Orpon hallituksen politiikka ja siitä keskustelu

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tonoppa
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Oma aikalaismuistikuvani on, että Viinasta pidettiin yleisesti myös hyvänä jätkänä. Lama oli niin konkreettinen, ja jopa valtion konkurssi taisi leijua ilmassa, että suora, ei-poliitikkomainen puhe ja toiminta ymmärrettiin välttämättömyytenä. Tietenkin kaikki olivat helvetin kiukkuisia, huolissaan ja masentuneita siitä, kun kaikki suli alta. Asuntojen hinnat romahtivat, korot olivat aivan järkyttäviä, työpaikat vain katosivat eikä mitään pystynyt realisoimaan.

Viinanen oli se, joka näytti naamansa ja syötti meille myrkyt, jotka olivat välttämättömiä. Purra yrittää nyt samaa, mutta tämä pullamössösukupolvi ei meinaa ymmärtää, että ollaan syöty enemmän kuin on tienattu.

sanna ja siskot oli sankareita, kun uskalsi ottaa lainaa ja sitten lisää lainaa. Jos joku hallituksessa keksi vaatia jotakin, niin sopu pysyi kun muille annettiin kans. Get over it.
 
Oma aikalaismuistikuvani on, että Viinasta pidettiin yleisesti myös hyvänä jätkänä. Lama oli niin konkreettinen, ja jopa valtion konkurssi taisi leijua ilmassa, että suora, ei-poliitikkomainen puhe ja toiminta ymmärrettiin välttämättömyytenä. Tietenkin kaikki olivat helvetin kiukkuisia, huolissaan ja masentuneita siitä, kun kaikki suli alta. Asuntojen hinnat romahtivat, korot olivat aivan järkyttäviä, työpaikat vain katosivat eikä mitään pystynyt realisoimaan.

Viinanen oli se, joka näytti naamansa ja syötti meille myrkyt, jotka olivat välttämättömiä. Purra yrittää nyt samaa, mutta tämä pullamössösukupolvi ei meinaa ymmärtää, että ollaan syöty enemmän kuin on tienattu.

sanna ja siskot oli sankareita, kun uskalsi ottaa lainaa ja sitten lisää lainaa. Jos joku hallituksessa keksi vaatia jotakin, niin sopu pysyi kun muille annettiin kans. Get over it.
Purra on hölmöillyt oikein huolella heiluttelemalla naureskellen saksiaan. Viinanen antoi itsestään suoraselkäisen kuvan vaikka veemäisiä päätöksiä joutuikin ajamaan. Sottaisia hommia hoitamalla saa paljon myös arvostusta. Purraa katsoessa voisi kuvitella että hän pystyy vain vaivoin peittämään sadistisen mielihyvän jota hän kokee, kun alistaa yhteiskunnan heikoimpia. Esiintymiskoulutuksen ja järjen käytön paikka viimeistään nyt.

Lisäksi hallitus voisi lopettaa näpertelyn. Toistaiseksi varsin heikko esitys. En kyllä ole toiveikas tilanteen paranemisesta. Viime hallituskaudellakin oppositio olisi käytännössä lainannut rahaa samaan tahtiin kuin hallitus. Kenelläkään ei näytä olevan edes ajatusta siitä miten suosta päästäisiin ylös.
 
Demarit ja muu vasemmisto ovat vakuuttuneita, että verottamalla lisää kaikki järjestyy. Ja tietysti pitää lainata, kun ei niitä tarvitse koskaan maksaa takaisin.
Miksi jauhaa demareista nyt, kun heillä ei ole mitään merkitystä? Surullista on se, että hallitus ei kykene tekemään asioille mitään. Sama perussääntö on voimassa hallituksen kokoonpanosta riippumatta.
 
Jaha, vain 14 prosenttia on niin rehellisiä, että myöntää olevansa epäpätevä arvioimaan valtion taloudenhoitoa. 87 prosenttia oikeasti luulee siihen kykenevänsä. On tämä Kummeli-maa.

Ja joko HS tai tutkimusyhtiö on saanut jopa 101 prosenttia mahtumaan piirakkaan, mikä ei sekään varsinaisesti lisää luottamustani mihinkään, taaskaan.

