Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
crane kirjoitti:Rohkenen epäillä mittakaavasi paikkaansa pitävyyttä.
Juke kirjoitti:Se mitä jäi mieleen F-22 Raptor uutisesta ( video toisalla ) oli se että ne eivät osallistuneeet Irakin sotaan koska F-22 ei kestä small arms firea !
Onko se stealth pinnoite niin herkkää ? Onko jokin muu syy ?
BarrelNut kirjoitti:Juke kirjoitti:Se mitä jäi mieleen F-22 Raptor uutisesta ( video toisalla ) oli se että ne eivät osallistuneeet Irakin sotaan koska F-22 ei kestä small arms firea !
Onko se stealth pinnoite niin herkkää ? Onko jokin muu syy ?
Ei kai mikään muukaan hävittäjäkone kestä tuollaista. Oikea syy lienee kuitenkin se että F-22 ei ollut vielä tuolloin täydessä palveluskäytössä, eikä siellä muutenkaan olisi tarvittu ilmasodankäyntiin optimoituja koneita.
Samses kirjoitti:Mitäänhän en tutkatekniikasta ymmärrä, mutta kertokaapa viisaat minulle, miten ihmeessä nuo henkilöauton kokoiset, laatikkomaiset, kohlot ilmanotot voivat olla tutkassa heikosti näkyviä? Tällainen maallikko luulisi moisten loistavan tutkassa kuin Naantalin aurinko.
OldSkool kirjoitti:Samses kirjoitti:Mitäänhän en tutkatekniikasta ymmärrä, mutta kertokaapa viisaat minulle, miten ihmeessä nuo henkilöauton kokoiset, laatikkomaiset, kohlot ilmanotot voivat olla tutkassa heikosti näkyviä? Tällainen maallikko luulisi moisten loistavan tutkassa kuin Naantalin aurinko.
En minäkään ole tutkaheijaste-X-Pertti, saati viisas. Mutta kommentoin kuitenkin.
Aukon rakenne saatta olla sellainen, että ilmanottokanava on suppilo sisäänpäin, jossa tutkasignaali heijastelee (mahdollisesti sandwich-rakenteen) seinissä ja on niin heikentynyt ennen suppilon pohjaa, että heijastuva signaali on "riittävän pieni".
Ne kaksi tärkeintä yksityiskohtaa lienevät aukon reunat, erityisesti pyöristykset, ettei siinä ole "metrin tankoa" joka heijastaa kaikkiin etusektorin korkeuskulmiin. Tämän takia näkee plajon niitä räyhäkän oloisia eräänlaisia salamakulmilla olevia luukunreunoja, ainakin US-laitteissa.
Ja toinen tärkeä seikka on se, että turbiinin siivet on jonkin mutkan takana piilossa, tai muuten se loistaa siihen yhteen suuntaan kuin saunan padan kansi.
Samses kirjoitti:Mitäänhän en tutkatekniikasta ymmärrä, mutta kertokaapa viisaat minulle, miten ihmeessä nuo henkilöauton kokoiset, laatikkomaiset, kohlot ilmanotot voivat olla tutkassa heikosti näkyviä? Tällainen maallikko luulisi moisten loistavan tutkassa kuin Naantalin aurinko.
baikal kirjoitti:Samses kirjoitti:Mitäänhän en tutkatekniikasta ymmärrä, mutta kertokaapa viisaat minulle, miten ihmeessä nuo henkilöauton kokoiset, laatikkomaiset, kohlot ilmanotot voivat olla tutkassa heikosti näkyviä? Tällainen maallikko luulisi moisten loistavan tutkassa kuin Naantalin aurinko.
Ihan samaa olen miettinyt. Varsinkin, kun amerikkalaiset ovat todella nähneet vaivaa ja tehneet työtä, jotta nuo 12 leivän uunin kokoiset hinkalot olisivat hiukkasen lievemmässä paketissa...... minustakin nuo viljasiilon kokoiset masuunit ovat herkullisen näköisiä.
Siis: jos amerikkalaiset yrittävät "häiventää" noita hormeja niin miksi venäläiset eivät edes yritä? Vai onko rakenteen suunnittelu sittenkin....hmmmm, pikkasen liian haastava juttu?