Orpon hallituksen politiikka ja siitä keskustelu

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tonoppa
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Joo, ennen vanhaan oli tapana, että jos kiinniotetulla oli paljon rahaa päällä, selvitettiin ulosottomiehen kautta, oliko valtiolla saatavia. Jos oli, niin ulosottomies tuli hakemaan rahat pois; tietty suojaosuus piti jättää. Mutta KKO:n ennakkopäätös lopetti sen toiminnan; poliisi ei enää voi oma-aloitteisesti ilmoittaa, jos kiinniotetulla on pinoa.
Näin oli. Vaikka en poliisimies ole ollutkaan niin erään toisen viranomaisen leivissä kävi joskus niin, että hätiin soitettiin ulosottomies joka putsasi asiakkaan kaikesta ylimääräisestä. Sinne jäi mersut ja kultakorut..

Melko hanakasti ulosotto otti haltuunsa omistussuhteiltaan hieman epäselvätkin tapaukset, mutta kai niitä sitten selviteltiin ja käräjöitiin ennen myymistä.
 
Viimeksi muokattu:
Rosvon tietosuoja on näköjään pyhä asia.


Hänet pitäisi voida tuomita joko esirikoksesta (varkaus) tai kätkemisrikoksesta.

Kätkemisrikoksesta tuomittiinkin. Mutta korvauksia vain niistä asioista jotka vielä löytyivät kotietsinnässä ja jotka olivat jotenkin kärsineet Hävinneet tavarat joita yritin siltä ostaa jäivät todisteiden puutteessa korvaamatta. Ja takaisin saaduista ei tietenkään korvattu. Jonkin verran sain korvaushyvityksiä tekemästäni omasta työstä asian eteen, mutta nekin jäivät saamatta, koska sille junailtiin sitten armahdus vuosia myöhemmin. Yhteiskunnan varoista maksetulla oikeusavulla tietysti. Jouduin omille lakiavustajille maksamaan enemmän kuin mitä määrätyt korvaukset olivat.

OPETUKSET:
1 Lukitus ei riitä, sisällä on rosvo suojassa. Pitää olla myös valvontaa.
2.Osta omat tavarasi takaisin: sillä voit saada jotain uniikkia takaisin, ja kauppahinnan saattaa saada takaisin. Hävinnyt tavara on hävinnyt, ja sitä et saa enää.

Jätin tärkeän opetuksen vuoksi off-topicit näkyviin.
 
Ihme selittelijä tuo Strand.

Mistä näitä helppoheikkejä piisaa, tekeekö nämä yhtiöt tappiota vai sitä surullisen kuuluisaa liian pientä voittoa? Ja perustelut tasoa alakouluikäinen. Eikö aiemmista valtioyhtiöiden myynneistä ole opittu mitään. Perusinfra, vesi, sähkö jne. pitäisi olla 100% valtion=yhteiskunnan hallinnassa.
 
Jos nyt ruvetaan vertaamaan eri liikennemuotoja niin rinnastaisin Finavian ja Väyläviraston infran. Siltä näkymältä en Finaviaa olisi myymässä.

Mutta VR nykymuodossaan on kaukana entisestä VR:stä ja liikevaihtoa tulee Ruotsistakin jo vaikka kuinka monta miljoonaa että sen puolesta se kuulostaisi pikemminkin Finnairin vastineelta. Mutta miksi sitten Finnairin on annettu kehittyä, että sen osakkeita saa ostaa pörssistä. Oma mielipide on, että VR:llä ja Finnairilla pitäisi olla samanlainen omistuspohja olkoot se mikä sitten tulevaisuudessa, toisella vain junat ja toisella lentokoneet.
 
Jos nyt ruvetaan vertaamaan eri liikennemuotoja niin rinnastaisin Finavian ja Väyläviraston infran. Siltä näkymältä en Finaviaa olisi myymässä.

Mutta VR nykymuodossaan on kaukana entisestä VR:stä ja liikevaihtoa tulee Ruotsistakin jo vaikka kuinka monta miljoonaa että sen puolesta se kuulostaisi pikemminkin Finnairin vastineelta. Mutta miksi sitten Finnairin on annettu kehittyä, että sen osakkeita saa ostaa pörssistä. Oma mielipide on, että VR:llä ja Finnairilla pitäisi olla samanlainen omistuspohja olkoot se mikä sitten tulevaisuudessa, toisella vain junat ja toisella lentokoneet.
Finnair joutuu kehittymään jatkuvasti lentoliikenteen verisessä kilpailussa, VR:ää on suojeltu kilpailulta kuin kipeää kikkeliä ja jos kehitys pysähtyy niin kilpailijat lopulta menee ohi.

