Orpon hallituksen politiikka ja siitä keskustelu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tonoppa
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Parlamentaarisen Yle-ryhmän esityksen kompromissista kaatuessa erityisesti Vasemmistoliiton vastustukseen, peli on mielenkiintoisella tavalla auki.

Ymmärtääkseni tuossa esityksessä säästöjen mittakaava olisi ollut luokkaa 10% vuoteen 2027 mennessä leikkausten tapahtuessa portaittain versus nykyinen Ylen rahoitus & nykyisen rahoituksen kasvun jatkuminen entisellään. Keinoina säästöihin mm. alv-kannan nostaminen.

Tällä tietoa Yle-ryhmä on kokoustanut 32 kertaa. Eikä ole tainnut julkisuuteen tietoja tihkua edistymisestä. Omaa kierrettään tähän mysteeriin saattaa tuoda se, että mitään laissa velvoittavaa ei ole sille että päätöksiä voitaisiin tehdä ilman opposition mukanaoloa. Itse tosin arvelen RKP:lle tämän olevan mahdotonta tai ainakin hyvin vaikeaa hyväksyä.

Siitä vallan tasosta mitä Yle kotimaisessa mediakentässä käyttää, saattaa vihjeitä saada näistä luvuista; Suomen journalistiliiton valtakunnallisiin- ja alueellisiin jäsenyhdistyksiin kuuluvien määrä on n. 14 000 henkilöä.

Ylen palkkalistoilla työskentelee vakituisessa työsuhteessa n. 3300 henkilöä. Järjestäytymisaste luokkaa 98.5% ja oletan alalla Yle:n ulkopuolella tämän olevan samansuuntaista tasoa(?). Yle:n luvuissa ei siis ole mukana laajaa freelance-toimittajien joukkoa, mikä entisestään epäsuhtaa kasvattaisi muuhun mediakenttään nähden.

Suurlähettiläspäivillä Taviolta oli tietenkin tärkeintä kysyä sukupuolista ja muista loukatuista, per HS aiempi artikkeli.

Kysyjänä Heli Laakkonen - STT

Viittaa kysymyksessään HS aiempaan artikkeliin, jossa sattumoisin oli kirjoittajana
Milla Palkoaho HS, Heli Laakkonen STT, Eetu Halonen STT
8.8. 20:28

Kun katsoo kirjoittajan historiaa, niin artikkeleita on laidasta laitaan HS:lle. Vain 4 käsitteli äärioikeistoa / rasismia tai vastaavaa noin vuosi sitten. Ihmettelen miksi nyt vielä halusi tätä asiaa tentata vaikka artikkeli on jo saatu ulos? Perästä kuuluu vai häh? IS.fi / Iida Hallikainen myös mielellään tähän tarttui uutisen muodossa.

Suurlähettiläspäivillä Taviolta oli tietenkin tärkeintä kysyä sukupuolista ja muista loukatuista, per HS aiempi artikkeli.

Kysyjänä Heli Laakkonen - STT

Viittaa kysymyksessään HS aiempaan artikkeliin, jossa sattumoisin oli kirjoittajana
Milla Palkoaho HS, Heli Laakkonen STT, Eetu Halonen STT
8.8. 20:28

Kun katsoo kirjoittajan historiaa, niin artikkeleita on laidasta laitaan HS:lle. Vain 4 käsitteli äärioikeistoa / rasismia tai vastaavaa noin vuosi sitten. Ihmettelen miksi nyt vielä halusi tätä asiaa tentata vaikka artikkeli on jo saatu ulos? Perästä kuuluu vai häh? IS.fi / Iida Hallikainen myös mielellään tähän tarttui uutisen muodossa.
Syy on tässä:

1724668917094.webp

Pääministeri itse oli äskettäin A-studiossa kertomassa miten hienosti hallitus toimii. On tuo kyllä niin puhuva pää, että välillä itseäkin vähän hävettää. Politiikan toimittajien jälkipuintikin jäi vähän vaisuksi kun ei antanut luonto periksi lyödä lyötyä.

Ansiosidonnaisen leikkaukset astuvat voimaan. Hallitus perustelee asiaa työllisyyden lisäämisenä.

Kritiikkinä esitetään, että etuuksien leikkaaminen ei tuo yhtään uutta työpaikkaa. Lisäksi esim. KOKO:n jäsenet hakevat aktiivisesti töitä.

Taitaa olla pelkkä leikkaustoimi.

Myös työssäoloehto muuttuu. Jatkossa henkilö on oikeutettu ansiopäivärahaan työskenneltyään vuoden työttömyyskassan jäsenenä aiemman puolen vuoden sijaan. Ikäsidonnaisista poikkeuksista luovutaan. Kunnilla ollut velvollisuus yli 57-vuotiaiden työllistämiseen työssäoloehdon täyttävään työhön päättyy. Palkkatuettu työ ei enää syyskuun alusta alkaen kerrytä ansiopäivärahaoikeuteen edellyttävää työssäoloehtoa.

