Orpon hallituksen politiikka ja siitä keskustelu

Millaisia asiavirheitä niissä oli ? En käytä X:ää aktiivisesti enkä FB laisinkaan. Kai tuo Vihreiden päivitys kuitenkin aito on ?

Kai niiden organisaatio samanlainen on kuin muillakin puolueilla. Ehkä jäsenet on aktiivisia kun on aika paljon nuoria ja noilla persujen nuorilla kansanedustajillakin tuntuu olevan some aika hyvin hanskassa.
Ei twiittiä ollut muunneltu. Silmään otti se että niin monella oli sen kaverina lähes sanasta sanaan sama viesti ikään kuin omana ajatteluna. Asiavirheet liittyivät hiilivoiman alasajon aikajanaan tms. ja nekin toistuivat kaikilla samanlaisina. Taisi olla niin että Marinin hallitusta syyllistettiin Inkoon hiilivoimalan alasajosta ja purkamisesta. Aikaa on kulunut sen verran etten enää muista kaikkia yksityiskohtia eikä ne ole tässä asian pihvi.

Hyvin on tosiaan some hanskassa ja tässä tapauksessa laaja piiri keski-ikäisiä setämiehiä ringissä mukana. Vieläpä varsin laajalta maantieteelliseltä alueelta. Ei sinällään mitään vaarallista tai tänä päivänä erikoistakaan mutta kiinnitin huomiota siihen että toiminta oli selvästi erittäin hyvin organisoitua.
 
laaja piiri keski-ikäisiä setämiehiä

Minä en kuulu tuohon piiriin, vaikka muut asiat ehkä täsmääkin :)

Eihän nuo alasajat suoranaisesti edellisen hallituksen vika ole. Mutta kyllä ne tuota ilmastopolitiikkaa hyvin pontevasti silloin ajoi ja tuosta setämiehet kyllä varoitteli aikanaan...

Toisaalta vähän vastenmielistä tuollaisilla vanhoilla asioilla "illakointi"
 
Viimeksi muokattu:
Minä en kuulu tuohon piiriin, vaikka muut asiat ehkä täsmääkin :)

Eihän nuo alasajat suoranaisesti edellisen hallituksen vika ole. Mutta kyllä ne tuota ilmastopolitiikkaa hyvin pontevasti silloin ajoi ja tuosta setämiehet kyllä varoitteli aikanaan...

Toisaalta vähän vastenmielistä tuollaisilla vanhoilla asioilla "illakointi"
Ei etenkään sellaisen voimalan osalta joka oli käytännössä jo purettu kun hallitus aloitti. Mut hyvä tarina myy ja sitä kannattaa käyttää. Etenkin kun jo Marinin nimen mainitsemisesta alkaa verisuonet napsua setämiesten päänupeissa :D

Tämä ei kuitenkaan ollut se olennainen juttu vaan kiinnostava someviestinnän synkronointi laajalla piirillä.
 
Ei sinällään mitään vaarallista tai tänä päivänä erikoistakaan mutta kiinnitin huomiota siihen että toiminta oli selvästi erittäin hyvin organisoitua.

Tuskinpa tuossa on muusta kyse kuin parviälystä. Seuraavat ahkerasti ampparia ja twitteriä ja postaavat mielenkiintoiset jutut/huhut.
 
Tuskinpa tuossa on muusta kyse kuin parviälystä. Seuraavat ahkerasti ampparia ja twitteriä ja postaavat mielenkiintoiset jutut/huhut.
Ja jokainen kirjoittaa itse liitteeksi saman viestin sen sijaan että jakaisi muiden kirjoituksia? Vähintäänkin erikoinen yksityiskohta.
 
Onko kuussa käynti ollut kannattavaa bisnestä? Mikä liikenne hanke sitte on taloudellisesti suoraan kannattava. Monessa tällaisessa hankkeessa se arvo on muualla kuin suoraa. Matkalipuista saatavina euroina
Uusi rata tuottaisi paljonkin lohjalaisten maanomistajien ja varsinkin erään pohjois-espoolaisen kulttuuri-, tiede- ja teollisuussuvun kokemana maan arvon nousuna.
 
