Orpon hallituksen politiikka ja siitä keskustelu

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tonoppa
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Nyt päätepysäkiksi on suunniteltu Aviapolis, joten 1,5 km jää vielä matkaa terminaaliin. Mutta se ei ole kai valtion päänsärky.

Lentoaseman saavutettavuus on jo nyt matkustajatutkimusten mukaan hyvällä tasolla. Lentoasemalle pääsee junalla, bussilla, taksilla, sovelluskyydeillä tai omalla autolla.
Isoin ongelma tuossa taisi olla se, että ratikka on myyty päättäjille juuri yhteytenä lentoasemalle ja nyt sieltä olikin vähin äänin niistetty viimeinen kilometri. Tuolla toimintamallilla saa aikaiseksi ainakin vastareaktion.

Itse ajattelisin että lentomatkustajia ajatellen ratikkayhteys Tikkurilaan riittää. Sieltä pääsee lähijunalla helposti lentoasemalle tai Aviapolikseen. Tuskin Mellunmäen/Länsimäen/Hakunilan suunnalta mitään hirveää määrää lentomatkustajia edes tulee. En tosin tunne Vantaan suunnitelmia ratikkareitin asuntorakentamisesta. Ehkä Tiksistä on hyvä päästä myös Jumbon suuntaan, mutta lentoaseman/Aviapoliksen suunta ei vaikuttaisi välttämättömälle.
 
Tuskin lentomatkustajia olisi Vantaan raitiotien matkustajista muuta kuin pieni murto-osa siinäkään skenaariossa, että raitiotie menisi lentoaseman terminaalille asti. Lähinnä raitiotien rooli on siinä, että se yhdistää eri kaupunginosia toisaalta toisiinsa ja toisaalta lähijunien asemiin ja metroon, sekä toimii poikittaisyhteytenä samaan tapaan kuin miten Raide-Jokeri.

Jos vaikkapa Hakunilasta olisi matkalla lentoasemalle, niin ei matka-ajan puolesta edes kannattaisi istua raitiovaunussa koko matkaa (matka-aika 30 minuuttia Tikkurilasta lentoasemalle), vaan vaihtaa Tikkurilassa lähijunaan (matka-aika 8 minuuttia).
 
Ehkä Tiksistä on hyvä päästä myös Jumbon suuntaan, mutta lentoaseman/Aviapoliksen suunta ei vaikuttaisi välttämättömälle.
Jumbo voisi olla iloinen raitiovaunusta.

Suomen maanteiden korjausvelkaa on eri tietojen mukaan 2,5-3 mrd euroa. Ja tuskin orpon rata valmistuu siihen hintaan? Kyse on valinnasta. Korjataanko suomen maantiet vai jotain muuta?
Tämä on Orpon poliittinen valinta.

Sopimuksen mukaan Valtion osuus Länsirata-hankkeen kustannuksista on 67 prosenttia, mutta enintään 400 miljoonaa euroa ensimmäisen vaiheen rahoitukseen.

Valtio takaa lisäksi enintään 520 miljoonaa euroa hankeyhtiön lainaa ja on sopinut, että mahdollisesta kustannusnoususta valtion osuus on kaksi kolmasosaa ja kuntien yksi kolmasosa.

Jos nyt arvio on 3 mrd, kyllä se tulee olemaan se valtion osuus.
 
Nyt päätepysäkiksi on suunniteltu Aviapolis, joten 1,5 km jää vielä matkaa terminaaliin. Mutta se ei ole kai valtion päänsärky.

Lentoaseman saavutettavuus on jo nyt matkustajatutkimusten mukaan hyvällä tasolla. Lentoasemalle pääsee junalla, bussilla, taksilla, sovelluskyydeillä tai omalla autolla.
Maailman suurkaupungit ovat täynnä lentokenttiä, minne pääsee julkisilla mutta lentoaseman pysäkin käyttäminen maksaa extraa. Liian hyvät yhteydet lentokentälle syövät toisten bisneksiä. En yllättyisi ollenkaan, jos tämä päätepysäkki olisi lobattu isolla rahalla kauemmaksi lentoasemasta.
 
Jos ratahankkeessa miettii olennaista, niin vastaus löytynee tälläkin kertaa maankäytöstä. Moni Kokoomus-alumni hieroo karvaisia käsiään, kun Espoon/Kirkkonummen takamailla aletaan kaavamuutosten jälkeen tehdä tonteilla tiliä.

Aika monen härkäpäisesti edistettävän epäilyttävän hankkeen takaa löytyy sama tarina. Esim. Veikkolassa liki maaseudun rauhassa asuvat eivät ole varsinaisesti innoissaan tulossa olevasta muutoksesta.
 
Samoin. Pakkomielle jättää jotain pysyvää hyvinvointiyhteiskunnan raunioille muistuttaa suurmiesten harhoja. Tilaisi mieluummin patsaan taikka monumentin muutamalla kymmenellä miljoonalla niin päästäisiin halvemmalla.
Joo, riemukaari ois hyvä.
 
Tuskin lentomatkustajia olisi Vantaan raitiotien matkustajista muuta kuin pieni murto-osa siinäkään skenaariossa, että raitiotie menisi lentoaseman terminaalille asti. Lähinnä raitiotien rooli on siinä, että se yhdistää eri kaupunginosia toisaalta toisiinsa ja toisaalta lähijunien asemiin ja metroon, sekä toimii poikittaisyhteytenä samaan tapaan kuin miten Raide-Jokeri.

Jos vaikkapa Hakunilasta olisi matkalla lentoasemalle, niin ei matka-ajan puolesta edes kannattaisi istua raitiovaunussa koko matkaa (matka-aika 30 minuuttia Tikkurilasta lentoasemalle), vaan vaihtaa Tikkurilassa lähijunaan (matka-aika 8 minuuttia).
Lentoaseman alue, Aviapolis, on iso työssäkäynti alue. Ratikka hyödyttäisi työmatkalaisia.
Mutta kuten olen aikaisemminkin sanonut, idelogia edellä mentäessä, käytännöllisyys jää aina jalkoihin.
 
HS:n pääkirjoitus totesi, että kun kaikkea perustellaan huoltovarmuudella niin...

"Jos rahaa haluaisi näin punniten käyttää ratahankkeisiin, parempi vaihtoehto olisi pohjoiseen kulkeva ratayhteys. Se on tukkoinen pääverisuoni Suomen rataverkossa.

Jos ratahankkeita punnitsee kuljetusten kannalta, Helsinki-Vantaan lentokentän kautta koukkaava pohjoinen rata olisi Länsirataa parempi vaihtoehto. Helsinki-Vantaan kautta kulkee vuosittain 20 miljoonaa matkustajaa ja Suomen lentorahdista 98 prosenttia."

No, peruste on Orpo.
 
Viimeksi muokattu:
Lentoaseman alue, Aviapolis, on iso työssäkäynti alue. Ratikka hyödyttäisi työmatkalaisia.
Mutta kuten olen aikaisemminkin sanonut, idelogia edellä mentäessä, käytännöllisyys jää aina jalkoihin.
Aviapolis on toinen jo nyt hyvin tavoitettava paikka lentokentän lisäksi. Se on moderni juna-asema eli kehittyvän kaupunginosan liikennejärjestelmän keskeinen solmupiste. Aseman kautta on hyvät yhteydet kaikkialle Helsingin seudulle ja Tikkurilan kautta muualle Suomeen.

Toki Vantaa haluaa raitiovaunun parantaakseen erityisesti poikittaisliikennettä ja tukeakseen kaupunkikasvua ja taloudellista kehitystä. Toivotaan, että se visio sitten realisoituu. Moni vain ihmettelee, että miten se rata lyheni mutta hintalappu kasvoi. Jos niin käy jo ennen kuin lapiollistakaan ei ole maata käännetty, mikä mahtaa olla lopussa tuo lasku...
 
Paitsi oliko tuo 20 miljoonaa Helsinki-Vantaalla ennen koronaa luku. Viime vuonna oli joku 16 miljoonaa reilut.

Onhan tuossa nyt pistetty Oulun ja sen Haaparannankin välille infraa vähän kuntoon. Siellä on Lähessuon ja Maksniemen kohtauspaikat lisänä Oulu-Kemi -osuudella. Ja onko siellä niin tukkoista. Kemiin on liikennettä kun se uusi tehdas, Graafisista kun katsoo niin Oulunkin eteläpuolella suurin osa on Alholmaan menevää liikennettä tai sitten SSAB:n liikennettä. Ylivieskasta Kokkolaan menee esim Yaran tavaraa mutta tuolla välillä on se kaksoisraide. (Kaakonkulma se missä rautatierahtia eniten mennyt, mutta viimeaikoina sielläkin hiljempaa kun sellutehtaita kiinni, no taidettiinko Kaukas laittaa taas käyntiin, mutta Joutseno taitaa olla vieläkin ja mikä toki tilanne pidemmällä aikavälillä)
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top