PAKFA

crane kirjoitti:
Mitkä luukut,laskuteline vai pommikuilujen?
En usko et pommiluukut ois raollaan,voihan siitä olla reuna kantattu tolleen et näyttäis olevan auki tosta kulmasta katsottaessa

Nyt ymmärrän miksi ne on raollaan siiven päällä sivarien tyvessä on ilmanottoaukot..ja niistä ylimmät syytää ilmaa moottorien väliseen tilaan ja kuilujen aukosta se ilma tulee ulos..nimittäin suihkumoottorit ovat jopa 1400 astetta celsiusta..se on hiton kuuma aseille, ohjuksille ja pommeille.

Tuli sama ongelma vastaa omassa suunnitelmassa.
 
[video=youtube]http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=TUeyMCikWNg[/video]
 
Mitenköhön ikinä saavat tosiaan näitä tuhatta myytyä ?


http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-14568093
 
Juke kirjoitti:
Mitenköhön ikinä saavat tosiaan näitä tuhatta myytyä ?


http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-14568093

Raptorski?
 
Tässä profiili;

sprawa.png


Täällä Venäjän PAKFA saitti; http://paralay.iboards.ru/viewtopic.php?style=12&f=5&t=2332&st=0&sk=t&sd=a&start=150

file.php
 
Aiheesta kiinnostuneena tohdin tuoda omat näkökantani Pak-FA vs. F-22/F-35 asiaan.
F-22 on tunnetusti ollut kukkulan kuningas viime vuosikymmeneltä saakka hävittäjämaailmassa. Konehan on ylivoimaisesti kallein (kpl-hinta) hävittäjä tähän saakka ja todennäköisesti säilyy haastajiensakin(Pak-Fa, J-20) saapumisen jälkeen sellaisena.
Kuitenkin eräät tahot kuten Suomen Sotilas-lehden"ilmasodan asiantuntijoiksi" tituleeratut pari kirjoittajaa luonnehtivat T-50 konetta vielä prototyyppiasteella ollessaan "superhävittäjäksi" joka lähestulkoon kääntää ilmasodan hallinnan Venäjän hyväksi. Tällaiset asianperehtyneiden amatöörien kommentit herättävät huvitusta. Kyseisen lehden artikkelissa vuonna 2012 luotiin pahasti keskeneräisestä hävittäjäprojektista kuva eräänlaisena sensaatiokoneena joka yhtäällä on vähintään yhtä hyvä kuin F-22 ja samaan aikaan selvästi halvempi valmistaa, ylläpitää jne. On selvää että harrastajakirjoittajien maalaama kuva halvasta huiputeknologisesta häivekoneesta on melkoista puppua. Ensinnäkin Kopiloff on punalippua liehuttava kommunisti joka yleisesti kirjoittelee netissä (käytännössä mustamaalaa kaikki suomen länsikaluston ostot väärinä ja Venäläisiin verrattuina heikompina suorituskyvyiltään jne.) kaikenlaista puoluepropangandaa. Tämä yksipuolisen aattellinen kirjoittelu ei kyllä herätä uskottavuutta ainakaan minun silmisssäni. Päinvastoin. Karivalosta ei ole minulla mitään tietoa mutta tuskin on eläissään edes hävittäjällä lentänyt?

Mitä suorituskykyvertailuun tulee on täysin spekulatiivista ajattelua vertailla sotakoneita joista toinen on vielä koelentovaiheessa ja kummankin tärkeimmät ominaisuudet ovat sotasalaisuuksia. Jonkunverran voidaan vertailla ainakin maalaisjärjellä:

- Hinta flyaway= F-22 (2012) 250 milj. usd ja Pak-Fa (2011) 110 milj.usd.
Jos hinnat toteutuvat kuten F-22 on käynyt niin voidaanko luotettavasti sanoa että yli 2x kalliimpi kone on varmasti parempi? Vaikka joku projekti voi tehottomuudessaan viedä rahaa, niin noin paljon ei F-22 tuotanto voi flopata. Venäläisetkään eivät ole varsin tunnettuja tuotannon tehokkuudestaan joten ilmaa on sielläkin ja paljon. Jos joku uskoo "Erätukku-ajatukseen " siitä että 220milj. konetta vastaavan voi ostaa jostain muualta puoleen hintaan samoilla ominaisuuksilla niin eikun onnea vaan!

