Orpon hallituksen politiikka ja siitä keskustelu

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tonoppa
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Hieman aatteelliseen (oletettuun) puoleen keskittyvästi tuntuisi osalle foorumisteja, Orpon aloittavan hallituksen kritisointi suuntautuvan. Ikäänkuin muutoksen tarvetta valtiovelkaantumiseen- ja rakenteiden uudelleen järjestelyyn isossa kuvassa ei olisi?

Eikä tuossa sinänsä ongelmaa. Aatteellisuudessa siis. Mutta tuon ollessa kritiikin kärkenä, ilman mitään vaihtoehtoista mallia muutokseen tai esille asetettuihin skenaarioihin erityyppisistä mallinnoksista. Niin hieman ohueksi sisältö jää. Ellei sitten ytimenä ole ajatus syömävelan tyyppisen jatkumon positiivisista merkityksistä. Ohi haasteiden joita tämä jo nykyisellään aiheuttaa.

Mm. seuraaviin mielelläni kuulisin ajatuksia Rinteen-Marinin hallituksen ajan kannattajilta;
-tiedossa on Rinteen-Marinin hallituksen ajalta päätökset, joissa myös muissa kuin kertaluonteisissa kustannuksissa - lähinnä Koronaan ja Venäjän aloittamaan sotaan liittyen, taso on merkittävästi noussut. Ongelma?
-sukupuolen- ja puolisuuden nostaminen keskiöön, halutussa diskurssissa. Hallitusohjelmasta lähtien. Ns. identiteettipolitiikka. Ongelma?
-Marinin puheita seuranneille, välttyä ei voi (ehkäpä) havainnoista seuraaviin päätelmiin, joissa USA:n jakolinjoja hyvä-paha -akselilla, haluttaisiin myös tänne siirtää --> vastakkainasettelua ilman vuoropuhelua. Ongelma?
-kokonaisymmärrys talouden toimintamekanismeista, joissa Suomi ei toimijana ole merkityksellinen vs. esim. mielestäni lähinnä teatraalinen suhtautuminen ympäristö-ongelmiin, joissa aneolemus on ohittanut reaalimaailman.

Mikäli demarit olisivat vaalin voittajia olleet, Marin todnäk olisi PM:n pestissä jatkanut. Miltä mahtaisivat tulevaisuuden näkymät tuon hallituksen kahden kauden jälkeen näyttää. Itse arvelen, että juurikin nämä ihmiset joihin kampanjoinnissa demareiden suunnalta vedottiin. Olisivat pitkässä juoksussa olleet suurimpia häviäjiä.
Onneksi Tawja Halonen saatiin HYY:n hallituksesta ulos, käsittääkseni. Nyt voitaisiin siivota taloustieteen laitosta, esim, yksi tälläkin foorumilla asevelvollisudesta ikuisesti vinkunut professori/ desantin jämä Roope Uusitalo helvettiin sieltä.
 
Viimeksi muokattu:
Se, millä tavoin tämä on ylläpidettävissä, taitaa sitten enemmän parranpärinää tuottaa.

Pidemmän päälle se on ne synnytystalkoot aloitettava, sinkkujen on löydettävä toisensa.

Lasten tekeminen pitäisi saada jotenkin kannattavaksi ja positiiviseksi asiaksi, kuten agraariaikaan. Tässä oli jokin aika sitten artikkeli, jossa parikymppinen nainen sanoi tuttavapiirin ihmetelleen kovasti, kun halusi lapsia miehensä kanssa (menee kuulemma nuoruus pilalle), tuosta asenteesta on jotenkin päästävä eroon.

Ja kämppien pitäisi olla riittävän isoja (ei niitä 15m2 yksiöitä). Perusasioiden hinnat pitäisi saada alas.
 
Saavutetut edut, olivat nuo sitten muuttuvassa ajassa enää millään muotoa järkeviä... ovat jostakin syystä osalle hyvin helposti masinoitavissa. Kuten tämä eräs PM asian tiivisti; vuorineuvokset!