Yli puolet kansasta tuomitsee hallituksen leikkaukset​


 
Jaha, vain 14 prosenttia on niin rehellisiä, että myöntää olevansa epäpätevä arvioimaan valtion taloudenhoitoa. 87 prosenttia oikeasti luulee siihen kykenevänsä. On tämä Kummeli-maa.

Ja joko HS tai tutkimusyhtiö on saanut jopa 101 prosenttia mahtumaan piirakkaan, mikä ei sekään varsinaisesti lisää luottamustani mihinkään, taaskaan.

Yli puolet kansasta tuomitsee hallituksen leikkaukset​


Tämä on niin kuin autolla ajo, onhan lähes jokainen mielestään keskimääräistä parempi kuljettaja.

Talousosaajille on tyypillistä, että he tietävät yhden tempun jolla talous tulee kuntoon. Yhdelle se on listaamattomien yritysten veroetu, toiselle maahanmuutto. Lainsäädäntöä kaikkine riippuvuuksineen eivät hallitse edes päättäjämme ja jälki on sen mukaista.
 
Hallitusta kovasti puristetaan työllisyystoimista, työttömien kohtelusta ja työurien pidentämisestä.
Oli aihetta katsoa mitä samasta puhuttiin täällä jo Marinin hallituksen aikaan ja olihan tyn esteistä silloinkin jo tietoa. Tässä muutama hyvä pointti työllistymisen viidakosta.

Ei työllistymisessä ole mitään merkittävää nousua vaikka ansiosidonnainen päiväraha loppuu. Ensimmäiset kuukaudet ratkaisevat. Sen jälkeen ei enää paljoa työllistytä. Päivärahajakson lyhentäminen olisi teoreettinen säästö, ei työllisyystoimi.
Kyykyttämisen sijaan pitäisi keksiä miten nämä ihmiset saataisiin koulittua takaisin työelämään, tai sitten poistettua kortistosta sinne minne kuuluvat.

Se mikä yli 50 vuotiailla on vaikeaa, on työllistyminen samalle palkka/tehtävätasolle, ei niinkään työllistyminen. Usein kyse on siitä, että meidän järjestelmässä ihmisen palkka on saattanut nousta tasolle jota työnantaja ei halua/voi maksaa.
ei kaikki 50-v työttömät olisivat työttömiä omasta syystään, vaan erilaisia kohtaloita on paljon.

Tälle hallitukselle ehdotus.

Puhuin asiasta kokemusasiantuntija-tuttavan kanssa joka on ansiosidonnaisen päivärahan piirissä.

55-65 vuotta ikäisille on erilaisia työllistämisen ohjelmia, mutta sellaisetkaan eivät toimi koska varsinaisia kokopäivätöitä 20vrk/kk ei ole tuon ikäisille. Pätkätöitä voisi löytyä, mutta niitä ei kannata tehdä koska työttömyyspäiväraha alenee niiltä muilta päiviltä. Tässä on siis kynnys aloittaa satunnaisia töitä. Päivärahat loppuvat joka tapauksessa kun henkilö täyttää 65 vuotta.
Hallitus ei kuitenkaan ole muuttanut ansiosidonnaisen päivärahan maksamisessa kohtaa "soviteltu päiväraha".
Tämä tarkoittaa, että jos työtön henkilö menee muutamaksi päiväksi töihin ja saa siitä palkan, se huomioidaan päivärahan maksussa uudelleen laskemisen kautta niin että aikaisemmin sovittu päiväraha jää pienemmäksi. Tämä on se kynnys kuulemma.

Tämä tulisi muuttaa siten että kun 55-65 v ikäinen irtisanottu saa ansiosidonnaista työttömyysrahaa ja odottelee eläkkeelle menoa, niin pitäköön sen työttömyyspäivärahan per vrk mikä kerran on hänelle laskettu ja jokainen satunnainen työssä käynti olkoon sen päivän palkka. Palkkapäivä tietenkin korvaa työttömyyspäivärahan ja sitä ei maksettaisi silloin kun ihminen on käynyt töissä. Jos saa vakituisen duunin, niin sitten ei koko työttömyysturvaa tarvitsekaan. Työttömyyden kuukaudet ja päivät raportoidaan YTK:lla netin kautta. Tämä mahdollistaisi helposti kassan saavuttamaan säästöjä jokaiselta päivältä jonka työtön käy töissä, eikä nosta päivärahaa. Näin systeemi olisi helppo ja ennustettava sekä työntekijän että työttömyyskassan kannalta.