- Häive-ominaisuudet:
Näitä kahta konetta (F-22 ja T-50) vertailtaessa voidaan nähdä joitakin selkeitä erovaisuuksia muodoissa. Molemmat käyttävät Planform Alignment- tekniikkaa mutta F-22:ssa muotoilu on enemmän timantti-tyyppinen. Diamond-shape on tehokas tapa vähentää yleistä tutkanäkyvyyttä ja hajottaa eripuolilta tulevaa tutkasäteilyä (maasta ja ilmasta). T-50 on edestäpäin tasaisempi ja matalampi, muistuttaen lähinnä B-2 tyyppistä muotoilua. Tästä voidaan olettaa että T-50:ssä on keskitytty lähinnä ilmasta tapahtuvan havainnoinnin pienentämiseen ja jätetty maasta-ilmaan tutkaheijaste toissijaiseksi? T-50:n suunnittelu on ehkä tähdännyt siihen että kone lentää pää-asiassa puolustuksellisissa ilma-operaatioissa ja oman ilmatorjunnan piirissä kun taas F-22 painottaa selviytymistä ilmatorjunnan kannalta.

Etusektorista katseltuna F-22:n muodot ovat reunoiltaan terävämmät eikä mitään "ylimääräisiä" muotoja löydy rungosta (antennit tms.). T-50:n prototyypissä on selkeästi erottuvana FLIR-sensori sekä ulkonevat antennit ja 2-osainen kuomu. Nämä lisäävät tutkanäkyvyyttä aivan varmasti edestä katsottuna ja ainakin prototyyppikoneissa asettavat T-50:n häive-ominaisuuksiltana altavastaajaksi.

Sivuilta katsottuna T-50 on matalampi ja profiililtaan pienempi suurelta osin pienten pyrstövakaajiensa ansiosta. T-50 luottaa todennäköisesti enemmän suihkunsuuntaukseen myös sivuttaiskäännöissä joten korkeita ohjainpintoja ei tarvita. F-22:ssa perän pystyvakaajat ovat huomattavan suuret ja tarkoituksena lienee lisätä liikehtimiskykyä näillä. Vaikka F-22 on tältä osin profiililtana suurempi, tutkaheijastusta vähentää selvästi pyrstövakaajien kääntäminen sivuille.

Takasektorista F-22:n häive-etu korostuu 2 eri asiassa: suihkunsuuntaimien häive-muotoilu ja vähennetty lämpöheijaste. T-50 käyttää perinteisiä "tötteröitä" yhdessä 4-suuntaan toimivan suihkunsuuntauksen kanssa eikä häivemuotoilua ole käytetty ip- tai tutkaheijasteen vähentämiseksi.

Altakatsottuna Pak-fa on selvästi suurempi profiililtaan F-22:n verrattuna. Pelkän muodon perusteella voi olettaa T-50:n näkyvän alasektorista paremmin.

Koska tietoa ei ole mitä materiaaleja koneet käyttävät tutka-säteilyn vaimentamiseen ei mitään varmaa voi sanoa kummankaan eduksi. Se tosin on huomattava että Venäläiset eivät ole rakentaneet yhtään häivelentokonetta operatiiviseen käyttöön jolla olisi taistelukokemusta (pl. tiedustelukoneet) Amerikkalaisilla sotalentoja lennetty jo 2 eri sukupolven koneilla: F-117 ja B-2. Käytännön kokemus on niin merkittävä etu että sitä ei voi ylenkatsoa joten katson että USAlla on etu tässäkin suhteessa.

- 5. sukupolven teknologia:





http://defenseissues.wordpress.com/tag/pak-fa-cost/
 
Aiheesta kiinnostuneena tohdin tuoda omat näkökantani Pak-FA vs. F-22/F-35 asiaan.
F-22 on tunnetusti ollut kukkulan kuningas viime vuosikymmeneltä saakka hävittäjämaailmassa. Konehan on ylivoimaisesti kallein (kpl-hinta) hävittäjä tähän saakka ja todennäköisesti säilyy haastajiensakin(Pak-Fa, J-20) saapumisen jälkeen sellaisena.

Kuitenkin eräät tahot kuten Suomen Sotilas-lehden"ilmasodan asiantuntijoiksi" tituleeratut pari kirjoittajaa luonnehtivat T-50 konetta vielä prototyyppiasteella ollessaan "superhävittäjäksi" joka lähestulkoon kääntää ilmasodan hallinnan Venäjän hyväksi. Tällaiset asianperehtyneiden amatöörien kommentit herättävät huvitusta.

