Orpon hallituksen politiikka ja siitä keskustelu

Ei pidä ajatella niin monimutkaisesti. Yksi tärkein pointti irtisanomisen helpottamiselle on että työväestön massassa täysien mulkkujen ja kaikenmaailman prinssieverstien määrä on räjähtänyt viimeisen kymmenen vuoden aikana. Se että osaa just särmä sen työhaastattelun on monelle jo riittävä taito.
Mutta eikös idis ole lisätä työllisten määrää, eikä suinkaan työttömien?
 
Niin ja vaihtoehtona on elämänura ettei tee mitään yhteiskunnalle hyödyllistä, paitsi erityisesti motivoituneet vapaaehtoisesti.

Julkisen sektorin avustavissa työssä auttaminen voi antaa paljonkin, esim. sopivalla persoonallisuudella ikäihmisten kanssa, jossa lämminhenkinen läsnäolokin on arvokasta yms.

Osallistuminen näihin tukeviin toimiin voi antaa myös kokemusta omasta arvosta toisin kuin esim. keskittyminen keskikaljaan.

Totta kai se on ihmiselle parempi tehdä jotain työtä kuin kaikki päivät lojua sohvalla ja juoda kaljaa.

Mutta kyse on siitä, että aletaan yhä enemmän ja enemmän hylkäämään sitä periaatetta, että työtä tekevälle kuuluu palkka ja normaalit työehdot. Tämä kehitys osuu jatkossa myös monien sellaisten nilkkaan jotka tällä hetkellä saavat palkkaa tekemästään työstä.

Jos työttömät halutaan työllistää julkiselle sektorille, niin heidät tulisi työllistää sinne työsuhteeseen eikä ilmaistyöhön.
 
Sepä se, kun asiantuntijahommissa työt ei katoa pöydältä mihinkään vaikka olisi päivän poissa. Sitten vaan urakoidaan enemmän kun palataan työmaalle tai tehdään etänä.
Jos pitää valita, onko opetushommista pois vai ei, niin aika heikossa hapessa pitää olla, että kotiin jää. Jos normaalisti yhden 45 minuutin oppitunnin suunnitteluun menee 30-60 minuuttia, niin ohjeistuksen tekemiseen sijaiselle menee noin 1,5 kertainen määrä. Lisäksi tietysti se, että iso osa oppitunneista on jo valmiina, eli niitä ei itse pidettäessä tarvitse suunnitella.

Ja vaikka tekisi miten hyvät ohjeet tahansa, ei ole varmaa, että sijainen niitä noudattaa. Mulla on omat nettisivut, jonne teen sijaistunnit niin, että sijaisen ei tarvitse kuin avata linkki ja näyttää oppilaille yksi diaesitys. Ainoa mitä sijaisen pitää osata, on linkin avaaminen ja esityksen käynnistäminen. Molemmat neuvotaan yksityiskohtaisesti ohjeissa. Silti ihan aina ei onnistu tuokaan, vaikka oppilaat yrittävät neuvoa. Lisäksi tietysti poissaolijoiden merkintä Wilmaan, mutta tuo jo sen verran korkeaa matematiikkaa, että en edes odota sitä tehtävän. Vaikka jokainen opettaja sen omalle tunnilleen tekeekin (tai ainakin pitäisi tehdä).
 
Tämäkään ei nyt aivan helposti avaudu tällaiselle hidasjärkiselle. Työttömyyspäivärahaan on tähän asti kuulunut ns. suojaosa, mikä tällä hetkellä on huimaavat 300e/kk. Tuon summan siis työtön saa tienata jossain pienissä hommissa, ilman että tuo tienesti leikkaisi ruhtinaallista työttömyyspäivärahaa. Orpon hallitus haluaa poistaa tämänkin "etuuden", perusteluina että näin työtöntä kannustetaan ottamaan vastaan kokoaikainen työ. Vaikka tosielämän ongelmana on juuri se, että kokoaikaisia töitä ei varsinkaan matalapalkka-aloilla edes tarjota, vaan pelkästään noita lyhytaikaisia minimipalkattuja hommia.
Esimerkki matalapalkka-alalta. Kesätuuraus 6kk 2200€/kk jotta työssäoloehto täyttyy. Tämänjälkeen tuntitöitä n. 20h/kk jolloin ansiosidonnainen + palkka noin 1600-1700€/kk 400 päivän ajan.

Tästä päästään laskelmaan että yli 20 tuntia/kk ylittävältä työajalta tuntipalkka on noin 4€ bruttona. Kannustaako?
25% vähemmän ansioita ja 3,5vkoa enemmän vapaa-aikaa.
 