Suomessa ongelmakentän pohjimmaisena, ovat varakkaat tai jopa rikkaat henkilöt. Tuota vähäistä osaa edes demonstraatiomielessä 90% verotusasteelle rankaiseminen. Ei vähätuloiselle ja säännöllisen työ-toimeentulo haaste-akselin edustajille ensimmäistäkään hyvää aikaan saattaisi. Poliittisesti toki helppoa, joskin epärationaalista tuo huuto on.

Surullista oli tuota Marinin ajan epä-älyllistä punasiirtymää seurata.
Suomessa pitäisi olla näitä rikkaita paljon enempi niin verotuloissa olisi huomattavaa kertymää.Tälläisessa pikkukunnassa kun olisi edes 10 kpl miljoona euroa vuodessa tienaavaa niin eipä meidän tavallisten tasamaantallaajan tarvitsisi maksaa veroja ainakaan niin paljoa.Tämä pullamössö kansa on opetettu liian helpolle kaikkine avustuksineen ja korvauksineen niin eipä tarvitse omasta talouden pidosta pitää huolta kun taas ennen jatkettiin työpäivää tai etittiin lisätöitä jotta saatiin talous tasapainoon.Tänään huudetaan valtion vastutuusta eikä kukaan velvollisuuksisista valtiota kohtaan.
 
Onneksi Tawja Halonen saatiin HYY:n hallituksesta ulos, käsittääkseni. Nyt voitaisiin siivota taloustieteen laitosta, esim, yksi yksi tälläkin foorumilla asevelvollisudesta ikuisesti vinkunut professori/ desantin jämä Roope Uusitalo helvettiin sieltä.
Näinhän tuo on. "Jostakin syystä", yliopistomaailmaan pesiytynyttä ideologisen sokeuden trendiä. Ei erityisenä haasteena tunnuta pidettävän. Ehkä tuo sitten biasoituu "oikeaan suuntaan".

Muutenkin, tuntuu että tämä aika enenevässä määrin erityyppisiä lahkolaisuuden elementtejä alkaa sisältää.

Kirjoitetussa ihmiskunnan historiassa, lineaarisesti etenevää kehityskulkua. Ei ainakaan pidempiaikaisena todisteena taida olla esittää.

Vielä tuohon sallittuun liittyen. Voin näin sisäpiirihommelina kertoa, että korrelaatio-kausaliteettitutkimukset eri etnisyyksien eroissa kongnitiivisiin kykyihin liittyen. Ovat Verboten. Täysin ja ehdottomasti.
 
Mielenkiintoista on myös, kuinka Suomessa verorahoilla hoidetaan riskirahoitus.

Tässä olisi maksumuurin takana esimerkki, jossa valtio taas heitti miljoonia kankkulan kaivoon.



Herää näissä aina se kysymys; jos se on niin mahtava bisnes, miksi yksityiset eivät rahoita sitä?

Mutta saatiinpas jollekkin myyntimiehelle bentley.
Huikea setti, Sanna jakaa massimiehille rahaa Sunseeker Manhattaneihin ja vasemmisto hurraa. Miljardit haihtuvat ilmaan ja sitten kun talous pitäisi saada kuntoon niin se on riistoa köyhiltä.
 
Ongelma Suomessa on, minkä kanssa tämäkin tuleva hallitus painii, on että Suomessa tämä meidän paikallinen SDP ei hoitanut ajoissa työmarkkinoiden reformeja mikä tehtiin mm. Ruotsissa ja Saksassa niiden maiden sosiaalidemokraattipuolueiden johdolla. Suomessa ei tapahtunut mitään, kaikki ikäänkuin jäätyi 15 vuodeksi omiin poteroihinsa. Myönnän kyllä, että Suomessa "patruuna-porukkakin" on perseestä, mutta miksi jymähdetty ihan täysin ?

Nyt ollaan tilanteessa että 2030 luvun haasteisiin vastataan 1970 luvun asentein. No eihän siitä mitään tule, kaikki sen ymmärtää.

Toinen asia mikä on jäänyt täysin ajastaan jälkeen on sosiaalipolitìikka. Toimeentulotuessa, työttömyysturvassa yms. ei ole uskallettu tehdä mitään perusremonttia. Kaikki tajuaa että se on ihan rikki.

