Orpon hallituksen politiikka ja siitä keskustelu

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tonoppa
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Hallituksen pelisilmä on ollut aivan hyvä. Nyt toteutetaan tarvittavista uudistuksista vain pieni osa. Ay- liike totutetaan vähän kerrallaan tähän. Toisella nelivuotiskaudella sitten loput tarvittavat uudistukset.

Ei ole kamalaa jos tulee taas lakko joka pysäyttää muutamia tuotantolaitoksia.
Suuri osa kansasta ei näitä poliittisia lakkoja hyväksy ja ne vain vähentävät ay- liikkeen kannatusta. Itsekin vielä hieman odottelen ja olen valmis kohta eroamaan liitosta ( maksan turhasta satoja euroja vuodessa ).

Kokoomuksen politiikkaa tämä on mutta ovat persutkin siirtyneet oikeammalle Soinin populismi-sosialismista.
Jos Persut menettävät duunariäänestäjiä niin oikealta voi tulla jonkin verran lisää.

Ei hallituksessa olemisen tarkoitus ole pitää kannatustaan. Persuille tärkeintä on maahanmuuttopolitiikan järkevöittäminen. Sitä kannattaa toteuttaa vaikka kannatus laskisi. Parempi toteuttaa oikeita asioita kuin ulista oppositiossa.

Eikä Purran ajamaa tiukkaa talouskuria voi sanoa huonoksi Suomen kannalta. Mutta sekin voi vaikuttaa heikentävästi puolueen kannatuksen.
Niin, nämä uudistuksethan ei ole itseisarvo, niillä pitää myös saavuttaa jotain. Se mitä puuttuu on makrotaloudellisiin lainalaisuuksiin perustuva, julkituotu näkymä siitä miten hallituksen toimet johtaa parempaan työllisyyteen, korkeampaan elintasoon, velkaantumisen vähenemiseen jne. Pelkkä yritysten kilpailukyvyn paraneminen ei tätä välttämättä tee, vaikka työnantajaliittojen kellokkaat miten muuta väittäisivät.

Jos saavutukset jää puuttumaan, toista nelivuotiskautta ei tule ja heiluri heilahtaa ankarasti toiseen suuntaan. Siinä mielessä hallitus pelaa nyt upporikasta tai rutiköyhää.

Pitää muistaa että EK ja Yrittäjät on etujärjestöjä siinä missä SAKkin. Ei niiden agenda ole isänmaan, vaan edustamiensa tahojen etu.
 
Viimeksi muokattu:
Muistetaan että Suomi on tosiaan varautumisen ja myös lakkoilun suurvalta. Vaalit voidaan lopettaa tarpeettomina ja valta siirtää pysyvästi proletariaatille. Talous on polkenut paikallaan vuodesta 2008, mutta eiköhän tällä saada muutos siihen. Lisää lakkoja vaan, kyllä se siitä.


Katso liite: 89876
Se on samanlainen suhde viime vuosisadalla.
Ei ole tarvinnut juuri taistella kenenkään kanssa.
Norskit vähän sakumannien kanssa.
Toisilla vaan on taistelut niin verissä.
 
100.00 €
En oikein pysty olemaan rauhallisena tätä kilometriveroa odotellessa.🫣
Tätähän tässä on ajettu monta vuotta kuin käärmettä piippuun. Berneri oli siitäkin kiinnostunut ja mikäs ettei, kun tuttavapiiristä löytyisi valmistajatkin. Ei vain ehtiny taksien lisäksi sitäkin pilata. Kyllä se sieltä joskus tulee, pakostakin. Tuskin tarvitsee odottaa, että sillä maksettaisiin liikennemäärien suhteessa, sillä muutenhan etelässä päästäisiin halvalla, kun teitä käyttää moninkertaisesti enemmän autoja kuin maalla. Pääsee taas ruuhkakeskusten ihmiset makselee koko Suomen pitämisestä asutettuna elinvoimaisena.
 
