Orpon hallituksen politiikka ja siitä keskustelu

Viimeisen kahden vuosikymmenen aikana terveysmenot ovat kasvaneet n. 7-8 miljardilla vuodessa. Tämä ja korkomenojen kasvu riittää selittämään koko alijäämän. Valtion budjetti saadaan siis huomattavsti parempaan tasapainoon asettamalla katto laatukorjatun elinvuoden hinnalle.

Tästä näkee suoraan syyn kasvaneille terveysmenoille:

 
+ 150 miljoonaa Yleltä pois, heti.

Kyllä nuo kaikki ehdotuksesi on hyviä, mutta kaikkia ei pysty heti muuttamaan.
Verot on Suomessa täysin tapissa, niillä ketä töitä tekee ja silti 12 miljardia tulee syömävelkaa. Tilanne on ihan älytön.

Se onko otettu pelkästään oikeistolaisesta työkalupakista, on hieman näkökulma kysymys. Minun mielestä hallitus yrittää saada työnteon kannattavaksi suhteessa sosiaaliturvaan.

Se miksi tätä mitä tehdään nyt johtuu mielestäni kansantalouden asiantuntijoiden vaikuttavuusarvioinneista. Suomessa yritetään tehdä sitä mitä Saksassa tehtiin 20 v sitten.

Se että moraalin kannalta puututtaisiin myös noihin mätäpäiseisiin mitä luettelit olisi kyllä järkevää. En kiellä sitä yhtään. Esimerkiksi korkeisiin eläkkeisiin voitaisiin hyvin puuttua eläkeläisten veroprogressiota nostamalla. Vaikka veronkorotukset on aina huonoja maassa joka maailman 5.verotetuin. Nehän ei ole edes ansaittuja eläkkeitä, vaan perustuu täysin harhaisiin laskelmiin mitä joskus tehty.

Kokoomus pääsi pääosassa suunnitelemaan hallitusohjelman ja pääsi sinne ujuttamaan talouden puolelle omia agendojaan. Persut keskittyi turhapaikkavyöryn patoamiseen ja kehitysavun niistämiseen. Jotka toki hyviä asioita molemmat, mutta tässä vaiheessa vaikuttaa lillukanvarsilta.

Yritystuet on koronan varjolla päässeet pahasti karkaamaan pahimmissa kilpailijamaissa. EU:n lahjoittamat 700 miljardiahan on edunsaajamaissa täysin häikäilemättä laitettu niiden maiden yritystukiin. Sen takia niiden niistäminen Suomessa nyt voi olla hieman vaarallista.

Ei oikein muuta sanottavaa, pitää miettiä. Mutta hyvä pointteja kyllä esitit.
Moni pitää hallitusta oikeistolaisena mitä se ei ole jos viimehallitus oli äärivasemmistolainen niin tämä nykyinen on toki enemmän oikealla mutta varsinainen oikeistohallitus se ei ole. Suomessa ei ole käytännössä varteenotettavaa oikeisto edes. On oikeastaan vasemmisto eri sävyjä ☺️
 
Minkähän takia lie nousseet?

Väki vanhenee ja hoidot paranee - ainakin jos on valmis maksamaan uuden sähköauton verran tai enemmänkin lisävuodesta. Jostain syystä yhteiskunta on valmis maksamaan tämän laskun ja samalla ihmettelee, kun rahat eivät riitä.

arixin mainitseman maahanmuuton vaikutusta en tiedä.
 
Tämä yhteisö on kuplana hämmentävä kokemus. Toisaalta ollaan kovin maanpuolustushenkisiä ja me yhdessä puolustamme maata. Toisaalta politiikkaketjuissa ollaan into pinkeänä polkemassa puolet suomalaisista asevelvollisista mutaan, jotta nämä oppivat olemaan. Käytetään asiayhteys huomioiden demonisoivia ja suorastaan sairaita ilmaisuja, kuten punikki. Miksi nämä "punikit" olisivat esitetyn tahtotilan toteuduttua pätkän vertaa kiinnostuneita tätä maata puolustamaan? Huolestuttaa ymmärretäänkö täällä lainkaan tekojen seurauksia. Ja se vasta huolestuttaakin, jos ymmärretään, mutta silti toimitaan niin kuin toimitaan.

Itse en pidä näitä muutoksia mutaan polkemisena:


Varsinkaan en pidä noita asioita mitenkään kohtuullisina syinä ammattiliittojen lakkoaseen käyttöön kesken sopimuskauden tässä määrin.

Poliittiset lakot on historiaa. Niiden ainakin pitäisi olla. Poliittisiin mielenilmaisuuksiin on muitakin tapoja kuin jäädä pois töistä.

Nuo asiat varmaan pystyttäisiin sopimaan jos halua olisi. Tuosta poliittisten lakkojen rajoittamisesta hallituksen ei kuitenkaan minun mielestä pitäisi peruuttaa.
 