Mutta eikös idis ole lisätä työllisten määrää, eikä suinkaan työttömien?

Niin. Meillä taitaa olla tässä yhteiskunnassa huomattavasti suurempi ongelma kuin vain työlliset ja työttömät. Itse haastatellut ja ottanut töihin ihmisiä kymmenen vuotta kunnes riitti. Myin kaiken ja nyt olen itse duunari. Käyn työhaastatteluissa ja teen muille töitä. Välillä muistelen vanhoja ja tekisi itsekin mieli alkaa perseilemään mutta ei vaan anna luonne periksi. Uskon että irtisanomisen vähän helpottuessa myös käytös ja asenne paranee.
 
Kuinka paljon hallitusohjelmaan kirjatuista tavoitteista on poliittista maskirovkaa, tuli vain mieleen kun hallitusneuvotteluissa niin kauan meni
 
Niin sitä MINÄ ja Piisisen Jorma yritetään selvittää että nämä elintärkeät
sähköautot eivät kestä akustoiltaan paskojen teiden monttuja katsastuksissa. Tullee tonnien tai kymppitonnien remontteja Tesloihin ja muihin merkkeihin myös tällä tiestön kunnolla.
En tiedä muita tolkun populisti miehiä tässä hallituksessa kuin Piisinen.
 
Niin sitä MINÄ ja Piisisen Jorma yritetään selvittää että nämä elintärkeät
sähköautot eivät kestä akustoiltaan paskojen teiden monttuja katsastuksissa. Tullee tonnien tai kymppitonnien remontteja Tesloihin ja muihin merkkeihin myös tällä tiestön kunnolla.
En tiedä muita tolkun populisti miehiä tässä hallituksessa kuin Piisinen.
Okei, kunhan ette rupea taloja pykäämään :cool:
 
Tajuaisiko Urpon hallitus lanata asfaltit sileiksi vai ei?
Minusta suomesta alkaa olemaan Euroopan huonoin tieverkosto asfaltin suhteen, ehkä Albaniassa voi olla vielä huonommat serpentiini pinnoitteet.
Juu kyllä se aika esteratameininkiä ja väistelyä on jos meinaa vanhalla koslalla selviytyä rikkomatta renkaita/jousia.

Pitäis varmaan kehittää sellainen "väliaikainen" lisämaksu autoilijoille että tiet saadaan kuntoon, joku tällainen muistaakseni olikin:rolleyes::whistle:, niin helvatan väliaikainen.
.Auton käyttö kun muutenkin on niin halpaa vielä, veroja tulee VAIN auton ostosta, vakuutuksista,polttoaineista, ajokortista, päästöistä, katsastuksista jne.
Eihän noin pienillä, autoilijoilta kerättävillä rahoilla voi teitä pitää kunnossa,:cool:
 
Jos pitää valita, onko opetushommista pois vai ei, niin aika heikossa hapessa pitää olla, että kotiin jää. Jos normaalisti yhden 45 minuutin oppitunnin suunnitteluun menee 30-60 minuuttia, niin ohjeistuksen tekemiseen sijaiselle menee noin 1,5 kertainen määrä. Lisäksi tietysti se, että iso osa oppitunneista on jo valmiina, eli niitä ei itse pidettäessä tarvitse suunnitella.

Ja vaikka tekisi miten hyvät ohjeet tahansa, ei ole varmaa, että sijainen niitä noudattaa. Mulla on omat nettisivut, jonne teen sijaistunnit niin, että sijaisen ei tarvitse kuin avata linkki ja näyttää oppilaille yksi diaesitys. Ainoa mitä sijaisen pitää osata, on linkin avaaminen ja esityksen käynnistäminen. Molemmat neuvotaan yksityiskohtaisesti ohjeissa. Silti ihan aina ei onnistu tuokaan, vaikka oppilaat yrittävät neuvoa. Lisäksi tietysti poissaolijoiden merkintä Wilmaan, mutta tuo jo sen verran korkeaa matematiikkaa, että en edes odota sitä tehtävän. Vaikka jokainen opettaja sen omalle tunnilleen tekeekin (tai ainakin pitäisi tehdä).
staattinen aine ? Sähkötekniikkaa ja perus tietotekniikkaa opetin ohjelmassa jossa haettiin kylänviisaita. Tavoitteena neuvomaan kylän ikäihmisiä.
 
Juu kyllä se aika esteratameininkiä ja väistelyä on jos meinaa vanhalla koslalla selviytyä rikkomatta renkaita/jousia.