Ei hallituksessa olemisen tarkoitus ole pitää kannatustaan. Persuille tärkeintä on maahanmuuttopolitiikan järkevöittäminen.
Mietin juuri, mitä sillä saralla on ohjelmassa. Täällä kun keskustellaan vain kokoomuksen ja EK:m työelämähaluista.

Voisiko joku laittaa tähän alle pitkän listan konkreettisia päätöksiä, jotka hallitus maahanmuuttopolitiikassa varmuudella toteuttaa?
 
Viimeksi muokattu:
Se on samanlainen suhde viime vuosisadalla.
Ei ole tarvinnut juuri taistella kenenkään kanssa.
Norskit vähän sakumannien kanssa.
Toisilla vaan on taistelut niin verissä.
Tosiaan, viime vuosisadalla yleislakot johtivat punaisten avoimeen kapinaan jonka lopputuloksena olisi ollut Suomen liittäminen osaksi ryssälää. Ja vaikka Sanna Marin sinimustalla retoriikallaan pyrkikin kovasti aikaansaamaan kansan kahtiajakoa, toivotaan kuitenkin ettei vasemmistolla ole taistelu ihan niin verissä että ryhtyvät samaan uudestaan.
 
Ruotsissa on ymmärretty luoda järjestelmä jossa ei tule laittomia lakkoja. Ei tarvitse kun luottamusmies tulkitsee pykälät kiistatilanteissa.
Näinhän se miltei kaikilla Akavankin aloilla menee. Sitten on yhteistyökomiteaa ja muuta.

Mutta Ruotsissa yritykset ottavat hallituksen jäseniksi työntekijän edustajan tuomaan näkökulmaa. Tästä muutoksesta Häkämies ja Pentikäinen eivät jostain syystä ole yhtään innostuneet, kun nostavat Ruotsin mallia esiin. Näyttävät haluavan rusinat pullasta eli Suomeen muutoksen vain työnantajan ehdoilla. Tämäkin voi olla ongelma, ja nimenomaan se kertoo kolmikannan puutteesta. Se ei välttämättä ole hyvä juttu.
 
Mietin juuri, mitä sillä saralla on ohjelmassa. Täällä kun keskustellaan vain kokoomuksen ja EK:m työelämähaluista.

Voisiko joku laittaa tähän alle pitkän listan konkreettisia päätöksiä, jotka hallitus toteuttaa?
Hallitusohjelman kohta 10.3. "Maahanmuutto- ja kotoutumispolitiikka". Turhan pitkä tähän laitettavaksi. Eri asia tietty mikä osa pääsee konkreettisiksi päätöksiksi saakka.
 
Hallitusohjelman kohta 10.3. "Maahanmuutto- ja kotoutumispolitiikka". Turhan pitkä tähän laitettavaksi. Eri asia tietty mikä osa pääsee konkreettisiksi päätöksiksi saakka.
Pitkä oli minunkin linkkini. Osasin silti nostaa sieltä keskeiset työelämämiutokset. Niistä puhutaan niin paljon. Nyt olisin kiinnostunut edes viidestä myönteisestä muutoksesta maahanmuuttoon nähden, siis jotka ovat myös mahdollisesti menossa läpi (valmistelu + valiokuntakäsittelyt ja ruotsalaiset varmasti mukana).

Koska perustelu siitä, että tässä pitää antaa siimaa EK:lle, jotta saa omia asioita läpi, pitäisi nyt tulla jotain nostoja kuin apteekin hyllyltä.

Mutta voin käydä kaivamassa myöhemmin tänään.
 