Kolmas asia on SOTE. Se vihdoinkin saatiin edes aloitettua (20 v myöhässä), mutta viilaamista riittää.

Mikä täällä Suomessa näitä asioita jumittaa ? Miksi muut pohjoismaat ja Saksa pystyvät mukauttamaan toimintaansa. Miksi noissa maissa sosiaalidemokraatit on puolueena niin erilaisia kuin Suomessa ? Miksi näissä maissa ammattiyhdistysliikekkin on ihan erilainen ? Tästä on kyllä omaakin kokemusta.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä jotakin kättä pidempää, julkisen talouden muutoksen hahmottamiseksi.

Talous|Valtiontalous

Suomi oli vielä hiljan tasoissa Ruotsin kanssa, nyt Suomi velkaantuu ”räjähtävällä uralla” – mitä tapahtui?​

Suomen julkisen talouden velkaantuminen on erkaantunut pohjoismaisista verrokkimaista täysin omalle polulleen.

Valtioneuvoston linna Helsingissä.

Valtioneuvoston linna Helsingissä. KUVA: RONI REKOMAA / LEHTIKUVA
Harri Pietarinen HS

10.1. 2:00 | Päivitetty 10.1. 7:15
SUOMEN julkisen talouden suhteellinen velkaantuminen on kehittynyt selkeästi muita Pohjoismaita heikommin lähes 15 vuotta, eikä tilanne ole tuoreimpien ennusteiden mukaan korjaantumassa nopeasti.

Taloudellisen yhteistyön ja kehityksen järjestö OECD:n keräämien tietojen mukaan Suomen velkaantuminen on erkaantunut pohjoismaisista verrokkimaista Ruotsista ja Tanskasta omalle polulleen vuosien 2007–2009 finanssikriisistä alkaen.

Suomen julkinen velka suhteessa bruttokansantuotteeseen (bkt) on kasvanut vuoden 2008 alle 35 prosentista viime vuodelle ennustettuun reiluun 72 prosenttiin. Samassa ajassa Ruotsin julkinen velka on laskenut noin 38 prosentista noin 32 prosenttiin ja Tanskan noussut noin 33 prosentista noin 36 prosenttiin.

”Syylliset” naapurimaita erilaiseen velkakehitykseen ovat vertailumaita heikompi talouskasvu ja poliittisten päätöksen tekijät, sanoo Elinkeinoelämän keskusliiton johtaja Sami Pakarinen.

”Olimme muiden Pohjoismaiden kanssa samassa tilanteessa ennen finanssikriisiä. Sitten tuli finanssikriisi ja meille lisäksi Nokian ja paperiteollisuuden rakennemuutos. Sen perään tuli eurokriisi ja Venäjän kriisi”, Pakarinen luettelee.

FINANSSIKRIISIN aikaan Suomea johti Matti Vanhasen (kesk) kakkoshallitus. Hallituksen valtiovarainministerinä toimi Jyrki Katainen (kok). Vuoden 2011 vaalien jälkeen pääministeriksi nousi Katainen ja valtiovarainministeriksi Jutta Urpilainen (sd).

Tilastoista näkee, että suhteellisen velkaantumisen kasvu saatiin vaivoin hallintaan Juha Sipilän (kesk) hallituksen aikana, jolloin myös Suomen talouskasvu piristyi.

”Julkinen talous oli paremmassa kunnossa, kun Sipilän hallitus lopetti, mutta ylipäätään velkatason nousu on jatkunut finanssikriisistä lähtien koko ajan”.

Kevään 2019 eduskuntavaalien jälkeen valtaan astui ensin Antti Rinteen (sd) ja myöhemmin Sanna Marinin (sd) hallitus.

Niiden valtakauden aikana maailmaa ovat kurittaneet niin koronaviruspandemia, Ukrainan sota, inflaatio ja suoraan Venäjän hyökkäyssodasta juurensa juontava energiakriisi. Osin koronan ja sodan seurauksena hallitus on ottanut ennätysmäärän uutta velkaa.


