Päivän vitsi

Menköön tänne, kun nykyään ei voi olla ihan varma, miten ymmärretään...

Eli taustaksi se, että neljänä aiempana kesänä olemme parin kaverin kanssa kierrelleet Suomen sotahistoriaan liittyviä paikkoja ja tänä vuonna "on tullu Sallan vuoro poijjaat." Olen etukäteen aina hieman perehtynyt aiheeseen ja laatinut lyhyehkön (reilu 10 sivua) yleisesityksen alueen taisteluista. Tänä vuonna ajattelin hieman poiketa kaavasta ja keskittyä enemmän ns. mikrohistoriaan, eli yksilötasoon. Toisena tulokulmana olen pitänyt narratiivin luomista. Laitan tänne malliksi alun ja jokainen saa itse tykönänsä miettiä, jaksaisiko lukea noin 15 sivua tällaista kuivan asiallista tekstiä.


Rajajääkäri Lietso heräsi Alakurtissa aamulla 30.11.1939 Helvetilliseen aamuseisokkiin. Hän tajusi välittömästi, että moisen saattoi aiheuttaa vain se, että sota oli alkanut ja ryssä hyökkäisi rajan yli. Hän potkaisi alastoman lotan alas sängystään ja hyppäsi ylös. Noin kolme sekuntia myöhemmin hän seisoi täydessä taisteluvarustuksessaan Suomi-konepistooli lonkallaan valmiina taisteluun. Rehevä lotta tuijotti raskaasti hengittäen, posket punaisina kiimasta kiiltävin silmin uljasta urhoa, jonka lumipukukaan ei pystynyt peittämään noin vaahtosammuttimen kokoista tavia. ”Tuo minulle ryssän majurin pää, niin saat panna rupareikään.” tyttö kuiskasi kainosti. ”HAH! Tekisin sen muutenkin! Mutta nyt! ETEENPÄIN! KOHTI HULLUUTTAMME JA KUNNIAAMME! ME EMME LAIMENNA EMMEKÄ LIENNYTÄ!”
 
Viimeksi muokattu:
Menköön tänne, kun nykyään voi olla ihan varma, miten ymmärretään...

Eli taustaksi se, että neljänä aiempana kesänä olemme parin kaverin kanssa kierrelleet Suomen sotahistoriaan liittyviä paikkoja ja tänä vuonna "on tullu Sallan vuoro poijjaat." Olen etukäteen aina hieman perehtynyt aiheeseen ja laatinut lyhyehkön (reilu 10 sivua) yleisesityksen alueen taisteluista. Tänä vuonna ajattelin hieman poiketa kaavasta ja keskittyä enemmän ns. mikrohistoriaan, eli yksilötasoon. Toisena tulokulmana olen pitänyt narratiivin luomista. Laitan tänne malliksi alun ja jokainen saa itse tykönänsä miettiä, jaksaisiko lukea noin 15 sivua tällaista kuivan asiallista tekstiä.


Rajajääkäri Lietso heräsi Alakurtissa aamulla 30.11.1939 Helvetilliseen aamuseisokkiin. Hän tajusi välittömästi, että moisen saattoi aiheuttaa vain se, sota oli alkanut ja ryssä hyökkäisi rajan yli. Hän potkaisi alastoman lotan alas sängystään ja hyppäsi ylös. Noin kolme sekuntia myöhemmin hän seisoi täydessä taisteluvarustuksessaan Suomi-konepistooli lonkallaan valmiina taisteluun. Rehevä lotta tuijotti raskaasti hengittäen, posket punaisina kiimasta kiiltävin silmin uljasta urhoa, jonka lumipukukaan ei pystynyt peittämään noin vaahtosammuttimen kokoista tavia. ”Tuo minulle ryssän majurin pää, niin saat panna rupareikään.” tyttö kuiskasi kainosti. ”HAH! Tekisin sen muutenkin! Mutta nyt! ETEENPÄIN! KOHTI HULLUUTTAMME JA KUNNIAAMME! ME EMME LAIMENNA EMMEKÄ LIENNYTÄ!”
Luonnollisestikin käyttänet tuota tekstiä koulun historianopetuksen elävöittämiseen.
 
Tämä on muuten ihan oikeasti tosijuttu.
Vaasan maakunta-arkistosta löytyi kunnianloukkausjuttu kesältä 1940, jossa eräälle Kainuun koululle majoittunut rajavääpelin rouva syytti koulun talonmiehenrouvaa kunnianloukkauksesta. Syytetty puolustautui:
"En minä ole ikinä sitä semmoiseksi sanonut, vaikka kaikki tietää, että semmoinen se on ja sillä kulukee vieraita miehiä kun ukko on pois, niin kuin semmoisilla naisilla kulukee, joten semmoinen se on, mutta en minä sitä ikinä ole semmoiseksi sanonut, vaikka semmoinen se on."
 