No se kävi nopeasti. Meitä kiinnostavia asioita ovat:

  • Kansainvälinen suojelu muutetaan luonteeltaan väliaikaiseksi, ja kansainvälisen suojelun lupien pituus lyhennetään EU-oikeuden mahdollistamaan minimiin eli myönnettyyn turvapaikkaan perustuvan luvan kohdalla kolmeen vuoteen ja toissijaiseen suojeluun perustuvan luvan kohdalla yhteen vuoteen. Lupien jatkaminen edellyttää arviota kansainvälisen suojelun jatkamisen tarpeesta.
  • Kansainvälisen suojelun asema lakkautetaan, siihen perustuva oleskelulupa poistetaan ja asetetaan maahantulokielto, jos henkilö syyllistyy Suomessa vakavaan rikokseen, joka vaarantaa yleistä järjestystä ja turvallisuutta tai jos henkilö vaarantaa kansallista turvallisuutta. Palautuskieltoa ei loukata. Mahdollistetaan oleskeluluvan peruuttaminen Suomen ulkopuolella olevalta ulkomaalaiselta ja maahantulokiellon määrääminen yleisen järjestyksen ja turvallisuuden tai kansallisen turvallisuuden vaarantamisen vuoksi kuulematta henkilöä Suomessa.
  • Maahantulosäännösten kiertämistä koskeva sääntely uudistetaan. Tavoitteena on entistä tehokkaammin estää maahantulosäännösten kiertäminen.
  • Ulkomaalaislain henkilöllisyyden todentamista koskevat säännökset selkeytetään. Tavoitteena on henkilöllisyyden todentamisen velvoittavuuden ja luotettavuuden vahvistaminen.
  • Otetaan käyttöön kansallinen rajamenettely mallilla, joka hyödyntää täysimääräisesti ja tilanteen edellyttämällä tavalla määritelmädirektiivin liikkumavaran. Otetaan käyttöön nopeutettu turvapaikkamenettely menettelydirektiivin sallimissa tilanteissa
Plus osauudistuksessa nämä:

  • Suojeluasema lakkautetaan suojelun tarpeen lakattua olemasta tai jos henkilö matkustamalla lomalle lähtömaahansa turvautuu sen suojeluun. Poistetaan esteet viranomaisten tietojenvaihdolta ja luodaan tehokas valvontamalli.
  • Kiristetään uusintahakemusten tekemisen edellytyksiä ja estetään perusteettomat uusintahakemukset.
  • Tehostetaan turvapaikkahakemusten käsittelyä, mikä säästää resursseja vastaanottotoiminnassa sekä muutoksenhaussa. Poistetaan turvapaikkapuhuttelupöytäkirjan läpikäynti hakijan kanssa huolehtien oikeusturvasta ja kiinnittäen erityistä huomiota erityisryhmiin, mikä säästää resursseja turvapaikkapuhutteluun.
Hakemusten tavoitekäsittelyaika lyhennetään korkeintaan kuuteen kuukauteen.
 
No se kävi nopeasti. Meitä kiinnostavia asioita ovat:

  • Kansainvälinen suojelu muutetaan luonteeltaan väliaikaiseksi, ja kansainvälisen suojelun lupien pituus lyhennetään EU-oikeuden mahdollistamaan minimiin eli myönnettyyn turvapaikkaan perustuvan luvan kohdalla kolmeen vuoteen ja toissijaiseen suojeluun perustuvan luvan kohdalla yhteen vuoteen. Lupien jatkaminen edellyttää arviota kansainvälisen suojelun jatkamisen tarpeesta.
  • Kansainvälisen suojelun asema lakkautetaan, siihen perustuva oleskelulupa poistetaan ja asetetaan maahantulokielto, jos henkilö syyllistyy Suomessa vakavaan rikokseen, joka vaarantaa yleistä järjestystä ja turvallisuutta tai jos henkilö vaarantaa kansallista turvallisuutta. Palautuskieltoa ei loukata. Mahdollistetaan oleskeluluvan peruuttaminen Suomen ulkopuolella olevalta ulkomaalaiselta ja maahantulokiellon määrääminen yleisen järjestyksen ja turvallisuuden tai kansallisen turvallisuuden vaarantamisen vuoksi kuulematta henkilöä Suomessa.
  • Maahantulosäännösten kiertämistä koskeva sääntely uudistetaan. Tavoitteena on entistä tehokkaammin estää maahantulosäännösten kiertäminen.
  • Ulkomaalaislain henkilöllisyyden todentamista koskevat säännökset selkeytetään. Tavoitteena on henkilöllisyyden todentamisen velvoittavuuden ja luotettavuuden vahvistaminen.
  • Otetaan käyttöön kansallinen rajamenettely mallilla, joka hyödyntää täysimääräisesti ja tilanteen edellyttämällä tavalla määritelmädirektiivin liikkumavaran. Otetaan käyttöön nopeutettu turvapaikkamenettely menettelydirektiivin sallimissa tilanteissa
Plus osauudistuksessa nämä:

