Orpon hallituksen politiikka ja siitä keskustelu

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tonoppa
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Kun katsoo tiedotetta kehysriihen päätöksistä, niin yleisvaikutelma on se, että tuossa toteutetaan lähinnä kokoomuksen poliittisia tavoitteita.
Onhan se poikkeuksellista, että rahaa jää enemmän käyttöön suomalaisille, jotka ovat äänestäneet nämä puolueet hallitusvastuuseen eikä sitä jaetakaan vastikkeettomasti ulkomaille milloin mihinkin loputtomaan tarpeeseen. Hyvin monipuolisesti rahoitusta tulee sisäiseen turvallisuuteen, puolustusvalmiuteen sekä huoltovarmuuteenkin.


Tällaisia asioita Oy Suomi Ab ainakin tarvitsee pärjätäkseen tulevaisuuden kovissa kilpailuissa.

Hallitus huolehtii sähkön kantaverkkoyhtiö Fingrid Oyj:n sekä kaasu- ja vetyverkkoyhtiö
Gasgrid Finland Oy:n tarvittavasta investointikyvystä niin, että se tukee uusien teollisten
investointien sijoittumista Suomeen. Keskeisinä tavoitteina ovat Fingridin kantaverkon
investointiohjelman laajentaminen nykyisestä noin neljästä miljardista eurosta 5,2 miljardiin
euroon sekä Gasgridin kansallisen vetyverkon kehittäminen vuoteen 2035 mennessä.
Fingridin tase mahdollistaa lisäinvestointien käynnistämisen välittömästi ja lisäksi hallitus
varautuu myöntämään Fingridille tarvittavan pääomituksen. Hallitus suunnittelee Fingridin
rahoitus- ja pääomitustarpeet omistajien yhdenvertainen kohtelu, osakeyhtiölaki ja
sähkömarkkinalaki huomioon ottaen. Itä-Suomen energiaintensiivisten investointien
toteuttamiseksi selvitetään mahdollisuuksia 400 kV siirtoyhteyksien nopeuttamiseksi.
Tarkoituksena on, että Fingrid käynnistää Huutokoski-Kontiolahti-hankkeen
ympäristövaikutusten arviointiprosessin mahdollisimman pian.
 
Rehellisempää olisi sanoa, että jaetaan joulukortteja yleisölle.
Kyllä, ei voi olla saamatta semmoista vaikutelmaa, että isukki nyt ostelee lapsille joululahjat luottokortilla.
Tuloveron alennus sinällään on ihan hyvä ja bueno juttu, mutta jos se joudutaan rahoittamaan velkarahalla, niin miten tässä nyt sitten on edistytty Marinin hallituksen ajasta?
 
Tällaisia asioita Oy Suomi Ab ainakin tarvitsee pärjätäkseen tulevaisuuden kovissa kilpailuissa.
Itä-Suomen energiaintensiivisten investointien
toteuttamiseksi selvitetään mahdollisuuksia 400 kV siirtoyhteyksien nopeuttamiseksi.
Tarkoituksena on, että Fingrid käynnistää Huutokoski-Kontiolahti-hankkeen
ympäristövaikutusten arviointiprosessin mahdollisimman pian.
Pohjois-Karjala on ainoa maakunta ilman 400 kV sähköverkkoa.
 
Raideleveyden sovittamisen suunnitteluun 20mil euroa, rakennushommat sitten myöhemmin. Ensialkuun raiteet ruotsista Kemiin kuntoon, sitten laajentaen muualle pohjoiseen.
Projektille on oikein annettu nimi, "Rail Nordica"

Linkki jonkun lehden uutiseen radasta
 
Veronkevennykset voivat olla hyvä juttu nyt, kun kukaan ei uskalla tai pysty ostamaan mitään. Tosin "kokoomusta" on se, että aika mukavasti niitä menee suurituloisille, jos kohta muillekin. Huolestuttavaa on, että teollisuuden toimintaympäristössä säilyy iso taloudellinen epävarmuus ilmastolinjausten vuoksi. Niihin ei näköjään uskallettu kajota.