Kyllä yksityinen (osa)omistus ja kilpailu tuovat sellaista kehitystä joita pelkissä valtionyhtiöissä ei vain tapahdu, voisi tapahtua mutta harvoin niin käy.
 
Toki ne VR:n Ruotsin rautatieliikenteen kilpailijatkin on pääosin valtiollisia, Ruotsin SJ ja Norjan Vy. Ja taitavatko olla 100% valtioidensa omistuksessa. Oliko Transdev taisi olla ranskalaisomisteinen yksityinen isompi siellä, viimeksi VR nappasi siltä Öresundtågin liikennöinnin. Suomessa VR:llä vielä sopimukset LVM:n kanssa oliko joulukuuhun 2030 ja oliko HSL-sopimus puoli vuotta myöhemmin asti voimassa. Tampereen ratikkasopimuskin taisi 2031:een asti.

Sen kun tietäisi mitä VR:n bisnesstrategia jatkossa. Näkisinkö, että VR kehittänyt yöjunakonseptiaan esimerkiksi. Eihän autovaunuja kulje normaalisti junien perässä muualla Euroopassa kuin Suomessa. Voisiko VR:n Ruotsin liikenteen jatko olla yöjunaliikenteen kehittäminen Ruotsista Saksaan. Tai Ruotsissakin laajentuminen tavaraliikenteeseen. (Suomessahan VR saanut olla sekä henkilöliikenneoperaattori että tavaraoperaattori, Ruotsissa se jaettiin aikanaan henkilöliikenteen SJ:iin, tavaran Green Cargoon tai Virossa Elroniin ja Operailiin. Tavarapuolen Operailhan nyt on minkä Viron valtio myymässä yksityiselle.)
 
Tällä hetkellä VR:n kilpailijat on lähinnä pitkänmatkan bussiliikennöijät, eli pääasiassa Onnibus. Viime aikaisten uutisten perusteella eivät ainakaan he taida olla ajamassa VR:stä ohi.

Junaliikenteessä vapaasti kilpailtavien markkinoiden luominen ei ole niin yksioikoista kuin ilma- tai maantieliikenteessä. Bussivuoron lisääminen kahden kaupungin välille ei sulje maantietä muulta liikenteeltä. Se taas että VR yksityistettäisiin vain suorilta myymällä se sellaisenaan jollekin jerseyläiselle sijoitusrahastolle kuulostaisi kosmisen huonolta idealta.
 
Alkuvuodesta kuuntelin radiosta Sanni Grahn-Laasosen haastattelua. Siinä hän mm. kehui miten hallitus parantaa työllisyyttä poistamalla kannustinloukkuja. Tämä kannustinloukku on siis työttömyysturvan suojaosa, joka poistettiin juhlavin sanakääntein. Miten kävi?

taste.gif
Yllätys, työllisyys on laskenut. Tai no tuskin tämä kellekään yllätys oli, paitsi varmaan Orpon hallitukselle itselleen. Sehän on paluu systeemiin joka oli voimassa aiemmin, ja jota pidettiin huonona. Tämän koin itsekin opiskeluaikana, aloin tekemään hommia raksalla vähentääkseni tukien varassa nitkutusta, mutta nopeasti huomasin ettei se kannata. Oli hyvin vaikeaa saada kasattua niin paljon työtunteja, että palkkatulot ylittivät sen minkä verran tukia leikattiin. Hanskat lensi muutaman kuukauden jälkeen naulaan.
 
Suomi on jämähtänyt. IMF patistelee lisäsäästöihin ja rakenteellisiin uudistuksiin.

EU-maissa kasvua on tänä vuonna ollut keskimäärin 1,1 prosenttia. Suomen lukema on –0,2 prosenttia pakkasella.

Kuilu on iso verrattuna esimerkiksi Ruotsiin (0,9), Norjaan (1,5) ja Tanskaan (1,9).