  • Suojeluasema lakkautetaan suojelun tarpeen lakattua olemasta tai jos henkilö matkustamalla lomalle lähtömaahansa turvautuu sen suojeluun. Poistetaan esteet viranomaisten tietojenvaihdolta ja luodaan tehokas valvontamalli.
  • Kiristetään uusintahakemusten tekemisen edellytyksiä ja estetään perusteettomat uusintahakemukset.
  • Tehostetaan turvapaikkahakemusten käsittelyä, mikä säästää resursseja vastaanottotoiminnassa sekä muutoksenhaussa. Poistetaan turvapaikkapuhuttelupöytäkirjan läpikäynti hakijan kanssa huolehtien oikeusturvasta ja kiinnittäen erityistä huomiota erityisryhmiin, mikä säästää resursseja turvapaikkapuhutteluun.
Hakemusten tavoitekäsittelyaika lyhennetään korkeintaan kuuteen kuukauteen.
Löytyipä hyvä lista.


Itse bongasin Mari Rantasen twitteristä seuraavat:

Kansallisuuden saamisen ehtoja kiristetään. Kuitenkin huippuosaajien oleskeluluvan saantia helpotetaan.

Panostuksia sisäiseen turvallisuuteen: poliisin ja rajavartiolaitoksen resurssit

Tilapäisen suojelun lopettaminen Ukrainasta tulleille kolmannen maan kansalaisille

tp- hakemusten käsittelyn nopeutus

kiristetään uusintahakemuksen edellytyksiä

estetään perusteettomat uusintahakemukset

asetus vapaaehtoisen paluun avustuksesta

laittomasti maassa olevien palveluita heikennetään

rajamenettely
 
Tosin turhaa tämä on, jos ei voi palauttaa, mutta muuten olisi hyvä saada noita uudistuksia läpi, ja ainakin itse tuen näitä juttuja.

En silti pidä työelämämuutosten (pelkkä Häkämiehen ja Pentikäisen linja) runnomista välttämättä ollenkaan viisaana. Enkä pidä SAK:n lakkoilusta myöskään, en sitten pätkääkään. Tulee helvetin kalliiksi. Tässä mielessä on vähän ristiriitainen olo. Nähdäänkö vielä yleislakko.

Mutta näihin järkeviin maahanmuuttohommiin voisi toki saada tukea yllättäviltä tahoilta, jos ruotsalaiset alkavat hannata. Paitsi jos välit ovat kokonaan.poikki eikä ole mitään syytä. Ei yhdellä hallituskaudella saa sitäkään (kunnianhimoista maahanmuuttopolitiikan kokonaisuudistusta) pulkkaan.

Pitää seurata. Sodan lopettaminen on aina vaikeampaa kuin aloittaminen.
 