Itse en pidä näitä muutoksia mutaan polkemisena:


Varsinkaan en pidä noita asioita mitenkään kohtuullisina syinä ammattiliittojen lakkoaseen käyttöön kesken sopimuskauden tässä määrin.

Poliittiset lakot on historiaa. Niiden ainakin pitäisi olla. Poliittisiin mielenilmaisuuksiin on muitakin tapoja kuin jäädä pois töistä.

Nuo asiat varmaan pystyttäisiin sopimaan jos halua olisi. Tuosta poliittisten lakkojen rajoittamisesta hallituksen ei kuitenkaan minun mielestä pitäisi peruuttaa.

Minusta taas poliittisten lakkojen olennainen kieltäminen on pääasia tässä. Se nimittäin johtaa siihen, että työntekijöitä ei tarvitse enää kuunnella, mikä johtaa pidemmän päälle todella huonoon yhteiskuntaan. Suomen yhteiskunta on kuitenkin pohjimmiltaan suomalaisia, ei yrityksiä tai vain niiden omistajia varten.
 
Itse en pidä näitä muutoksia mutaan polkemisena:


Varsinkaan en pidä noita asioita mitenkään kohtuullisina syinä ammattiliittojen lakkoaseen käyttöön kesken sopimuskauden tässä määrin.

Poliittiset lakot on historiaa. Niiden ainakin pitäisi olla. Poliittisiin mielenilmaisuuksiin on muitakin tapoja kuin jäädä pois töistä.

Nuo asiat varmaan pystyttäisiin sopimaan jos halua olisi. Tuosta poliittisten lakkojen rajoittamisesta hallituksen ei kuitenkaan minun mielestä pitäisi peruuttaa.
Kommentoin yleistä mielialaa, en mielipidekysymyksiä. Enkä etenkään ketään tiettyä kirjoittajaa. Asian pihvi oli muiden mielipiteiden ja näkemysten kunnioittaminen, ei jonkun lakipykälän sisältö. Uho ja sen mukanaan tuoma tuho ovat vallanneet tilan sopimiselta ja yhteisen edun tavoittelulta.

Jos isovanhempamme pystyivät yhteistyöhön yhteisen hyvän eteen 20 vuotta henkilökohtaisesti kokemansa sisällissodan jälkeen, niin on suorastaan sairasta puhaltaa siihen hiillokseen sata vuotta myöhemmin. Silloin ei olla ainakaan Suomen asialla.
 
Se nimittäin johtaa siihen, että työntekijöitä ei tarvitse enää kuunnella,

Kyllä meillä on edelleen mahdollista osoittaa mieltä ja äänestää, mutta ei työrauhan aikaan firman rahoilla. T. Työntekijä

Puhutaan siis nyt lainsäädännöstä. Se kuuluu eduskunnalle ilman muuta. Kaikessa muussakin toiminnassa ollaan niin tarkkoina perustuslaista ja lakien noudattamisesta. Mikä se tässä on laissa on, että pitääkin noudattaa jotain maan tapaa ja neuvotella kolmansien osapuolien kanssa? Kaikissa muissa lakiasioissa kolmansia osapuolia kuullaan, mutta eduskunta päättää.

Olin tässä välissä jo jonkin verran myötämielinen poliittisille lakoille, mutta kun sitä näin vastuuttomasti käytetään, niin pakkohan sitä on rajata.
 
Viimeksi muokattu:
Jos isovanhempamme pystyivät yhteistyöhön yhteisen hyvän eteen 20 vuotta henkilökohtaisesti kokemansa sisällissodan jälkeen, niin on suorastaan sairasta puhaltaa siihen hiillokseen sata vuotta myöhemmin. Silloin ei olla ainakaan Suomen asialla.
Olen samaa mieltä, mutta punainen lyhty on sytytetty Tornissa.

Suomen vientiteollisuus ajetaan todella ahtaalle erittäin haasteellisessa taloustilanteessa. Huoltovarmuus riskeerataan ja investoinnit maahamme pyritään estämään kaikin keinoin. Konkursseja tulee muutenkin, mutta siitä ei välitetä, vauhti päälle vaan. Kaikkein vaikutusvaltaisimmat liittojohtajat kyseenalaistavat aivan avoimesti yhteiskuntarauhan ja lupaavat, että ensi sykynä otetaan sitten sellainen revanssi, että kaikki tietävät mistä päin tuuli käy.

AY-liike ei pelkästään puhalla hiillokseen, vaan kaataa sinne sytytysnestettä isoista ämpäreistä.
 