Hyödyt: aktiivinen hakija työllistyy edes tilapäisesti, työttömyyskassa säästää jokaisena päivänä kun työtön käy töissä, on selkeä työllisyystoimi eikä vain teoriaa, helppo ja ennustettava malli.

Haitat: voi ilmetä jonkin verran työn ilmoittamattomuutta, mutta kun työttömyyskassalla on näkyvyys henkilön palkkatietoihin niin väärinkäytöstä jää kiinni ja esim tulisi sanktio


Hallitus saa ottaa vapaasti tämän muutosehdotuksen käyttöön ja ohjeistaa työttömyyskassat uuteen malliin "sovitellun päivärahan" osalla.


.
 
Työttömät ovat tarpeellisia, että saadaan työllistettyä päiväranlaskijoita ja kelan porukkaa ja kaikkia tällaisia tyyppejä, täytyyhän tämmöisestäkin palkkaa saada, muuten olisivat itse kortistossa :cool: . Paljonko muuten palaa valtion rahaa kun päivärahan sovittelija sovittelee työttömän fyrkat sopivan kurjaan kuosiin, ai niin bruttokansantuote nousee:p
 
Ei Sammallahden idea alun perin, mutta taitaa olla nyt ensimmäinen toimessa oleva kansanedustaja, joka uskaltaa julkisesti esittää.
Toivottavasti lähtee etenemään.

 
Ei Sammallahden idea alun perin, mutta taitaa olla nyt ensimmäinen toimessa oleva kansanedustaja, joka uskaltaa julkisesti esittää.
Toivottavasti lähtee etenemään.

Nammo lapua ja patria kumppaneiksi :cool: :uzi:
 
Kelan etuuskulut kasvoivat 710 miljoonalla eurolla eli 4,3 prosentilla vuonna 2024.

Suurin muutos oli toimeentulotuen menoissa. Vuoteen 2023 verrattuna Kelan perustoimeentulotuen menot kasvoivat 14 ,8 prosentilla. Yhteensä Kela maksoi perustoimeentulotukea 824,7 miljoonaa euroa vuonna 2024.
.....

Työttömyysetuuksia maksettiin kaikkiaan prosentin verran edellisvuotta vähemmän ja työmarkkinatukea 36 miljoonaa euroa (2,2 prosenttia) vähemmän kuin vuonna 2023.

-----------------------------------------------------------

Hallitus onnistui vähentämään työttömyysetuuksiin kuluvaa rahaa siirtämällä nämä kulut toimeentulotuelle. Tämä tuskin on kellekään yllätys, koska hallitus halusi tehdä työn tekemisestä kannattamattompaa.
 
Sipilän hallituksen jäljiltä naureskeltiin, että sisäministeri Orpon vahtivuorolla otettiin kaikki hissuttelijat perussuomalaisten ollessa ensimmäistä kertaa hallituksessa.

Nyt kun katselen jotain sanna-antikaisia puhumassa siitä miten persujen maahanmuuttopolitiikka eroaa muka muista, en oikein jaksa sanoa kuin tämän:

Suomeen muutti vuonna 2024 kaikkiaan 63 049 henkeä. Määrä on tilastointihistorian toiseksi suurin. Vuonna 2023 maahanmuuttajia oli 73 236.

Ukrainalaiset eivät ole selitys. Heitä tuli 13 551. Tällä hetkellä Suomea täytetään Nepalista ja Pakistanista.


 
Sipilän hallituksen jäljiltä naureskeltiin, että sisäministeri Orpon vahtivuorolla otettiin kaikki hissuttelijat perussuomalaisten ollessa ensimmäistä kertaa hallituksessa.

Nyt kun katselen jotain sanna-antikaisia puhumassa siitä miten persujen maahanmuuttopolitiikka eroaa muka muista, en oikein jaksa sanoa kuin tämän:

Suomeen muutti vuonna 2024 kaikkiaan 63 049 henkeä. Määrä on tilastointihistorian toiseksi suurin. Vuonna 2023 maahanmuuttajia oli 73 236.

Ukrainalaiset eivät ole selitys. Heitä tuli 13 551. Tällä hetkellä Suomea täytetään Nepalista ja Pakistanista.


Olisiko opiskelijoiden laumaa ja näiden huollettavia...
 
Noniin, kehysriihi on valmis. Katsotaanpa mitä sieltä löytyy:

Ansiotulon verotus:

1. Ansiotulon verotusta kevennetään, marginaaliveroastetta lasketaan​

  • Hallitus keventää ansiotulon verotusta noin miljardilla eurolla.
  • Pieni- ja keksituloisten ansiotuloverotusta kevennetään ensi vuonna 525 miljoonalla eurolla ja vuonna 2027 650 miljoonalla eurolla.
  • Työtulovähennyksen lapsikorotusta nostetaan sadalla miljoonalla eurolla.
  • Suurituloisimpien ylimpää marginaaliveroastetta lasketaan 52 prosenttiin. Veronalennus kohdistuu käytännössä yli 100 000 euroa vuodessa tienaaviin.
En tiedä onko tämä hyvä juttu kokonaisuutena, mutta se on ainakin hyvä juttu jos veronkevennykset osuvat kaikkiin. Olisi ollut järjetöntä leikata vain suurituloisten veroja, ja kustantaa tämä työttömiltä leikkaamalla.

2. Yhteisöveroa lasketaan​

  • Yritysten maksama yhteisövero laskee 18 prosenttiin vuonna 2027. Tällä hetkellä se on 20 prosenttia.
  • Tavoitteena on hallituksen mukaan vauhdittaa yrittämistä.
  • Keventävä vaikutus on 830 miljoonaa euroa.
En ole vakuuttunut että tästä on hyötyä. Noin yleisesti, yhteisöverotuksessa näyttää olevan maiden välillä "race to bottom", jolloin kaikki häviävät. Edellinen yhteisöveron lasku ei tuottanut taloudelle mitään jättipottia. Miksi nyt olisi toisin?

  • Korkeakoulujen perusrahoitusta vähennetään seuraavina vuosina: 30 miljoonalla eurolla vuonna 2026, 20 miljoonalla eurolla vuonna 2027 ja 15 miljoonalla eurolla vuodesta 2028 alkaen.
  • Hallitus nostaa aloituspaikkojen määriä korkeakouluissa 100 miljoonalla eurolla.
En ymmärrä miten tämän yhtälön olisi tarkoitus toimia.

"EU ja ETA-maiden ulkopuolisille opiskelijoille tulee lukukausimaksut." Luulin että oli jo? En vissiin ole niin hyvin kärryillä.
 
Kun katsoo tiedotetta kehysriihen päätöksistä, niin yleisvaikutelma on se, että tuossa toteutetaan lähinnä kokoomuksen poliittisia tavoitteita. https://valtioneuvosto.fi/-/orpon-h...avat-suomen-kilpailukykya-ja-turvallisuutta-1

Sellaisia tavoitteita millä olisi selkeästi perussuomalaisten politiikkaan liittyvä leima ei montaa ole. Lukukausimaksujen käyttöönotto EU/ETA-alueen ulkopuolisille lukio- ja ammattikouluopiskelijoille on selvästi sellainen. Työsuhdepolkupyörien verovapaan edun poisto sekä Kansaneläkelaitoksen tiedonsaantioikeuden laajentaminen sosiaaliturvan väärinkäytön vähentämiseksi kenties ovat myös.

Selkeä RKP:n tavoite lienee lähinnä se, että toisen kotimaisen kielen opetus saa 8 miljoonaa euroa lisää rahaa.

Kristillisten ydintavoitteiden kannalta päätöksissä ei taida olla mitään positiivista. Valtion rahoitusta evankelis-luterilaiselle ja ortodoksiselle kirkolle vähennetään 10 miljoonaa euroa vuodessa, ilmeisesti siksi, että aiemmat päätökset ovat kasvattaneet kirkollisveron tuottoa.
 
