älämölöä. Onko tässä Eva Biaudet mahdollisuus puolueen johtoon ja kaataa hallitus?
 
RKP Henrikson karkaamassa hillotolpalle ja ehkä karkuun Persu älämölöä. Onko tässä Eva Biaudet mahdollisuus puolueen johtoon ja kaataa hallitus?
Kyllä kai se on Adlercreutz josta puheenjohtaja tulee.

Anekdoottina, Porvoossa on Adlercreutzinkatu. Aikanaan poliisissa oli savolaistaustainen poliisi, joka joutui tekemään raporttia kyseiselle kadulle kuolleesta hevosesta. Muutaman muistilapun tuherrettuaan ja rytistettyään tarttui hevosen jalkaan, ja sai retuutettua konin Kaivokadun puolelle.
 
Ei se mahdotontakaan olisi johtaa puoluetta Brysselistä. Soinihan johti perussuomalaisia sieltä 2009-2011. Samoten Halla-aho 2017-2019.
 
Ylen kannatusmittaus: kokoomus ja perussuomalaiset vahvistivat asemiaan, mutta SDP notkahti


Katso liite: 90325
Yllättävän hyvin hallituspuolueiden yhteen laskettu kannatus kestää. Jos oikein ynnäilin niin 0,9 %-yksikköä laskenut vaaleista. Samaan aikaan mediassa hallituspuoleita, erityisesti PS & KOK, lyödään kuin vierasta sikaa. Kokoomuksen kannatuksen nousussa luulen olevan takana Stubb-ilmiö, kun presidentinvaaleissa on huomannut KOK-Stubbin nousun niin löytää yleisvaaleissakin sisäisen kokoomuslaisen.

PS:n lasku omasta mielestä yllättävänkin pieni ja nyt (29.11.23 - 2.1.2024) saatu mitattua luultavasti aivan todellista kannatuksen kasvua. Raja-asiat olleet pinnalla?

Demareilla olisi vielä jäljellä oppositiohyvää 1,1 %-yksikköä, mutta näyttäisi sulavan pois jo nyt. Onko Jutta-ilmiö toimimassa eri perin kuin Kokoomuksen Stubb-ilmiö?

Nillä on tuossa uusi tapa ilmoittaa virhemarginaali "max. +/-1,9 prosenttiyksikköä", mikä on väärin. Virhemarginaali on 95%:n luottamusväli ja todellinen tulos voi olla tuon ulkopuolella (esim 2,2 %-yksikköä), mutta kovin epätodennäköistä se olisi varsinkaan näin pitkään jatkuneessa mittaussarjassa. Edelleen hyvin suurella todennäköisyydellä todellinen kannatus on siellä virhemarginaalin keskivaiheilla. Siksi uskallan epäillä että PS:n 0,6 %-yksikön nousu on oikeaa kasvua.
 
PS:n lasku omasta mielestä yllättävänkin pieni ja nyt (29.11.23 - 2.1.2024) saatu mitattua luultavasti aivan todellista kannatuksen kasvua. Raja-asiat olleet pinnalla?
Itsekin olin syksyllä vähän sellaisissa aatoksissa että persujen kannatus olisi 15 - 16 % vuoden vaihteessa, vaan väärässä olin.

Loppujen lopuksi asiallisesti hoidettu rajakriisin hoito vaikuttaa asiaan ilman muuta, toinen voisi olla polttoaineiden halpeneminen. Ensiksi mainittu on hallituksen ansiota, jälkimmäinen ei niinkään.
 
Loppujen lopuksi asiallisesti hoidettu rajakriisin hoito vaikuttaa asiaan ilman muuta, toinen voisi olla polttoaineiden halpeneminen. Ensiksi mainittu on hallituksen ansiota, jälkimmäinen ei niinkään.
Pumppuhintahan on laskenut kuten luvattiin :)

Toki tuota voi halutessaan pyöritellä miten haluaa, mutta ainakin Marinin hallituksen tämän vuoden alkuun asettama jakeluvelvoitemiina purettiin. Siitä olisi tullut melkoinen korotus.
 