Kommentoin yleistä mielialaa, en mielipidekysymyksiä. Enkä etenkään ketään tiettyä kirjoittajaa. Asian pihvi oli muiden mielipiteiden ja näkemysten kunnioittaminen, ei jonkun lakipykälän sisältö. Uho ja sen mukanaan tuoma tuho ovat vallanneet tilan sopimiselta ja yhteisen edun tavoittelulta.

Ammattiliitot tässä ovat polarisointia nostattaneet melko pienten muutosten alla. Täytyy muistaa että liittojen porukoita huonommassa asemassa on paljon nollatuntisopimuksella töitä tekeviä jotka eivät muutenkaan nauti työehtosopimusten etuja.
Näitäkin töitä tarvitaan monen ihmisen toimeentulon kohentamiseen.

Jos isovanhempamme pystyivät yhteistyöhön yhteisen hyvän eteen 20 vuotta henkilökohtaisesti kokemansa sisällissodan jälkeen, niin on suorastaan sairasta puhaltaa siihen hiillokseen sata vuotta myöhemmin. Silloin ei olla ainakaan Suomen asialla.
Monella isovanhempia on erilaisilla taustoilla ja sota on kohdattu melko samalla tavalla taustasta riippumatta. Uskoisin että kun releet vedetään niskaan siviiliasetelmat ovat toissijaisia.
 
yhteisövero, pääomatuloverotus, ansiotuloverotus, ylisuuret eläkkeet, perintöverotus, verovapaat säätiöt ja ammattiyhdistysliikkeet, yritystuet, julkisen sektorin järkiperäistäminen, korkeakoulutuksen optimointi hörhörönsyjä leikaten, verovaroilla valmistuneiden lääkärien X vuotta kestävä työsopimus julkisen sektorin kanssa ennen täyttä ammatillista vapautta (vrt. Ilmavoimien lentäjät), yhteiskunnan elatuksen piirissä olevien ihmisten oikeus valita vapaasti asuinpaikkansa sun muut pitää tuoda kuvaan myös. Paljon on mätää suomenmaalla, mutta vain yhdessä tästä voidaan nousta.
Paljon on mätää, mutta veroihin pitää tietysti ensin laskea tuotto ja sen jälkeen dynaaminen vaikutus:
Yhteisöveron kiristys rankaisee yrittäjyydestä ja kannustaa kotipaikan siirtämiseen matalamman yhteisöveron maahan, kuten Irlanti 12,5 %.
Pääomatuloverotuksen kiristäminen rankaisee omistamista ja kannustaa viemään pääoman pois Suomesta. Ennen kaikkea korottaa kynnystä ulkomaisen pääoman tulolle maahan.
Ansiotuloverotuksen kiristäminen rankaisee työnteosta, kannustaa vähentämään työntekoa. Valitettavasti vähentää eniten hyvätuloisten työtä, minkä hyöty tälle yhteiskunnalle on keskimäärin suurin.
Perintöverotus, aivan liian helppo muuttaa ulkomaille. Katso case Björn Wahlroos. Maastalähtövero, sinänsä sairas ajatus, ei tuota ratkaise.
Nuo on kaikki mielestäni sellaisia että verotuksen kiristäminen johtaa verotulojen laskuun eli ollaan Lafferin käyrän väärällä laidalla.

Arvonlisäveron korotus tuo väistämättä lisää verotuloja, vaikka se vähentääkin kulutusta.
Kiinteistöveron korotus tuo väistämättä lisää verotuloja. Tämä on ylivoimainen verolaji.

Säätiöt & AY: Ilman muuta verolle, mutta säätiöt nyt ainakin lähtevät pois maasta. AY-liike varmaan muuttaisi myös :cool:
Nää olisi uudistuksia, jotka lisäisivät väistämättä verotuloja, kun ovat nollaverotuksessa, eikä ne ihan kaikki lähtisi eli veropohja laajenesi väkisin. Lähtökohtaisesti Lafferin käyrän huippu ei voi olla nollaveron kohdalla.

Verotuloja lisää ALV:n ja kiinteistöveron korotuksella sekä veropohjaa laajentamalla verovapaisiin yhteisöihin ja yksilöihin.

Loput leikkaamalla.
 
Minusta taas poliittisten lakkojen olennainen kieltäminen on pääasia tässä. Se nimittäin johtaa siihen, että työntekijöitä ei tarvitse enää kuunnella, mikä johtaa pidemmän päälle todella huonoon yhteiskuntaan. Suomen yhteiskunta on kuitenkin pohjimmiltaan suomalaisia, ei yrityksiä tai vain niiden omistajia varten.
Se häätyy käydä äänestämässä. Pohjimmiltaan sitä tarkoittaa demokratia eli kansanvalta. Paska yhteiskunta yritysten kannalta, kun niillä ei ole äänioikeutta. Eivätkä järjestä poliittista työsulkua painostaakseen hallitusta.

