Orpon hallituksen politiikka ja siitä keskustelu

Helsingissä yli puolella talouksista ei ole autoa, joten veikkaanpa, että myös työssäkäyvistä hyvin suurin osuus on autottomia. Ylipäätään en keksi miksi työssäkäyvällä olisi oltava auto sen enempää kuin muillakaan, jos työpaikalle pääsee kohtuudella ilman autoa ja jos työtehtävissään ei tarvitse omaa autoa.
Piru kun pitää hakea poikaa viikonlopun viettoon 120 km suuntaansa. Äitin ei tietenkään ole velvollisuus tuoda lähemmäksi. Äiti voi viedä lapset vaikka rovaniemelle jos haluaa. Mutta sellaista se joskus on..
 
Sitä muuta liikkumista on sekä työssäkäyvillä että muilla ihmisryhmillä.
Oma autohan tuo vapauden. Vapauden valita koska ja mihin menet. Jonkun mielestä myös se, että sinulla on vapaus valita kenen kanssa kuljet on osa tuota vapautta. Julkisilla olet jonkun virkamiehen armoilla joka päättää kulkeeko se bussi, tai juna ja koska kulkee. On varmasti ihmisiä joilla autottomuus on vapaaehtoista, suurimmalla osalla se on kuitenkin rahattomuuden tuoma pakko.
Tuo oman auton tuoma vapaus on se miksi vihreät niin vihaavat yksityisautoilua.
 
Oma autohan tuo vapauden. Vapauden valita koska ja mihin menet. Jonkun mielestä myös se, että sinulla on vapaus valita kenen kanssa kuljet on osa tuota vapautta. Julkisilla olet jonkun virkamiehen armoilla joka päättää kulkeeko se bussi, tai juna ja koska kulkee. On varmasti ihmisiä joilla autottomuus on vapaaehtoista, suurimmalla osalla se on kuitenkin rahattomuuden tuoma pakko.
Tuo oman auton tuoma vapaus on se miksi vihreät niin vihaavat yksityisautoilua.

On muitakin yksityisomisteisia ajoneuvoja kuin autot. Alkaen vaikkapa polkupyöristä ja sähköpotkulaudoista jotka ovat toimivia välineitä lyhyemmän matkan liikkumiseen.

Auton omistamiseen liittyy paljon vaivannäköä ja rahanmenoa, ongelma parkkipaikkojen suhteen ja isoissa kaupungeissa ruuhkautumisongelma. Mm. näistä syistä moni ei hanki autoa jos voi pärjätä ilman. Pienillä paikkakunnilla autottomuus on harvinaista koska siellä on vaikea päästä liikkumaan ilman autoa, mutta suuremmilla paikkakunnilla taas autottomia on paljon.

Toki autollisuus tai autottomuus on osalle ihmisistä myös ideologinen asia. Suhtautuminen autoihin on yksi nykyajan punavihreät vs. kansalliskonservatiivit -jakolinjan pääteemoista siinä missä vaikka tuulivoima tai sukupuolen itsemäärittely. Punavihreisiin identifioituvan henkilön "kuuluu" intohimoisesti vastustaa autoilua ja kansalliskonservatiivin taas "kuuluu" yhtä intohimoisesti kannattaa sitä.
 
On muitakin yksityisomisteisia ajoneuvoja kuin autot. Alkaen vaikkapa polkupyöristä ja sähköpotkulaudoista jotka ovat toimivia välineitä lyhyemmän matkan liikkumiseen.

Auton omistamiseen liittyy paljon vaivannäköä ja rahanmenoa, ongelma parkkipaikkojen suhteen ja isoissa kaupungeissa ruuhkautumisongelma. Mm. näistä syistä moni ei hanki autoa jos voi pärjätä ilman. Pienillä paikkakunnilla autottomuus on harvinaista koska siellä on vaikea päästä liikkumaan ilman autoa, mutta suuremmilla paikkakunnilla taas autottomia on paljon.

Toki autollisuus tai autottomuus on osalle ihmisistä myös ideologinen asia. Suhtautuminen autoihin on yksi nykyajan punavihreät vs. kansalliskonservatiivit -jakolinjan pääteemoista siinä missä vaikka tuulivoima tai sukupuolen itsemäärittely. Punavihreisiin identifioituvan henkilön "kuuluu" intohimoisesti vastustaa autoilua ja kansalliskonservatiivin taas "kuuluu" yhtä intohimoisesti kannattaa sitä.
On toki, mutta harva lähtee viemään 10 v lasta lätkä treeneihin polkupyörällä.
On totta, että autoilu on kallista ja varsinkin kun siitä on törkeän verotuksen avulla tehty sellaista. Myös pysäköinnistä on tehty paikoitellen hankalaa ja kallista.
Ruuhkat taas koskettvat suurinta osaa julkisesta liikenteestä, joten

En tunne ihmisiä jotka eivät omistaisi autoa vaikka heillä olisi siihen varaa, tai jokin muu pakottava syy, mutta eivät ole ideologisista syistä autottomia. Ei tietysti tarkoita sitä, ettei sellaisia olisi.
En väitä julkisen liikenteen olevan itse sielunvihollisen keksintö, päinvastoin. Sen hienous on vain nyky yhteiskunnassa liioiteltu, enkä edes lähde kiistelemään ympristöarvoista ja hinnasta.
 
