Menköön tänne, kun nykyään ei voi olla ihan varma, miten ymmärretään...
Eli taustaksi se, että neljänä aiempana kesänä olemme parin kaverin kanssa kierrelleet Suomen sotahistoriaan liittyviä paikkoja ja tänä vuonna "on tullu Sallan vuoro poijjaat." Olen etukäteen aina hieman perehtynyt aiheeseen ja laatinut lyhyehkön (reilu 10 sivua) yleisesityksen alueen taisteluista. Tänä vuonna ajattelin hieman poiketa kaavasta ja keskittyä enemmän ns. mikrohistoriaan, eli yksilötasoon. Toisena tulokulmana olen pitänyt narratiivin luomista. Laitan tänne malliksi alun ja jokainen saa itse tykönänsä miettiä, jaksaisiko lukea noin 15 sivua tällaista kuivan asiallista tekstiä.
Eli taustaksi se, että neljänä aiempana kesänä olemme parin kaverin kanssa kierrelleet Suomen sotahistoriaan liittyviä paikkoja ja tänä vuonna "on tullu Sallan vuoro poijjaat." Olen etukäteen aina hieman perehtynyt aiheeseen ja laatinut lyhyehkön (reilu 10 sivua) yleisesityksen alueen taisteluista. Tänä vuonna ajattelin hieman poiketa kaavasta ja keskittyä enemmän ns. mikrohistoriaan, eli yksilötasoon. Toisena tulokulmana olen pitänyt narratiivin luomista. Laitan tänne malliksi alun ja jokainen saa itse tykönänsä miettiä, jaksaisiko lukea noin 15 sivua tällaista kuivan asiallista tekstiä.
Rajajääkäri Lietso heräsi Alakurtissa aamulla 30.11.1939 Helvetilliseen aamuseisokkiin. Hän tajusi välittömästi, että moisen saattoi aiheuttaa vain se, että sota oli alkanut ja ryssä hyökkäisi rajan yli. Hän potkaisi alastoman lotan alas sängystään ja hyppäsi ylös. Noin kolme sekuntia myöhemmin hän seisoi täydessä taisteluvarustuksessaan Suomi-konepistooli lonkallaan valmiina taisteluun. Rehevä lotta tuijotti raskaasti hengittäen, posket punaisina kiimasta kiiltävin silmin uljasta urhoa, jonka lumipukukaan ei pystynyt peittämään noin vaahtosammuttimen kokoista tavia. ”Tuo minulle ryssän majurin pää, niin saat panna rupareikään.” tyttö kuiskasi kainosti. ”HAH! Tekisin sen muutenkin! Mutta nyt! ETEENPÄIN! KOHTI HULLUUTTAMME JA KUNNIAAMME! ME EMME LAIMENNA EMMEKÄ LIENNYTÄ!”
Viimeksi muokattu: