Analyysi: Bensasota roihahti taas eduskunnassa – Nouseeko pumppuhinta jopa eurolla?
Eduskunta äänestää tiistaina kahdesta lakiesityksestä, jotka vaikuttavat autoilijoiden kuluihin. Yritykset joutuvat aiempaa haastavampien taulukkolaskentatreenien pariin, kirjoittaa politiikan ja talouden toimittaja Ossi Kurki-Suonio.
Nyt te nostatte eurolla bensan hintaa, jylisi keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen hallitukselle. Eduskunnan viime viikon kyselytunnilla hän hämmästeli, miten hallituksen lakiesitys on yhtäkkiä nostamassa polttoaineiden hintaa, kun perussuomalaiset olivat eduskuntavaaleissa kuitenkin luvanneet laskea hintaa.
Valtiovarainministeri Riikka Purra (ps) huomautti Kurviselle, että ihan noin yksioikoinen asia ei ole. Tai oikeammin Purra lyttäsi Kurvisen kysymyksen täysin ala-arvoiseksi ja syytti keskustan itse kuitanneen päätöksen Brysselissä, kun puolue oli hallituksessa.
Hallituksen esityksen mukaan bensiinin litrahinta nousisi 16 sentillä ja dieselin 11 sentillä. Laskelma lähtee siitä, että päästöoikeuden hinta olisi 50 euroa tonnilta. Se perustuu Euroopan komission arvioon.
Uutistoimisto Reutersin lokakuisen kyselyn mukaan päästökauppaa seuraavat analyytikot odottavat, että vuonna 2027 päästöoikeuden hinta olisi 111,14 euroa tonnilta eli yli tuplasti enemmän kuin komissio arvioi.
Eduskunnan talousvaliokunta suhtautuu lakiesityksen hinta-arvioihin skeptisesti. Siksi sen mietintöön on sisällytetty hintavaikutukset myös korkeammilla päästöoikeushinnoilla kuin vain 50 euroa tonnilta.
– Päästöoikeuden hinnan moninkertaistumisen voidaan arvioida vaikuttavan polttoaineiden kuluttajahintaan samassa suhteessa. Näin ollen 100 euron päästöoikeuden hinnalla lisäkustannus vuonna 2030 bensiinissä olisi noin 30 senttiä per litra, 200 eurolla 60 senttiä per litra ja 300 eurolla 90 senttiä per litra.
Mikäli vuoden 2027 päästöhinnoittelu vastaisi analyytikoiden nykyisiä odotuksia, bensiinin hinta nousisi noin 36 senttiä litralta ja dieselin noin 24 senttiä litralta. Tämä siis ennen kuin lasketaan jakeluvelvoitteen uudistamisen tuoma vaikutus.
Molemmat eduskunnan käsittelyssä olevat lakiesitykset kannustavat osaltaan liikenteen sähköistymiseen. Uudistuva jakeluvelvoite luo polttoaineen jakelijoille kannusteen kasvattaa latauspisteiden määrää ja päästökauppa näyttää kasvattavan polttomoottoriauton käyttökustannuksia.
Päästökaupan hintavaikutus polttoaineiden hintoihin on suuri ja eri elinkeinoelämän etujärjestöt näkevät, että vaikutus tulisi kompensoida jotenkin.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/68e4ca12-f65e-40c3-bc64-0106fded566f