Hallitus on hallitusohjelmassaan sitoutunut ilmastolain mukaiseen hiilineutraaliustavoitteeseen 2035. Riihessä tosin päätettiin, että tämän vuoden aikana laaditaan laaja-alainen selvitys ilmastolain vaikutuksista.

Hiilineutraaliustavoitteen saavuttaminen ei välttämättä ole realistista. Saa nähdä.

Ay-jäsenmaksujen verovähennysoikeuden poisto osuu monien persujen äänestäjienkin kohdalle. Tosin verotuksen keventäminen kumuloi sitä eli teknisesti se on järjestäytyneelle nollasummapeli. Monilla on lisäksi järjestöltään pelkästään jo niin hyvät vakuutukset, ettei sellaisia saa siihen hintaan yksin mitenkään. Kaikilla ei tietysti ole niin hyvä järjestö kuin vaikka joillakin akavalaisilla. En vielä hermostuisi tuosta.
 
Siinä näkyvät vaikutukset nettopalkkoihin.

Katso liite: 121484
Nämä vertailut näin näyttävät toki provosoivilta, mutta jos siihen rinnalle laittaa vaikka absoluuttiset marginaaliveron nyt ja veronkevennysten jälkeen, voi silti tehdä sen johtopäätöksen, ettei suurituloisen kannata ainakaan enempää alkaa töitä tekemään, koska yli puolet siitä menee edelleen jonkun muun taskuun. Jos esimerkiksi nykytilanteessa tienaa 8000€/kk, menee marginaaliveroa 59%. Kuinka moni tuossa tilanteessa on kiinnostunut ottamaan vastaan lisätöitä, ainakaan jos se lisää viikkotuntimäärää, kun siitä jää omaan käteen vain 41%? Siksi esimerkiksi lääkäri tekee lisäansionsa firmalla, tai downshiftaa yrittäen maksimoida tuntiansion tehden mahdollisimman vähän töitä, esim. muutaman päivystyksen kuukaudessa.

Marginaalivero pitäisi saada alle 50%:n jolloin käteen jäisi edes yli puolet lisäansioista. Vaikuttaisi varmasti terävimmän pään väen toimeliaisuuteen.
 
Nämä vertailut näin näyttävät toki provosoivilta, mutta jos siihen rinnalle laittaa vaikka absoluuttiset marginaaliveron nyt ja veronkevennysten jälkeen, voi silti tehdä sen johtopäätöksen, ettei suurituloisen kannata ainakaan enempää alkaa töitä tekemään, koska yli puolet siitä menee edelleen jonkun muun taskuun. Jos esimerkiksi nykytilanteessa tienaa 8000€/kk, menee marginaaliveroa 59%. Kuinka moni tuossa tilanteessa on kiinnostunut ottamaan vastaan lisätöitä, ainakaan jos se lisää viikkotuntimäärää, kun siitä jää omaan käteen vain 41%? Siksi esimerkiksi lääkäri tekee lisäansionsa firmalla, tai downshiftaa yrittäen maksimoida tuntiansion tehden mahdollisimman vähän töitä, esim. muutaman päivystyksen kuukaudessa.

Marginaalivero pitäisi saada alle 50%:n jolloin käteen jäisi edes yli puolet lisäansioista. Vaikuttaisi varmasti terävimmän pään väen toimeliaisuuteen.
Näinpä. Ei tuolla parillasadalla eurolla kuussa ole sellaista potkua, että sen perässä lähtisi ryntäämään. Pari tonnia kuussa jos keventäisivät, voisi harkita. Ja edelleen maksaisi veroja useampia kymmeniä tuhansia vuodessa. Järjetön verohelvettihän tämä on.
 
Ay-jäsenmaksujen verovähennysoikeuden poisto osuu monien persujen äänestäjienkin kohdalle. Tosin verotuksen keventäminen kumuloi sitä eli teknisesti se on järjestäytyneelle nollasummapeli. Monilla on lisäksi järjestöltään pelkästään jo niin hyvät vakuutukset, ettei sellaisia saa siihen hintaan yksin mitenkään. Kaikilla ei tietysti ole niin hyvä järjestö kuin vaikka joillakin akavalaisilla. En vielä hermostuisi tuosta.

