Ei ei....en mä meinannutkaan, että koneessa olisi passiivinen tutka. Periaate vain on molemmissa sama. Aktiivinen tutka voi havaita matalalla lentävän stealth- koneenkin siitä maan heijasteesta ja toi passiivinen laite käyttää ympäröivää sähkömagneettista taustaa.
In some configurations, bistatic radars may be designed to operate in a fence-like configuration, detecting targets which pass between the transmitter and receiver, with the bistatic angle near 180 degrees. This is a special case of bistatic radar, known as a forward scatter radar, after the mechanism by which the transmitted energy is scattered by the target. In forward scatter, the scattering can be modeled using Babinet's principle and is a potential countermeasure to stealth aircraft as the radar cross section (RCS) is determined solely by the silhouette of the aircraft seen by the transmitter, and is unaffected by stealth coatings or shapings.
Yksinkertaistettuna, stealth koneethan perustuu siihen että aktiivisen tutkan lähettimestä lähtevä signaali heijastetaan/vaimennetaan siten että mahdollisimman pieni osa siitä heijastuu takaisin lähettäneen laitteen vastaanottimeen.
Tilanne on täysin toinen, jos kone lentää lähettimen ja vastaanottimen välistä. Nämä laitteet eivät siis ole yhdessä ja samassa paikassa. Hieman samanlaisen tilanteen synnyttää maasta heijastuva aktiivisen tutkan palaute. Välissä oleva kappale aiheuttaa väistämättä poikkeamia ja nykyiset laitteet ovat jo niin kehittyneitä, että tuosta taustasta voidaan etsiä matalalla lentävää konetta vaikka sen koneen tutkaheijaste itsessään olisi minimaalinen.