Orpon hallituksen politiikka ja siitä keskustelu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tonoppa
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
No paljonkos sitä nyt sitten tulee (prosenteissa, kiitos)?
Tarkat prosentit löydät itse yhtä helposti kuin minäkin. Ulkomuistista heitän, että olisit saamassa kevennystä noin 0,3 prosenttiyksikköä. Siitä tulee kai 15€/kk. Voi olla hiukan enemmänkin, mutta tuskin kahta kymppiä.

Merkittävin muutos meni niin, että suurimman tuloveroprosentin raja nousee 85k€...150k€. Eli todelliset kevennykset edellyttävät tuloja 9k€/kk-12k€/kk. Muilla muutokset ovat marginaalisia, eikä ne tuolla yläpäässäkään mullistavia ole. Voivat kuitenkin tehdä satasen kuussa.

Jos netin samean puolen öyhöttäjät eivät osaa käyttäytyä niin ei se ole sananvapauden rajoittamista jos heitä kohtaan aloitetaan rikostutkinta.

"Erämaa on saanut osakseen suuren määrän verkkohäirintää, mukaan lukien uhkauksia fyysisestä ja seksuaalisesta väkivallasta"

Näyttää että ihan muu poppoo sitä sananvapautta on rajoittamassa...
Mistäpä tiedät mitä puoluekirjoja kyseisen paskan lähettäjät omaavat...

"Työ on parasta sosiaaliturvaa" hokevat papukaijan lailla sellaiset ihmiset, joilla ei oikeasti ole minkäänlaista kosketuspintaa vähätuloisen ihmisen arkielämään. Mutta asennetta piisaa senkin edestä, usein jo perintönä saatua. Hallitus, olipa se minkälainen hyvänsä, ei pysty työpaikkoja luomaan muualle kuin omaan koneistoonsa, kuten nyt ollaan taas tekemässä. Tarvitaan lisää työvoimaa vahtimaan sitä, että työtön työnhakija varmasti täyttää työnhakukriteerit, työttömyyspäivärahaa saadakseen. Vaikea ainakaan minun on ymmärtää, miten saadaan lisää lähihoitajia, kun leikataan vaikkapa betoniraudoittajan työttömyyspäivärahaa, tai leikataan osapäivätyöntekijän työttömyyspäivärahaa, jotta hän ottaisi vastaan kokopäivätyön mitä kukaan ei tarjoa, tai poistetaan ns. suojaosuus, jotta pienenkään työn vastaanottaminen ei kannata

"Työ on parasta sosiaaliturvaa" hokevat papukaijan lailla sellaiset ihmiset, joilla ei oikeasti ole minkäänlaista kosketuspintaa vähätuloisen ihmisen arkielämään. Mutta asennetta piisaa senkin edestä, usein jo perintönä saatua. Hallitus, olipa se minkälainen hyvänsä, ei pysty työpaikkoja luomaan muualle kuin omaan koneistoonsa, kuten nyt ollaan taas tekemässä. Tarvitaan lisää työvoimaa vahtimaan sitä, että työtön työnhakija varmasti täyttää työnhakukriteerit, työttömyyspäivärahaa saadakseen. Vaikea ainakaan minun on ymmärtää, miten saadaan lisää lähihoitajia, kun leikataan vaikkapa betoniraudoittajan työttömyyspäivärahaa, tai leikataan osapäivätyöntekijän työttömyyspäivärahaa, jotta hän ottaisi vastaan kokopäivätyön mitä kukaan ei tarjoa, tai poistetaan ns. suojaosuus, jotta pienenkään työn vastaanottaminen ei kannata
Lihavoin olennaisen. Kultalusikka hanurissa syntyneillä ei ole minkäänlaista käryä köyhyydestä. Hallitusohjelmaan kirjatut uudet loukut ja esteet menevät vahvasti yli ymmärryksen. Kun sääntöjen pitäisi olla sellaisia, että töihin kannattaa mennä vaikka tunniksi, niin jatkossa yhä useammasta lyhyestä pätkästä käytännössä rangaistaan.

Tarkat prosentit löydät itse yhtä helposti kuin minäkin. Ulkomuistista heitän, että olisit saamassa kevennystä noin 0,3 prosenttiyksikköä. Siitä tulee kai 15€/kk. Voi olla hiukan enemmänkin, mutta tuskin kahta kymppiä.

Merkittävin muutos meni niin, että suurimman tuloveroprosentin raja nousee 85k€...150k€. Eli todelliset kevennykset edellyttävät tuloja 9k€/kk-12k€/kk. Muilla muutokset ovat marginaalisia, eikä ne tuolla yläpäässäkään mullistavia ole. Voivat kuitenkin tehdä satasen kuussa.

Pysytään vaan prosenteissa, koska se on pienituloisten kannalta reilumpi. Jos et maksa veroja juurikaan, niin vaikea siitä veronalennuksestakaan on nauttia.

Tuo väliaikaisen solidaarisuusveron muutos ei siis vaikuttanut suurituloisimpiin juurikaan ja ne muut veronkevennykset keskittyvät ohjelman mukaan pieni ja keskituloisiin. Eli ei näin:

Pitää tienata kymppi kuussa, tai vaihtoehtoisesti pääomatuloja, jotta pääsee kevennysten piiriin. Sulle tulee muodon vuoksi kymppi tai kaksi.

Progressio kevenee näyttävimmin yläpäästä. Sinne on tulossa ihan hyvät kevennykset.

"Työ on parasta sosiaaliturvaa" hokevat papukaijan lailla sellaiset ihmiset, joilla ei oikeasti ole minkäänlaista kosketuspintaa vähätuloisen ihmisen arkielämään.

Lihavoin olennaisen. Kultalusikka hanurissa syntyneillä ei ole minkäänlaista käryä köyhyydestä. Hallitusohjelmaan kirjatut uudet loukut ja esteet menevät vahvasti yli ymmärryksen. Kun sääntöjen pitäisi olla sellaisia, että töihin kannattaa mennä vaikka tunniksi, niin jatkossa yhä useammasta lyhyestä pätkästä käytännössä rangaistaan.

Nämä on ihan kivoja tarinoita, mutta niillä ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa.

Olen nimittäin ihan samaa mieltä tuosta ja olen ollut pienituloinen ja velkainen.

Siitä olen samaa mieltä, että tuskin tämä nytkään parantaa tilannetta, itse kannatan edelleen jonkinlaista perustuloa. EI työtön tarvitse viisastelijaa, joka kertoo minne hakea.

En nyt keksinyt parempaakaan ketjua, mutta kai tää tänne sopii. Mun mielestä on aivan helvetin naurettavaa, että tuolle Davidille on nyt annettu noin paljon palstatilaa. Jopa minä tiesin ennestään millainen maalittaja, kiusaaja, polarisoija ja provosoija se on. Juuri sellainen ihminen kenen ei pitäisi ikinä kutsua itseään "journalistiksi". Tuossa Annastiinan tapauksessa on tosi sääli, että ottivat tämän kiusaajan siihen samaan artikkeliin mukaan "uhriesimerkkinä".

Alkaa muuten tuntua siltä, että on aika ottaa Niinistön neuvosta koppia ja jättää some taas vähemmälle. Sen verran sekopäistä settiä twitterissä, että alkaa itsekin sekoamaan.

Just. Kaikuja 70-luvulta.

Katso liite: 80547

Vyöt kitaan.

En nyt keksinyt parempaakaan ketjua, mutta kai tää tänne sopii. Mun mielestä on aivan helvetin naurettavaa, että tuolle Davidille on nyt annettu noin paljon palstatilaa. Jopa minä tiesin ennestään millainen maalittaja, kiusaaja, polarisoija ja provosoija se on. Juuri sellainen ihminen kenen ei pitäisi ikinä kutsua itseään "journalistiksi".

David on oikeastaan näistä pahimpia "journalisteja" twitterissä . Jos on hänen ideologian kanssa ristisiidassa milliäkään, niin alkaa loka lentää. Pahinta on se, kun se ei osaa kieltä niin alkaa välillä haukkua ilman aihettakin.

Saisi kyllä kuolla koko twitter. Eihän meillä esim. täällä ole tuollaisia keskusteluja, vaikka olemmekin hirveitä militaristeja ja vielä molemmin puolin kenttää.

Nämä on ihan kivoja tarinoita, mutta niillä ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa.

Olen nimittäin ihan samaa mieltä tuosta ja olen ollut pienituloinen ja velkainen.

Siitä olen samaa mieltä, että tuskin tämä nytkään parantaa tilannetta, itse kannatan edelleen jonkinlaista perustuloa. EI työtön tarvitse viisastelijaa, joka kertoo minne hakea.
Työ on tosiaan parasta sosiaaliturvaa, kunhan kokonaisuus toimii. Siksi onkin sanoinkuvaamattoman typerää, että nyt kaavaillulla tavalla rajataan tämä viisaus koskemaan vain täysin työttömän kokopäivätyötä. Kaiken työn tekemisen pitäisi aina olla avustuksilla elämistä kannattavampaa.

Pysytään vaan prosenteissa, koska se on pienituloisten kannalta reilumpi. Jos et maksa veroja juurikaan, niin vaikea siitä veronalennuksestakaan on nauttia.

Tuo väliaikaisen solidaarisuusveron muutos ei siis vaikuttanut suurituloisimpiin juurikaan ja ne muut veronkevennykset keskittyvät ohjelman mukaan pieni ja keskituloisiin. Eli ei näin:
Laskut maksetaan euroilla, joten minusta prosentit eivät ole erityisen kiinnostavia. Mitä painotuksiin tulee, niin alennukset painottuvat tietenkin niille, jotka saavat aiempaa enemmän rahaa lapaan.

Mitä painotuksiin tulee, niin alennukset painottuvat tietenkin niille, jotka saavat aiempaa enemmän rahaa lapaan.

Sitten meidän pitäisi verrata vähennyksiä myös maksettuihin veroihin euromääräisesti. Se vain ei olekaan niin kivaa, koska toinen maksaa veroa 100 000€ ja toinen 1000€.

On siis reilua, että miljonääri-Mika saa suuremmat prosenttimääräiset veronalennukset, koska maksaa niin paljon.

Tai olisihan se tietenkin kiva verrata veronkorotuksissa prosentteja ja veronalennuksissa euroja...

Sitten meidän pitäisi verrata vähennyksiä myös maksettuihin veroihin euromääräisesti. Se vain ei olekaan niin kivaa, koska toinen maksaa veroa 100 000€ ja toinen 1000€.

On siis reilua, että miljonääri-Mika saa suuremmat prosenttimääräiset veronalennukset, koska maksaa niin paljon.

Tai olisihan se tietenkin kiva verrata veronkorotuksissa prosentteja ja veronalennuksissa euroja...
Ei pitäisi. Eihän siinä progressiivisen verotuksen oloissa ole mitään epäselvää, että isotuloinen maksaa paljon, pienituloinen ei lainkaan ja muut siitä väliltä. Enkä ainakaan minä ole puhunut reilusta yhtään mitään. Se nyt vain on niin, että satanen on enemmän, kuin kymppi tai nolla.

Viestintää voisi vaikka täsmentää niin, että keskituloiset saavat suhteellisesti suurimmat helpotukset, mutta isotuloiset euromääräisesti eniten. Siis jos näin olisi. Solidaarisuusveron poiston myötä taitaa kumpikin osua hyvätuloisille, vaikkei kaikkein isotuloisimmille.

Monimutkaista kokonaisuutta on tunnetusti haasteellista tiivistää yhteen lauseeseen.

Back