Pumppuhintahan on laskenut kuten luvattiin :)

Toki tuota voi halutessaan pyöritellä miten haluaa, mutta ainakin Marinin hallituksen tämän vuoden alkuun asettama jakeluvelvoitemiina purettiin. Siitä olisi tullut melkoinen korotus.
Asioita tapahtuu hallituksen ansiosta / takia tai hallituksesta huolimatta. Polttoaineen hinnan ottaminen vaaliteemaksi tai hallituksen menestymisen mittariksi on hiton vaarallista koska siihen hallitus voi markkinataloudessa vaikuttaa loppujen lopuksi aika vähän. Joo, nyt on tehty toimia jotka jonkin verran laskevat hintoja tai ainakin ehkäisee hintojen nousua, mutta jokin inhottava liikku maailmanmarkkinoilla voi sen nollata ja enemmänkin parissa kuukaudessa.

Rajojen sulkeminen sen sijaan on enemmän hallituksen omissa käsissä ja sen asian hoitaminen kannattaa hallituksen ilman muuta mainita ja miksei vähän kehuakin.
 
Asioita tapahtuu hallituksen ansiosta / takia tai hallituksesta huolimatta. Polttoaineen hinnan ottaminen vaaliteemaksi tai hallituksen menestymisen mittariksi on hiton vaarallista koska siihen hallitus voi markkinataloudessa vaikuttaa loppujen lopuksi aika vähän. Joo, nyt on tehty toimia jotka jonkin verran laskevat hintoja tai ainakin ehkäisee hintojen nousua, mutta jokin inhottava liikku maailmanmarkkinoilla voi sen nollata ja enemmänkin parissa kuukaudessa.

Rajojen sulkeminen sen sijaan on enemmän hallituksen omissa käsissä ja sen asian hoitaminen kannattaa hallituksen ilman muuta mainita ja miksei vähän kehuakin.
Öljyn markkinahintaan ei hirveästi voi vaikuttaa, pumppuhintaan kylläkin. Juuri kuten nyt on toimittu. Ja kuten voi jatkossakin, ei kannata hirttäytyä kuvitelmaan että vihervasemmistolaisen politiikan takia hinnan täytyy aina olla Euroopan kallein. Se on ihan oma valinta, kuten myös nykyinen sähkön hinta.

 
Öljyn markkinahintaan ei hirveästi voi vaikuttaa, pumppuhintaan kylläkin. Juuri kuten nyt on toimittu. Ja kuten voi jatkossakin, ei kannata hirttäytyä kuvitelmaan että vihervasemmistolaisen politiikan takia hinnan täytyy aina olla Euroopan kallein. Se on ihan oma valinta, kuten myös nykyinen sähkön hinta.
Nojaa - en minä nykytilanteen takia vielä kuoharipulloja poksauttelisi. Sähköä suomalaiset on saaneet eurooppalaisittain kohtuuhintaan.
 
Tunnin juna onnekkaasti ajautumassa vaikeuksiin.
Kunnat, hankeyhtiön osakkaat, ovat vaarassa joutua maksamaan isomman osuuden. Heti alkaa huuto ”Jos kustannusjako on tuota tasoa, se muuttuu kuntatalouksien näkökulmasta katastrofaaliseksi.”
On se kumma: Jos ratahanke olisi liiketaloudellisesti kannattava, se olisi aikoja sitten pantu liikkeelle yksityisellä rahalla. Sitä on perusteltu alueiden edulla ja kokonaistaloudellisena, mutta VM totesi selvityksessään ettei ole taloudellisesti kannattava.
Nyt valtion kaavaillessa kunnille vähän lisää maksettavaa se muuttaa kuntatalouden katastrofiksi? Eikö se sinne kuntaan tuokaan loputtomasti investointeja ja verotuloja? Niillä lisääntyneillä kuntatalouden tuloilla ei pitäs olla mikään ongelma maksaa? Saatanan verovaroilla juhlivat loiset.
Toivottavasti VM Riikka Purra nyt näyttää kykynsä ja torppaa koko hankkeen.
Tämä on Orpon hyväveli-hanke hallitusohjelmassa ja saisivat kyllä Kokoomuslaisetkin elää kuten saarnaavat.
Meillä on Suomessa ihan oikeasti puute sellaisista infra-hankkeista, jotka talouden osalta kestäisivät vähänkään realistisempaa tarkastelua. ELY-keskuksissa ne noita laskelmia tekee. Investointikustannus on lähes aina alimitoitettu ja tuotot ovat jotain teoreettisia matka-aikojen lyhentymisiä.
Sitten ne vielä tietysti keksii jossain välissä että kiskot pitää olla hiilineutraalia terästä.

Hups. Linkki unohtui:
 
Viimeksi muokattu:
Tämä on Orpon hyväveli-hanke hallitusohjelmassa ja saisivat kyllä Kokoomuslaisetkin elää kuten saarnaavat.

Tuskinpa alkavat elämään kuten saarnaavat. Tuo hanke pitäisi lentää heti roskakoriin. Olisi kymmeniä tärkeämpiä rahareikiä valtiolla kuin tuo. Arvio kuluista 3 miljadia -> toteuma 5 miljardia. Luoja mitä idiotismia.

Laittaisi nuokin rahat vaikka uuteen ydinvoimalaan, olisi jotain hyötyäkin.
 
Öljyn markkinahintaan ei hirveästi voi vaikuttaa, pumppuhintaan kylläkin. Juuri kuten nyt on toimittu. Ja kuten voi jatkossakin, ei kannata hirttäytyä kuvitelmaan että vihervasemmistolaisen politiikan takia hinnan täytyy aina olla Euroopan kallein. Se on ihan oma valinta, kuten myös nykyinen sähkön hinta.

Hiukan asiaa sivuten: Kertokaas joku viisaampi millainen organisaatio persuilla on. Tuo yllä oleva twiittaisu alkoi levitä jokseenkin kaikkien tuntemieni persuaktiivien somepäivityksissä lähes samalla kellonlyömällä ja vieläpä lähes samanlaisella räikeitä asiavirheitä vilisevällä "omalla" tekstillä höystettynä. Kuka tuota persujen propaganda-aparaattia pyörittää ja päättää somepäivitysten sisällöstä?

Kuka onkin niin hyvin on kone rasvattu. Moni varmasti katselee kateellisena.
 
Tunnin juna onnekkaasti ajautumassa vaikeuksiin.
Kunnat, hankeyhtiön osakkaat, ovat vaarassa joutua maksamaan isomman osuuden. Heti alkaa huuto ”Jos kustannusjako on tuota tasoa, se muuttuu kuntatalouksien näkökulmasta katastrofaaliseksi.”
On se kumma: Jos ratahanke olisi liiketaloudellisesti kannattava, se olisi aikoja sitten pantu liikkeelle yksityisellä rahalla. Sitä on perusteltu alueiden edulla ja kokonaistaloudellisena, mutta VM totesi selvityksessään ettei ole taloudellisesti kannattava.
Nyt valtion kaavaillessa kunnille vähän lisää maksettavaa se muuttaa kuntatalouden katastrofiksi? Eikö se sinne kuntaan tuokaan loputtomasti investointeja ja verotuloja? Niillä lisääntyneillä kuntatalouden tuloilla ei pitäs olla mikään ongelma maksaa? Saatanan verovaroilla juhlivat loiset.
Toivottavasti VM Riikka Purra nyt näyttää kykynsä ja torppaa koko hankkeen.
Tämä on Orpon hyväveli-hanke hallitusohjelmassa ja saisivat kyllä Kokoomuslaisetkin elää kuten saarnaavat.
Meillä on Suomessa ihan oikeasti puute sellaisista infra-hankkeista, jotka talouden osalta kestäisivät vähänkään realistisempaa tarkastelua. ELY-keskuksissa ne noita laskelmia tekee. Investointikustannus on lähes aina alimitoitettu ja tuotot ovat jotain teoreettisia matka-aikojen lyhentymisiä.
Sitten ne vielä tietysti keksii jossain välissä että kiskot pitää olla hiilineutraalia terästä.

Se on hyvin harvinaista, että uuden liikenneväylän rakentaminen olisi liiketaloudellisesti kannattavaa. Juuri siitä syystä yksityiset firmat eivät niitä juuri ole rakentaneetkaan vaan ne on tehty julkisella rahalla.

