Orpon hallituksen politiikka ja siitä keskustelu

Varmasti on syytä yhtenäistää. Toisaalta tuon prosentin pitäisi olla oikeasti lähempänä neljää kuin kahta. Tosiasia on että jos venäjä olisi hyökännyt tänne eikä Ukrainaan niin kipeää olisi vienyt myös täällä. Jos maa on valmis satojen tuhansien mies tappioihin niin me emme voi lähteä tavoittelemaan mitään torjunta voittoa vaan tavoitteena tulee olla voitto.
Olisi - se on viestisi olennainen osa. Monen asian olisi tosiaan pitänyt vuosien varrella olla eri asennossa. Liittouman osana saamme kahdellakin prosentilla hommat ihan hyvälle mallille. Eurot tietysti ratkaisevat, eikä prosentit, eli talouden pitää olla kunnossa, jotta prossat kääntyvät euroiksi.
 
Minusta tuossa on ainakin pari/kolme ministeriä liikaa. Maa- ja metsätalousministeri sekä ilmasto- ja ympäristöministeri voisi yhdistää. Samoin liikunta-, urheilu- ja nuorisoministeri sekä opetusministeri voisi yhdistää. Ehkä myös elinkeinoministeri seka kunta- ja alueministerin voisi yhdistää. Kun noiden ministeriöiden virkamiehet yhdistetään ja joutavat pihalle niin säästyy paljon rahaa + ministerien palkat ja tulevat eläkkeet.
Ministeriöitä veivaamalla saisi niistä etenkin punakaartilaiset siivottua. Pieni kaaos olisi pieni hinta siitä. Mutta uudet vaalit on taas pian…
 
Varmaan kymmenkunta juttua jo medioista lukenut reaktiolla "no hei hyvä".

Hallitus ei anna kehitysapua hallinnoille, jotka tukevat Venäjän hyökkäyssotaa – Ukraina tuen pääkohde​


Hallitusneuvotteluissa on selvästikin luettu mp.nettiä, sen verran monta täällä peräänkuulutettua asiaa on päässyt hallitusohjelmaan.
 
Monessa asiassa hallitusohjelma on oikea runsaudensarvi hyvistä ja tarpeellisista uudistuksista.
Pari nostoa, jotka eivät vielä ole olleet esillä

- Hallitus tarkastelee EU- ja ETA-alueen ulkopuolisten tahojen kiinteistönhankintaa ja -hallintaa koskevan sääntelyn riittävyyttä.
- Tiedustelulainsäädännön tehostaminen
- Terrorismilainsäädännön kokonaisuudistus
- Hallitus etsii välittömästi ratkaisuja, joilla varmistetaan, että yhteiskunnalle ja muiden turvallisuudelle vaarallisimmat vangit eivät vapaudu. Otetaan käyttöön varmuusvankeus. Väkivaltariskin arviointia kehitetään ja sen merkitystä osana vangin vapauttamisharkintaa vahvistetaan olennaisesti.

Koko paperi
 
Verotusta pitäisi muuttaa niin että kaikesta siitä liikevoitosta/ tuloksesta (tai mikä onkaan oikea termi) pitäisi maksaa verot siihen maahan missä ne ovat syntyneet. Riippumatta missä pääkonttori tai se pöytälaatikkofirma sijaitseen, ei voisi kiertää veroja halvemmasta maassa.

Kokoomus todennäköisemmin lähtee ajamaan orjuutta Suomeen kuin tuota.

Verokierto ja agressiivinen verosuunnittelu ovat olleet aina kokoomuksen erityissuojelussa.
 
Kokoomus todennäköisemmin lähtee ajamaan orjuutta Suomeen kuin tuota.

Verokierto ja agressiivinen verosuunnittelu ovat olleet aina kokoomuksen erityissuojelussa.
Jos ei saa työkansalta lypsettyä rahaa keloapinana tai muuten vaan "prekaarina" ja joutuu menemään töihin vaix ei huvittais niin on orja :) Perinteinen vasemmistohokema.

Vasemmisto on verosuunnitellut silleen ei-aggressiivisesti; esim. Moskovan rahat ihan pimeesti ja privaatisti, tai veromaksajilta varastetut. Ei muuten edellinenkään äärivasemmistohallitus paljoa tiettyjen säätiöiden verottomuuteen puuttunut ;)
 
Hyvä, että työllisten määrää halutaan nostaa ja kannustimia lisätä. Mutta samaan aikaan ihmetyttää, miksi esim. potkujen antamisen kynnys madaltuu, määräaikaisten soppareitten perusteet löystyvät ja osa-aika- / keikkatyön mielekkyyttä heikennetään mm. suojaosien poistolle.

On myös harhaanjohtavaa väittää, että työmarkkinoiden kohtaanto-ongelma johtuu vain liian hyvästä sosiaaliturvasta ja kannustinloukuista. Varsinkin pitkäaikaistyöttömiä roiketetaan "kortistossa" ja TE-palveluiden näennäisissä toimenpiteissä, vaikka monella jo terveydelliset asiat eivät mahdollista lähellekään 40 tunnin työviikon tekemistä.