Kun katsoo tiedotetta kehysriihen päätöksistä, niin yleisvaikutelma on se, että tuossa toteutetaan lähinnä kokoomuksen poliittisia tavoitteita. https://valtioneuvosto.fi/-/orpon-h...avat-suomen-kilpailukykya-ja-turvallisuutta-1

Sellaisia tavoitteita millä olisi selkeästi perussuomalaisten politiikkaan liittyvä leima ei montaa ole. Lukukausimaksujen käyttöönotto EU/ETA-alueen ulkopuolisille lukio- ja ammattikouluopiskelijoille on selvästi sellainen. Työsuhdepolkupyörien verovapaan edun poisto sekä Kansaneläkelaitoksen tiedonsaantioikeuden laajentaminen sosiaaliturvan väärinkäytön vähentämiseksi kenties ovat myös.
Kehitysmäärärahojen leikkaus kai osuu persujen tontille?
Selkeä RKP:n tavoite lienee lähinnä se, että toisen kotimaisen kielen opetus saa 8 miljoonaa euroa lisää rahaa.
Liikenteen puolella oli montakin RKP:läistä asiaa.

Saariston lautta- ja yhteysalusliikenteen turvaaminen.

Maalla ja merellä:
Loviisan meriväylän syventäminen
• Uuden tieyhteyden rakentaminen Loviisan ydinvoimalalle (mt 1583 (Atomitie) välillä mt 170-
Saaristotie)
Vaasan satamaväylän syventäminen
Vaasan satamaradan sähköistys
• Vt 8 Ytterjeppon eritasoristeys
• Vt 8 leventäminen välillä Bäckliden-Brännbacken
• Vestonmäen kohta, Toivakka
• Pääradan kehittäminen välillä Liminka-Oulu

Kaksi viimeistä ovat RKP:n alueen ulkopuolella. Kaikki muut menee RKP:n ydinalueelle!
 
Viimeksi muokattu:
Kehitysmäärärahojen leikkaus kai osuu persujen tontille?

Tuo jäi minulta huomaamatta. Mutta ei sekään sinänsä kovin iso asia ole, vain 50 miljoonaa euroa leikataan.

Liikenteen puolella oli montakin RKP:läistä asiaa.

Saariston lautta- ja yhteysalusliikenteen turvaaminen.

Maalla ja merellä:
Loviisan meriväylän syventäminen
• Uuden tieyhteyden rakentaminen Loviisan ydinvoimalalle (mt 1583 (Atomitie) välillä mt 170-
Saaristotie)
Vaasan satamaväylän syventäminen
Vaasan satamaradan sähköistys
• Vt 8 Ytterjeppon eritasoristeys
• Vt 8 leventäminen välillä Bäckliden-Brännbacken
• Vestonmäen kohta, Toivakka
• Pääradan kehittäminen välillä Liminka-Oulu

Kaksi viimeistä ovat RKP:n alueen ulkopuolella. Kaikki muut menee RKP:n ydinalueelle!

Tuo listaus tosin koskee kiireellisesti edistettäviä suunnittelukohteita. Kyseessä eivät ole päätetyt hankkeet. Päätetyissä hankkeissa on 15 liikennehankkeen listaus, joista neljä osuu RKP:n vahvoille kannatusalueille, eli

- Vuohimäen eritasoliittymä 10 miljoonaa euroa
- Inkoon seudun investointien edellytysten vahvistaminen parantamalla Satamatien liittymää (2,8 miljoonaa euroa) ja Tähtelän liittymää (3,2 miljoonaa euroa).
- Kt 51 Kelan risteys 3,0 miljoonaa euroa
- Vt 25 osuus Meltola-Mustio 16,7 miljoonaa euroa

Eli onhan RKP kokoonsa nähden toki hyvä neuvottelija.
 
Joskus mietin, että melkoista teatteria nämä riihet. Suomen bkt lienee n. 300 mrd euroa ja kasvupaketeissa hierotaan kymmeniä ja korkeintaan satoja miljoonia. Kaikenväriset hallitukset järjestävät saman näytelmän.

Rehellisempää olisi sanoa, että jaetaan joulukortteja yleisölle. Kasvupaketti on terminä tässä kohtaa ihan puppua. Suomen bkt syntyy suoraan tai välillisesti n. 60 prosenttisesti verovaroin. Se kertoo oleellisesti mistä showssa on kyse.
 
Back
Top