Kyseisen lehden artikkelissa vuonna 2012 luotiin pahasti keskeneräisestä hävittäjäprojektista kuva eräänlaisena sensaatiokoneena joka yhtäällä on vähintään yhtä hyvä kuin F-22 ja samaan aikaan selvästi halvempi valmistaa, ylläpitää jne. On selvää että harrastajakirjoittajien maalaama kuva halvasta huiputeknologisesta häivekoneesta on melkoista puppua.
Ensinnäkin Kopiloff on punalippua liehuttava kommunisti joka yleisesti kirjoittelee netissä (käytännössä mustamaalaa kaikki suomen länsikaluston ostot väärinä ja Venäläisiin verrattuina heikompina suorituskyvyiltään jne.) kaikenlaista puoluepropangandaa. Tämä yksipuolisen aattellinen kirjoittelu ei kyllä herätä uskottavuutta ainakaan minun silmisssäni. Päinvastoin. Karivalosta ei ole minulla mitään tietoa mutta tuskin on eläissään edes hävittäjällä lentänyt?

Mitä suorituskykyvertailuun tulee on täysin spekulatiivista ajattelua vertailla sotakoneita joista toinen on vielä koelentovaiheessa ja kummankin tärkeimmät ominaisuudet ovat sotasalaisuuksia. Jonkunverran voidaan vertailla ainakin maalaisjärjellä:

- Hinta flyaway= F-22 (2012) 250 milj. usd ja Pak-Fa (2011) 110 milj.usd.
http://defenseissues.wordpress.com/tag/pak-fa-cost/
Jos hinnat toteutuvat kuten F-22 on käynyt niin voidaanko luotettavasti sanoa että yli 2x kalliimpi kone on varmasti parempi? Vaikka joku projekti voi tehottomuudessaan viedä rahaa, niin noin paljon ei F-22 tuotanto voi flopata.

Venäläisetkään eivät ole varsin tunnettuja tuotannon tehokkuudestaan joten ilmaa on sielläkin ja paljon. Jos joku uskoo "Erätukku-ajatukseen " siitä että 220milj. konetta vastaavan voi ostaa jostain muualta puoleen hintaan samoilla ominaisuuksilla niin eikun onnea vaan!

- Häive-ominaisuudet:
Näitä kahta konetta (F-22 ja T-50) vertailtaessa voidaan nähdä joitakin selkeitä erovaisuuksia muodoissa. Molemmat käyttävät Planform Alignment- tekniikkaa mutta F-22:ssa muotoilu on pitkittäissuunnassa enemmän timantti-tyyppinen. Diamond-shape on tehokas tapa vähentää yleistä tutkanäkyvyyttä ja hajottaa eripuolilta tulevaa tutkasäteilyä (maasta ja ilmasta). T-50 on edestäpäin tasaisempi ja matalampi, muistuttaen vanhempaa, lähinnä B-2 tyyppistä muotoilua. Tästä voidaan olettaa että T-50:ssä on keskitytty lähinnä ilmasta tapahtuvan havainnoinnin pienentämiseen ja jätetty maasta-ilmaan tutkaheijaste toissijaiseksi? T-50:n suunnittelu on ehkä tähdännyt siihen että kone lentää pää-asiassa puolustuksellisissa ilma-operaatioissa ja oman ilmatorjunnan piirissä kun taas F-22 painottaa selviytymistä ilmatorjunnan kannalta vihollisalueen yllä?

Etusektorista katseltuna F-22:n muodot ovat reunoiltaan terävämmät eikä mitään "ylimääräisiä" tutkaheijastusta lisääviä muotoja löydy rungosta (antennit tms.). T-50:n prototyypissä on selkeästi erottuvana FLIR-sensori sekä ulkonevat antennit ja 2-osainen kuomu. Nämä lisäävät tutkanäkyvyyttä aivan varmasti ainakin edestä katsottuna ja asettavat T-50:n häive-ominaisuuksiltaan altavastaajaksi.

Sivuilta katsottuna T-50 on matalampi ja profiililtaan pienempi suureltaosin pienten pyrstövakaajiensa ansiosta. T-50 luottaa todennäköisesti enemmän suihkunsuuntaukseen myös sivuttaiskäännöissä joten korkeita ohjainpintoja ei tarvita. F-22:ssa perän pystyvakaajat ovat huomattavan suuret ja tarkoituksena lienee lisätä liikehtimiskykyä näillä. Vaikka F-22 on tältä osin profiililtaan suurempi, tutkaheijastusta vähentää selvästi pyrstövakaajien kääntäminen.