No se kävi nopeasti. Meitä kiinnostavia asioita ovat:

  • Kansainvälinen suojelu muutetaan luonteeltaan väliaikaiseksi, ja kansainvälisen suojelun lupien pituus lyhennetään EU-oikeuden mahdollistamaan minimiin eli myönnettyyn turvapaikkaan perustuvan luvan kohdalla kolmeen vuoteen ja toissijaiseen suojeluun perustuvan luvan kohdalla yhteen vuoteen. Lupien jatkaminen edellyttää arviota kansainvälisen suojelun jatkamisen tarpeesta.
  • Kansainvälisen suojelun asema lakkautetaan, siihen perustuva oleskelulupa poistetaan ja asetetaan maahantulokielto, jos henkilö syyllistyy Suomessa vakavaan rikokseen, joka vaarantaa yleistä järjestystä ja turvallisuutta tai jos henkilö vaarantaa kansallista turvallisuutta. Palautuskieltoa ei loukata. Mahdollistetaan oleskeluluvan peruuttaminen Suomen ulkopuolella olevalta ulkomaalaiselta ja maahantulokiellon määrääminen yleisen järjestyksen ja turvallisuuden tai kansallisen turvallisuuden vaarantamisen vuoksi kuulematta henkilöä Suomessa.
  • Maahantulosäännösten kiertämistä koskeva sääntely uudistetaan. Tavoitteena on entistä tehokkaammin estää maahantulosäännösten kiertäminen.
  • Ulkomaalaislain henkilöllisyyden todentamista koskevat säännökset selkeytetään. Tavoitteena on henkilöllisyyden todentamisen velvoittavuuden ja luotettavuuden vahvistaminen.
  • Otetaan käyttöön kansallinen rajamenettely mallilla, joka hyödyntää täysimääräisesti ja tilanteen edellyttämällä tavalla määritelmädirektiivin liikkumavaran. Otetaan käyttöön nopeutettu turvapaikkamenettely menettelydirektiivin sallimissa tilanteissa
Plus osauudistuksessa nämä:

  • Suojeluasema lakkautetaan suojelun tarpeen lakattua olemasta tai jos henkilö matkustamalla lomalle lähtömaahansa turvautuu sen suojeluun. Poistetaan esteet viranomaisten tietojenvaihdolta ja luodaan tehokas valvontamalli.
  • Kiristetään uusintahakemusten tekemisen edellytyksiä ja estetään perusteettomat uusintahakemukset.
  • Tehostetaan turvapaikkahakemusten käsittelyä, mikä säästää resursseja vastaanottotoiminnassa sekä muutoksenhaussa. Poistetaan turvapaikkapuhuttelupöytäkirjan läpikäynti hakijan kanssa huolehtien oikeusturvasta ja kiinnittäen erityistä huomiota erityisryhmiin, mikä säästää resursseja turvapaikkapuhutteluun.
Hakemusten tavoitekäsittelyaika lyhennetään korkeintaan kuuteen kuukauteen.
Erittäin tärkeä lause Maahanmuutto- ja kotoutuspolitiikkaosiossa:

Hallitus tuo kuitenkin eduskuntaan viimeistään kevätkaudella 2024 ainakin seuraavat ulkomaalaislain muutosesitykset

Eli kyse on hurskaista tavoitteista joilla saattaa olla hyvätkin mahdollisuudet läpimenoon Eduskunnassa. Aika paljon riippuu perustuslakivaliokunnasta.
 
Erittäin tärkeä lause Maahanmuutto- ja kotoutuspolitiikkaosiossa:

Hallitus tuo kuitenkin eduskuntaan viimeistään kevätkaudella 2024 ainakin seuraavat ulkomaalaislain muutosesitykset

Eli kyse on hurskaista tavoitteista joilla saattaa olla hyvätkin mahdollisuudet läpimenoon Eduskunnassa. Aika paljon riippuu perustuslakivaliokunnasta.
PeV on vain yksi valiokunnista, mutta jep. Tavoitteita ne ovat. Siellä on seassa toki aika paljon kieltä eli "kehitetään", "tutkitaan" ja "pyritään"', "kiristetään" ja "tehostetaan". Mutta on pari selkeääkin juttua. Konkreettinen ehdotus on aina ainoa oikea. Koska ja miten. Siis kuten että eka saikkupäivä maksaa päivän palkan saikuttajalle. Konkreettisesta ehdotuksesta voi sitten miettiä läpimenon mahdollisuuksia ja vaikutusta.