Ja jokainen kirjoittaa itse liitteeksi saman viestin sen sijaan että jakaisi muiden kirjoituksia? Vähintäänkin erikoinen yksityiskohta.

Ehkä lukivat pääpointit Suomen Uutisista. Voihan siellä joku Luukkanen lähettää aina sähköpostia jäsenille, mutta epäilen. Turhan raskasta
 
Hiukan asiaa sivuten: Kertokaas joku viisaampi millainen organisaatio persuilla on. Tuo yllä oleva twiittaisu alkoi levitä jokseenkin kaikkien tuntemieni persuaktiivien somepäivityksissä lähes samalla kellonlyömällä ja vieläpä lähes samanlaisella räikeitä asiavirheitä vilisevällä "omalla" tekstillä höystettynä. Kuka tuota persujen propaganda-aparaattia pyörittää ja päättää somepäivitysten sisällöstä?

Kuka onkin niin hyvin on kone rasvattu. Moni varmasti katselee kateellisena.
Kannattaa varmaan kysyä niiltä tutuilta persuaktiiveilta kerran sellaisia on, itselläni ei ole.

Mutta onhan toi aika söpöä miten kasetti menee aivan solmuun kun ennätyskalliin sähkön päivänä tuodaan esiin Marinin tuhoisan vihervasemmistohallituksen( ;) ) ja erityisesti ydinvoimavastaisten vihreiden perseilyä ja juhlimista. Pakko olla kaikkivoipaisen persukoneiston aikaansaannosta, mitään muuta syytähän tuohon ei voi olla.
 
Onko kuussa käynti ollut kannattavaa bisnestä? Mikä liikenne hanke sitte on taloudellisesti suoraan kannattava. Monessa tällaisessa hankkeessa se arvo on muualla kuin suoraa. Matkalipuista saatavina euroina
Mielestäni kannattavia ja kannatettavia liikenneinfrahankkeita:
1. Sellainen liikennehanke, jolla on maksavia asiakkaita niin paljon että asiakasmaksuilla katetaan poistot, korot ja käyttökulut. Kehärata? Länsimetro? Näissähän oli ihan oikea tarve, koska vanhojen väylien välityskyky alkoi loppumaan. Noissa voi olla niin paljon matkustajia, että kannattavat ihan sellaisenaankin.
2. Vuosaaren sataman kaltainen hanke, jonka myötä vapautui ihan pelipaikoilla oleva tonttimaata + liikennettä pois keskustasta, mikä parantaa vanhan liikenneinfran välityskykyä. Luultavasti satamayhtiökin itsenäisenä toimijana tekee tulosta.
3. Sisämaassa oleva raskaan teollisuuden vientitehdas voi toteutua, jos rakennetaan hyvä rautatieyhteys vientisatamaan, rata sinänsä voi olla tappiollinen.
Turun ja Stadin välillä on toimiva lentoyhteys (tosin eivät lennä), rautatieyhteys ja moottoritieyhteys, pystyisipä ajamaan jopa rannikkoaluksilla niin matkustajia kuin rahtiakin. Nyt muutaman rautatiematkustajan matkustusajan lyhentymisellä perustellaan monen miljardin uutta yhteyttä. Lohjan paikallisliikenteen voi hoitaa jollain paljon halvemmalla tavalla.
Omaa analogiaasi jalostaen: Ei ole kuussakäynnit kannattavaa bisnestä, mutta sinne haluttaessa on jo yhteys Floridasta, muutaman tunnin matka-ajan lyhentymisen vuoksi ei kannata alkaa rakentaan uutta yhteyttä kuuhun, nykyinen riittää, olisi vain matkustajia.
Uusi Suomi rata (Hki-Tre) samoin täysin järjetön, koska siellä on jo toimiva yhteys.
Kyllä nämä on ihan ratafantsuttelua, mikä on nyt muodissa. Kannattaa vilkaista sitä VM:n analyysiä myös ilmastopäästöjen osalta: Satojen vuosien käyttö ennen kuin rakentamisen aikaiset päästöt on kompensoitu. Ei meidän väestöpohjalla tarvitse alkaa uusia yhteyksiä rakentaan, puhumattakaan Suomi- ja Tunnin radan tyyliin rinnakkaisyhteyksiä.
 
Kannattaa varmaan kysyä niiltä tutuilta persuaktiiveilta kerran sellaisia on, itselläni ei ole.

Mutta onhan toi aika söpöä miten kasetti menee aivan solmuun kun ennätyskalliin sähkön päivänä tuodaan esiin Marinin tuhoisan vihervasemmistohallituksen( ;) ) ja erityisesti ydinvoimavastaisten vihreiden perseilyä ja juhlimista. Pakko olla kaikkivoipaisen persukoneiston aikaansaannosta, mitään muuta syytähän tuohon ei voi olla.
Ööö... Oliko tää mulle? Kasetti solmuun?
 
Ei etenkään sellaisen voimalan osalta joka oli käytännössä jo purettu kun hallitus aloitti. Mut hyvä tarina myy ja sitä kannattaa käyttää. Etenkin kun jo Marinin nimen mainitsemisesta alkaa verisuonet napsua setämiesten päänupeissa :D

Tämä ei kuitenkaan ollut se olennainen juttu vaan kiinnostava someviestinnän synkronointi laajalla piirillä.

Mutta on sekin otettava huomioon, että edellisen hallituksen politiikka nimenomaan tähtäsi noiden kaikkien fossiilivoimaloiden mahdollisimman nopeaan alasajoon. Liian nopealla aikataululla, kuten nyt vähän ollaan havaittu. Tämä hallitus siihen tuskin syyllistyy.
 
Mielestäni kannattavia ja kannatettavia liikenneinfrahankkeita:
1. Sellainen liikennehanke, jolla on maksavia asiakkaita niin paljon että asiakasmaksuilla katetaan poistot, korot ja käyttökulut. Kehärata? Länsimetro? Näissähän oli ihan oikea tarve, koska vanhojen väylien välityskyky alkoi loppumaan. Noissa voi olla niin paljon matkustajia, että kannattavat ihan sellaisenaankin.
2. Vuosaaren sataman kaltainen hanke, jonka myötä vapautui ihan pelipaikoilla oleva tonttimaata + liikennettä pois keskustasta, mikä parantaa vanhan liikenneinfran välityskykyä. Luultavasti satamayhtiökin itsenäisenä toimijana tekee tulosta.
3. Sisämaassa oleva raskaan teollisuuden vientitehdas voi toteutua, jos rakennetaan hyvä rautatieyhteys vientisatamaan, rata sinänsä voi olla tappiollinen.
Turun ja Stadin välillä on toimiva lentoyhteys (tosin eivät lennä), rautatieyhteys ja moottoritieyhteys, pystyisipä ajamaan jopa rannikkoaluksilla niin matkustajia kuin rahtiakin. Nyt muutaman rautatiematkustajan matkustusajan lyhentymisellä perustellaan monen miljardin uutta yhteyttä. Lohjan paikallisliikenteen voi hoitaa jollain paljon halvemmalla tavalla.
Omaa analogiaasi jalostaen: Ei ole kuussakäynnit kannattavaa bisnestä, mutta sinne haluttaessa on jo yhteys Floridasta, muutaman tunnin matka-ajan lyhentymisen vuoksi ei kannata alkaa rakentaan uutta yhteyttä kuuhun, nykyinen riittää, olisi vain matkustajia.
Uusi Suomi rata (Hki-Tre) samoin täysin järjetön, koska siellä on jo toimiva yhteys.
Kyllä nämä on ihan ratafantsuttelua, mikä on nyt muodissa. Kannattaa vilkaista sitä VM:n analyysiä myös ilmastopäästöjen osalta: Satojen vuosien käyttö ennen kuin rakentamisen aikaiset päästöt on kompensoitu. Ei meidän väestöpohjalla tarvitse alkaa uusia yhteyksiä rakentaan, puhumattakaan Suomi- ja Tunnin radan tyyliin rinnakkaisyhteyksiä.