Ensi vaaleissa vasemmistopuolueet valtaan ja ne ihan varmasti purkaa nykyisen hallituksen tekemät leikkaukset, eikö niin?
Lakkoilla voi tietysti työnantajia vastaa ihan kuin ennenkin lain ja sopimusten puitteissa.
 
Olen samaa mieltä, mutta punainen lyhty on sytytetty Tornissa.
Sivuhuomautuksena.
Sitä toista lyhtyä ei ole koskaan sammutettukaan. On vaan ollut pienemmällä liekillä, Lapualla aina vähän isommalla.
 
Paljon on mätää, mutta veroihin pitää tietysti ensin laskea tuotto ja sen jälkeen dynaaminen vaikutus:
Yhteisöveron kiristys rankaisee yrittäjyydestä ja kannustaa kotipaikan siirtämiseen matalamman yhteisöveron maahan, kuten Irlanti 12,5 %.
Pääomatuloverotuksen kiristäminen rankaisee omistamista ja kannustaa viemään pääoman pois Suomesta. Ennen kaikkea korottaa kynnystä ulkomaisen pääoman tulolle maahan.
Ansiotuloverotuksen kiristäminen rankaisee työnteosta, kannustaa vähentämään työntekoa. Valitettavasti vähentää eniten hyvätuloisten työtä, minkä hyöty tälle yhteiskunnalle on keskimäärin suurin.
Perintöverotus, aivan liian helppo muuttaa ulkomaille. Katso case Björn Wahlroos. Maastalähtövero, sinänsä sairas ajatus, ei tuota ratkaise.
Nuo on kaikki mielestäni sellaisia että verotuksen kiristäminen johtaa verotulojen laskuun eli ollaan Lafferin käyrän väärällä laidalla.

Arvonlisäveron korotus tuo väistämättä lisää verotuloja, vaikka se vähentääkin kulutusta.
Kiinteistöveron korotus tuo väistämättä lisää verotuloja. Tämä on ylivoimainen verolaji.

Säätiöt & AY: Ilman muuta verolle, mutta säätiöt nyt ainakin lähtevät pois maasta. AY-liike varmaan muuttaisi myös :cool:
Nää olisi uudistuksia, jotka lisäisivät väistämättä verotuloja, kun ovat nollaverotuksessa, eikä ne ihan kaikki lähtisi eli veropohja laajenesi väkisin. Lähtökohtaisesti Lafferin käyrän huippu ei voi olla nollaveron kohdalla.

Verotuloja lisää ALV:n ja kiinteistöveron korotuksella sekä veropohjaa laajentamalla verovapaisiin yhteisöihin ja yksilöihin.

Loput leikkaamalla.
Eli ihmisen tekemää järjestelmää ei ihminen voi muuttaa? Liekö muuttunut uskonnoksi matkalla, kun bruttokansantuotetta on laskettu maailmassa kuitenkin vasta vajaan sadan vuoden verran? Jeesuskin breikkasi todella vasta 300 vuoden jälkeen.

Ohjelmallasi jätit kaiken vastuun taantuvalle keskiluokalle ja köyhille. Kenties ne innostuvatkin kiskomaan Suomea pinnalle pelkän Nälkämaan laulun voimin, mutta epäilen sitä vahvasti. Sieltä saattaa nykyään vallitsevasta Tiktok-aivosumusta vielä nousta kykyjä pinnalle pohtimaan ”cui bono?”, kun tarpeeksi alas on vajottu. Minä itse en tule olemaan tuo demakogi, sillä 4%:n kasvun sijaan minä jo tyhmenen 4%/vuosi.
 
Ensi vaaleissa vasemmistopuolueet valtaan ja ne ihan varmasti purkaa nykyisen hallituksen tekemät leikkaukset,

Samalla sovitaan myös että työtä tekevien verotusta ei koroteta ja näin ollen vasemmisto-demarit saavat hakea rahaa muualta kuin työntekijöitä verottamalla. Kansalaisten rahat säilyy kansalaisten taskussa eikä demari ujuta kättään sinne.

Italian malli on aika fiksu; ajetaan valtion kassa mahdollisimman tyhjäksi ja pumpataan apurahaa EU:lta. Kansalaisilla ja yrityksillä on rahaa ja varallisuutta tileillään mutta siihen ei kosketa, koska kansalaisten sallitaan itse käyttää oma rahansa. Jos kansalaisten rahat siirrettäisiin valtion kassaan verotuksella, niin loppuisi Brysselin apurahat aika nopeasti kun valtion kassa alkaa näyttää liian hyvältä.

Demokratia sopivassa määrin Suomessa on hyvä, mutta liian tunnollinen valtion pönkittäminen sekä kansalaisten ja yritysten rahoilla vasemmisto-johdon vapaa elvistely pitää loppu.

.
 
Back
Top