Joo itsekin ynnäilin että 600 eurolla vuodessa saa matkavakuutuksen, tapaturmavakuutuksen, työttömyyskassan jäsenyyden, juridisen neuvonnan, oikeusturvaedun, pari leffalippua, halutessaan pari ilmaista illallista ravintolassa, jäsenhintaisia lomahuoneistoja ja jäsenlehden. Kalenterin ovat lopettaneet. Yleinen työttömyyskassa olisi näemmä 102€ vuodessa. Kassa ja vakuutukset pelkästään on vähän siinä ja siinä mutta jos joutuu ikinä oikeuteen niin liiton jäsenyys maksaa itsensä aika nopeasti takaisin. Eli ehkä en vielä eroa liitosta mutta jatkossa seuraan tarkemmin tilannetta.
 
Marginaalivero pitäisi saada alle 50%:n jolloin käteen jäisi edes yli puolet lisäansioista. Vaikuttaisi varmasti terävimmän pään väen toimeliaisuuteen.

Minuu tässä kokoajan häiritsee se, että kuka suurituloisista on nykyään niin löysissä töissä, että pystyy hankkimaan lisäansioita. Mistä ottavat ajan?
 
Nämä vertailut näin näyttävät toki provosoivilta, mutta jos siihen rinnalle laittaa vaikka absoluuttiset marginaaliveron nyt ja veronkevennysten jälkeen, voi silti tehdä sen johtopäätöksen, ettei suurituloisen kannata ainakaan enempää alkaa töitä tekemään, koska yli puolet siitä menee edelleen jonkun muun taskuun.
Sen voi ajatella näin tai sitten, että kun ministereiden palkkoja alennetaan viisi prosenttia, kompensaatio on mukavampi.
 
Minuu tässä kokoajan häiritsee se, että kuka suurituloisista on nykyään niin löysissä töissä, että pystyy hankkimaan lisäansioita. Mistä ottavat ajan?
Toisaalta, monet lääkärit tekevät neljän päivän viikkoa, koska viidennen päivän vaikutus nettopalkkaan on heillä sen verran pieni. Toinen tarina kokonaan se, miksi näin sallitaan heidän tekevän.
 
Minuu tässä kokoajan häiritsee se, että kuka suurituloisista on nykyään niin löysissä töissä, että pystyy hankkimaan lisäansioita. Mistä ottavat ajan?
Aika moni voi esim. konsulttifirmoissa tehdä enemmän laskutettavia tunteja, joista saa osansa. Toiminimellä pystyisi kuukausipalkkalainenkin heittämään satunnaista konsulttikeikkaa. Aika harva tuntemani suomalainen konsultti muuten suostuu lähtökohtaisesti tekemään normitunteja enempää, toisin kuin ulkomaiset konsultit, mikä voi toki olla kulttuurillistakin. Viikonloppuisin on käytännössä mahdotonta saada ketään kokenutta hommiin.

Itse en ole kovin kiinnostunut enemmistä ylennyksistä, koska se tarkottaisi satunnaisten lyhyiden reissujen sijaan mannertenvälistä reissaamista ja liiallista sosiaalista aktiivisuutta esim. illallisilla, eikä tuhannen-parin lisäys kuukausipalkkaan toisi kuin 400-800€ lisää liksaa käteen. Ei todellakaan ole sen arvoista. Ei vaikuta mitenkään elintasoon, eikä edistä edes aikaista eläkkeellejäämistä. Mieluummin otan rennommin, ja aloitinkin väitöskirjaopintojen väkertämisen ihan vain työpäivien täyttämiseksi. Ei ole järkeä vaihtaa työtä, eikä oikeastaan edes hirveästi yrittää nykyhommissa, koska taloudellinen hyöty jää mitättömäksi suhteessa vaivaan. Ei kuulosta oikein mistään näkökulmasta järkevältä politiikalta.

Hallituksen suunta on siis oikea, mutta riittämätön. Seuraavaksi saadaan varmaan sitten demareiden johtama sateenkaarihallitus, joka rahoittaa jokaisellejotakin-strategiansa palauttelemalla verot ennalleen.
 