Jos ikääkin on 50+ ja repaleinen CV, sekä em. terveydelliset haasteet, on työllistyminen pirun hankalaa. Osatyökykyisten asioita on juhlapuheissa haluttu parantaa jo monenkin hallituksen aikana, mutta veikkaan että näiden asema tulee jatkossa heikkenemään entisestään.
 
Viimeksi muokattu:
Mutta samaan aikaan ihmetyttää, miksi esim. potkujen antamisen kynnys madaltuu, määräaikaisten soppareitten perusteet löystyvät ja osa-aika- / keikkatyön mielekkyyttä heikennetään mm. suojaosien poistolle.
Parannetaan työllisyyttä.

Pienet työnantajat jättävät nykyään mieluummin palkkaamatta, jos ei ole täyttä varmuutta työpaikan tarpeellisuudesta tai työntekijän kyvykkyydestä/motivaatiosta pidemmän päälle. Irtisanomiset on sellainen rumba ettei helpolla siihen lähdetä.
 
Muutoin hallitusohjelma vaikuttaa oikein hyvältä. Ei varmasti niiden mielestä jotka ovat tottuneet elämään sosiaaliturvan varassa mutta siihen ei enää ole varaa. Joskus ihmisiä on vähän "potkittava" liikkeelle ja vaihtoehtoja kuitenkin on lähteä opiskelemaan uutta ammattia, lähteä yrittäjä polulle tai sitten vain tekemään töitä joita kyllä on tarjolla ollut. Ei kaikki ole aina kivaa ja joskus voi joutua tekemään sellaistakin työtä joka ei niin nappaa mutta ei se kotonakaan makaaminen mikään vaihtoehto voi olla tylsälle työlle.

Pitkäaikaistyöttömistä hyvin suuri osa on sellaisia, ettei heistä ole normaaleille työmarkkinoille. Syitä on monia, kuten esimerkiksi työhistorian puutteet ja persoonallisuus/olemus jotka saavat työnantajat näkemään punaista, ongelmat kouluissa pärjäämisessä tai terveyden ongelmat joko yleisellä tasolla tai syrjäytymisen tuottamina.

Yrittäjyyteen ryhtyminenkään harvemmin on ratkaisu (ainakaan Suomessa). Tarvitaan liikeidea, sopivat taidot, markkinointikykyä, pääoma joka on oltava myös valmis menettämään jos liikeidea ei toimi ja riittävästi menestystä jotta yrittämisellä oikeasti elää, koska sosiaaliturvan ja yrittäjyyden yhdistäminen on vaikeaa. Köyhemmissä ja vähemmän säädellyissä maissa yrittäjyys on helpompaa, kun monet vähävaraiset voivat esimerkiksi perustaa pienen myyntikojun jonnekin ja elää sillä, mutta ei sellainen Suomessa toimi.

Jos Orpon hallitus ohjaa työttömät ilmaistyöhön, niin käytännössä siitä ilmaistyöstä sitten tulee monille elämänura. Eli syntyy porukka joka jatkossa tekee julkisen sektorin avustavat työt minimaalista palkanomaista korvausta vastaan, ja ovat siinä sitten kiinni kunnes eläkeikä koittaa.
 
Parannetaan työllisyyttä.

Pienet työnantajat jättävät nykyään mieluummin palkkaamatta, jos ei ole täyttä varmuutta työpaikan tarpeellisuudesta tai työntekijän kyvykkyydestä/motivaatiosta pidemmän päälle. Irtisanomiset on sellainen rumba ettei helpolla siihen lähdetä.
Sitä varten on se koeaika, karsii räikeimmät. Muita varten joutuu sitten antamaan varoituksia ennen potkuja. Samoin määräaikaisuus työsuhteessa jos ei olla ihan varmoja kannattavuudesta.

Noilla nyt saa jo 12-18kk aikaa tutustua siihen työntekijään. Ketjuttaa vielä toisen määräaikaisen niin luulisi riittävän.

Epäilen että noita "asiallisia syitä" tullaan käymään läpi eri oikeusasteissa paljonkin. Ei sekään halpaa ole muille kuin persaukisille...
 
Sitä varten on se koeaika, karsii räikeimmät. Muita varten joutuu sitten antamaan varoituksia ennen potkuja. Samoin määräaikaisuus työsuhteessa jos ei olla ihan varmoja kannattavuudesta.

Noilla nyt saa jo 12-18kk aikaa tutustua siihen työntekijään. Ketjuttaa vielä toisen määräaikaisen niin luulisi riittävän.

Epäilen että noita "asiallisia syitä" tullaan käymään läpi eri oikeusasteissa paljonkin. Ei sekään halpaa ole muille kuin persaukisille...
Koko kirjaus asiallisista syistä on erikoinen, koska esimerkiksi alisuoriutuminen on jo nyt käypäinen irtisanomisen tai purun peruste.

Todellisuudessa nyt ilmeisesti haetaankin asetelmaa, jossa voitaisiin irtisanoa ilman käypäisiä perusteita. Ei kyllä ole näköpiirissä, että oikeuskäytäntö olisi ihan heti siihen kääntymässä.
 
