Pahkasikaan verrattavat uutiset

etteivät Mertsit ja Rainerit tahdo saada työpaikkaa, vaikka koulut olisi käyty ja asennekin olisi kohdallaan.
Tuohon pätee vain se kulunut sanonta, että 95% pilaa koko porukan maineen. Eli jos eivät kollektiivisesti ymmärrä asiaa, eivät yksilötkään voi nousta.

Naisilla esimerkiksi rajoittaa mustalaispuvun käyttö, harvassa ovat ne työpaikat joihin voi mennä sellaisessa asussa. On paljon duuneja joissa on jonkinasteiset pukeutumissäännöt, jotka koskevat kaikkia.
 
Naisilla esimerkiksi rajoittaa mustalaispuvun käyttö, harvassa ovat ne työpaikat joihin voi mennä sellaisessa asussa. On paljon duuneja joissa on jonkinasteiset pukeutumissäännöt, jotka koskevat kaikkia.
Samettihame on kehittynyt hissukseen 1900-luvun aikana noille. Romaninaiset pukeutuivat Suomessa vielä 1800-luvun lopulla samalla tavalla kuin muu naispuolinen väestö.

Se on yllättävän tuoretta kulttuuria. Missään muualla maailmassa ei mustalaisilla ole tuollaista kymmenen kilon samettihametta. Kukaan ei oikein tiedä, miksi sellaisia alettiin täällä edes pitää ja nyt se on silti muka joku välttämätön kansanpuku, jonka sivuuttaminen on suuri häpeä.

Homma on tullut aina vain massiivisemmaksi. 2020-luvun romanihameeseen käytetään jo 9 metriä samettia, jonka alle tulee vuori- ja välikankaita.

Sinä ja minä maksamme sen, mutta se nyt varmaan oli selvä kaikille näin pahkasikaosastossa.
 
Naisilla esimerkiksi rajoittaa mustalaispuvun käyttö, harvassa ovat ne työpaikat joihin voi mennä sellaisessa asussa. On paljon duuneja joissa on jonkinasteiset pukeutumissäännöt, jotka koskevat kaikkia.
Tiedän tapauksen jossa ihan fiksu alle 30v romaninainen pyrki elämässä eteenpäin. Oli käynyt kursseja, että sai paikan erään ala-asteen koulunkäynti-avustajana.

Opettaja-tuttuni kertoi että se oli hyvin surullinen kuvio:
- Jos tuli työpaikalle mustalaispuvussa, niin lapset ja henkilökunta vierastivat tosi pahasti.
- Jos jätti heimolaisvaatteet pois, niin sitten sukulaisilta tulu tappouhkauksia.
 
Samettihame on kehittynyt hissukseen 1900-luvun aikana noille. Romaninaiset pukeutuivat Suomessa vielä 1800-luvun lopulla samalla tavalla kuin muu naispuolinen väestö.

Se on yllättävän tuoretta kulttuuria. Missään muualla maailmassa ei mustalaisilla ole tuollaista kymmenen kilon samettihametta. Kukaan ei oikein tiedä, miksi sellaisia alettiin täällä edes pitää ja nyt se on silti muka joku välttämätön kansanpuku, jonka sivuuttaminen on suuri häpeä.

Homma on tullut aina vain massiivisemmaksi. 2020-luvun romanihameeseen käytetään jo 9 metriä samettia, jonka alle tulee vuori- ja välikankaita.

Sinä ja minä maksamme sen, mutta se nyt varmaan oli selvä kaikille näin pahkasikaosastossa.
Aika tuore tuo nykyinen romaninaisten pukeutumistyyli tosiaan on:

"Vasta 1960-luvulta lähtien romaninaisen asu on muotoutunut suunnilleen sellaiseksi kuin se nykyäänkin on.1900-luvun alussa romaninaisen pukeutuminen ei ole eronnut paljonkaan maalaisnaisen puvusta muutoin kuin shaalin käytön ja värien suhteen. (Markkanen 2003, 128.)"

 
Mustalaisongelman ratkaisu: Perustetaan mustalaisreservaatti, jonne kaikki perinteistään kiinni pitävät mustikit asutetaan ja johon ei-mustikeilta on pääsy kielletty. Reservaatille ei anneta yhtään rahaa, mutta ei otetakaan. Mustikit saisivat elää keskenään niin kuin lystäävät. Jos erinäisiä aktivisteja olisi uskominen, niin kyseinen reservaatti olisi varmasti suunnaton menestys huippulahjakkuuksien keskittymän ansiosta.
 
Mustalaisongelman ratkaisu: Perustetaan mustalaisreservaatti, jonne kaikki perinteistään kiinni pitävät mustikit asutetaan ja johon ei-mustikeilta on pääsy kielletty. Reservaatille ei anneta yhtään rahaa, mutta ei otetakaan. Mustikit saisivat elää keskenään niin kuin lystäävät. Jos erinäisiä aktivisteja olisi uskominen, niin kyseinen reservaatti olisi varmasti suunnaton menestys huippulahjakkuuksien keskittymän ansiosta.
Tällaista leiritystähän taidettiin jo kokeillakin taannoin. Oli myös jonkinlaisia suljettuja kaupunginosiakin?
Olisiko vielä jotain näppäriä käytäntöjä, joita voitaisiin uudelleen kokeilla?
 
Tiedän tapauksen jossa ihan fiksu alle 30v romaninainen pyrki elämässä eteenpäin. Oli käynyt kursseja, että sai paikan erään ala-asteen koulunkäynti-avustajana.

