Einomies1 kirjoitti:Aiheesta kiinnostuneena tohdin tuoda omat näkökantani Pak-FA vs. F-22/F-35 asiaan.
F-22 on tunnetusti ollut kukkulan kuningas viime vuosikymmeneltä saakka hävittäjämaailmassa. Konehan on ylivoimaisesti kallein (kpl-hinta) hävittäjä tähän saakka ja todennäköisesti säilyy haastajiensakin(Pak-Fa, J-20) saapumisen jälkeen sellaisena.
Kuitenkin eräät tahot kuten Suomen Sotilas-lehden"ilmasodan asiantuntijoiksi" tituleeratut pari kirjoittajaa luonnehtivat T-50 konetta vielä prototyyppiasteella ollessaan "superhävittäjäksi" joka lähestulkoon kääntää ilmasodan hallinnan Venäjän hyväksi. Tällaiset asianperehtyneiden amatöörien kommentit herättävät huvitusta.
Kyseisen lehden artikkelissa vuonna 2012 luotiin pahasti keskeneräisestä hävittäjäprojektista kuva eräänlaisena sensaatiokoneena joka yhtäällä on vähintään yhtä hyvä kuin F-22 ja samaan aikaan selvästi halvempi valmistaa, ylläpitää jne. On selvää että harrastajakirjoittajien maalaama kuva halvasta huiputeknologisesta häivekoneesta on melkoista puppua.
Karivalosta ei ole minulla mitään tietoa mutta tuskin on eläissään edes hävittäjällä lentänyt?
Mitä suorituskykyvertailuun tulee on täysin spekulatiivista ajattelua vertailla sotakoneita joista toinen on vielä koelentovaiheessa ja kummankin tärkeimmät ominaisuudet ovat sotasalaisuuksia. Jonkunverran voidaan vertailla ainakin maalaisjärjellä:
- Hinta flyaway= F-22 (2012) 250 milj. usd ja Pak-Fa (2011) 110 milj.usd.
http://defenseissues.wordpress.com/tag/pak-fa-cost/
Jos hinnat toteutuvat kuten F-22 on käynyt niin voidaanko luotettavasti sanoa että yli 2x kalliimpi kone on varmasti parempi? Vaikka joku projekti voi tehottomuudessaan viedä rahaa, niin noin paljon ei F-22 tuotanto voi flopata.
Venäläisetkään eivät ole varsin tunnettuja tuotannon tehokkuudestaan joten ilmaa on sielläkin ja paljon. Jos joku uskoo "Erätukku-ajatukseen " siitä että 220milj. konetta vastaavan voi ostaa jostain muualta puoleen hintaan samoilla ominaisuuksilla niin eikun onnea vaan!
- Häive-ominaisuudet:
Näitä kahta konetta (F-22 ja T-50) vertailtaessa voidaan nähdä joitakin selkeitä erovaisuuksia muodoissa. Molemmat käyttävät Planform Alignment- tekniikkaa mutta F-22:ssa muotoilu on pitkittäissuunnassa enemmän timantti-tyyppinen. Diamond-shape on tehokas tapa vähentää yleistä tutkanäkyvyyttä ja hajottaa eripuolilta tulevaa tutkasäteilyä (maasta ja ilmasta). T-50 on edestäpäin tasaisempi ja matalampi, muistuttaen vanhempaa, lähinnä B-2 tyyppistä muotoilua. Tästä voidaan olettaa että T-50:ssä on keskitytty lähinnä ilmasta tapahtuvan havainnoinnin pienentämiseen ja jätetty maasta-ilmaan tutkaheijaste toissijaiseksi? T-50:n suunnittelu on ehkä tähdännyt siihen että kone lentää pää-asiassa puolustuksellisissa ilma-operaatioissa ja oman ilmatorjunnan piirissä kun taas F-22 painottaa selviytymistä ilmatorjunnan kannalta vihollisalueen yllä?
Sivuilta katsottuna T-50 on matalampi ja profiililtaan pienempi suureltaosin pienten pyrstövakaajiensa ansiosta. T-50 luottaa todennäköisesti enemmän suihkunsuuntaukseen myös sivuttaiskäännöissä joten korkeita ohjainpintoja ei tarvita. F-22:ssa perän pystyvakaajat ovat huomattavan suuret ja tarkoituksena lienee lisätä liikehtimiskykyä näillä. Vaikka F-22 on tältä osin profiililtaan suurempi, tutkaheijastusta vähentää selvästi pyrstövakaajien kääntäminen.
Olisin myymässä sulle super stealth konetta en 220 miljoonaa ( oikea Raptor hinta 356 miljoonaa usd ) 1/20 siitä.
Osa oletuksista voi olla totta..mutta kyllä F-22 sivuperäsin on edelleen suurempi.
Tossa oleellisinta on etukuvanto..kun kone tulee kohti..siinä PAKFA on isompi siinä ei sivuperäsimet paljon vaikuta.
Huomaa että kotimainen suunnitelma on vain 15% PAKFAan verrattuna ja 20% F-22 verrattuna. Eli 1/5 osa F-22 verratuna ja melkein 1/7 osa Pakfaan verrattuna. Ottaen huomioon koneiden tutkat niin PAKFA näkee GM:n noin 5.7 km ja F-22 noin 2.2 km päässä..jos on keilassa etupuolella. Flankerin takana GM näkyy valitettavasti vasta 400 metrin päässä ( olettaen että GM:ssä vain yhtä hyvän tason RCS kuin Gripenissä..toki se on 100 kertaa parempi kun RAM ja muotoilu ja koko otetaan huomioon ). Näillä mennään.
Taisin löytää sen MUSTAN AUKON suurvaltojen stealth designeissa vai mitä !?
:a-rolleyes: