PAKFA

[video=youtube]http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=8GS7YpcE2VQ[/video]
 
Tollanen tuli mieleen kun vertailin tätä omaa sotilaskäyttöön muuntaustumiskykyista lentävää autoa PAKFAan, että montakohan ne kykenee näitä rakentamaan ?

Tämän mun laitteeseen mahtuu sisään 2-4 IR ohjusta ( IGLA kokoluokkaa ) ja 2 MBDA ilmasta maahan ohjusta ( + 4 miestä ).

Nämä ovat samassa mittakaavassa.
 

Liitteet

  • VJT_PAKFA_w.webp
    VJT_PAKFA_w.webp
    35.4 KB · Luettu: 40
Tässä viela samassa skaalassa F-22 lisätty ( lähde kuvalle wikipedia ).
 

Liitteet

  • VTJ_F22_T50.webp
    VTJ_F22_T50.webp
    22.1 KB · Luettu: 46
Eihän toi voi pitää paikkaansa, mikäli mietit että koneeseesi mahtuis 4 henkilöä. Vertaile kuvista jo pelkästään vaikka f-22:n ohjaamoa ja kuskia siinä suhteessa tuohon sinun koneeseesi.
Ellei sitten sulla ole tullu suunnittelufibaa tossa,et minkäkokoisia ne lentäjät on oikeasti.
 
Tosiaan, jos noi oranssit pallukat kuvastaa ihmisiä niin toi konehan olisi aivan valtava verrattuna mihin tahansa hävittäjäkoneeseen.
 
Oranssit on miehistön kypärät/päät.

PAKFAssa mahtuu ohjaamon leikkauskohtaan 3-4 rinnakkain istumaan..toki tuo stealth terä/reuna on sen varrnan matalaa tilaa, että ilmeisesti vaan makuullaan siihen mahtuis ukkoja.

Sukhoi-T-50-PAK-FA-KnAAPO-2S.jpg
 
Se mitä jäi mieleen F-22 Raptor uutisesta ( video toisalla ) oli se että ne eivät osallistuneeet Irakin sotaan koska F-22 ei kestä small arms firea !

Onko se stealth pinnoite niin herkkää ? Onko jokin muu syy ?
 
Juke kirjoitti:
Se mitä jäi mieleen F-22 Raptor uutisesta ( video toisalla ) oli se että ne eivät osallistuneeet Irakin sotaan koska F-22 ei kestä small arms firea !

Onko se stealth pinnoite niin herkkää ? Onko jokin muu syy ?

Ei kai mikään muukaan hävittäjäkone kestä tuollaista. Oikea syy lienee kuitenkin se että F-22 ei ollut vielä tuolloin täydessä palveluskäytössä, eikä siellä muutenkaan olisi tarvittu ilmasodankäyntiin optimoituja koneita.
 
BarrelNut kirjoitti:
Juke kirjoitti:
Se mitä jäi mieleen F-22 Raptor uutisesta ( video toisalla ) oli se että ne eivät osallistuneeet Irakin sotaan koska F-22 ei kestä small arms firea !

Onko se stealth pinnoite niin herkkää ? Onko jokin muu syy ?

Ei kai mikään muukaan hävittäjäkone kestä tuollaista. Oikea syy lienee kuitenkin se että F-22 ei ollut vielä tuolloin täydessä palveluskäytössä, eikä siellä muutenkaan olisi tarvittu ilmasodankäyntiin optimoituja koneita.

Joo, se ei silloin kantanut yhtään pommia, niin mitä sitä siellä käyttämään?
 
Seuraavan prototyypin pitäisi nousta ilmaan jo tässä kuussa. Sellaisia väitteitä on myös esitetty, että tänä vuonna lentäisi vielä protot 6,7 ja 8, ja että seiskasta lähtien koneissa olisi tiettyjä muutoksia kuten esim. yksiosainen ohjaamokuomu, mutta jää nähtäväksi.

attachment.php

102400.jpg
 
Mitäänhän en tutkatekniikasta ymmärrä, mutta kertokaapa viisaat minulle, miten ihmeessä nuo henkilöauton kokoiset, laatikkomaiset, kohlot ilmanotot voivat olla tutkassa heikosti näkyviä? Tällainen maallikko luulisi moisten loistavan tutkassa kuin Naantalin aurinko.
 
Samses kirjoitti:
Mitäänhän en tutkatekniikasta ymmärrä, mutta kertokaapa viisaat minulle, miten ihmeessä nuo henkilöauton kokoiset, laatikkomaiset, kohlot ilmanotot voivat olla tutkassa heikosti näkyviä? Tällainen maallikko luulisi moisten loistavan tutkassa kuin Naantalin aurinko.

En minäkään ole tutkaheijaste-X-Pertti, saati viisas. Mutta kommentoin kuitenkin.
Aukon rakenne saatta olla sellainen, että ilmanottokanava on suppilo sisäänpäin, jossa tutkasignaali heijastelee (mahdollisesti sandwich-rakenteen) seinissä ja on niin heikentynyt ennen suppilon pohjaa, että heijastuva signaali on "riittävän pieni".
Ne kaksi tärkeintä yksityiskohtaa lienevät aukon reunat, erityisesti pyöristykset, ettei siinä ole "metrin tankoa" joka heijastaa kaikkiin etusektorin korkeuskulmiin. Tämän takia näkee plajon niitä räyhäkän oloisia eräänlaisia salamakulmilla olevia luukunreunoja, ainakin US-laitteissa.
Ja toinen tärkeä seikka on se, että turbiinin siivet on jonkin mutkan takana piilossa, tai muuten se loistaa siihen yhteen suuntaan kuin saunan padan kansi.
 