Parannetaan työllisyyttä.

Pienet työnantajat jättävät nykyään mieluummin palkkaamatta, jos ei ole täyttä varmuutta työpaikan tarpeellisuudesta tai työntekijän kyvykkyydestä/motivaatiosta pidemmän päälle. Irtisanomiset on sellainen rumba ettei helpolla siihen lähdetä.
Ei työntekijästä irtautuminen ole etenkään pikkufirmassa kummoinenkaan temppu. En ymmärrä miksi tätä asiaa paisutellaan.
 
Mielestäni hyvä ohjelma joka lähtee muuttamaan kurssia oikeaan suuntaan monella eri osa-alueella.


Hauska myös seurata kepulaisten tekopyhää valitusta. Oisivat voineet, vaan ei napannut.
Mieluummin muiden vassareiden kanssa oppositiossa, kuin rakentamassa parempaa suomea.

Kepun ei kannata lähteä persujen kanssa nyt hallitukseen.

Persuille tekee hyvää olla vallassa vähän aikaa. Niin näkee maakuntien ihmiset miten haastavaa on toimia politiikassa.
 
Pitkäaikaistyöttömistä hyvin suuri osa on sellaisia, ettei heistä ole normaaleille työmarkkinoille. Syitä on monia, kuten esimerkiksi työhistorian puutteet ja persoonallisuus/olemus jotka saavat työnantajat näkemään punaista, ongelmat kouluissa pärjäämisessä tai terveyden ongelmat joko yleisellä tasolla tai syrjäytymisen tuottamina.

Yrittäjyyteen ryhtyminenkään harvemmin on ratkaisu (ainakaan Suomessa). Tarvitaan liikeidea, sopivat taidot, markkinointikykyä, pääoma joka on oltava myös valmis menettämään jos liikeidea ei toimi ja riittävästi menestystä jotta yrittämisellä oikeasti elää, koska sosiaaliturvan ja yrittäjyyden yhdistäminen on vaikeaa. Köyhemmissä ja vähemmän säädellyissä maissa yrittäjyys on helpompaa, kun monet vähävaraiset voivat esimerkiksi perustaa pienen myyntikojun jonnekin ja elää sillä, mutta ei sellainen Suomessa toimi.

Jos Orpon hallitus ohjaa työttömät ilmaistyöhön, niin käytännössä siitä ilmaistyöstä sitten tulee monille elämänura. Eli syntyy porukka joka jatkossa tekee julkisen sektorin avustavat työt minimaalista palkanomaista korvausta vastaan, ja ovat siinä sitten kiinni kunnes eläkeikä koittaa.

Suomessa isot kansainväliset ketjut tappaa pienet kivijalkaliikkeet.

Moni suomalainen työtön on myös varmasti kykenemätön yrittäjäksi.

Ja moni suomalainen työtön on myös sellainen, ettei selviä työelämästä. Pitäisi laittaa eläkkeelle tms
 
Hyvä, että työllisten määrää halutaan nostaa ja kannustimia lisätä. Mutta samaan aikaan ihmetyttää, miksi esim. potkujen antamisen kynnys madaltuu, määräaikaisten soppareitten perusteet löystyvät ja osa-aika- / keikkatyön mielekkyyttä heikennetään mm. suojaosien poistolle.

On myös harhaanjohtavaa väittää, että työmarkkinoiden kohtaanto-ongelma johtuu vain liian hyvästä sosiaaliturvasta ja kannustinloukuista. Varsinkin pitkäaikaistyöttömiä roiketetaan "kortistossa" ja TE-palveluiden näennäisissä toimenpiteissä, vaikka monella jo terveydelliset asiat eivät mahdollista lähellekään 40 tunnin työviikon tekemistä.

Jos ikääkin on 50+ ja repaleinen CV, sekä em. terveydelliset haasteet, on työllistyminen pirun hankalaa. Osatyökykyisten asioita on juhlapuheissa haluttu parantaa jo monenkin hallituksen aikana, mutta veikkaan että näiden asema tulee jatkossa heikkenemään entisestään.
Olen käynyt opettamassa omaa alaa keikka hommina ammattikouluissa.

Siellä on paljon nohevia aikuisia vaihtamassa alaa. On haistettu että työelämä muuttuu omalla alalla. Ja haetaan koulutuksella hyviä asemia.

Sitten on näitä joiden henkinen kunto ei kestä 37,5h opiskelua viikossa. Ei ole minkään sortin ammattipapereita. Ei mitään taitoja olla työelämässä jne
 
Ollaan puolison kanssa suunnilleen nelikymppisiä. Ei lapsia ja asuntolainat saatu just maksettua. Pesämunaa on suunnilleen 100k€ metsäpalstan verran.
Nykyisellä sosiaaliturvalla voitaisiin helposti jäädä kymmeneksi vuodeksi kotiin makaamaan ilman että taloudellisesti tarttis tinkiä juuri mistään. Talo myymällä menisi seuraavat kymmenen vuotta.
Onhan tämä nykyinen systeemi älyttömän antelias niitä kohtaan joilla on vähänkään varallisuutta.
 
Back
Top