Joskus vituttaa vielä enemmän.
 
Komission viesti EU-paketin epäilijöille Suomessa: Mitä tapahtuisi, jos Euroopasta ei olisi enää varaa matkustaa Lappiin?

Viikon paras!!! :D Kun ei ole omallakaan kansalla varaa mennä Lappiin...
 
Viimeksi muokattu:
Huumoria sota-ajalta. Se on julkaistu Kansa Taisteli Miehet kertovat -lehdessä:

Marsalkka Mannerheim poikkesi kerran erään varuskunnan kasarmille. Kun hän sattui olemaan siviilipuvussa, kysyi vartiomies kulkulupaa. Sitä ei marskilla ollut, mutta hän sanoi olevansa Mannerheim. Vartio sanoi siihen välinpitämättömästi: - ”Kyllähän niitä Mannerheimeja tässä kulkisi vaikka kuinka paljon, jos vain kaikki uskoisi!”

Vartiomies ei laskenut marskia portista sisään, mitta paikalle sattunut upseeri pelasti tilanteen. Marski oli kuitenkin hyvillään ja järjesti vartiomiehelle ylimääräisen loman.
 
Toinen juttu samasta tietolähteestä (vihollinen pääsi linjan läpi):

Rytäkän aikana sattui huvittavakin tapaus. Siitä siellä komentopaikalla tapaamani pioneeriluutnantti Tujunen, hymyilevä, matala mies, kertoi kuin sivumennen: Nukuin jossain kuopassa siinä tukikohdan takana, kun heräsin kovaan ryminään. Huomasin hämärässä miehiä lappavan ohitseni ja ylitseni. En tajunnut, mistä oli oikein kysymys ja liityin mukaan. Mutta jonkin aikaa juostuani kiinnitin huomiota kavereiden outoihin varusteisiin. Äkkäsin juosseeni vihollisen seassa.

Otin sen jälkeen uuden suunnan, hyvästiä sanomatta.
 
Mukava huomata etten kovin pahasti ole rupsahtanut, vaikka tässä ikää alkaa kertyä ja liikuntakin vähän vähälle jäänyt.
Jututin tuossa päivällä kaupungilla paria nuorta naista ihan huvikseen ja poispäin kävellessä kuulin, kun toinen kuiskasi; voi että mikä ihmisperse. Keikautin sitten tyttöjen iloksi vielä vähän lantiotakin.
 
Yrittäjä katseli masentuneena neljännesvuosikatsausta, joka oli surkea. Hän kutsui neljä työntekijäänsä paikalle ja selitti tilanteen.

"Olen pahoillani. Yksi teistä saa lähteä", yrittäjä sanoi.

Ensimmäinen työntekijä, musta mies, nauroi ääneen ja heristi sormeaan. "Minä se en ole, koska saat syytteen rasismista ennen kuin ehdit kissaa sanoa."

Nainen hymyili voitonvarmana. "Sukupuolisyrjintä ei tule myöskään kysymykseen."

Vanha mies oli myös helpottunut: "Vaatisin ikäsyrjinnästä sellaiset korvaukset, että huono neljännesvuosi olisi pientä sen rinnalla."

Kaikki kääntyivät katsomaan viimeistä työntekijää, nuorta valkoista miestä. Hän mietti hetken ja sanoi:

"Olen tässä vähän mietiskellyt ja tullut siihen tulokseen, että taidan olla homo."
 
Kollega totesi, että "Sinun pitäisi olla positiivisempi ja hymyillä enemmän."

Vastasin, että hampaiden paljastaminen on kädellisten primitiivireaktio silloin, kun ne haluavat alistua uhaksi kokemansa lajitoverin edessä. Aina kun näen jonkun hymyilevän minulle, näen vain apinan rukoilemassa henkensä puolesta.
 
Was heisst ein Kuhstall auf Ägyptisch? (mikä on navetta "egyptiksi")
- Eine Moo-Baracke! (parakki on suora laina saksan kielestä suomeen, Hosni Mu-barak oli pitkään presidentti)

noh, yritin sentään.
vasta tiistai kuitenkin... :)
 
Was heisst ein Kuhstall auf Ägyptisch? (mikä on navetta "egyptiksi")
- Eine Moo-Baracke! (parakki on suora laina saksan kielestä suomeen, Hosni Mu-barak oli pitkään presidentti)

noh, yritin sentään.
vasta tiistai kuitenkin... :)
Luulin, että huonot puujalkavitsit ovat suomalainen erikoisuus, mutta hyvä huomata, että taito osataan myös Saksassa!
 
Back
Top