On toki, mutta harva lähtee viemään 10 v lasta lätkä treeneihin polkupyörällä.
On totta, että autoilu on kallista ja varsinkin kun siitä on törkeän verotuksen avulla tehty sellaista. Myös pysäköinnistä on tehty paikoitellen hankalaa ja kallista.
Ruuhkat taas koskettvat suurinta osaa julkisesta liikenteestä, joten

En tunne ihmisiä jotka eivät omistaisi autoa vaikka heillä olisi siihen varaa, tai jokin muu pakottava syy, mutta eivät ole ideologisista syistä autottomia. Ei tietysti tarkoita sitä, ettei sellaisia olisi.
En väitä julkisen liikenteen olevan itse sielunvihollisen keksintö, päinvastoin. Sen hienous on vain nyky yhteiskunnassa liioiteltu, enkä edes lähde kiistelemään ympristöarvoista ja hinnasta.

Autottomissa perheissä ei juurikaan viedä/saateta lapsia treeneihin, vaan lapset kulkevat sinne itsenäisesti samaan tapaan kuin kouluunkin. Myös osa auton omistavista perheistä toimii näin.

Mitä autojen verotukseen tulee niin näkisin, että maaseudulla autoilu on rajusti yliverotettua ja isoissa kaupungeissa taas aliverotettua. Autojen iso tilantarve (mm. maankäytön ja ruuhkien näkökulmasta), autojen melu ja pakokaasut sekä autoilun liikenneturvallisuus tuottavat monenlaisia ongelmia kaupunkiympäristössä. Esimerkiksi jos yksittäisen kerrostalon liikennetarpeet halutaan ratkaista etupäässä autoilun avulla, niin se kerrostalo tarvitsee joko parkkikentän joka vie paljon isomman maa-alan kuin itse talo tai sitten pysäköintiluolan/-talon jonka rakentaminen maksaa kymmeniä tuhansia euroja per autopaikka.
 
Esimerkiksi jos yksittäisen kerrostalon liikennetarpeet halutaan ratkaista etupäässä autoilun avulla, niin se kerrostalo tarvitsee joko parkkikentän joka vie paljon isomman maa-alan kuin itse talo tai sitten pysäköintiluolan/-talon jonka rakentaminen maksaa kymmeniä tuhansia euroja per autopaikka.

Hauska anekdootti: Kävelen viikoittain VAVn vuokratalon ohi ja siinä toteutuu juuri tämä "parkkipaikkojen koko on sama, kuin asuintalojen pinta-ala". VAV tuottaa Vantaan kaupungin rahoilla vuokra-asuntoja, jotka vuokrataan omakustannushintaan ilman vapaiden markkinoiden voitto-osuutta. Ja parkkipaikat ovat täynnä uudenkarheita autoja. Eli, veronmaksajan eurolla tuetaan tulorajoihin sopivien henkilöiden autoilua.

Logiikka ei vaan aukea minulle... Jos nämä asunnot menisivät täysin pa. porukoille, ei tarvittaisi paria vieras paikkaa enempää tähän kompleksiin. Kaipa vasemmistoideologian mukaista on tukea jonkun ei niin köyhän, mutta ei myöskään niin rikkaan, porukan autoilevaa elämän tyyliä.

P.S. Jos olisin natsi-persu sanoisin varmaan myös jotain talojen mamu-tiheydestä... 🤭
 
Välillä Orpon hallituksen politiikkaan liittyvääkin:
Kiuru tylyttää STM:n mietintöä sairaaloiden karsimisesta, mikä on ymmärtääkseni sitä Orpon hallituksen politiikkaa.
"Me pidämme tätä kohtuuttoman törkeänä esityksenä, Kiuru totesi torstai-illan A-Talkissa."
Pitääkö tuo tulkita että tavallisen törkeä esitys olisi demareille käypänen? Vai olisiko pitänyt tehdä semisti törkeä esitys?
Sokea-Reettakin näkee että SOTE on harvinaisen epäonnistunut uudistus ja eihän se ole juuri kenellekään alan ammattilaiselle oikein maistunut, paitti tietenkin niille SOTE-alueiden johtotehtäviin valituille hallinto-Kyösteille ja -Kertuille.
Nyt sitten aletaan tekemään SOTE-alueiden yhdistämisiä ja saadaan sama ihanuus kuin kuntaliitoksissa: Palkat harmonisoidaan ylöspäin ja samalla lätkäistään viiden vuoden irtisanomissuoja. Täällä yksityisellä puolella jos jokin firma ostetaan tai fuusioidutaan käydään muutosneuvottelut ja potkitaan ylimääräiset hallintoihmiset taipaleelle. Kutsuvat sitä toiminnan tehostamiseksi, mutta kunnat kun yhdistetään niin oikein irtisanomissuojan avulla estetään tehostaminen ja palkat ylöspäin harmonisoimalla tehdään yhdistetystä retelistä vielä hintavampi. 🤯