Pitäis varmaan kehittää sellainen "väliaikainen" lisämaksu autoilijoille että tiet saadaan kuntoon, joku tällainen muistaakseni olikin:rolleyes::whistle:, niin helvatan väliaikainen.
.Auton käyttö kun muutenkin on niin halpaa vielä, veroja tulee VAIN auton ostosta, vakuutuksista,polttoaineista, ajokortista, päästöistä, katsastuksista jne.
Eihän noin pienillä, autoilijoilta kerättävillä rahoilla voi teitä pitää kunnossa,:cool:
Pyöräilijöille pitää myös kehittää käyttömaksu joka on pyörän ostohintaan sidottu ja pyöräilijän sosiaalisesta statuksesta pitää myös verottaa, kaikki tämä että saadaan pidettyä kevyen liikenteen väylät kunnossa, käyttäjä maksaa eiksniin :cool:
 
Niin sitä MINÄ ja Piisisen Jorma yritetään selvittää että nämä elintärkeät
sähköautot eivät kestä akustoiltaan paskojen teiden monttuja katsastuksissa. Tullee tonnien tai kymppitonnien remontteja Tesloihin ja muihin merkkeihin myös tällä tiestön kunnolla.
En tiedä muita tolkun populisti miehiä tässä hallituksessa kuin Piisinen.
Niin, eikös tule hylky heti jos akkukotelossa naarmu/lommo?

Onneksi, melko varmasti tätä ongelmaa ei mulle tule.
Mikäs muuten on agenda tällä hallituksella noitten sähköpirssien suhteen, kannustetaanko hankkimaan?
 
Mutta eikös idis ole lisätä työllisten määrää, eikä suinkaan työttömien?
Meinasit, että työt jätetään tekemättä, kun saadaan se mulkku pois työyhteisöstä? Ei, sen tilalle tulee toinen henkilö. Jos taas töitä ei olisi, niin saahan sen sillä syyllä jo nyt pihalle työttömäksi. Nyt kun on mulkku pois jarruttamasta firman menoa, niin rattaat voidaan laittaa pyörimään ihan oikeasti ja saatetaan voida pian palkata lisääkin, kun ei ole tätä mulkkua hidastamassa menoa.
 
Esimerkki matalapalkka-alalta. Kesätuuraus 6kk 2200€/kk jotta työssäoloehto täyttyy. Tämänjälkeen tuntitöitä n. 20h/kk jolloin ansiosidonnainen + palkka noin 1600-1700€/kk 400 päivän ajan.

Tästä päästään laskelmaan että yli 20 tuntia/kk ylittävältä työajalta tuntipalkka on noin 4€ bruttona. Kannustaako?
25% vähemmän ansioita ja 3,5vkoa enemmän vapaa-aikaa.
Sorry. Väännäkkö rautalangasta, en ymmärrä pointtiasi.
 
Yks valtion tilivirasto, pieni, sai hakemuksen sivarilta. Että saanko tulla teille. Ite olin mukana siinä valintaketjussa ja vastustin. Se nyt sitte tuli kuitenki, sivari meille. Ensimmäinen vaatimus: kannettava ja 5g puhelin. Minä että mitä oikeasti vittua....minun vastuualueella nuo kannettavat ja puhelimet.....mentiin kauppaan ja ostettiin hälyhousut, turvakengät ja pussillinen näppylähanskoja. Että koitappa sivari opetella töitäki tekemään. Pomo kohta soittaa "olitko liian ankara" en ole vastannu.
 
staattinen aine ? Sähkötekniikkaa ja perus tietotekniikkaa opetin ohjelmassa jossa haettiin kylänviisaita. Tavoitteena neuvomaan kylän ikäihmisiä.
Peruskoulun historia ja yhteiskuntaoppi.
 
Ne rahat taisi mennä siihen "tunnin junaan", että Turkusesta pääsee vähän nopeammin pois... Mikä tietenkin on ihan hyvä asia.. 😉
En ymmärrä mitä muu Suomi hyötyy tästä Turun radasta.
Joku EP ja Oulun suunta olisivat kannattaneet puoli tuntia pikasempaa resiinayhteyttä Hki Vantaalle. Ihmettellä vaan voi kun pitää kehittää tämmöistä. Olisivat vaikka panostaneet lentoyhteyksiin Turusta ulkomaille miljardilla avustuksilla ennemmin.
 
En ymmärrä mitä muu Suomi hyötyy tästä Turun radasta.
Joku EP ja Oulun suunta olisivat kannattaneet puoli tuntia pikasempaa resiinayhteyttä Hki Vantaalle. Ihmettellä vaan voi kun pitää kehittää tämmöistä. Olisivat vaikka panostaneet lentoyhteyksiin Turusta ulkomaille miljardilla avustuksilla ennemmin.
Varissuolta pääsee insinöörit helpommin kontulaan :cool:
 
Back
Top