Takasektorista F-22:n häive-etu korostuu 2 eri asiassa: suihkunsuuntaimien häive-muotoilu ja vähennetty lämpöheijaste moottoreista. T-50 käyttää perinteisiä "tötteröitä" yhdessä 4-suuntaan toimivan suihkunsuuntauksen kanssa eikä häivemuotoilua ole käytetty ip- tai tutkaheijasteen vähentämiseksi.

Altakatsottuna Pak-fa on selvästi suurempi profiililtaan F-22:n verrattuna. Pelkän muodon perusteella voi olettaa T-50:n näkyvän alasektorista paremmin.

Koska tietoa ei ole mitä materiaaleja koneet käyttävät tutka-säteilyn vaimentamiseen ei mitään varmaa voi sanoa kummankaan eduksi. Se tosin on huomattava että Venäläiset eivät ole rakentaneet yhtään häivelentokonetta operatiiviseen käyttöön jolla olisi taistelukokemusta (pl. tiedustelukoneet) Amerikkalaisilla sotalentoja lennetty jo 2 eri sukupolven koneilla: F-117 ja B-2. Käytännön kokemus on niin merkittävä etu että sitä ei voi ylenkatsoa joten on todennäköistä että USAlla on etu tässäkin suhteessa.

- 5. sukupolven teknologia: Tämä on osittain tulkinnanvarainen määre. Pää-asiassa lentäjät ja konevalmistajat lännessä katsovat sen sisältävän ainakin häive-teknologian käytön (alusta saakka suunniteltu, ei muunneltu/paranneltu), tiedonsiirtomenetelmät ja tilannekuvan, kehittyneen ohjaamon ja integroidut järjestelmät (automaatio) sekä multisensoriteknologian. F-22 ja Pak-Fa yhdistävät tähän myös kehittyneet liikehtimisominaisuudet ja super-cruise kyvyn (vaakalento korkealla yli mach 1 ilman jälkipolttoa).

Huolimatta kattavista julkisista tiedoista tärkeimmät ja olennaisimmat ominaisuudet noissa koneissa ovat sotasalaisuuksia eikä niistä ole tietoa kellään suunnittelijoita, pilotteja ja ohjelman kanssa mukana olleita lukuunottamatta. Siksi syvälle luotaavat analyyysit koneiden taistelutehosta ovat parhaimmillaankin spekulatiivisia. Huhuista esimerkkinä on mm. F-22A:n lähes koko ulkopinnan peittävä sensorimateriaali joka kerää erittäin tarkasti ainakin radio- ja tutkasäteilyn ympäristöstä (viitattu Future Air warfare-dokumentissa). Valmistaja Lockheed Martin väittää ainakin että siinä missä 4.sukupolven koneet paljastuvat käyttäessään tutkaansa havainnointiin, F-22 ei paljasta itseään. Lieneekö syynä tuohon tuo erityisherkkä vastaanotto vai mikä, kuka ties?
 
F-22:n häiveominaisuudet ovat paremmat kuin pak-fa:n. Pak-fa:n häiveominaisuudet ovat F-35:n tasoa. Pak-fa:ssa on kiinnitetty enemmän huomiota liikehtimiskykyyn. Pak-fa:n päätutkan havaintoetäisyys on 400 km/1m2 maaliin. kun F-22:n tutkan kantama on n. 220 km/1m2 maaliin. Lisäksi PAK-FA:n siivissä on L-taavuusalueen tutka joka pystyy havaitsemaan häivemaalit.
 
Einomies1 kirjoitti:
Aiheesta kiinnostuneena tohdin tuoda omat näkökantani Pak-FA vs. F-22/F-35 asiaan.
F-22 on tunnetusti ollut kukkulan kuningas viime vuosikymmeneltä saakka hävittäjämaailmassa. Konehan on ylivoimaisesti kallein (kpl-hinta) hävittäjä tähän saakka ja todennäköisesti säilyy haastajiensakin(Pak-Fa, J-20) saapumisen jälkeen sellaisena.

Kuitenkin eräät tahot kuten Suomen Sotilas-lehden"ilmasodan asiantuntijoiksi" tituleeratut pari kirjoittajaa luonnehtivat T-50 konetta vielä prototyyppiasteella ollessaan "superhävittäjäksi" joka lähestulkoon kääntää ilmasodan hallinnan Venäjän hyväksi. Tällaiset asianperehtyneiden amatöörien kommentit herättävät huvitusta.

