"Pällitesti"

Sitten toinen "vihje" oli tietenkin olla vastaamatta typerästi: ei kukaan täysjärkinen vastaa, että "kyllä, toisinaan tuntuu kuin vanne kiristäisi päätäni". Tai "kyllä, näen usein painajaisia". Jos vähänkään miettii, millainen ympäristö armeija on, niin totta kai sinne halutaan tasapainoisia ihmisiä, eikä jotain tyyppejä, jotka joka yö herää painajaisiin.

Nyt on kyllä vähän outo johtopäätös noista painajaisista. Mä näen niitä usein, ylipäätäänkin unia joka yö (kuten kaikki näkevät REM-unen aikana. Mä vain kuulun siihen kymmenykseen, jotka muistavat unensa lähes aina herättyään). Näen myös lucidunia toisinaan (eli kesken unen tajuan olevani unessa ja alan tietoisesti ohjata unta tiettyyn suuntaan. Saatan esmes kokeilla miltä tuntuu lentää tai kävellä seinien läpi näkymättömänä naisten pukuhuoneeseen). Näihin uniin en ole koskaan herännyt, päinvastoin joiskus on pelottanut, että heräänköhän mä tästä koskaan. Varttitunnin todellisuudessa kestävä uni saattaa olla tuntien mittainen kokemus.

Sen sijaan olen esmes tällä viikolla päästänyt vapautuneesti oikein mojovan pierun kesken unien ja herännyt hajuun. Note to self: älä syö iltapalaksi ruisleipää ja maksamakkaraa.
Kerran näin kellertävänväristä unta, että olin Tampereen rautatieasemalla, jossa oli menossa virtsanäyttely. Siellä oli kemistinpulloissa kusta eri vuosikymmeniltä. Yksi pullo oli muita isompi, ja siinä oli ruskeaa litkua ja etiketti: NEEKERIN KUSTA. Heräsin omaan nauruuni.
 
whistling.gif
 
Vasta sodassa mies punnitaan viimeistä grammaa myöten
Tämä pätee varsinkin hävittäjälentäjien kohdalla. Niin sanotut "ässät" ovat kymmenen kertaa tehokkaampia taistelutilanteessa, kuin normi lentäjät. Ongelma on vain se hävittäjälentäjiksi valittavissa, että ei ole kehitetty valintamenettelyä jolla nämä "ässät" seulottaisiin hakijoista. Se selviää vasta tositoimissa. Suomenkin 67? konetta Marseillen tai Möldersin käsissä olisi" kovahko" sana! Lievästi sanottuna:)
 
P-kokeiden tulokset säilytetään pysyvästi eikä niitä hävitetä.
Savon Sanomat kertoo hallinto-oikeuden päätöksestä, joka koskee asevelvollisten Peruskoe 1- ja Peruskoe 2-testejä. Varusmiehet tuntevat ne palikkatesteinä.

Kansallisarkisto määräsi 2015 puolustusvoimia säilyttämään kaikki testien tulokset pysyvästi. Arkiston mukaan testitieto on tutkimuksen kannalta tärkeää eikä säilyttäminen vaaranna yksityisyyttä.

Asiasta valitti Helsingin hallinto-oikeuteen pääesikunta. Hallinto-oikeus on nyt hylännyt valituksen.

Arkiston päätös ei oikeuden mukaan ole yksityiselämän suojan vastainen ja arkisto voi määrätä, mitkä asiakirjat tai tiedot säilytetään pysyvästi.
http://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/palikka oikeus-48039
 
P-kokeiden tulokset säilytetään pysyvästi eikä niitä hävitetä.

http://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/palikka oikeus-48039

Erittain hyva paatos, kyseessa on maailmanlaajuisestikin ainutkertainen data-setti kaytannossa maan koko miesvaestosta yli ajan (varsinkin P-2 sikali kun se oli se psykologinen osuus)... naiden korrelaatiosta myohemman kriminaalisuuden/ tuomioiden/ kuolleisuuden yms. kanssa voisi tuottaa muutaman aidosti hyodyllisen vaitoskirjan. Armeijassa kaveri kuitenkin on napeissa sen 6kk (jollei keskeyta), joten voitaisiin nahda testituloksista vahvasti minkalaista tukea/ apua mahdollisesti tarvittaisiin jotta miehesta tulisi yhteiskunnan yleishyodyllinen osa tulevaisuudessa... eli netto veronmaksaja hautaan saakka.
 
