Orpon hallituksen politiikka ja siitä keskustelu

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tonoppa
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
@Kassu

Hoitotyö ei eroa sairaaloiden välillä ja potilaiden sairauksien osalta niin, että sillä voisi mitenkään perustella kyseiset kehitysresurssit Suomen kaikkiin sairaaloihin. Riittäisi, että yksi sairaala kehittää hoitotyön ohessa menetelmiä kaikille muille ja jakaa sen tiedon ja kaikki muut keskittyvät hoitamaan mahdollisimman halvalla sekä tehokkaasti.

Tiedän, että on väärin sammutettu. Sama koskee myös johtamisen ja hankinnan kehittämistä, konsulttien käyttöä jne. ne pitäisi kaikki olla kielletty poislukien yksi yksikkö. Se, että kaikki puuhastelevat vähän omillaan ei tuota mitään synergiaetuja mutta työllistää aivan jäätävästi sellaisia ihmisiä terveysdenhuoltoon joita ei oikeasti tarvita ollenkaan.
 
@Kassu

Hoitotyö ei eroa sairaaloiden välillä ja potilaiden sairauksien osalta niin, että sillä voisi mitenkään perustella kyseiset kehitysresurssit Suomen kaikkiin sairaaloihin. Riittäisi, että yksi sairaala kehittää hoitotyön ohessa menetelmiä kaikille muille ja jakaa sen tiedon ja kaikki muut keskittyvät hoitamaan mahdollisimman halvalla sekä tehokkaasti.

Tiedän, että on väärin sammutettu. Sama koskee myös johtamisen ja hankinnan kehittämistä, konsulttien käyttöä jne. ne pitäisi kaikki olla kielletty poislukien yksi yksikkö. Se, että kaikki puuhastelevat vähän omillaan ei tuota mitään synergiaetuja mutta työllistää aivan jäätävästi sellaisia ihmisiä terveysdenhuoltoon joita ei oikeasti tarvita ollenkaan.
Juuri näin.
 
@Kassu

Hoitotyö ei eroa sairaaloiden välillä ja potilaiden sairauksien osalta niin, että sillä voisi mitenkään perustella kyseiset kehitysresurssit Suomen kaikkiin sairaaloihin. Riittäisi, että yksi sairaala kehittää hoitotyön ohessa menetelmiä kaikille muille ja jakaa sen tiedon ja kaikki muut keskittyvät hoitamaan mahdollisimman halvalla sekä tehokkaasti.

Tiedän, että on väärin sammutettu. Sama koskee myös johtamisen ja hankinnan kehittämistä, konsulttien käyttöä jne. ne pitäisi kaikki olla kielletty poislukien yksi yksikkö. Se, että kaikki puuhastelevat vähän omillaan ei tuota mitään synergiaetuja mutta työllistää aivan jäätävästi sellaisia ihmisiä terveysdenhuoltoon joita ei oikeasti tarvita ollenkaan.
Luonteva paikka tuolle työlle olisi THL.
 
Iltapäivä paska lehden lööpistä kommentti:
Oluen kotiinkuljetus yhtä fiksu uudistus kuin olisi nostaa promillerajaa autoilijoille
pidemmässä juoksussa. Minä minä minä ihmiset tietysti pitävät hyvänä.
Minä itse näkisin ennemmin robottien kuskaavan kepua kuin ulkosuomalaisten.
 
Luonteva paikka tuolle työlle olisi THL.
Olet oikeass, mutta silloin ei olisi kaikkia niitä paikkoja niissä esikunnissa.
Puhumattakaan siitä, että ennenkin hoitaminen kehittyi, eikä siihen tarvittu erillistä asiantuntijaa.

Osastonhoitajaksi taidetaan monessa paikassa vaatia maisterin papereita, joten missä vika jos siellä ei ole osaamista.
 
Tuossakin mallissa julkisen tuen osuuden hoidon tai tutkimuksen hinnasta olisi epäilemättä suuri, jotta palvelut saadaan pidettyä kohtuuhintaisina. Eli siinä ongelmaksi tulee, että miten arvioidaan mistä hoidosta ja tutkimuksista julkisen sektorin kannattaa maksaa. Yksityisen lääkärin/yrityksen intressissä on luonnollisesti liioitella hoidon tai tutkimuksen tarvetta kunkin potilaan kohdalla, jotta tuotto kasvaa. Ja potilaan oman harkinnan vaikutus kyseiseen arviointiin taas on pienehkö, koska potilas ei maksa läheskään koko hintaa itse ja toisaalta potilaiden asiantuntemus on merkittävästi huonompi kuin lääkärin.
Kuinka hyvin tuo julkinen on toiminut?
Tietysti on tarve ohjeille ja seurannalle, mutta kuinka paljon työterveydessä tehdään "liikaa"?
Myös sanktioiden tulee olla riittävät, esim. suoraveloitussopimuksen irtisanominen.
 
Olet oikeass, mutta silloin ei olisi kaikkia niitä paikkoja niissä esikunnissa.
Puhumattakaan siitä, että ennenkin hoitaminen kehittyi, eikä siihen tarvittu erillistä asiantuntijaa.

Osastonhoitajaksi taidetaan monessa paikassa vaatia maisterin papereita, joten missä vika jos siellä ei ole osaamista.
Kumpa vaadittaisiinkin. Edes yamk-tutkinto ei aina löydy kriteereistä.
 

Hallitus salli maut, joita valmistaa vain yksi yritys – Pietarsaarelainen ex-ministeri kiistää syytökset​


nikotiinipusseja valmistaa noin kymmenkunta suomalaista yritystä, jotka valmistavat Suomen markkinoille suunnattuja nikotiinipusseja muissa Pohjoismaissa tai itäisessä Euroopassa.
Valo Swedenin toimitusjohtaja Timo Nurminen on käärmeissään uudesta tupakkalaista, jonka mukaan vain kuusi makua ovat sallittuja nikotiinipusseissa. Sallitut maut ovat mentol, minttu, tee, rosmariini, inkivääri ja puu.
Näitä makuja ei maailmassa tee kuin yksi yhtiö eli ruotsalainen Habit Factory Oy, joka mielenkiintoista kyllä, avasi tänä vuonna tehtaan Pietarsaaressa. Siellä valmistetaan juuri näitä makuja.
Ministerin mukaan lopullinen hallituspuolueiden välinen kompromissi oli hänen esitystään laajempi.

– Julkisuudessa on jo ollut tieto siitä, että RKP esitti kehysriihessä, että poikkeuksen piirissä olisivat myös teen, inkiväärin, rosmariinin ja puun maut, Grahn-Laasonen kertoo.

Päätöksen aikaan hallituksessa istunut, pietarsaarelainen Anna-Maja Henriksson ei luonnollisesti ole kuullutkaan juuri lakiesityksen mukaisia makuja valmistavasta pietarsaarelaistehtaasta.

Onko Habit Factory ollut RKP:hen yhteydessä?

– En tiedä näistä nimistä.





 
Tämä liittyy vain valtiovarainministeriöön.

Hiilamo puhuu tässä jutussa totta osin, ja osin tätä voisi tarkentaa.


Ja heti tulikin kainalojuttu, jossa muutkin ottavat kantaa:

Totta on, että Ara-velan mukaanotto laskelmiin antaa paisuttelevan kuvan velkasuhteesta. Tilastointitavan muutos nosti yhdessä yössä Suomen velkasuhdetta 6–7 prosenttiyksikköä.

Mutta ei se ole VM:n... Kyse on Tilastokeskuksen omasta päätöksestä, VM:llä ei ole ollut siinä roolia.

Tämä jutussa todetaankin ja samalla puhutaan taasen VM:n tavasta kirjata asehankinnat ja Ukraina-tuki.

Juha Sipilän entinen talousavustaja on ihmetellyt hävittäjähankintojen ja Ukraina-avun kirjaamista tilinpitoon pysyvinä rakenteellisen alijäämän lähteinä, vaikka todellisuudessa kyse on väliaikaisista menoeristä valtiontaloudessa. Lentokoneet on jonain päivänä maksettu ja Ukrainan sota päättynyt.

Ei yksikään maa joudu EU:n alijäämämenettelyyn sen takia, että se tukee Ukrainaa. VM:n pitäisi tuoda selkeästi esille alijäämäluvut Ukraina-tuen kanssa ja ilman
.


 
Viimeksi muokattu:
Suomessa poliisi ei ilmeisesti voi takavarikoida ja ilmoittaa ulosottoviranomaiselle ulosotossa olevalta ammattirikolliselta löytyviä käteisnippuja, Ruotsissa on toisin.
Nyt Orpon/Purran hallituksella on tuhannen taalan paikka korjata tämä lainsäädännön kukkanen.

 
Joo, ennen vanhaan oli tapana, että jos kiinniotetulla oli paljon rahaa päällä, selvitettiin ulosottomiehen kautta, oliko valtiolla saatavia. Jos oli, niin ulosottomies tuli hakemaan rahat pois; tietty suojaosuus piti jättää. Mutta KKO:n ennakkopäätös lopetti sen toiminnan; poliisi ei enää voi oma-aloitteisesti ilmoittaa, jos kiinniotetulla on pinoa.
 
Minulta kun vietiin ~25k€ arvosta omaisuutta asuntomurrossa, ja epäilty murtovaras/kätkijä osan kanssa tavaroineen löydettiin, niin mistäänhän sitä ei voinut tuomita... Iso osa myös hänellä olleista (=myi niitä) tavaroista jo ehti hävitä.

Mutta vanha Isäni sanoi silloin kuvaavasti:
"Entisaikaan kun mies löydettiin varastetun hevosen kanssa kadulta, niin se oli hevosvaras."
 
Joo, ennen vanhaan oli tapana, että jos kiinniotetulla oli paljon rahaa päällä, selvitettiin ulosottomiehen kautta, oliko valtiolla saatavia. Jos oli, niin ulosottomies tuli hakemaan rahat pois; tietty suojaosuus piti jättää. Mutta KKO:n ennakkopäätös lopetti sen toiminnan; poliisi ei enää voi oma-aloitteisesti ilmoittaa, jos kiinniotetulla on pinoa.
Oliko lakia muutettu vastikään vai alkoiko KKO tulkitsemaan lakia erillä lailla kuin vakiintunut käytäntö oli?
 
Eduskunnan oikeusasiamiehen tekemä ratkaisu vuodelta 2016 vaikuttanee linjanmuutoksen taustalla, ratkaisun pohjana lienee nykyiset käytännöt tietojen luovutukseen viranomaiselta toiselle.
 
Rosvon tietosuoja on näköjään pyhä asia.

Minulta kun vietiin ~25k€ arvosta omaisuutta asuntomurrossa, ja epäilty murtovaras/kätkijä osan kanssa tavaroineen löydettiin, niin mistäänhän sitä ei voinut tuomita... Iso osa myös hänellä olleista (=myi niitä) tavaroista jo ehti hävitä.
Hänet pitäisi voida tuomita joko esirikoksesta (varkaus) tai kätkemisrikoksesta.

 
Back
Top