Veronkevennykset voivat olla hyvä juttu nyt, kun kukaan ei uskalla tai pysty ostamaan mitään. Tosin "kokoomusta" on se, että aika mukavasti niitä menee suurituloisille, jos kohta muillekin. Huolestuttavaa on, että teollisuuden toimintaympäristössä säilyy iso taloudellinen epävarmuus ilmastolinjausten vuoksi. Niihin ei näköjään uskallettu kajota.

Hallitus on hallitusohjelmassaan sitoutunut ilmastolain mukaiseen hiilineutraaliustavoitteeseen 2035. Riihessä tosin päätettiin, että tämän vuoden aikana laaditaan laaja-alainen selvitys ilmastolain vaikutuksista.

Hiilineutraaliustavoitteen saavuttaminen ei välttämättä ole realistista. Saa nähdä.

Ay-jäsenmaksujen verovähennysoikeuden poisto osuu monien persujen äänestäjienkin kohdalle. Tosin verotuksen keventäminen kumuloi sitä eli teknisesti se on järjestäytyneelle nollasummapeli. Monilla on lisäksi järjestöltään pelkästään jo niin hyvät vakuutukset, ettei sellaisia saa siihen hintaan yksin mitenkään. Kaikilla ei tietysti ole niin hyvä järjestö kuin vaikka joillakin akavalaisilla. En vielä hermostuisi tuosta.
Ay-jäsenmaksun verovähennysoikeuden poisto on aika moniulotteinen juttu. Kaikkein pienituloisimmat eivät siitä ole ennenkään hyötyneet, kun eivät juurikaan maksa veroja. Toisaalta heidän maksunsakin ovat paremmin tienaavia alhaisemmat.

En ole aihepiirin asiantuntija, mutta jäsenmaksut lienevät tyypillisesti tulotasosta riippuen 25-50 €/kk? Verovähennys on tehnyt lähinnä sen, että nettosumma on sen ansiosta tasoittunut suuruusluokkaan 25-35 €/kk. Tai voihan sitä tietysti kuulua useampaankin liittoon.

Poistuukohan myös työttömyyskassamaksun vähennysoikeus? Sehän on monesti tuon jäsenmaksun sisällä. Kassamaksun vähennysoikeuden soisi säilyvän jatkossakin.
 
Hallituksen suunta on siis oikea, mutta riittämätön. Seuraavaksi saadaan varmaan sitten demareiden johtama sateenkaarihallitus, joka rahoittaa jokaisellejotakin-strategiansa palauttelemalla verot ennalleen
Vaikutuksia emme tosiaan ehdi nähdä kuin pari vuotta. Jos mitään dynaamisia vaikutuksia ei tule, seuraava hallitus saa mielenkiintoisen pesän, oli se hallitus mikä tahansa.

Tulopuolelle tulee aukkoja. Onneksi kehitysmäärärahoista otetaan veronkevennysten verran pois.

Alkoholin, nikotiinipussien, sähkösavukkeiden ja virvoitusjuomien verotusta kiristetään. Siinä puhutaan kuitenkin kymmenistä miljoonista, kun veronkevennykset ovat miljardin. Puolustukseen pitäisi laittaa rahaa pirusti. Valtion menoja ne ovat. Rahaa vain ei ole.

Aika moni on sitä mieltä, että hallitus on haudannut julkisen talouden tasapainottamistavoitteensa, koska vaalit ovat parin vuoden päästä.

Voihan tämä toimiakin, mutta jos kasvua ei ala ilmestyä, olemme kyllä edelleen kaulaa myöten kusessa. Tosin johan on oltu vuodesta 2007, ettei sen puoleen. Nyt kokeillaan näin.
 
Vaikutuksia emme tosiaan ehdi nähdä kuin pari vuotta. Jos mitään dynaamisia vaikutuksia ei tule, seuraava hallitus saa mielenkiintoisen pesän, oli se hallitus mikä tahansa.

Tulopuolelle tulee aukkoja. Onneksi kehitysmäärärahoista otetaan veronkevennysten verran pois.