Erittain hyva paatos, kyseessa on maailmanlaajuisestikin ainutkertainen data-setti kaytannossa maan koko miesvaestosta yli ajan (varsinkin P-2 sikali kun se oli se psykologinen osuus)... naiden korrelaatiosta myohemman kriminaalisuuden/ tuomioiden/ kuolleisuuden yms. kanssa voisi tuottaa muutaman aidosti hyodyllisen vaitoskirjan. Armeijassa kaveri kuitenkin on napeissa sen 6kk (jollei keskeyta), joten voitaisiin nahda testituloksista vahvasti minkalaista tukea/ apua mahdollisesti tarvittaisiin jotta miehesta tulisi yhteiskunnan yleishyodyllinen osa tulevaisuudessa... eli netto veronmaksaja hautaan saakka.

Nykypolvien aikana aineiston tieteellistä luotettavuutta syö asepalveluksen voimakas valikoivuus. Luulen, että "tieteellisesti mielenkiintoisasta" joukosta merkittävä osa jää pois pällitesteistä.

Vai siirtyskö ensimmäinen jo kutsuntapaikalla tehtäväksi?
 
Naisia kun alkanut hiljakseen käymään enemmän asepalvelusta suorittamassa niin varmasti aletaan saamaan hyvää dataa naisten pällitesteistä.
Oikea ratkaisu tuo testien säilyttäminen :) Moni tiedemies ym kallonkutistaja kiittää monet kerrat mielessään PV:tä
 
Nyt on kyllä vähän outo johtopäätös noista painajaisista. Mä näen niitä usein, ylipäätäänkin unia joka yö (kuten kaikki näkevät REM-unen aikana. Mä vain kuulun siihen kymmenykseen, jotka muistavat unensa lähes aina herättyään). Näen myös lucidunia toisinaan (eli kesken unen tajuan olevani unessa ja alan tietoisesti ohjata unta tiettyyn suuntaan. Saatan esmes kokeilla miltä tuntuu lentää tai kävellä seinien läpi näkymättömänä naisten pukuhuoneeseen). Näihin uniin en ole koskaan herännyt, päinvastoin joiskus on pelottanut, että heräänköhän mä tästä koskaan. Varttitunnin todellisuudessa kestävä uni saattaa olla tuntien mittainen kokemus.

Sen sijaan olen esmes tällä viikolla päästänyt vapautuneesti oikein mojovan pierun kesken unien ja herännyt hajuun. Note to self: älä syö iltapalaksi ruisleipää ja maksamakkaraa.
Kerran näin kellertävänväristä unta, että olin Tampereen rautatieasemalla, jossa oli menossa virtsanäyttely. Siellä oli kemistinpulloissa kusta eri vuosikymmeniltä. Yksi pullo oli muita isompi, ja siinä oli ruskeaa litkua ja etiketti: NEEKERIN KUSTA. Heräsin omaan nauruuni.

Valveunet ja se pahempi unihalvaus on ihan normaaleja asioita. Olleet aina. Meidän aikana ihmiset ovat vain sillätavalla hulluja, että niistä ei oikein sovi puhua. Meidän lapsenlapset ovat sitten erilailla hulluja ja puhuvat noista kuin ennen muinoin ihan normaaleina asioina. Ainoa mikä säilyy muuttumattomana on hulluus.
 
Voiko näitä tuloksia kysellä jostain? Enpäs muista kerrottiinko niitä ikinä.

Pälli ykkösen, eli älykkyystestin, tulos kerrottiin ainakin minulle. Pälli kakkosen, eli tuota täysijärkisyyspuolta mittaavan kokeen, tuloksia en ole kuullut kenellekään koskaan kerrotun.
 
Ainakin minulle on kerrottu molemmat, tulivat muistaakseeni AUK tai RUK valinnoissa esille kaikille valituille. Sain erittäin hyvät pisteet molemmista, se voisi selittää miksi on joku kouluttaja olisi kertonut tuloksen sivu suunsa mutta minun mielestä me joko AUK:ssa tai RUK:ssa keskenään juteltiin mitä kukakin oli saanut niistä.
 