KAIKKI nämä Suomen talouteen iskeneet kriisit ovat heikentäneet talouskasvua ja vähentäneet siten valtion tuloja sekä aiheuttaneet painetta valtion menoihin, kun hallitukset ovat pyrkineet elvyttämään taloutta finanssipolitiikalla.

Talouden kriisit ovat aiheuttaneet valtiolle menotarpeita, mutta samaan aikaan poliittiset päättäjät ovat tehneet päätöksiä pysyvistä menolisäyksistä.

HS:n marraskuussa julkaiseman selvityksen mukaan esimerkiksi Marinin hallitus on lisännyt valtion menoja runsaat 25 miljardia euroa, josta yli 10 miljardia euroa on käytetty muuhun kuin koronakriisin hoitoon tai Venäjän hyökkäyssodan aiheuttamiin menoihin.

Ruotsissa ja Tanskassa taloudet ovat myös toipuneet kriiseistä nopeammin kuin Suomessa.

Esimerkiksi Ruotsissa talouskasvua on vauhdittanut työikäisen väestön kasvu ja yksityisten palvelualojen tuottavuuden vahvistuminen, jota Suomessa ei ole tapahtunut.

”Ruotsi ja Tanska ovat myös reagoineet kriiseihin elvyttämällä, mutta velkaantuminen siellä ei ole lähtenyt lapasesta”, Pakarinen sanoo.

Lue lisää: Hallitus selittää rajua velanottoa kriiseillä, mutta se on osatotuus: Grafiikka näyttää, mihin rahat ovat menneet

DANSKE Bank ennustaa viime viikolla julkaistussa Nordic Outlook -suhdanne-ennusteessaan, että Suomen julkinen velka suhteessa bkt:een on kuluvana vuonna 71 prosenttia eli lähellä viime vuoden lukua.

Sen sijaan Ruotsissa ja Tanskassa julkisen velan osuus bkt:sta laskee Dansken ennusteen mukaan jo alle 30 prosentin. Ruotsissa velkasuhde laskee 29 prosenttiin ja Tanskassa 28 prosenttiin.

Myös OECD:n ennusteen mukaan Suomen velkaantuminen jatkuu tänä ja ensi vuonna. Tanskassa ja Ruotsissa velkaantumisen taittuminen jatkuu OECD:n mukaan myös vuosina 2023 ja 2024.

EK:N Pakarinen sanoo, että huolestuttavin asia onkin velkasuhteen näkymä. Hän huomauttaa, että Suomella on Pohjoismaiden ikääntyneiden väestö, heikko työllisyysaste verrattuna verrokkimaihin ja ”kohta kolminkertainen” velkasuhde Ruotsiin ja Tanskaan verrattuna.

”Meillä ei ole edes näköpiirissä, että velkasuhde lähtisi taittumaan vaan se on koko ajan kasvavalla räjähtävällä uralla”, Pakarinen sanoo.

Suomen julkisen talouden velka on alhainen, jos sitä vertaa muihin euromaihin keskimäärin. Euromaissa julkisen velan osuus huitelee keskimäärin yli 90 prosentissa. Lukua nostavat ylöspäin ennen kaikkia Etelä-Euroopan velkaiset maat kuten Italia.

Kansainvälinen valuuttarahasto IMF kuitenkin arvioi lokakuussa julkaistussa raportissa, että Suomen julkisen velan suhde kasvaa 6,1 prosenttiyksikköä vuosina 2020–2027 eli eniten kehittyneiden talouksien joukosta.

Lue lisää: Suomen velkaantuminen kääntyi täysin uuteen asentoon. Kuinka huolissaan nyt täytyy olla?

JULKISEN talouden velkaantumista mitataan suhteellisella luvulla, johon vaikuttaa bkt:n kehitys.

Poliittiset päättäjät eivät yleensä pysty vaikuttamaan päätöksillä talouskasvuun, mutta julkisen talouden vahvistamiseen, rakennetoimiin ja työllisyystoimiin päätöksillä voidaan vaikuttaa.

Viime vuosien merkittävimpiä rakenneuudistuksia on ollut työurien pidentämiseen tähtäävä eläkejärjestelmän uudistus vuonna 2017 ja vuoden alussa voimaan tullut sosiaali- ja terveydenhuollon uudistus.

Danske Bank arvioi raportissaan, että sote-uudistuksen aiheuttamat ylityöt aiheuttavat kuitenkin ainakin alkuvaiheessa lisäkustannuksia.

Pankki ei muutenkaan odota sote-uudistuksen saavuttavan säästöjä pian, koska palveluita järjestäviä hyvinvointialueita on liian monta, jotta kustannussynergioita syntyisi.

Näin vähäisillä sisämarkkinoilla, mahdollisuudet (riskit) talouden suhdanteiden sanoessa "prööt". Ovat etenkin keski- pienituloisille hyvinkin epämiellyttäviä seurauksiltaan. Etenkin, jos mahdollisuudet elvyttävään (toivottavasti oikein kohdennettuun) velkaan muuttavat muotoaan. Näkyvin osa tästä luottoluokitusten muuttuessa, koron kasvu. Mikä taas rajaa mahdollisuuksia loiventaa suhdannevaikutuksia. Tahtoo sanoa; työttömiä ja asuntovelallisia jotka ylipääsemättömiin vaikeuksiin joutuvat. Löytyy kyllä. Kannattaa edellistä talouden alasajoa hetki muistella.

Tuo ylläoleva pähkinänkuoressa, on se mikä Marinin hallituksella vahvasti vikaan meni. Identiteettipolitiikalla ja hurmoshenkisellä semi-taistolaisuudella huutelu, ei lievitystä kipuun tuo. Mikäli talous sakkaa. Tuossa kipua ottavat nimenomaan ne, joiden suojelua Marin ilmaisi huolenaan pitävän.

Arvelisin demareiden nyt hiljalleen siirtyvän hieman lähemmäksi reaalitodellisuutta.
 
Suomihan on rikas maa, maailman kilpailukykyisin maa, jossa on maailman paras koulutujärjestelmä, reiluimmat työmarkkinat ja erinomainen terveydenhuolto. Miksi siis pitäisi korjata tai varsinkaan ottaa mallia huonoimmilta?

Näinhän täällä monasti tunnutaan ajattelevan.
Näinpä, meillä ei ole pahemmin rikkauksia paitsi puuta, kilpailukyky heikkenee joka vuosi, koulutusjärjestelmä on kehitetty jatkuvaan syöksykierteeseen, työmarkkinat joissa työllistyminen on kiinni onnesta tai sukulaissuhteista, terveydenhuolto joka ei toimi alimmalla tasolla, ainoastaan yliopistollisissa sairaaloissa on maailmanluokan toimintaa...
 
Suomessa pitäisi olla näitä rikkaita paljon enempi niin verotuloissa olisi huomattavaa kertymää.Tälläisessa pikkukunnassa kun olisi edes 10 kpl miljoona euroa vuodessa tienaavaa niin eipä meidän tavallisten tasamaantallaajan tarvitsisi maksaa veroja ainakaan niin paljoa.Tämä pullamössö kansa on opetettu liian helpolle kaikkine avustuksineen ja korvauksineen niin eipä tarvitse omasta talouden pidosta pitää huolta kun taas ennen jatkettiin työpäivää tai etittiin lisätöitä jotta saatiin talous tasapainoon.Tänään huudetaan valtion vastutuusta eikä kukaan velvollisuuksisista valtiota kohtaan.
Surullisinta on ehkä että Suomi ja Norja olivat vuona 1938 jonkinlaisella BKT-mittauksella noin 8% toisistaan hyvinvoinnista, Norjan hyväksi niukasti. Nyt... Norjan 50 vaurainta 2022... jaa valuutta reilulla kymmenellä euroiksi, koska ruotsin kruunu on romahtanut, mutta silti - yli viisikymmentä euro-miljardööriä! Miksi?
Hiilivedyt on kansallistettu, ei se niistä johdu (suoraan)

