Kilpailu tekee ihmeitä kustannustehokkuudelle.
Vaikeus on tosin siinä, että miten tehdään sellaiset säännöt hankinnoille, että kustannustehokkuus edistää yrityksen tavoittelemaa voiton maksimointia.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Kilpailu tekee ihmeitä kustannustehokkuudelle.
Huono systeemi korvaamaan toinen huono systeemi, kuulostaa kovin demarilta.Otin toisen esimerkin lännestä, kun -TripleX- otti idästä DDR:n.
Otin sen välistä.
Varmasti jostain keskivälistä löytyy hyvä, nyt tuntuu menevän
kaikkien mielestä huonompaan suuntaan.
Katsellaan.
Pudotuspeli on jo alkanut ja vanhustenhoidossa hoitaja suositukset sahaavat edestakaisin. Kohta on afrikkalainen/ osasto.
En tunne Hollannin systeemiä.
Espanjaa ja Viroakin on kehuttu, ainakin toimivuudessa.
Köyhät joutaa monttuun.
Samaa mieltä.
Entäs jäähallit tai raviradat, jollei itse tarvitse.
Ei edes vaikeaa, toki työlästä, mutta määritellään speksi halutusta tasosta. Näinhän tehdään nytkin kun kilpailutetaan SoTe palveluita.Vaikeus on tosin siinä, että miten tehdään sellaiset säännöt hankinnoille, että kustannustehokkuus edistää yrityksen tavoittelemaa voiton maksimointia.
Mitä,mitä,mitäHuono systeemi korvaamaan toinen huono systeemi, kuulostaa kovin demarilta.
Totean vain, että miten luulet niiden mummeleiden käyvän siellä Ampiaisessa?Nää köyhät joutaa monttuun on niin sosialisti potaskaa. Jossain ehkä, mutta ei Suomessa, ei edes jos sos. etuuksia vähän karsitaan.
Tämä on vaikeata, siitä yksinkertaisesta syystä, että poliitikot eivät johda soster-putiikkeja. Vaikuttaminen tapahtuu osoittamalla rahaa ja koska putiikit itse sitten käyttävät sen rahan omalla tavallaan, ei rahan lisääminenkään herkästi johda käsiparien määrän lisäämiseen. Kuvio nähtiin viime vuonna poliisissa, jonka määrärahat kasvoivat, oliko 10% ja mukana tiukka käsky, että poliisien määrän kentällä on noustava. 10% rahalla sai kuitenkin vain noin 1% lisää pollareita. Eikä ole vaikea arvata, mihin suuntaan numero kulkee tänä vuonna, kun se yksi symbolinen plusmerkki on saatu kerran aikaan. Edellisellä hallituksella oli hoitajamitoitus.Jos yleisellä puolella on päällekkäisyyksiä tai liikaa johtajia, on poliitikkojen asia potkia heitä perseille (esim. hallituksen).
Eikä esim. vähentää hoitsuja.
Ulkomaisissa systeemeissä sinulla on oma lääkäri jolla usein on oma vastaanotto. Hän tuntee sinut ja vaivasi. Maksu tapahtuu käsittääksi, vähän kuin Kelan suoralaskutus meillä. Ihminen maksaa siis vain omavastuu osuuden. Meillähän se korvaus on poliittisesti mitä on. Kaikki palvenluntuottajat saavat saman summan, olit sitten yksityinen tai kunnallinen.Mitä,mitä,mitä
Lääkärissä käynnistä voisi maksaa kohtuullisen hinnan, poliklinikka maksu vaikka satasen.
Ja olen minä käynyt yksityiselläkin ja mitä siitä saa kelakorvauksia, voisi aivan hyvin jättää väliin. Jos sitä joku Kelassa käsittelee ja pyörittelee ja minä saan 6,- € takaisin, jätän mieluusti väliin.
Totean vain, että miten luulet niiden mummeleiden käyvän siellä Ampiaisessa?
Saavatko he Kelasta takaisin 85% vai.
Käsittääkseni olet yrittäjänä läheltä liippaavalla alalla, joten ymmärrän intohimosi asiaan.
Jos yleisellä puolella on päällekkäisyyksiä tai liikaa johtajia, on poliitikkojen asia potkia heitä perseille (esim. hallituksen).
Eikä esim. vähentää hoitsuja.
On myös 100 % yksityisessä omistuksessa olevia vesilaitoksia. Eikä puhuta vain maaseudusta vaan meillä on myös kaupunkeja, joissa vesilaitos on osuuskunta.Keskustelussa on unohtunut, että viimeiset 23 vuotta kunnat ovat voineet myydä ihan kaiken, 100 prosenttia. Tämä (lakiesitys) on siis kiristys nykytilanteeseen.
Lääkärien siirryttyä kannattamaan osa-aikaista työskentelyä, ne poissa-olevat ajat on paikattava toisilla lääkäreillä = hyvät työolot kaikilla.
Ulkomaisissa systeemeissä sinulla on oma lääkäri jolla usein on oma vastaanotto. Hän tuntee sinut ja vaivasi. Maksu tapahtuu käsittääksi, vähän kuin Kelan suoralaskutus meillä. Ihminen maksaa siis vain omavastuu osuuden. Meillähän se korvaus on poliittisesti mitä on. Kaikki palvenluntuottajat saavat saman summan, olit sitten yksityinen tai kunnallinen.
Terveydenhuolto on sikäli uniikki tapaus, että siihen liityy vahva informaatioassymetria asiakkaan ja palvelun tarjoajan välillä. Suurin osa ihmisistä tietää suurin piirtein liikkumistarpeensa ja toisaalta mitä ostokiikareissa oleva auto tarjoaa. Näin perustallaajalle kysynnän ja tarjonnan yhteensovittaminen on suht helppoa. Teiden aurauksessa tilanne on sama.Kaikki on suhteellista.