Suomessa kuitenkin on edelleen avoimia työpaikkoja mutta olen kyllä kuullut useammankin kerran ja useammasta suusta, että ei kannata mennä töihin kun ei homma kiinnosta ja kotona pärjää tuilla ihan hyvin. Samaan aikaan sitten toimeentulotuen kanssa samaan eläkkeeseen saa painaa hommia 20 vuotta. Kyllä meillä on aika paljon tuki järjestelmän hyväksikäyttäjiä koska se on kannattavaa ja se on mahdollista.

Suomessa kuitenkin on edelleen avoimia työpaikkoja mutta olen kyllä kuullut useammankin kerran ja useammasta suusta, että ei kannata mennä töihin kun ei homma kiinnosta ja kotona pärjää tuilla ihan hyvin. Samaan aikaan sitten toimeentulotuen kanssa samaan eläkkeeseen saa painaa hommia 20 vuotta. Kyllä meillä on aika paljon tuki järjestelmän hyväksikäyttäjiä koska se on kannattavaa ja se on mahdollista.
Toki verotus voisi olla myös järkevämpi niiden osalta, jotka tekevät töitä myös työeläkkeellä. Nyt työn tekeminen eläkkeellä ei ole kovin palkitsevaa verottajan viedessä yli 50% palkasta.
Saan jatkuvasti mm Lapista työtarjouksia kausityöntekijäksi, mutta ihan kaikkien työtarjous ei ole kannattava.

Missä porukoissa sää oikein liikut? Mää en oo eläessäni kuullut tuommoisia kenenkään puhuvan ja minä en tunne kuin köyhiä ja kurjia.

Missä porukoissa sää oikein liikut? Mää en oo eläessäni kuullut tuommoisia kenenkään puhuvan ja minä en tunne kuin köyhiä ja kurjia.
Ihan normi ihmisten keskuudessa. Suomessa ei vaan tarvitse hommia tehdä jos ei huvita.

Hallitus pakitttamassa Bernerin taksiuudistuksesta

OT: Vastaan usein Kantarin yms. kyselyihin ja aina kun kysellään yritysten imagosta ja jos mukana on Berner kerron, että minulle ko. firmasta ei tule muuta mieleen kuin paskottu taksiala.

Minä Seurasin tuota ihan vierestä vuoden ajan. Firma mennyt joskus nurin (koneyrittäjä, varmaan toiminimellä...) ja kunnon velat eli töihin ei kannata mennä. Aamulla koppa kaupasta ja omalle terassille, illalla toinen. Rahat sossusta ja omalla muijalla vielä "vuokralla".

Minä Seurasin tuota ihan vierestä vuoden ajan. Firma mennyt joskus nurin (koneyrittäjä, varmaan toiminimellä...) ja kunnon velat eli töihin ei kannata mennä. Aamulla koppa kaupasta ja omalle terassille, illalla toinen. Rahat sossusta ja omalla muijalla vielä "vuokralla".
Moni menee tuolla vuosikymmeniä. Joku koko elämänsä. Suomalaisen sosiaaliturva on hyvällä tasolla vaikka siihen nyt pieniä viilauksia ja leikkauksia tehdäänkin. Edelleenkään vaikeimmin työllistyvät tai ne ketkä eivät edes halua työllistyä tuskin tulevat työllistymään. Kustannukset kuitenkin pienenevät.

Siinä kun ulosoton korko juoksee 9-14% vauhtia vuosittain ja niskassa on 200k-400k euron velat, niin turha tehdä enää laillisia töitä. Niistä veloista ei selviä ikinä.

Ihan arkipäivästä. Tätä esiintyy "köyhillä" ja hyvin koulutetuilla. Tunnen ihmisiä jotka esim. 50-vuotiaita jotka julistavat, että jos tulee kenkää YT:ssä, eivät edes yritä kun ansiosidonnaisella, tai fattan rahoilla pärjää.

Siinä kun ulosoton korko juoksee 9-14% vauhtia vuosittain ja niskassa on 200k-400k euron velat, niin turha tehdä enää laillisia töitä. Niistä veloista ei selviä ikinä.
Toisaalta lainsäädäntöä voisi muuttaa niin, että ne jotka yrittävät, saisivat armon.
Tässäkin on monenlaisia ihmisiä, eikä kaikkien läjittäminen samaan kasaan ole järkevää. tuossa konkan tehneissä on kuitenkin paljon ihmisiä jotka voisivat hyödyttää yhteiskuntaa työllään.

Toisaalta lainsäädäntöä voisi muuttaa niin, että ne jotka yrittävät, saisivat armon.
Tässäkin on monenlaisia ihmisiä, eikä kaikkien läjittäminen samaan kasaan ole järkevää. tuossa konkan tehneissä on kuitenkin paljon ihmisiä jotka voisivat hyödyttää yhteiskuntaa työllään.

Kyllä, eihän tässä mitään järkeä ole pitää ihmisiä sosiaaliturvalla yrityksen epäonnistumisen vuoksi, muualla maailmassa sallitaan henkilökohtainen konkurssi.

Olisi ehkä paras luopua koko nykymuotoisesta toiminimestä, niin että velat jäävät yritykselle.

Back