PLASSNAVNFØDSELSÅRKOMMUNEFORMUE
1.Gustav Magnar Witzøe1993Frøya20 915 323 825
2.Kjell Inge Røkke1958Asker19 417 641 045
3.Ivar Erik Tollefsen1961Bærum9 201 140 496
4.Odd Reitan1951Trondheim6 082 833 203
5.Katharina Gamlemshaug Andresen1995Oslo5 891 008 678
6.Alexandra Gamlemshaug Andresen1996Oslo5 884 036 858
7.Frederik Wilhelm Mohn1977Bergen4 998 996 822
8.Magnus Reitan1975Oslo4 891 240 730
9.Ole Robert Reitan1971Oslo4 830 273 476
10.Trond Mohn1943Bergen4 463 208 712
11.Else Helene Sundt1979Oslo3 981 133 387
12.Margaret Boel Garmann1955Oslo3 123 269 288
13.Rannfrid Rasmussen1935Kristiansand2 701 912 831
14.Tor Øivind Fjeld1979Oslo2 630 823 031
15.Edgar Haugen1965Oslo2 568 340 339
16.Leif Ovesøn Høegh1963Oslo2 418 701 924
17.Johan Henrik Andresen1961Oslo2 348 564 175
18.Olav Thon1923Hole2 301 756 815
19.Inge Harald Berg1964Hadsel2 242 446 630
20.Sigmund Wenaas1974Svalbard2 206 887 472
21.Dag Rasmussen1968Kristiansand2 202 462 802
22.Harald Høegh1976Oslo2 133 048 453
23.Erik Christian Must1973Bærum2 097 971 135
24.Trude Wenaas1973Oslo2 036 783 356
25.Johan Johannson1967Oslo1 810 151 465
26.Dag Stian Stiansen1945Oslo1 738 532 461
27.Iwan Eide Knudsen1964Bergen1 714 548 503
28.Tom Eide-Knudsen1959Bergen1 691 384 963
29.Michael Steensland-Brun1981Oslo1 666 513 660
30.Gerhard Meidell Alsaker1962Tysnes1 649 107 802
31.Melanie Tone Steensland Gotteberg1979Bærum1 632 317 354
32.Cathrine Rasmussen1965Kristiansand1 598 451 659
33.Lill Maren Melingen Møgster1984Bergen1 589 471 825
34.Gunnar Frederik Selvaag1975Oslo1 586 261 589
35.Øystein Stray Spetalen1962Oslo1 539 525 791
36.Åge Thoresen1953Oslo1 517 065 698
37.Bjørn Rune Gjelsten1956Oslo1 494 232 568
38.Thomas Wilhelmsen1974Oslo1 483 561 972
39.Olav Hindahl Selvaag1969Bærum1 461 346 843
40.Helge Arvid Møgster1953Austevoll1 390 242 961
41.Hjørdis Kluge Smedvig1951Stavanger1 381 330 188
42.Christen Sveaas1956Oslo1 365 157 503
43.Johan Odvar Odfjell1967Bergen1 359 016 414
44.Frode Teigen1962Eigersund1 358 029 296
45.Marianne Tvenge1978Bærum1 307 149 810
46.Michael Stang Treschow1987Larvik1 303 961 727
47.Knut Fredrik Natvig Aspelin1993Oslo1 271 571 596
48.Magnus Tvenge1979Oslo1 235 603 101
49.Jonas Gustaf Aspelin Ramm1951Oslo1 212 307 748
50.Jan Ivar Nygaard1952Oslo1 203 071 887
 
  • Tykkää
Reactions: zlm
Ongelma Suomessa on, minkä kanssa tämäkin tuleva hallitus painii, on että Suomessa tämä meidän paikallinen SDP ei hoitanut ajoissa työmarkkinoiden reformeja mikä tehtiin mm. Ruotsissa ja Saksassa niiden maiden sosiaalidemokraattipuolueiden johdolla. Suomessa ei tapahtunut mitään, kaikki ikäänkuin jäätyi 15 vuodeksi omiin poteroihinsa. Myönnän kyllä, että Suomessa "patruuna-porukkakin" on perseestä, mutta miksi jymähdetty ihan täysin ?

Nyt ollaan tilanteessa että 2030 luvun haasteisiin vastataan 1970 luvun asentein. No eihän siitä mitään tule, kaikki sen ymmärtää.

Toinen asia mikä on jäänyt täysin ajastaan jälkeen on sosiaalipolitìikka. Toimeentulotuessa, työttömyysturvassa yms. ei ole uskallettu tehdä mitään perusremonttia. Kaikki tajuaa että se on ihan rikki.

Kolmas asia on SOTE. Se vihdoinkin saatiin edes aloitettua (20 v myöhässä), mutta viilaamista riittää.

Mikä täällä Suomessa näitä asioita jumittaa ? Miksi muut pohjoismaat ja Saksa pystyvät mukauttamaan toimintaansa. Miksi noissa maissa sosiaalidemokraatit on puolueena niin erilaisia kuin Suomessa ? Miksi näissä maissa ammattiyhdistysliikekkin on ihan erilainen ? Tästä on kyllä omaakin kokemusta.
Sanon suoraan, korporatistinen fasismi Neuvosto-rahalla, ja sen perintö,
 
Kyllä tässä tämäkin mieleen juolahtaa, kun ihmettelee miksi Suomi on vajoñnut niin kauaksi muista pohjoismaista ja pohjoisista EU-maista. Jotenkin ihmeelliseltä tämä vaikuttaa.
Niistä NLn kaupoistakin on yli 30v, että luulisi sen vaikutuksen jo loppuvan. Mutta siis jotenkin tuntuu että täällä on jämähdetty jonnekin -70-80-luvulle maailman tultua valmiiksi..
 
Niistä NLn kaupoistakin on yli 30v, että luulisi sen vaikutuksen jo loppuvan. Mutta siis jotenkin tuntuu että täällä on jämähdetty jonnekin -70-80-luvulle maailman tultua valmiiksi..
Jos Suomesta olisi löytynyt öljyä ja kaasua, niin varannot olisi varmaan jo myyty 200 miltsillä jollekin pääomasijoittajalle. Tai vaihtoehtoisesti niitä saisi pumpata ja viedä ulkomaille ilmaiseksi.
 
Kyllä tässä tämäkin mieleen juolahtaa, kun ihmettelee miksi Suomi on vajoñnut niin kauaksi muista pohjoismaista ja pohjoisista EU-maista. Jotenkin ihmeelliseltä tämä vaikuttaa.
Kyllä se on täältä Norjasta katsottuna on aika erikoista. Olen ollut täällä nyt viisi vuotta, käymättä kertaakaan Suomessa.
Noh, uutiset on olleet täältäkin luettuna aika karuja sina aikana.

"Kenkien nuolettaminen"

Siinäpä ainoa sanan kuvaus jonka soisin lisättäväksi, valitettavasti, uuteen nykysuomen sanakirjaan.

Ai niin, unohtui ....
 
Jos Suomesta olisi löytynyt öljyä ja kaasua, niin varannot olisi varmaan jo myyty 200 miltsillä jollekin pääomasijoittajalle. Tai vaihtoehtoisesti niitä saisi pumpata ja viedä ulkomaille ilmaiseksi.
Luonnonvarojen kirous ei kauaa Suomea vaivaisi: valtionhoitajapuolueet huutavat päät punaisina, että "nyt on jakovaraa!" ja joku 200 miljoonan laina laitetaan kehitysapuun ennen kuin pumppaamista on edes aloitettu. Seuraavaksi sitten keksitään, että esiintymät on pakko myydä, koska investoinnit ovat kalliita eikä niihin ei ole varaa. Lisäksi öljyn ja kaasun polttamisesta aiheutuvat hiilidioksidipäästöt pitäisi kompensoida ajamalla alas Suomen sellu- ja paperiteollisuus... :ROFLMAO:
 
