Hyviä huomioita johon itse en olisi kiinnittänyt huomiota. Nyt menee vähän OT:ksi ja kuuluisi enemmän tuonne asiaakäsittelevään ketjuun...
Mitä noihin Kaartin kouluttamiin juttuihin tulee, niin parasta oppia siellä varmasti TRA:sta annetaan suomessa reserviläisille ja varusmiehille.
Itseäni usein koulutuksissa, niissä mihin itse olen osallistunut, on häirinnyt se että ne opetetut tekniikat tuntuvat suuntautuvan pääosin sellaisiin tilanteisiin, joissa toimitaan ja harjoitellaan avoimissa ja esteettömissä tiloissa ja puolustava osasto toimii yleensä hyvin passiivisesti eikä yritä esimerkiksi ansoittaa ja rajata liikkumista sisätiloissa tai muuten varautua linnoittamalla rakennuksen valtaamista vastaan. Eli harjoitus on käytännössä tehty harjoittelevan osaston onnistumisen ehdoilla, eikä maaliosasto todellisuudessa yritä edes selvitä tosissaan hengissä iskusta ja rakennuksen valtausyrityksestä. Muutenkin annettu koulutus ja opetettu toiminta tuntuu suuntaavan enemmän harmaan vaiheen aikaiseen rakennusten haltuunottoon matalan riskitason tehtävissä, kun mitään Stalingradin "rottasodan", Festung Köningsbergin, tai Berliinin taistelun tyyppistä kaupunkitaistelua.
Sisäänmenoista saa tehtyä todella veemäisiä jo pienellä valmistelulla jos puolustavalle osastolle semmoista suodaan. Tukitaan ja ansoitetaan kulkuväyliä tai esimerkiksi rajoitetaan oven liikettä tms. Mahdollisuuksia on todella paljon. Tarpeeksi pitkä aika kun annetaan puolustavalle osastolle niin rakennuksesta saadaan tehtyä niin vittumainen paikka, että
paras vaihtoehto vihollisen nujertamiseen on ilmatuki tai vähintään 122mm patteri suorasuuntausasemissa (you wish)
.
Primitiivinen ja brutaalikin taktiikkakin saattaa toimia jos palokuormaa on riittävästi. Piiritetään talo ja muutama uskallikko tulituen turvin tuikkaa sen polttopulloilla tuleen. Antaa liekkien ja palokaasujen tehdä työ miesten sijasta. Siinä saattaa kuperkeikkamiestäkin alkaa jännittämään, jos useammasta palopesäkkeestä palo alkaa leviämään rakennuksen sisällä, sammutusmahdollisuuksia ei ole, palokaasut alkavat täyttämään rakennusta ja ulkona vaanii aseistettu osasto piiritysasemissa.
Harjoitellaanko muuten sellaista "perinteistä 80-lukulaista asutuskeskustaistelua" enään missään ja varaudutaanko me itse sen toteuttamiseen kotimaan kamaralla? Itse en ainakaan ole törmännyt tällaiseen, ainakaan koulutuksen tasolla. Mainittakoon että oma kokemukseni perustuu
pelkästään nykypäivän TRA:n yksinkertaisimpiin perusteisiin.