Alkoholin, nikotiinipussien, sähkösavukkeiden ja virvoitusjuomien verotusta kiristetään. Siinä puhutaan kuitenkin kymmenistä miljoonista, kun veronkevennykset ovat miljardin. Puolustukseen pitäisi laittaa rahaa pirusti. Valtion menoja ne ovat. Rahaa vain ei ole.

Aika moni on sitä mieltä, että hallitus on haudannut julkisen talouden tasapainottamistavoitteensa, koska vaalit ovat parin vuoden päästä.

Voihan tämä toimiakin, mutta jos kasvua ei ala ilmestyä, olemme kyllä edelleen kaulaa myöten kusessa. Tosin johan on oltu vuodesta 2007, ettei sen puoleen. Nyt kokeillaan näin.
Eiköhän se ala hiljalleen tulla selväksi että velkavuori kasvaa ja kasvaa hallituspohjasta riippumatta kunnes joskus tulee seinä vastaan. Suomen ikärakenteella tilanne näyttää 10-15 vuoden aikajänteellä erittäin hankalalle.
 
Ay-jäsenmaksun verovähennysoikeuden poisto on aika moniulotteinen juttu. Kaikkein pienituloisimmat eivät siitä ole ennenkään hyötyneet, kun eivät juurikaan maksa veroja. Toisaalta heidän maksunsakin ovat paremmin tienaavia alhaisemmat.

En ole aihepiirin asiantuntija, mutta jäsenmaksut lienevät tyypillisesti tulotasosta riippuen 25-50 €/kk? Verovähennys on tehnyt lähinnä sen, että nettosumma on sen ansiosta tasoittunut suuruusluokkaan 25-35 €/kk. Tai voihan sitä tietysti kuulua useampaankin liittoon.

Poistuukohan myös työttömyyskassamaksun vähennysoikeus? Sehän on monesti tuon jäsenmaksun sisällä. Kassamaksun vähennysoikeuden soisi säilyvän jatkossakin.
20 - 35, riippuen tuloista. Siis vähennyksen jälkeen.
 
Ehkä tässä vielä pitäisi painaa lisää töitä isänmaan eteen kun tuo kroppakin on sen verran raihnainen ettei riitä etulinjan taisteluun. Onhan tuo 52% kuitenkin vähemmän kuin vuoden 2023 62% marginaali. En vaan tykkää sellaisista hommista missä on paljon vastuuta mutta vähän päätösvaltaa.
Tuota on jo tarpeeksi nähty.
 
Viimeksi muokattu:
nikotiinipussien verotusta kiristetään.
Omassa tuttavapiirissä vaikutuksen on jo huomannut. Lähes kaikki tilaavat taas netin kautta ulkomailta, tai ovat siirtyneet takaisin ruotsin tuontiin. Rakennusalan ihmisiä kun iso osa heistä on, oletan että työmailla muutkin käyttäjät ovat taas siirtyneet tuontitavaraan. Ero 8 euron ja 3,8 euron nikotiinikiekon kohdalla on jo aika iso kun addikti käyttää sen päivään tai kahteen. Kun maksoivat noin 5euroa niin lähes kaikki ostivat kiltisti kaupasta, eikä torneja enää hillottu pakkasissa. Lafferin käyrä ja sitä rataa
 
Omassa tuttavapiirissä vaikutuksen on jo huomannut. Lähes kaikki tilaavat taas netin kautta ulkomailta, tai ovat siirtyneet takaisin ruotsin tuontiin. Rakennusalan ihmisiä kun iso osa heistä on, oletan että työmailla muutkin käyttäjät ovat taas siirtyneet tuontitavaraan. Ero 8 euron ja 3,8 euron nikotiinikiekon kohdalla on jo aika iso kun addikti käyttää sen päivään tai kahteen. Kun maksoivat noin 5euroa niin lähes kaikki ostivat kiltisti kaupasta, eikä torneja enää hillottu pakkasissa. Lafferin käyrä ja sitä rataa
Alkoholin, nikotiinipussien, sähkösavukkeiden ja virvoitusjuomien verotusta kiristetään.

Eiköhän käy taas perinteisesti että verot nousevat mutta verokertymä laskee...
 
Back
Top