Mitä se sitten on? Yritykset eivät lähde Rydmanin matkaan (grooming), se on aivan yhtä päivänselvä asia kuin että eivät lähteneneet Junnilan mukaan (KKK, hakaristit).
Aivan vitun sama jos eivät lähde matkaan. Ne yritykset on kuitenkin olleet ilolla sosialistien matkassa, silloin kun valta on ollut sosialisteilla, vaikka sosialistit ovat murhanneet 100 miljoonaa ihmistä. Sitä paitsi 20 miljoonaa ihmistä murhanneet kansallissosialistit ovat sosialisteja hekin, eli jos joku aate tässä maailmassa edustaa äärimmäistä pahuutta, se on sosialismi. Vain islam on vielä sitäkin pahempi poliittinen ideologia. Ja yritykset tekevät niidenkin kanssa kauppaa, joten tuskin niitä olisi häirinnyt Junnilan kaunis puhe terrorismin uhrien muistolle, vaikka mukana olikin joku kaljapussinatsi. Ja jos Rydman jotain yritystä häiritsee, niin pysyköön kotona tai menköön konkurssiin helvetin sateenkaari-hienokynsi-hyvesignaloijat.
 
Aivan vitun sama jos eivät lähde matkaan. Ne yritykset on kuitenkin olleet ilolla sosialistien matkassa, silloin kun valta on ollut sosialisteilla, vaikka sosialistit ovat murhanneet 100 miljoonaa ihmistä. Sitä paitsi 20 miljoonaa ihmistä murhanneet kansallissosialistit ovat sosialisteja hekin, eli jos joku aate tässä maailmassa edustaa äärimmäistä pahuutta, se on sosialismi. Vain islam on vielä sitäkin pahempi poliittinen ideologia. Ja yritykset tekevät niidenkin kanssa kauppaa, joten tuskin niitä olisi häirinnyt Junnilan kaunis puhe terrorismin uhrien muistolle, vaikka mukana olikin joku kaljapussinatsi. Ja jos Rydman jotain yritystä häiritsee, niin pysyköön kotona tai menköön konkurssiin helvetin sateenkaari-hienokynsi-hyvesignaloijat.
Olen hyvin johdonmukaisesti postannut sen muutaman viestini, että sekä kokkareilla ja persuilla on nyt hallitusohjelma, jollaisesta eivät voi haaveillakaan varmaan koskaan enää toista kertaa. Sitä ohjelmaa pitäisi lähteä nyt toteuttamaan vakavalla mielellä ja tosissaan heti eikä seitsemäs päivä.

Sen sijaan tämä sinunkin viestissä oleva asenne sieltä persunurkasta nyt lähinnä läpi paistaa. Ounataan libtaardit, se on tärkeintä. Ei hallitusohjelma ja vastuun kantaminen.

Toivottavasti kesäloma nyt rauhoittaa tilannetta ja elo-syyskuussa aletaan nyt vihdoin kantamaan sitä vastuuta, jonka äänestäjät vaalilupaustensa mukaisesta ohjelmasta näille puolueille antoivat.
 
Viimeksi muokattu:
Ounataan libtaardit, se on tärkeintä. Ei hallitusohjelma ja vastuun kantaminen.
Miten jotkut pystyvät näkemään kaiken ylösalaisin? Persuja yritetään laittaa nurkkaan koko ajan. Sekä hallituksesta että oppositiosta. Hallituksessa haetaan nokkimisjärjestystä. Oppositiosta yritetään kompromettoida hallituksen toista jalkaa. Junnila saatiin ulos ja persuja liattua. Se "libtardien ounaaminen" oli persujen punaisen linjan piirto: rkp:ltä ei oteta enää paskaa ja kokoomukselle näytettiin kuka päättää perussuomalaisten linjan ja henkilöt, ja että se ei ole kokoomus.

"Vastuun kantaminen" on myös erittäin selvä peitetermi. Se tarkoittaa taipumista sosiaaliseen ja poliittiseen paineeseen. Soini kantoi vastuun viemällä sakkinsa poliittiseen hautaan.

Mutta persut tietävät oikein hyvin että puolustautuminen on uhriutumista, tiukka linja on hyökkäys, puhe on väkivaltaa, etc.
 
Back
Top