Väyläviraston hankearviointi vuodelta 2020:
VE0: Rantaradan kunnostaminen ylläpitävästi, mahdollistaa nykyisentasoisen liikenteen jatkamisen: 59 miljoonaa euroa.
VE1: Lisäinvestointeja, oikaisuja & nopeutuksia, pätkä tuplaraidetta. Hki-Tku matka-aika lyhene 5-7 min, aikatauluvarmuus paranee: 94 miljoonaa euroa
VE2: Rantarata kokonaan kaksiraiteiseksi, matka-aika lyhenee 10 - 12 min. 2200 miljoonaa euroa
VE3: Espoo- Salo kokonaan uusi (Tunnin juna), matka-aika lyhenee 30 - 33 min. 3400 miljoonaa
Sitaatteja selvityksestä:
VE2: "Tarkastelun perusteella vaihtoehto on kuitenkin ratainfraltaan ja liikennetarjontaan ylimitoitettu matkustajamääriin ja hyötyihin nähden."
VE2 ja VE3:"Tarvetta lisätarjonnalle on lähinnä ruuhkatunteina, sillä muina aikoina nykyinen tarjonta on riittävää kysyntään nähden."
VE3: "Hankkeen vaikutukset liikenteen päästöihin ovat myönteisiä, mutta hyvin pieniä."
"Hankearvioinnissa mukana olleet vaihtoehdot eivät ylitä yhteiskuntataloudellista kannattavuusrajaa 1,0. Hankkeen kannattavuus paranee, mikäli matkustajia on ennakoitua enemmän."
VE1: "Rantaradan parantaminen Ve R1, jonka hyöty-kustannussuhde on 0,70."
VE3: "Varsinaisen Helsingin ja Turun välisen nopean junayhteysvaihtoehdon Ve ESTU, joka perustuu uuteen Espoo–Salo-oikorataan ja Salo–Turku-kaksoisraiteeseen, hyöty-kustannussuhde on 0,44."
VE2: "Nykyisen Rantaradan kaksiraiteistamisen Ve R2A hyöty-kustannussuhde on 0,04."
Edes 94 miljoonan investointi rantaradan kehittämiseen ei tuota positiivista hyöty-kustannussuhdetta.
Tämä tunnin rata antaa yhteiskunnalle "hyötyä" 44 % käytetystä investoinnista. Hyöty ei ole rahaa, pääosin matkaajan lyhentymisen kautta laskettua aikasäästöä. Panisivat junissa nettiyhteydet kuntoon niin merkittävä osa hyödystä saataisiin jo sillä että junassa voisi tehdä tehokkaasti töitä.
Rantaradan kaksiraiteistaminen puhdasta rahanhaaskuuta.
Tässä on Purralla näytön paikka:
Orpon hallituksen ohjelmassa oleva Tunnin juna hankkeen edistäminen on siltarumpupolitikointia. 3,4 miljardilla saa n. 79 000 uutta Teslaa, eiköhön noilla saisi sen vajaan kaksi miljoonaa matkaa hoidettua yhteiskäyttöautoina. Rantaradalla tehdään siis alle kaksi miljoonaa matkaa vuodessa.
vayla.fi