Kyseisen lehden artikkelissa vuonna 2012 luotiin pahasti keskeneräisestä hävittäjäprojektista kuva eräänlaisena sensaatiokoneena joka yhtäällä on vähintään yhtä hyvä kuin F-22 ja samaan aikaan selvästi halvempi valmistaa, ylläpitää jne. On selvää että harrastajakirjoittajien maalaama kuva halvasta huiputeknologisesta häivekoneesta on melkoista puppua.
Ensinnäkin Kopiloff on punalippua liehuttava kommunisti joka yleisesti kirjoittelee netissä (käytännössä mustamaalaa kaikki suomen länsikaluston ostot väärinä ja Venäläisiin verrattuina heikompina suorituskyvyiltään jne.) kaikenlaista puoluepropangandaa. Tämä yksipuolisen aattellinen kirjoittelu ei kyllä herätä uskottavuutta ainakaan minun silmisssäni. Päinvastoin. Karivalosta ei ole minulla mitään tietoa mutta tuskin on eläissään edes hävittäjällä lentänyt?

Mitä suorituskykyvertailuun tulee on täysin spekulatiivista ajattelua vertailla sotakoneita joista toinen on vielä koelentovaiheessa ja kummankin tärkeimmät ominaisuudet ovat sotasalaisuuksia. Jonkunverran voidaan vertailla ainakin maalaisjärjellä:

- Hinta flyaway= F-22 (2012) 250 milj. usd ja Pak-Fa (2011) 110 milj.usd.
http://defenseissues.wordpress.com/tag/pak-fa-cost/
Jos hinnat toteutuvat kuten F-22 on käynyt niin voidaanko luotettavasti sanoa että yli 2x kalliimpi kone on varmasti parempi? Vaikka joku projekti voi tehottomuudessaan viedä rahaa, niin noin paljon ei F-22 tuotanto voi flopata.

Venäläisetkään eivät ole varsin tunnettuja tuotannon tehokkuudestaan joten ilmaa on sielläkin ja paljon. Jos joku uskoo "Erätukku-ajatukseen " siitä että 220milj. konetta vastaavan voi ostaa jostain muualta puoleen hintaan samoilla ominaisuuksilla niin eikun onnea vaan!

- Häive-ominaisuudet:
Näitä kahta konetta (F-22 ja T-50) vertailtaessa voidaan nähdä joitakin selkeitä erovaisuuksia muodoissa. Molemmat käyttävät Planform Alignment- tekniikkaa mutta F-22:ssa muotoilu on pitkittäissuunnassa enemmän timantti-tyyppinen. Diamond-shape on tehokas tapa vähentää yleistä tutkanäkyvyyttä ja hajottaa eripuolilta tulevaa tutkasäteilyä (maasta ja ilmasta). T-50 on edestäpäin tasaisempi ja matalampi, muistuttaen vanhempaa, lähinnä B-2 tyyppistä muotoilua. Tästä voidaan olettaa että T-50:ssä on keskitytty lähinnä ilmasta tapahtuvan havainnoinnin pienentämiseen ja jätetty maasta-ilmaan tutkaheijaste toissijaiseksi? T-50:n suunnittelu on ehkä tähdännyt siihen että kone lentää pää-asiassa puolustuksellisissa ilma-operaatioissa ja oman ilmatorjunnan piirissä kun taas F-22 painottaa selviytymistä ilmatorjunnan kannalta vihollisalueen yllä?

Etusektorista katseltuna F-22:n muodot ovat reunoiltaan terävämmät eikä mitään "ylimääräisiä" tutkaheijastusta lisääviä muotoja löydy rungosta (antennit tms.). T-50:n prototyypissä on selkeästi erottuvana FLIR-sensori sekä ulkonevat antennit ja 2-osainen kuomu. Nämä lisäävät tutkanäkyvyyttä aivan varmasti ainakin edestä katsottuna ja asettavat T-50:n häive-ominaisuuksiltaan altavastaajaksi.

Sivuilta katsottuna T-50 on matalampi ja profiililtaan pienempi suureltaosin pienten pyrstövakaajiensa ansiosta. T-50 luottaa todennäköisesti enemmän suihkunsuuntaukseen myös sivuttaiskäännöissä joten korkeita ohjainpintoja ei tarvita. F-22:ssa perän pystyvakaajat ovat huomattavan suuret ja tarkoituksena lienee lisätä liikehtimiskykyä näillä. Vaikka F-22 on tältä osin profiililtaan suurempi, tutkaheijastusta vähentää selvästi pyrstövakaajien kääntäminen.

Takasektorista F-22:n häive-etu korostuu 2 eri asiassa: suihkunsuuntaimien häive-muotoilu ja vähennetty lämpöheijaste moottoreista. T-50 käyttää perinteisiä "tötteröitä" yhdessä 4-suuntaan toimivan suihkunsuuntauksen kanssa eikä häivemuotoilua ole käytetty ip- tai tutkaheijasteen vähentämiseksi.