 
Suomi on jämähtänyt. IMF patistelee lisäsäästöihin ja rakenteellisiin uudistuksiin.

EU-maissa kasvua on tänä vuonna ollut keskimäärin 1,1 prosenttia. Suomen lukema on –0,2 prosenttia pakkasella.

Kuilu on iso verrattuna esimerkiksi Ruotsiin (0,9), Norjaan (1,5) ja Tanskaan (1,9).

Se harhaluulo että uuden" Woltin " avulla kansantalous nousisi on vale.
Tarvitaan helvetin fiksuja insinöörejä ja ekonomeja jotta keksitään appi jolla olisi jotain
positiivista merkitystä kansantaloudelle.
Tai sitten työnnetään " appien palvojat" hautuumaalle ja panostetaan suomalaiseen kone/ energia/ tuotantotalous insinöörien viisauteen.
Vetytalous on PERKELE pojat tulevaisuuden virtalähde ja tulonlähde.
Senhän pitäisi tarkoittaa että koko Perämeri on täynnä tuulivoimaa pois haittaamasta väestön lisääntymistä mantereella.
Kiitos.
 
Suomessa haikaillaan uuden Nokian perään ja toivotaan suuryritysten pelastavan talouskasvun. Aika monet suunnitelmat ja uutisen kertovat meille sen suuntaisesta tulevaisuudesta. Oikeasti paras toivo lepää tyystin toisentyyppisissä yhtiöissä. Niistä ei ehkä vain puhuta. Pk-yritykset työllistävät Suomessa vajaa 70 % yksityisellä työskentelevistä ihmisistä. Näiden yritysten menestymisen mahdollistamisesta tulisi huolehtia erityisesti.
Pk-sektorille soisi syntyvän myös hyvää uutta tuotantoa kunhan hyviä ideoita ei torpata valtiojohdon päätöksillä ja muulla yrittämisen vaikeudella.

.
 
Suojaosahan alunperin oli keksitty juuri palokuntatoimintaa varten ja sitten se keksittiin muuttaa kaikkeen muuhunkin toimintaan.

Mutta kun tuo ei koske koko Suomea, etelän sopimuspalokuntalaiset saattaisivat, sanoa että pitääkö noista maksaa palkkaa lainkaan. Kun mitä etelämpänä ollaan niin hälytykset hoidetaan enemmän vapaaehtoispohjalta. (Omalla asuinpaikalla maksetaan hälytyksistä, mutta ei harjoituksista, mutta naapurikunnissa sekalaisia käytäntöjä tuohon asiaan, toisissa ei makseta palkkoja lainkaan, mutta toisissa naapurikunnissa taidetaan maksaa jopa nuoriso-osaston kouluttamisestakin ja niistä harjoituksista, osaltaan johtuu että eri pelastuslaitoksia)
 
Jämähdimme vuoteen 2007. Pitempi stagnaatio kuin 1990-luvun lamassa. Suomen talouskasvu on IMF:n tilastossa maailman 10. huonointa. Eivätkö finanssikriisi, korona ja Venäjän hyökkäyssota kosketa niitä noin 190 maata, joilla kasvua on enemmän?

Vai onko niin, että Vanhanen, Kiviniemi, Katainen, Stubb, Sipilä, Rinne ja Marin joutuivat eri syistä tarpomaan juoksuhiekassa? Orpo on ollut jo yli vuoden kokeilemassa, mutta kääntyykö kelkka vai lamaantuuko maa entisestään?

Lähde: Verkkouutiset

1000006484.webp
 
Jämähdimme vuoteen 2007. Pitempi stagnaatio kuin 1990-luvun lamassa. Suomen talouskasvu on IMF:n tilastossa maailman 10. huonointa. Eivätkö finanssikriisi, korona ja Venäjän hyökkäyssota kosketa niitä noin 190 maata, joilla kasvua on enemmän?

Vai onko niin, että Vanhanen, Kiviniemi, Katainen, Stubb, Sipilä, Rinne ja Marin joutuivat eri syistä tarpomaan juoksuhiekassa? Orpo on ollut jo yli vuoden kokeilemassa, mutta kääntyykö kelkka vai lamaantuuko maa entisestään?

Lähde: Verkkouutiset

Katso liite: 108603
Paljonko tuosta 2000-luvun alun noususta on Nokian ansiota?
 
Back
Top