No entäs se rata, joka johtaisi Suomen Lapista Norjaan ja siitä merelle ? Eikö se olisi tärkeä huoltovarmuiden osalta ja muutenkin.
 
No entäs se rata, joka johtaisi Suomen Lapista Norjaan ja siitä merelle ? Eikö se olisi tärkeä huoltovarmuiden osalta ja muutenkin.
Huoltovarmuus on eri asia kuin kannattavuus. Eikä huoltovarmuutta palvelevaa infralta tietysti pidä taloudellista kannattavutta vaatiakaan, kiva ylläri jos on tuottava normaaliaikanakin.
Torniosta on Narvikiin ratayhteys. Haaparannan telinvaihtoaseman kapasiteettia olisi syytä kasvattaa.
 
Onhan tuo tunnin radan perustelut outoja jo suhteutettuna asukaslukuun:
Turun talousalue: 337 000 asukasta
Tampereen talousalue: 422 000 asukasta

Tampereen ja Helsingin välillä on tietysti paljon enemmän liikennetarvetta. Mutta toisaalta Helsingin ja Turun välinen rata on nykyisellään melko huono ja uusi rata sille reitille rakentamalla saadaan myös Lohjalle yhteys sekä Lohjan ja Espoon väliselle osuudelle voidaan rakentaa uutta asutusta ratayhteyden varaan.
 
Huoltovarmuus on eri asia kuin kannattavuus. Eikä huoltovarmuutta palvelevaa infralta tietysti pidä taloudellista kannattavutta vaatiakaan, kiva ylläri jos on tuottava normaaliaikanakin.
Torniosta on Narvikiin ratayhteys. Haaparannan telinvaihtoaseman kapasiteettia olisi syytä kasvattaa.

Narvikiin menevä rata on nykyisellään jokseenkin tukossa Ruotsin kaivosten malmiliikenteen johdosta eikä sinne mahdu mitään suurempia määriä mahdollisia Suomeen meneviä kuljetuksia. Kaksoisraide voisi ratkaista ongelman, mutta sellaisen rakentaminen vuoristoon on kallista. Raideleveyksien ero on myös hyvin suuri ongelma ainakin normaalioloissa tapahtuvien kuljetusten kannattavuudelle.

Narvikin radan varaan ei siis suuremmin kannata laskea mitään ainakaan nykytilanteessa.
 
Tampereen ja Helsingin välillä on tietysti paljon enemmän liikennetarvetta. Mutta toisaalta Helsingin ja Turun välinen rata on nykyisellään melko huono ja uusi rata sille reitille rakentamalla saadaan myös Lohjalle yhteys sekä Lohjan ja Espoon väliselle osuudelle voidaan rakentaa uutta asutusta ratayhteyden varaan.
Mistähän ne asukkaat otetaan?
 
Tuossahan saataisiin myös Salon ja Turun välille lähijunaliikennettä pysähtyen Piikkiössä, Paimiossa tms.

Mikä vain on Turun ja Helsingin välisen radan remontointikustannus nykyisellä linjauksella, joskus siihen pitäisi laittaa rahaa.. Siinä kun on osassa huonoa maata alla.

En nyt toki ole tuonkaan ratahankkeen suurin fani, mutta pidän tuota järkevämpänä kuin itärataa Kouvolaan. Mahdollista Heinola-Mikkeli rataa kun ei haluta edes kunnolla tutkia vaan haluttaisiin tuo kompromissi Kouvolaan missä junamatka lyhentyy vähän niin Savoon että Karjalaan.
 
Back
Top