Altakatsottuna Pak-fa on selvästi suurempi profiililtaan F-22:n verrattuna. Pelkän muodon perusteella voi olettaa T-50:n näkyvän alasektorista paremmin.

Koska tietoa ei ole mitä materiaaleja koneet käyttävät tutka-säteilyn vaimentamiseen ei mitään varmaa voi sanoa kummankaan eduksi. Se tosin on huomattava että Venäläiset eivät ole rakentaneet yhtään häivelentokonetta operatiiviseen käyttöön jolla olisi taistelukokemusta (pl. tiedustelukoneet) Amerikkalaisilla sotalentoja lennetty jo 2 eri sukupolven koneilla: F-117 ja B-2. Käytännön kokemus on niin merkittävä etu että sitä ei voi ylenkatsoa joten on todennäköistä että USAlla on etu tässäkin suhteessa.

- 5. sukupolven teknologia: Tämä on osittain tulkinnanvarainen määre. Pää-asiassa lentäjät ja konevalmistajat lännessä katsovat sen sisältävän ainakin häive-teknologian käytön (alusta saakka suunniteltu, ei muunneltu/paranneltu), tiedonsiirtomenetelmät ja tilannekuvan, kehittyneen ohjaamon ja integroidut järjestelmät (automaatio) sekä multisensoriteknologian. F-22 ja Pak-Fa yhdistävät tähän myös kehittyneet liikehtimisominaisuudet ja super-cruise kyvyn (vaakalento korkealla yli mach 1 ilman jälkipolttoa).

Huolimatta kattavista julkisista tiedoista tärkeimmät ja olennaisimmat ominaisuudet noissa koneissa ovat sotasalaisuuksia eikä niistä ole tietoa kellään suunnittelijoita, pilotteja ja ohjelman kanssa mukana olleita lukuunottamatta. Siksi syvälle luotaavat analyyysit koneiden taistelutehosta ovat parhaimmillaankin spekulatiivisia. Huhuista esimerkkinä on mm. F-22A:n lähes koko ulkopinnan peittävä sensorimateriaali joka kerää erittäin tarkasti ainakin radio- ja tutkasäteilyn ympäristöstä (viitattu Future Air warfare-dokumentissa). Valmistaja Lockheed Martin väittää ainakin että siinä missä 4.sukupolven koneet paljastuvat käyttäessään tutkaansa havainnointiin, F-22 ei paljasta itseään. Lieneekö syynä tuohon tuo erityisherkkä vastaanotto vai mikä, kuka ties?

Tuolla venäjän pakfa saitilla oli lainattu ilmeisesti jenkkikirjallisuutta ja mainittu että muotoilulla on suurin merkitys häiveominaisuuksissa...eli kuinka ne säteet tai signaalit saadaan käännettyä pois koneesta palaamatta takaisin.

Joku väitti secret projects saitilla että myös se että jostain ei tule tutkasäteitä takaisin ja tämä "musta aukko" kun vielä liikkuu voitaisiin tulkita jollain laitteella..jolloin häivekoneen ominaisuudet nollaantuu ...onko tästä tietoa ?

AL-41 moottorin halkaisija edestä on 1300 mm samoin f-135:n ( F-35 mylly ) mutta f-22 noin metrin ja 17 cm. Eli J-20 ja T-50 ovat isoja.

:a-wink:

Alla pikku virhe...J-35 = F-35.
 

Liitteet

  • moottorit_halk_f-22_pakfa65.webp
    moottorit_halk_f-22_pakfa65.webp
    24.3 KB · Luettu: 11
Juke kirjoitti:
Joku väitti secret projects saitilla että myös se että jostain ei tule tutkasäteitä takaisin ja tämä "musta aukko" kun vielä liikkuu voitaisiin tulkita jollain laitteella..jolloin häivekoneen ominaisuudet nollaantuu ...onko tästä tietoa ?

AWACS- koneissa moinen on ollut ihan arkipäivää jo kauan. Eihän kyse ole kuin siitä, miten tutkadataa tulkitaan.
 
winsu kirjoitti:
Juke kirjoitti:
Joku väitti secret projects saitilla että myös se että jostain ei tule tutkasäteitä takaisin ja tämä "musta aukko" kun vielä liikkuu voitaisiin tulkita jollain laitteella..jolloin häivekoneen ominaisuudet nollaantuu ...onko tästä tietoa ?

AWACS- koneissa moinen on ollut ihan arkipäivää jo kauan. Eihän kyse ole kuin siitä, miten tutkadataa tulkitaan.

Lähde tähän tietoon ?
 
winsu kirjoitti:
Juke kirjoitti:
Joku väitti secret projects saitilla että myös se että jostain ei tule tutkasäteitä takaisin ja tämä "musta aukko" kun vielä liikkuu voitaisiin tulkita jollain laitteella..jolloin häivekoneen ominaisuudet nollaantuu ...onko tästä tietoa ?

AWACS- koneissa moinen on ollut ihan arkipäivää jo kauan. Eihän kyse ole kuin siitä, miten tutkadataa tulkitaan.

Sikäli kun olen kuullut, niin tuo perustuu kaikenlaisen taustahälinän kuunteluun ja se taas vaatii ainakin jonkin verran aikaa paikallaan, joten mietimpähän, että onnistuuko tuo AWACS -koneessa. Aktiivitutkallahan tuo homma voisi toki onnistuakin, kun mitataan maata vasten. Taivasta vasten homma ei oikein onnistu.
 
http://www.cassidian.com/en_US/web/guest/Passive%20%20radar%20from%20CASSIDIAN%20remains%20invisible

Cassidian, the defence and security division of EADS, has developed what is known as "passive radar" that can locate even difficult-to-detect flying objects such as stealth aircraft and that itself is practically undetectable. In contrast to conventional radar, passive radar doesn't emit any radiation, but instead analyses radiation reflections from other emitters, such as radio and television stations, to detect objects.

"The principle of passive radar has been known for a long time," says Elmar Compans, Head of Sensors & Electronic Warfare at Cassidian. "However, we have now integrated the latest capabilities of digital receiver and signal processing technology to significantly enhance range and detection accuracy by monitoring various emitters at the same time."

Se englanninkielisellä foorumilla mainittu musta aukko on vähän hölmö termi, mutta nykyaikaisilla tutkilla, signaaliprosessoinnilla ja algoritmeilla voidaan todellakin havaita poikkeama siinä ground clutterissa. Sinänsä ilmiö on tunnettu jo tutkan alkuajoista lähtien, mutta vasta nykyään laitteissa on höpöä moiseen tarkkuuteen.

Kuten SJ tuossa totesi, niin taivasta vasten tämä ei onnistu tietenkään. Koneen oma liike ei ole mikään ongelma. Doppler siirtymiä on laskettu tähtitieteellisessä mittakaavassa vuosikymmeniä, lentokoneen tietokone tekee sen millisekunneissa paljon pienemmillä nopeuksilla ja välimatkoilla.
 
winsu kirjoitti:
http://www.cassidian.com/en_US/web/guest/Passive%20%20radar%20from%20CASSIDIAN%20remains%20invisible

Cassidian, the defence and security division of EADS, has developed what is known as "passive radar" that can locate even difficult-to-detect flying objects such as stealth aircraft and that itself is practically undetectable. In contrast to conventional radar, passive radar doesn't emit any radiation, but instead analyses radiation reflections from other emitters, such as radio and television stations, to detect objects.

"The principle of passive radar has been known for a long time," says Elmar Compans, Head of Sensors & Electronic Warfare at Cassidian. "However, we have now integrated the latest capabilities of digital receiver and signal processing technology to significantly enhance range and detection accuracy by monitoring various emitters at the same time."

Se englanninkielisellä foorumilla mainittu musta aukko on vähän hölmö termi, mutta nykyaikaisilla tutkilla, signaaliprosessoinnilla ja algoritmeilla voidaan todellakin havaita poikkeama siinä ground clutterissa. Sinänsä ilmiö on tunnettu jo tutkan alkuajoista lähtien, mutta vasta nykyään laitteissa on höpöä moiseen tarkkuuteen.

Kuten SJ tuossa totesi, niin taivasta vasten tämä ei onnistu tietenkään. Koneen oma liike ei ole mikään ongelma. Doppler siirtymiä on laskettu tähtitieteellisessä mittakaavassa vuosikymmeniä, lentokoneen tietokone tekee sen millisekunneissa paljon pienemmillä nopeuksilla ja välimatkoilla.

Itseasiassa pitää hieman hämmentää lisää. Tuo passiivi tutka ei tasan sovi AWACS koneeseen ja toimii nimenomaan vastaanottamalla ilmakehästä heijastuvia kaikuja vastaan. AWACS kone voisi omalla tutkallaan havaita stealth koneen, jos se lentää tutkan ja tutkaheijasteen välissä. Ilmakehä käsittääkseni heijastaa kyllä (ei vissiin kaikilla taajuuksilla tosin), mutta ei sillä tavalla, että se tulisi takaisin tutkaan. Maanpinnalla taas yleensä on jotakin mikä heijastaa takaisinkin, joten "varjot" voisi olla havaittavissakin.

Tuliko tämä nyt kylliksi monimutkaisesti?
 
Ei ei....en mä meinannutkaan, että koneessa olisi passiivinen tutka. Periaate vain on molemmissa sama. Aktiivinen tutka voi havaita matalalla lentävän stealth- koneenkin siitä maan heijasteesta ja toi passiivinen laite käyttää ympäröivää sähkömagneettista taustaa.

In some configurations, bistatic radars may be designed to operate in a fence-like configuration, detecting targets which pass between the transmitter and receiver, with the bistatic angle near 180 degrees. This is a special case of bistatic radar, known as a forward scatter radar, after the mechanism by which the transmitted energy is scattered by the target. In forward scatter, the scattering can be modeled using Babinet's principle and is a potential countermeasure to stealth aircraft as the radar cross section (RCS) is determined solely by the silhouette of the aircraft seen by the transmitter, and is unaffected by stealth coatings or shapings.

Yksinkertaistettuna, stealth koneethan perustuu siihen että aktiivisen tutkan lähettimestä lähtevä signaali heijastetaan/vaimennetaan siten että mahdollisimman pieni osa siitä heijastuu takaisin lähettäneen laitteen vastaanottimeen.

Tilanne on täysin toinen, jos kone lentää lähettimen ja vastaanottimen välistä. Nämä laitteet eivät siis ole yhdessä ja samassa paikassa. Hieman samanlaisen tilanteen synnyttää maasta heijastuva aktiivisen tutkan palaute. Välissä oleva kappale aiheuttaa väistämättä poikkeamia ja nykyiset laitteet ovat jo niin kehittyneitä, että tuosta taustasta voidaan etsiä matalalla lentävää konetta vaikka sen koneen tutkaheijaste itsessään olisi minimaalinen.
 
winsu kirjoitti:
Ei ei....en mä meinannutkaan, että koneessa olisi passiivinen tutka. Periaate vain on molemmissa sama. Aktiivinen tutka voi havaita matalalla lentävän stealth- koneenkin siitä maan heijasteesta ja toi passiivinen laite käyttää ympäröivää sähkömagneettista taustaa.

In some configurations, bistatic radars may be designed to operate in a fence-like configuration, detecting targets which pass between the transmitter and receiver, with the bistatic angle near 180 degrees. This is a special case of bistatic radar, known as a forward scatter radar, after the mechanism by which the transmitted energy is scattered by the target. In forward scatter, the scattering can be modeled using Babinet's principle and is a potential countermeasure to stealth aircraft as the radar cross section (RCS) is determined solely by the silhouette of the aircraft seen by the transmitter, and is unaffected by stealth coatings or shapings.

Yksinkertaistettuna, stealth koneethan perustuu siihen että aktiivisen tutkan lähettimestä lähtevä signaali heijastetaan/vaimennetaan siten että mahdollisimman pieni osa siitä heijastuu takaisin lähettäneen laitteen vastaanottimeen.

Tilanne on täysin toinen, jos kone lentää lähettimen ja vastaanottimen välistä. Nämä laitteet eivät siis ole yhdessä ja samassa paikassa. Hieman samanlaisen tilanteen synnyttää maasta heijastuva aktiivisen tutkan palaute. Välissä oleva kappale aiheuttaa väistämättä poikkeamia ja nykyiset laitteet ovat jo niin kehittyneitä, että tuosta taustasta voidaan etsiä matalalla lentävää konetta vaikka sen koneen tutkaheijaste itsessään olisi minimaalinen.

Eli joku yritti nonchalerata koko 1/5 kokoisen ( verrattuna mm. flankeriin ) koneeni stealth ominaisuudet sillä että jos hitaalla koneelle yritän matalalla lentää taakse vastaantulevaa Flankeria, ettei se onnistusi koska se näkisi mustan aukon tulevan tutkallaan algoritmien takia jotka tulkitsee "mustan" aukon. Hidas kone ( tai tarkemmin hitaasti taakse hiipivä kone ) matalalla jossa moottori pieni ja suihkuputki siiven alla ei mielestäni heijasta riittävästi IR säteitä jolloin se ei voisi IRST:llä sitä havaita, mutta kuulemma joku tutka voi.
 
Back
Top