Määrämuotoisia kannattavuuslaskelmia kyllä tehdään yhä enenevässä määrin eri hankkeille, ja niissä yritetään mitata yhteiskuntataloudellista kannattavuutta joidenkin mittareiden avulla. Näistä tärkein on se matka-ajan lyhentyminen missä minuuteille on laskettu teoreettinen "hinta" mitä sitten verrataan rakentamiskustannuksiin. Kuitenkaan esim. kaavoitushyötyjä kuten liikenneväylän mahdollistamaa uutta rakentamista ei näihin laskelmiin juurikaan sisällytetä.

Ns. Tunnin juna olisi tuossa päätetyssä muodossaan etupäässä lähiliikennettä palveleva, koska sen ylivoimaisesti kallein osuus eli Lohja–Salo jätettäisiin toistaiseksi rakentamatta. Eli Helsingin ja Turun väliset kaukojunat kiertäisivät yhä Karjaan kautta. Varsinkin Lohjalle radasta olisi erittäin iso hyöty, koska se saisi silloin junayhteyden Helsinkiin. Toki hyödyt ovat suurelta osin sellaisia, että ne eivät tuota suoraa rahaa kunnan budjettiin.
 
Hiukan asiaa sivuten: Kertokaas joku viisaampi millainen organisaatio persuilla on. Tuo yllä oleva twiittaisu alkoi levitä jokseenkin kaikkien tuntemieni persuaktiivien somepäivityksissä lähes samalla kellonlyömällä ja vieläpä lähes samanlaisella räikeitä asiavirheitä vilisevällä "omalla" tekstillä höystettynä. Kuka tuota persujen propaganda-aparaattia pyörittää ja päättää somepäivitysten sisällöstä?

Kuka onkin niin hyvin on kone rasvattu. Moni varmasti katselee kateellisena.

Millaisia asiavirheitä niissä oli ? En käytä X:ää aktiivisesti enkä FB laisinkaan. Kai tuo Vihreiden päivitys kuitenkin aito on ?

Kai niiden organisaatio samanlainen on kuin muillakin puolueilla. Ehkä jäsenet on aktiivisia kun on aika paljon nuoria ja noilla persujen nuorilla kansanedustajillakin tuntuu olevan some aika hyvin hanskassa.
 
Tunnin juna onnekkaasti ajautumassa vaikeuksiin.
Kunnat, hankeyhtiön osakkaat, ovat vaarassa joutua maksamaan isomman osuuden. Heti alkaa huuto ”Jos kustannusjako on tuota tasoa, se muuttuu kuntatalouksien näkökulmasta katastrofaaliseksi.”
On se kumma: Jos ratahanke olisi liiketaloudellisesti kannattava, se olisi aikoja sitten pantu liikkeelle yksityisellä rahalla. Sitä on perusteltu alueiden edulla ja kokonaistaloudellisena, mutta VM totesi selvityksessään ettei ole taloudellisesti kannattava.
Nyt valtion kaavaillessa kunnille vähän lisää maksettavaa se muuttaa kuntatalouden katastrofiksi? Eikö se sinne kuntaan tuokaan loputtomasti investointeja ja verotuloja? Niillä lisääntyneillä kuntatalouden tuloilla ei pitäs olla mikään ongelma maksaa? Saatanan verovaroilla juhlivat loiset.
Toivottavasti VM Riikka Purra nyt näyttää kykynsä ja torppaa koko hankkeen.
Tämä on Orpon hyväveli-hanke hallitusohjelmassa ja saisivat kyllä Kokoomuslaisetkin elää kuten saarnaavat.
Meillä on Suomessa ihan oikeasti puute sellaisista infra-hankkeista, jotka talouden osalta kestäisivät vähänkään realistisempaa tarkastelua. ELY-keskuksissa ne noita laskelmia tekee. Investointikustannus on lähes aina alimitoitettu ja tuotot ovat jotain teoreettisia matka-aikojen lyhentymisiä.
Sitten ne vielä tietysti keksii jossain välissä että kiskot pitää olla hiilineutraalia terästä.

Hups. Linkki unohtui:
Onko kuussa käynti ollut kannattavaa bisnestä? Mikä liikenne hanke sitte on taloudellisesti suoraan kannattava. Monessa tällaisessa hankkeessa se arvo on muualla kuin suoraa. Matkalipuista saatavina euroina
 
Back
Top