OldSkool kirjoitti:
Samses kirjoitti:
Mitäänhän en tutkatekniikasta ymmärrä, mutta kertokaapa viisaat minulle, miten ihmeessä nuo henkilöauton kokoiset, laatikkomaiset, kohlot ilmanotot voivat olla tutkassa heikosti näkyviä? Tällainen maallikko luulisi moisten loistavan tutkassa kuin Naantalin aurinko.

En minäkään ole tutkaheijaste-X-Pertti, saati viisas. Mutta kommentoin kuitenkin.
Aukon rakenne saatta olla sellainen, että ilmanottokanava on suppilo sisäänpäin, jossa tutkasignaali heijastelee (mahdollisesti sandwich-rakenteen) seinissä ja on niin heikentynyt ennen suppilon pohjaa, että heijastuva signaali on "riittävän pieni".
Ne kaksi tärkeintä yksityiskohtaa lienevät aukon reunat, erityisesti pyöristykset, ettei siinä ole "metrin tankoa" joka heijastaa kaikkiin etusektorin korkeuskulmiin. Tämän takia näkee plajon niitä räyhäkän oloisia eräänlaisia salamakulmilla olevia luukunreunoja, ainakin US-laitteissa.
Ja toinen tärkeä seikka on se, että turbiinin siivet on jonkin mutkan takana piilossa, tai muuten se loistaa siihen yhteen suuntaan kuin saunan padan kansi.

Juurikin näin...tosin epäilen että muuten tollanen yhdistelmäajoneuvon kokoinen kone voi näkyä hyvinkin putkella.

Lisäkysymys...mikä on tuo aukko sivuperäsimen juuressa ?
 

Liitteet

  • aukkoja.webp
    aukkoja.webp
    54.4 KB · Luettu: 30
Samses kirjoitti:
Mitäänhän en tutkatekniikasta ymmärrä, mutta kertokaapa viisaat minulle, miten ihmeessä nuo henkilöauton kokoiset, laatikkomaiset, kohlot ilmanotot voivat olla tutkassa heikosti näkyviä? Tällainen maallikko luulisi moisten loistavan tutkassa kuin Naantalin aurinko.

Ihan samaa olen miettinyt. Varsinkin, kun amerikkalaiset ovat todella nähneet vaivaa ja tehneet työtä, jotta nuo 12 leivän uunin kokoiset hinkalot olisivat hiukkasen lievemmässä paketissa...... minustakin nuo viljasiilon kokoiset masuunit ovat herkullisen näköisiä.

Siis: jos amerikkalaiset yrittävät "häiventää" noita hormeja niin miksi venäläiset eivät edes yritä? Vai onko rakenteen suunnittelu sittenkin....hmmmm, pikkasen liian haastava juttu?
 
baikal kirjoitti:
Samses kirjoitti:
Mitäänhän en tutkatekniikasta ymmärrä, mutta kertokaapa viisaat minulle, miten ihmeessä nuo henkilöauton kokoiset, laatikkomaiset, kohlot ilmanotot voivat olla tutkassa heikosti näkyviä? Tällainen maallikko luulisi moisten loistavan tutkassa kuin Naantalin aurinko.

Ihan samaa olen miettinyt. Varsinkin, kun amerikkalaiset ovat todella nähneet vaivaa ja tehneet työtä, jotta nuo 12 leivän uunin kokoiset hinkalot olisivat hiukkasen lievemmässä paketissa...... minustakin nuo viljasiilon kokoiset masuunit ovat herkullisen näköisiä.

Siis: jos amerikkalaiset yrittävät "häiventää" noita hormeja niin miksi venäläiset eivät edes yritä? Vai onko rakenteen suunnittelu sittenkin....hmmmm, pikkasen liian haastava juttu?

Tässäkin aiheessa on kaksi koulukuntaa. Toinen on sitä mieltä että moottorin ilmanottoaukkojen kanavaa kääntämällä, saataisiin muka aikaan tutka-pulssin kääntäminen ja toinen osapuoli on erimieltä, koska moottorin ilmanottokanavassa näkyvät terät, ovat valmiiksi eri kulmassa suhteessa saapuvaan tutka-pulssiin, joten periaatteessa moottorin näkyvät osat eivät varsinaisesti edes lähetä saapuvaa radiosignaalia takaisin.

4672063e7977.jpg


Tosin tuo F22 ilmanottokanavan kääntämis-juttu haisee jo senkin osalta että F22:sen moottorit suunniteltiin lähelle toisisiaan (joka parantaa ketteryyttä ilmassa esim. F18), niin tästä syystä ne oli alunpitäenkin kaarevat, eikä niillä alunperin edes tavoiteltu tutkasäteiden suunnan häiritsemistä.Toinen merkillepantava huomio on se, että F22 aseet on sijoitettu koneen kylkiin, intake-kanavan kylkeen, jolloin kanavat kaartuvat pakosta, jotta aseille jäisi tilaa.

f22af.jpg


Luin jutun jostain (lähdettä en muista, enkä jaksa teitä varten sitä erikseen etsiä) että nuo T50 mallin moottorien ilmanottoaukot olisivat suuret, jotta moottorit eivät menettäisi tehoaan niin helposti, eli moottori saisi maksimaalisen paljon ilmaa koko lennonajan, erityisesti koneen kaartaessa kovassa nopeudessa, jolloin moottorin ilmanottokanava on eri suuntaan suhteessa koneen lentosuuntaan ja moottorit eivät vain menettäisi tehoaan ja sakkaisi, tai jopa sammu. Sama seikka on huomioitu myös jenkkien uusissa versioissa. Aiemmissa malleissahan moottorien ilmanottoaukot ovat paljon pienemmät ja suoremmat, kuten oheisesta kuvasta käy ilmi:

file.php
 
Back
Top