Opettaja-tuttuni kertoi että se oli hyvin surullinen kuvio:
- Jos tuli työpaikalle mustalaispuvussa, niin lapset ja henkilökunta vierastivat tosi pahasti.
- Jos jätti heimolaisvaatteet pois, niin sitten sukulaisilta tulu tappouhkauksia.
Tuo ei mitenkään älyttömän epätyypillinen esimerkki ole tilasta, jossa yksilö elää kahden aikalailla yhteensovittamattoman kulttuurin ristiaallossa.
Kateeksi ei käy näitä, jotka tuossa yrittävät luovia eteenpäin. Omanlaistaan ryhmäkuria tuo romanikulttuuri voimakkaana elementtinä sisällään pitää ja on hyvä (huono) esimerkki siitä, kuinka vähäväkinen n. 10 000:n hengen populaatio laajasti on esillä negatiivisessa mielessä. Aina ja yhä vaan.
 
Erään oman kantakapakkani ovimies oli pari vuotta mustalainen, ihan jämpti häiskä jonka tunnistin heimomieheksi ensisijaisesti paksuista pulisongeista. Missä lie nykyään, yleensähän gerberos on ulkopuoliselta firmalta palkattu, liekö yksinkertaisesti muuttanut. Kyllä siinäkin sakissa aivan tavallista työtä tekevää porukkaa on, ja toistan kantani että on aivan persettä estää heiltä mahdollisuus valita elämä yhteiskunnan osana.

Ikävän usein toki se joka sen estää on se yhteisö itse. Siitä sitten saa ja tuleekin antaa satikutia ihan julkisesti, sen nyt pitäisi olla kaikille päivänselvää ettei toisen muroihin saa kusta, vaikka ne olisivat oman veljen.
 
Lingalan ja wolofin kielten opettajia etsitään yhä

Helsinki etsii yhä lingalan ja wolofin kielten opettajia ja monien muidenkin kielten opettajia. Kieliä kun on kunnassa jo 153.

Oman äidinkielen opetuksen järjestämisen kustannukset ovat noin 600 000 euroa vuodessa.

1000003557.webp
 
Mitä helvettiä? Monessako maassa järjestetään suomen kielen opettaja kun täältä pohjolasta perhe muuttaa vaikkapa nyt sitten Kiinaan tai Senegalin/Gambian wolofien pariin. Olen niin järjettömän hämmästynyt, että tässä tilanteessa missä rahat on koulutuksessa loppu muutenkin, järjestellään jotain perkeleen wolofin opettajavirkoja 🤯
 
Mitä helvettiä? Monessako maassa järjestetään suomen kielen opettaja kun täältä pohjolasta perhe muuttaa vaikkapa nyt sitten Kiinaan tai Senegalin/Gambian wolofien pariin. Olen niin järjettömän hämmästynyt, että tässä tilanteessa missä rahat on koulutuksessa loppu muutenkin, järjestellään jotain perkeleen wolofin opettajavirkoja 🤯
Kaippa ne "Espoolais miehet", jotka menee 6v lomalle Somaliaan,vaativat jälkikasvulleen suomenkielen opetusta Somaliassa???? ja se järjestetään... ai eikö? miks ei???
 

Oululaiskoulu kieltää therianit – rehtori sai tarpeekseen: ”Tunnillakin konttaillaan ja mau’utaan”​



Ei perhana...nyt lienee pakko myöntää että olen pudonnut aivan totaalisesti kelkasta nykyajan ilmiöiden kanssa. Ehkäpä parempi niin.
 

Oululaiskoulu kieltää therianit – rehtori sai tarpeekseen: ”Tunnillakin konttaillaan ja mau’utaan”​



Ei perhana...nyt lienee pakko myöntää että olen pudonnut aivan totaalisesti kelkasta nykyajan ilmiöiden kanssa. Ehkäpä parempi niin.
En myöskään tunne tuota ilmiötä, mutta toivottavasti hoitavat roolinsa pieteetillä

1725337020636.webp

1725336990032.webp
 

Oululaiskoulu kieltää therianit – rehtori sai tarpeekseen: ”Tunnillakin konttaillaan ja mau’utaan”​



Ei perhana...nyt lienee pakko myöntää että olen pudonnut aivan totaalisesti kelkasta nykyajan ilmiöiden kanssa. Ehkäpä parempi niin.
Moon nuita täällä tuppukylälläkin muutaman luonnossa nähnyt, en alkanut haitallisina poistamaan.
Saahan sitä vapaalla leikkiä ja se neljällä raajalla liikkuminen tekee varmasti hyvää keholle, mutta koulujärjestelmän tila tässä hämmästyttää. Rehtori tekee ihan tervejärkisen päätöksen ja se päätyy valtakunnallisen ip-lehden "uutiseksi", voi ristus.
Jutussa jopa aprikoidaan mm: "On mahdollista, että jotkut oppilaat ottavat eläimeksi pukeutumisen kieltämisen hyvin raskaasti.", "Kyse voi siis olla leikin sijaan jonkinlaisesta identiteetistä. " Ihan kuin nämä "identiteetit", olisivat jokin luonnonvoima joille ei mitään voi. Näillä on identiteettinä lapsi, jolla on yleensä normaali tarve leikkiä, mutta ei sitä leikkimistä lapselle pidä koulussa sallia omien oikkujen mukaan. Auta perkele, jos siellä joku pottunokkalapsi päättäisi identifioitua neekeriksi tai peräti intiaaniksi. On tämä saatana työmaa.
 
Back
Top