Ainakin minulle on kerrottu molemmat, tulivat muistaakseeni AUK tai RUK valinnoissa esille kaikille valituille. Sain erittäin hyvät pisteet molemmista, se voisi selittää miksi on joku kouluttaja olisi kertonut tuloksen sivu suunsa mutta minun mielestä me joko AUK:ssa tai RUK:ssa keskenään juteltiin mitä kukakin oli saanut niistä.
Sama täällä. Perusyksikössä heti tulosten tultua sain kutsun komppanianpäällikön toimistoon, kun hän halusi nähdä hänen aikanaan parhaat pisteet saaneen kasvot.
 
Minä kysyin yksikköupseerilta, että saanko nähdä tulokseni, kun olin kuittaamassa päivärahoja. Hällä kun oli paperit siinä sattumalta pöydällä.
 
Ennen oli ennen ja nykyään on nykyään. Vanhoja tuloksiaan ei voi kysellä mistään, mutta nykyään jokainen sotilas kuittaa valintalomakkeen nähdyksi P-kaudella lopussa ja kyseisessä lomakkeessa on nämä tulokset. Lomakkeesta saa haluttaessa kopion, mutta vertailulistaa jossa näkyy muiden tulokset osa-alueittain ei saa yksikkö julkaista tai näyttää henkilöille. Kokonaisvalintapistelistan kokonaispisteineen eli "paremmuusjärjestykseen" voi julkaista. Pisteet ja arvosanat eri testeistä eivät ole 1:1:n vaan P1-koearvolla 7 vois saada vaikka 3 pisteettä (esimerkki hatusta).
 
Viimeksi muokattu:
Minä kysyin yksikköupseerilta, että saanko nähdä tulokseni, kun olin kuittaamassa päivärahoja. Hällä kun oli paperit siinä sattumalta pöydällä.

Kun itse lääkintämiehenä aakkostin kaikki kolmetuhatta varusmiesten potilaskansiota, niin huomasin ymboolin joka oli merkitty terveystietoihin. Ja myös oman symboolini.

Ei ollut kovinkaan monella samaa.

Mutta lääkärit kieltäyty paljastamasta tuloksiani
 
Itse katsoin paperini Rauhanturvaamiskeikalla. Se testi jossa vaihteluväli 0-9 tulos oli 7. Ihan hyvä. Sitten oli arvosteluja asteikolla 0-5. Esim. luotettavuus taistelutilanteessa. Minulla oli melkein kaikki vitosia. Jokunen nelonen. Yksi oli kolmonen. Eli suhtautuminen esimieheen. Mistä ne noita lukuja repii? Enhän edes tykkää jutella esimiesten kanssa heh..
 
Vajaan vuoden vanha HS:n juttu Britanniaan vuotaneista reilusta 400000 P1-testistä. Mielenkiintoinen yksityiskohta myös, ettei nimenomaan PV halua säilyttää tuloksia.

"Pääesikunta ja Kansallisarkisto kiistelevät parhaillaan korkeimmassa hallinto-oikeudessa (KHO), mitä vuosikymmenten mittaan kerätyille peruskoetuloksille pitäisi tehdä. Pääesikunta vetoaa asevelvollisten yksityisyyden suojaan ja haluaa hävittää testitulokset. Kansallisarkisto on taas määrännyt, että tulokset pitää säilyttää pysyvästi tutkijoiden käyttöön."

"Leppäsen muistiossa kerrotaan, että brittiläiset tutkijat Edward Dutton ja Richard Lynn ovat käyttäneet P1-testien raakatuloksia vuosilta 1988-2001 ja 2009. ´'Tutkijoiden käytettävissä oli hyvin laaja aineisto, yhteensä 407 166 testitulosta', Leppänen kirjoittaa muistiossa. Leppänen viittaa muistiossa Duttonin ja Lynnin vuonna 2013 julkaisemaan tutkimukseen nimeltä A Negative Flynn effect in Finland, 1997-2009."


http://www.hs.fi/kotimaa/art-2000002913618.html
 
Perusyksikön toimisto AU näytti niitä papereita meille kokelaille. Muistan ainoastaan ( Tapahtui 80-luvulla) että P-arvo 9 ja huonoin oli minullakin suhtautuminen esimieheen;).
 
Perusyksikön toimisto AU näytti niitä papereita meille kokelaille. Muistan ainoastaan ( Tapahtui 80-luvulla) että P-arvo 9 ja huonoin oli minullakin suhtautuminen esimieheen;).

Onko tämä joku herra- ja upseerivihaisen purnaajakansan erityispiirre? :D
 
Back
Top