DDR:ssä oli valtion hoitama autokauppakin, jos halusit ostaa auton niin menit ko. laitoksen betonisen harmaaseen konttoriin ilmoittamaan, että haluat ostaa auton, harmaaseen univormuun pukeutunut virkailija täytti paperit ja niin olit jonossa odottamassa saadaksesi auton joskus. Yhden aikalaisen mukaan hänen perheensä siirtyi useitakin kertoja jonossa taaksepäin kun joku enemmän autoa tarvitseva meni ohitse, jonotus ja valtiojohtoinen systeemi ei siis toiminut edes maailman tasa-arvoisimmassa yhteiskunnassa.
Systeemi kuulostaa myös pelottavan paljon samalta kuin meidän nykyinen kuntien ja valtion hoitama terveydenhuoltojärjestelmä joka on hävyttömän kallis, tehoton eikä siltikään kaikki hoitoa tarvitsevat saa muuta kuin sen jonotuspaikan.
Poliitikot ovat myyneet kansalle terveydenhuoltojärjestelmän kuvan jossa jotkut saavat hoitoa ja se taataan kaikille , mutta todellisuudessa näin ei ole.
Kunnat ja valtio eivät omista yhtään tienaurauskalustoakaan saatikka operoi sellaista, silti se on tälle maalle aivan elinehto että joka ikinen päivä tiet aurataan. En näe terveydenhuoltoa erilaisena asiana, se joka hoitaa ihmiset oikein mutta halvimmalla tulisi olla palveluiden järjestäjä, tässä nykyisessä mallissa vain kulut nousevat eikä hoidon taso ole nytkään sitä mitä odotetaan.
Voidaan jatkaa rahan lappamista tähän nykymalliin kunnes ei ole enää mitään muuta menoerää olemassakaan tai sitten jossain vaiheessa miettiä oikeasti miten tuo palvelu voitaisiin kaikkein kustannustehokkaimmin järjestää.
Pieni korjaus: Kliiniset asiantuntijat eivät osallistu hoitotyön johtamiseen millään lailla, vaan heidän tehtävänsä on kehittää palveluita. Käytännössä esimerkiksi oman alan ajankohtaisen kansainvälisen tutkimusaineiston läpiäkäyntiä, sieltä oleellisten pointtien noukkimista ja näiden implementointia omiin hoitopolkuihin. Hoitotyön päivittäisjohtajilla ei tähän ole millään aikaa (eikä ikävä kyllä usein osaamista/ymmärrystä).Julkisen terveydenhuollon alennustila on itse aiheutettu tila.
Esim HUS:iin on rakennettu hoitotyön johtoo kaksinkertainen johto. On perinteinen apulaisosasotonhoitaja, osastonhoitaja ja ylihoitaja linja, mutta rinnalla on kliininen asiantuntija, laatupäällikkö yms linja. Onko potilaan saama hoito jotenkin parantunut, no ei, mutta esikunta on kasvanut.
Ihan samalla tavalla kun nytkin, kirjoittamalla ohje. Jos teetetään tutkimuksia joita ei hyväksytä, potilas maksaa itse, tai on ilman.Tuossakin mallissa julkisen tuen osuuden hoidon tai tutkimuksen hinnasta olisi epäilemättä suuri, jotta palvelut saadaan pidettyä kohtuuhintaisina. Eli siinä ongelmaksi tulee, että miten arvioidaan mistä hoidosta ja tutkimuksista julkisen sektorin kannattaa maksaa. Yksityisen lääkärin/yrityksen intressissä on luonnollisesti liioitella hoidon tai tutkimuksen tarvetta kunkin potilaan kohdalla, jotta tuotto kasvaa. Ja potilaan oman harkinnan vaikutus kyseiseen arviointiin taas on pienehkö, koska potilas ei maksa läheskään koko hintaa itse ja toisaalta potilaiden asiantuntemus on merkittävästi huonompi kuin lääkärin.
Eli meillä on kaksi erillistä linjaa. Kuulostaa paperilla kivalta, mutta on kallista ja ennenkin asiat kehittyivät.Pieni korjaus: Kliiniset asiantuntijat eivät osallistu hoitotyön johtamiseen millään lailla, vaan heidän tehtävänsä on kehittää palveluita. Käytännössä esimerkiksi oman alan ajankohtaisen kansainvälisen tutkimusaineiston läpiäkäyntiä, sieltä oleellisten pointtien noukkimista ja näiden implementointia omiin hoitopolkuihin. Hoitotyön päivittäisjohtajilla ei tähän ole millään aikaa (eikä ikävä kyllä usein osaamista/ymmärrystä).
Ihan samalla tavalla kun nytkin, kirjoittamalla ohje. Jos teetetään tutkimuksia joita ei hyväksytä, potilas maksaa itse, tai on ilman.
Ei mitään avaruustiedettä.
Samaa ajatusmallia soveltaen se, että meillä on erikseen sairaalan teknisen puolen tai vaatehuollon työntekijät, tarkoittaa, että meillä on kaksi tai kolme erillistä linjaa. Tämä ei tarkoita sitä, että sairaalassa olisi kaksin tai kolmenkertainen johto, vaan sitä, että sairaalaan kuuluu itsehoitotyön ohella myös muuta oleellista toimintaa.Eli meillä on kaksi erillistä linjaa. Kuulostaa paperilla kivalta, mutta on kallista ja ennenkin asiat kehittyivät.
Kentän näkövinkkelistä kliinisen asiantuntijuden tärkein tehtävä on työllistää.
Edit: muokkasin ajatustani