Tuohon kiskoliikennekeskusteluun, jonka aloitin ja mikä lähti oikein kunnolla OT-linjoille: Erityisesti veli @Nargö: Voi sen julkisen liikenteen järjestää ihan linja-autoillakin, mutta on tullut selväksi että kannatat ratojen rakentamista ja minä näen ne verovarojen haaskauksena. Let's agree to disagree. Omalta osalta en näe tarvetta enempää siitä jauhaa.
 
Orpo itärajasta: Ilmiön laajenemiseen varaudutaan – kommentoi myös Tavion väestönvaihtopuheita

Orpo kertoo käyneensä hallituksen kanssa ”hyvin painokkaan” keskustelun ministeri Ville Tavion (ps) väestönvaihtopuheisiin liittyen.
....
”Pidän tätä riskinä käynnissä olevan väestönmuutosprosessin vuoksi”, Tavio vastasi lehden kiertokyselyssä alueen kansanedustajille.

Suojelupoliisi (Supo) on varoittanut väestönvaihtoteoriasta. Supon mukaan etnonationalismi eli etnisen yhtenäisyyden säilyttäminen ja väestönvaihtoteoria ovat olleet olennainen äärioikeistolaisen väkivallan oikeuttamisen peruste viime vuosina.

HS
 
Ilmiselvän totuuden sanominen ääneen on näemmä edelleen liian vaarallista ja totuuden sanojia yritetään edelleen tehdä naurunalaisiksi.

Nauranalaiseksi joutuvat kuitenkin vain HS ja Supo. Ensimmäinen siitä, että lähdekritiikki ja ymmärrys maailmasta ei toimi ja jälkimmäinen - harmi kyllä - siksi, että tekevät juuri päinvastaisia toimia kuin heidän pitäisi tehdä. Ammattitaidotonta.
 
Orpo itärajasta: Ilmiön laajenemiseen varaudutaan – kommentoi myös Tavion väestönvaihtopuheita

Orpo kertoo käyneensä hallituksen kanssa ”hyvin painokkaan” keskustelun ministeri Ville Tavion (ps) väestönvaihtopuheisiin liittyen.
....
”Pidän tätä riskinä käynnissä olevan väestönmuutosprosessin vuoksi”, Tavio vastasi lehden kiertokyselyssä alueen kansanedustajille.

Suojelupoliisi (Supo) on varoittanut väestönvaihtoteoriasta. Supon mukaan etnonationalismi eli etnisen yhtenäisyyden säilyttäminen ja väestönvaihtoteoria ovat olleet olennainen äärioikeistolaisen väkivallan oikeuttamisen peruste viime vuosina.

HS
Tuo väestönvaihto sana aiheuttaa ihmeen paljon kipuilua vaikka sehän täällä on menossa. Väestö ja tarkemmin kulttuuri muuttuu ja vaihtuu. Suomalaiset siis nämä jotka ovat täällä asuneen jo sukupolvien ajan vähenevät ja vastaavasti maahanmuuton pitäessä yllä väestönkasvua niin väestöhån siinä vaihtuu. Ei tarvita salaliittoja eikä äärioikeistoa. Ihan tilasto riittää.
 
Tuo väestönvaihto sana aiheuttaa ihmeen paljon kipuilua vaikka sehän täällä on menossa. Väestö ja tarkemmin kulttuuri muuttuu ja vaihtuu. Suomalaiset siis nämä jotka ovat täällä asuneen jo sukupolvien ajan vähenevät ja vastaavasti maahanmuuton pitäessä yllä väestönkasvua niin väestöhån siinä vaihtuu. Ei tarvita salaliittoja eikä äärioikeistoa. Ihan tilasto riittää.
Vaihto on aktiivista toimintaa ja siksi monen korvaan hähmäinen salaliittoteoria. Muutos on tietysti jatkuvaa.
 
Muistaako kukaan tämän hepun, tärkeä virkamies ysäriltä siis, ja aika painavaa asiaa juuri nyt. Mutta kuuleeko Orpo, tai haluaako kuulla...
ja mistä rahat. Mut tää kandee lukee vaikka olis mitä mieltä, ja vittu pitääkö noitakin elimiä olla kaksin kappalein aiheuttamassa turhaa kustannusta veronmaksajille

Talouspolitiikan arviointineuvosto saisi ottaa voimakkaamman roolin, koska jos se pääsee yksimielisyyteen asioista, sillä pitäisi olla jotain vaikutustakin. Talousneuvosto sen sijaan on ihan paperielin. Taloustieteilijöissä puolestaan on harakkalaumana...
 
Back
Top