Mutta edelleen, napatukki on sekin, jos ei pääse palauttamaan. Hyvää olisi silti edes yleispohjoismaiselle tasolle pääseminen. Nythän me olemme kuokkijan kultakaivos. Jos töihin haluaa, kannattaa mennä Saksaan. Jos haluaa elää siivellä ja heittää vähän nyyttiä, että tulee nopeammin varaa kelloon ja hyvään autoon, Suomi on Eldorado.
 
Minusta Alkon hintoja pitäisi vähitellen pudottaa maltillisesti useampi vuosi, jotta päästään normaalille EU tasolle. Veroton tuonti on tietysti osa, mutta nyt tässä opetetaan väki tilaamaan juomat netistä. Onko tämä kielletty aihe, kun tästä ei keskustella? Io-tech foorumilla on jokunen kymmenen tuhatta viestiä aiheesta.
Pieni lisäetu valtion verotuottoja ajatellen olisi myös se että P-Suomen Alkot voisivat ottaa silloin myös kruunuja vastaan, sekä SEK ja varsinkin NOK.
 
Voisiko joku laittaa tähän alle pitkän listan konkreettisia päätöksiä, jotka hallitus maahanmuuttopolitiikassa varmuudella toteuttaa?
Voiko kukaan laittaa yhtään konkteettista päätöstä, yhtään mistään, jonka hallitus varmuudella toteuttaa. Ei, koska asia on avoin siihen asti kunnes äänestys päättyy ja puhemiehen nuija kopsahtaa.

Hallitusohjelman kirjauksia löytyy helposti hakemalla pitkä rivi, ja niiden linja on että niin tiukalle kuin mahdollista, kautta linjan.

Lista ei ole lyhyt.
 
Voiko kukaan laittaa yhtään konkteettista päätöstä, yhtään mistään, jonka hallitus varmuudella toteuttaa. Ei, koska asia on avoin siihen asti kunnes äänestys päättyy ja puhemiehen nuija kopsahtaa.

Hallitusohjelman kirjauksia löytyy helposti hakemalla pitkä rivi, ja niiden linja on että niin tiukalle kuin mahdollista, kautta linjan.

Lista ei ole lyhyt.
On selvää, että PeV ei pysty estämään työelämälakeja, ja hallitus on niistä päättänyt, eduskunnassa on enemmistö. Se on syy, miksi SAK nostaa portaittain painetta. Se on sitä ulkoparlamentaarista vaikuttamista, mistä puhumme.

Huomasit varmasti, että minun piti itse kaivaa maahanmuuttoa koskevat asiat esiin, vaikka monta tyyppiä olisi viikon julistanut, että duunaripersun kannattaa nuolla Pentikäisen persettä saadakseen omat asiat läpi. Mutta intoa ei ole riittänyt lukemaan opettelemiseen. Kunhan ajatellaan, että nyt tapahtuu notta ristus. Olisi se hauska näky telkkarissa, jos poliitikko valmistautuisi valmistautuneen toimittajan revolverihaastatteluun: änkyn änkyn ja tota, kiristetään ny tietysti.

No on tätä nähty. Tämä on parempaa keskustelua kuitenkin täällä kuin monesti studiossa.

PeV pystyy varmaan rypistelemään enemmän näiden maahanmuuttoasioiden kanssa "koska ihmisoikeudet ja kv-oikeudet".

Katsotaan nyt, miten tämä menee. Siitä olen kyllä samaa mieltä.
 
Back
Top